Radeon X1800 för PCI Express enbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Men. Stor sak att göra liv om? AGP är dött.

Förstår inte varför alla är såna bakåtsträvare och gör stor sak av att ATI sett ljuset.

Nej, AGP är långt ifrån dött. Själv köpte jag ett 6800GT för ungefär en månad sedan. Finns säkerligen väldigt många personer som fortfarande kör på AGP.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Tja, om du är rik och har råd att byta ut din dator varje år så är väl det kul för dig. Men det finns folk som byter ut någon komponent varje eller vartanat år och inte har råd med mer. Och att slänga bort deras socket 754 A64 3700+ bara för att sedan köpa en likadan socket 939(vilken förmodligen ändå blir stenålder nästa år ) är nog inte så roligt, eller fortsätta köra med deras 9800 framtills det är dags för byte av hela systemet.

Jag tror inte den här diskusionen handlar om de personer som nu kör gamla 486or och S3 grafikort, och av någon anledning vill köpa agp nu när de köper nytt sytem. Hela datorindustrin har skött övergången mellan agp till pci-e väldigt uselt, istället för att stödja båda formaten ett tag så har de tvingat folk till pci-e om de vill ha något modernare än ett ryskt radiorör. Tänk om de gjort likadant med pci, alla tvingas till att köpa nya pci-e ljudkort och tillbehör, utan riktig anledning, för det är ju "framtiden" som vissa fanboys säger.

Håller fullständigt med dig..

Sitter och funderar på om jag ska uppgradera mitt 9800 Pro.. men det finns inget vettigt alternativ då jag sitter med en A64 3400+ S754 och AGP-slot.. jovisst det finns X850XTPE och 6800U men det är ju inte så lönt att ta de äldre modellerna när man ändå uppgraderar..

så nu får det antingen bli ett S754 moderkort med PCIE+Grafikkort för PCIE men då får jag köpa nytt mobo+cpu nästa gång jag uppgraderar.. eller så köper jag ny cpu, moderkort och grafikkort.. men känns inte så lönt å byta bort min 3400+.

ARGH säger jag bara.. så attans svårt är det väl inte att lansera en AGP-version, om det inte begränsar prestandan förstås. Dom skryter ju ändå med deras häftiga chip som översätter PCIE till AGP.. använd det då säger jag!

Vet dock ingen riktig bra lösning för att gå över till PCIE, men som dom har gjort nu är inte bra.. så mkt vet jag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Tja, om du är rik och har råd att byta ut din dator varje år så är väl det kul för dig. Men det finns folk som byter ut någon komponent varje eller vartanat år och inte har råd med mer. Och att slänga bort deras socket 754 A64 3700+ bara för att sedan köpa en likadan socket 939(vilken förmodligen ändå blir stenålder nästa år ) är nog inte så roligt, eller fortsätta köra med deras 9800 framtills det är dags för byte av hela systemet.

Ptja, man behöver ju inte ta det absolut bästa bara för att man köper nya komponenter? Har klarat mig bra i 2 år med R9600XT. Tuggar sig genom BF2 rätt bra t.o.m. Inte heller processorn har bråkat (2.6GHz P4). Minne har jag faktiskt köpt mera av, 1GB Kingston. Sedan har man ju naturligtvis uppgraderat en och annan disk under dessa 2 år men det är ju småpengar jämnfört med att köpa best-of-the-best GFX/CPU etc. Har man inte råd med en bästa korten så köper man inte bästa. Ingendera mitt GFX eller CPU var top-of-the-line när jag köpte och jag klarar mig bra ännu. Underligt såntdär..

Edit: Förövrigt tycker jag man borde skrotat allt som har att göra med AGP/PCI för länge sedan. Som du sa, industrin har skött övergången alldeles för dåligt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Nya dator innehåller 9 gånger av 10 PCI-E så jag förstår att man slopar AGP, man köper inte en dator idag för att köra med AGP, det är en utgående standard.
Visst finns det folk som fortfarande sitter med APG men jag har faktiskt full förståelse för ATI att man vill göra produktionen billigare. Och kör man fortfarande på AGP så är det snart dags att man byter upp sig.
Har man råd med ett grafikkort för 5000 så har man nog råd med ett nytt moderkort också

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

jupp. Agp e dött. så är det bara, gör ett prestanda test med "samma" kort så ser man rätt stor skillnad, saken är väl den här också att låt säga att du köper ett moderkort för va 900:- och ett gkort för 1600, så prestar det kortet bättre än ett agp för 3000:- *oftast*. då har man ju känat in 500:- på bara det. minenna och allt sånt går ju ba att flytta över. och skulle ni då börja med att * jag har SDRAM* så är det bara löjligt:D
btw min olivetto med skrivare och hela paketet kostade 32.000 när jagköpte den

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
jupp. Agp e dött. så är det bara, gör ett prestanda test med "samma" kort så ser man rätt stor skillnad, saken är väl den här också att låt säga att du köper ett moderkort för va 900:- och ett gkort för 1600, så prestar det kortet bättre än ett agp för 3000:- *oftast*. då har man ju känat in 500:- på bara det. minenna och allt sånt går ju ba att flytta över.

Stämmer inte det minsta. Prestandaskillnaden är sällan mer än några procent.

PCIe
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/vga_charts-...

AGP
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050705/vga-charts-...

Några exempel, 3Dmark 2005. PCIe systemet bestod av A64 4000+ på Asus A8N-SLI. AGP samma processor på ett MSI K8N Neo2

AGP/PCIe
X850XT PE__6395/6211 AGP snabbast
X800XT____5860/5720 AGP snabbast
6800U_____5218/5332 PCIe snabbast
6600GT____3281/3681 PCIe snabbast (även snabbare minnen på PCIe)
6600______1986/2093 PCIe snabbast

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

nu är det så här va, att 3dmark säger inte speciellt mycket i spel, jag får 19k i 3dmark med 1 gtx kort oklockat, medans jag får kanske 8k i 05, medans nån annan får 8600 eller 17000 i 3dmark, men för att jag får 19lk betyder det inte att mitt kort drar deras i spel test utav 10 med samma dator..

både ati&nvidia har åkt dit för fusk när det gäller benchmark över huvudtaget. tror säkert dom ligger och filurar fortfarande, för dom vet om att folk tycker just 3dmark är "solklart" har man mycket i 3dmark så e det grymt i spel också. mjo det är sant men man kan inte gämföra agp och pci.e i spel *=)*

många e för 3dmark kåta. förstår att det är roligt och att man har ett mål så KLART. men 3dmark säger inte så mycket just där.

spela med agp och spela med pci express, kör igång f.e.a.r jag vill se hur mycket fps du får

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..