Hur mkt sjunker priserna efter julhandeln?

Permalänk

Hur mkt sjunker priserna efter julhandeln?

Hej,

Jag tänkte köpa en laptop, förmodligen en Acer Aspire 5024, den kostar ju runt 12500 nu och frågan är: väntar jag till jul, hur mkt tror ni den kommer kosta då? Ska man vänta?

Min andra fråga är: jag ska ha den mkt på universitetet och sådär, bör man lägga 1500 på en drulleförsäkring eller? mycket pengar men är det värt det?

mvh

Permalänk
Medlem

Intressant fråga... det vill jag vet också

Permalänk

jag tycker helt klart att det är värt att lägga pengarna på en Drulleförsäkring. Tog det på min och är glad för det. Nästan haft sönder den 3 ggr tappat den i golvet som tur var låg hundens kuddar där Sen kan ma nju råka drulla lite innan den ska säljas så är den lite finare

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

Re: Hur mkt sjunker priserna efter julhandeln?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniel_se
Hej,

Jag tänkte köpa en laptop, förmodligen en Acer Aspire 5024, den kostar ju runt 12500 nu och frågan är: väntar jag till jul, hur mkt tror ni den kommer kosta då? Ska man vänta?

Min andra fråga är: jag ska ha den mkt på universitetet och sådär, bör man lägga 1500 på en drulleförsäkring eller? mycket pengar men är det värt det?

mvh

tror inte den kommer finnas kvar så länge. Acer har ganska kort livstid på sina modeller.
Vissa lever t.ex bara i 1-3 månader..

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att teckna drulle försäkring om man inte köper en dell eller liknande?

Permalänk
Medlem

Blue Marlin din klant

OnT: Det är inte säkert att bärbara blir billigare. Läste en artikel om priser på hemelektronik, för ett tag sen. Tydligen så kommer det en ny lag i höst, som handlar om återvinningen av elektronik. Idags läget så kastas (nästan) all elektronik i återvinningsstationer, och det är kommunen som får betala för att de återvinns. Den nya lagen säger att importörerna av el-prylarna ska ta hand om återvinningen, detta medför att priserna på hemelektronik kommer att öka en aning.

Sen är det ju väldigt svårt att förutse vart priserna kommer att ligga om 3 månader. Priserna på elektronik styrs ju (till stor del) av dollarn och euron.

JAG tror inte det kommer att ändras så jätte radikalt dock. Vad jag har sett så kommer det inte så mycket nytt till jul heller, som kan dra ner priserna på allt annat.

Just 5024 är en så pass populär dator så de priserna kommer nog ligga kvar ett tag, om inte de tar slut hos tillverkarna vill säga. Då kommer nog priserna stiga en aning.
Sen har ju 5024 funnits på marknaden ett tag, så det är inte fullt omöjligt att det kommer nytt till jul.
Datorbranchen är ganska oförutsägbar

Jag säger: Om du behöver den nu så köp den nu.

Ang. drulleförsäkring: Det kan vara bra. Sitter man i skolan och leker med sin laptop finns risken att någon kommer och stöter ner den i golvet. (Blue Marlin: Akta dig, jag kanske stöter till din imorgon på programmeringslektionen )

Vill bara tilllägga att jag inte är någon expert på att se in i framtiden, det jag skrivit nu är endast MINA spekulationer (även fast jag inte kom fram till så mycket). Klagomål ges till min sekreterare som är på semester på Mars.

Permalänk
Medlem
Citat:

OnT: Det är inte säkert att bärbara blir billigare. Läste en artikel om priser på hemelektronik, för ett tag sen. Tydligen så kommer det en ny lag i höst, som handlar om återvinningen av elektronik. Idags läget så kastas (nästan) all elektronik i återvinningsstationer, och det är kommunen som får betala för att de återvinns. Den nya lagen säger att importörerna av el-prylarna ska ta hand om återvinningen, detta medför att priserna på hemelektronik kommer att öka en aning.

Gäller inte den lagen redan ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Gäller inte den lagen redan ??

Jo, jag såg nu att den trädde i kraft nu i augusti. Sorry my mistake.

Permalänk

Ok, spridda svar

Blir nog ett inköp om ekonomin tillåter.....annars kanske tomten får chippa in lite om några månader..

Permalänk

Re: Hur mkt sjunker priserna efter julhandeln?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniel_se

Min andra fråga är: jag ska ha den mkt på universitetet och sådär, bör man lägga 1500 på en drulleförsäkring eller? mycket pengar men är det värt det?

Kolla villkoren i din hemförsäkring först! Vad jag vet finns det drulletillägg för alla hemförsäkringar och det brukar täcka det mesta. Personligen skyr jag butiksförsäkringar som pesten. Ta det på hemförsäkringen så blir det billigare, mer omfattande och bättre villkor.

Permalänk

Re: Re: Hur mkt sjunker priserna efter julhandeln?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raybrower
Kolla villkoren i din hemförsäkring först! Vad jag vet finns det drulletillägg för alla hemförsäkringar och det brukar täcka det mesta. Personligen skyr jag butiksförsäkringar som pesten. Ta det på hemförsäkringen så blir det billigare, mer omfattande och bättre villkor.

Jag har ingen hemförsäkring....
Så det blir nog att köpa till försäkring....

Permalänk

Hemförsäkringar gäller ALDRIG till elektronik @ drulleförsäkring, det borde ni veta. Det gäller i stort sett bara för... hm. Någon får återkomma med svaret.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hemförsäkringar gäller ALDRIG till elektronik @ drulleförsäkring, det borde ni veta. Det gäller i stort sett bara för... hm. Någon får återkomma med svaret.

Hemförsäkring gäller väl bara för saker som händer i hemmet, brand/inbrott osv. Eller har jag fel?
Jag tror dock att olika försärkingsbolag har olika former av hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

Ni har fel bägge. Kolla FAKTA först. Så här står det om drulle hos Länsförsäkringar som jag har:

Allriskförsäkring

"Om du lägger till en allriskförsäkring finns det två olika att välja.

Allrisk för lösegendom
Skyddar ditt lösöre och värdehandlingar vid plötsliga och oförutsedda skador som din boendeförsäkring inte omfattar. Försäkringen täcker inte djur, pengar eller cyklar. Inte heller stöldbegärlig egendom och värdehandlingar som förvaras i garage, uthus eller gemensamma förvaringsutrymmen."

Där har du det. Kostar inte mycket extra. Har du hyresrätt får du för 1500:- kanske 2års hemförsäkring inkl drulle. Tänk på det. Att inte ha hemförsäkring är i min mening halvt idiotiskt.

Det som skiljer en drulle försäkring på hemförsäkringen mot en drulle hos elektronikbolagen är att elektronikbolagen oftast (bör kollas) inte har någon avräkning dvs ersätter till fullo varan. Självrisken kan även skilja både + och -. Men på det stora hela mycket billigare och bättre med hemförsäkring.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA