Permalänk

vad i datorn går på 3.3V?

Jag har kollat på ett nätagg som har bra specs på allt förutom 3.3V (14A). Så jag undrade vad som går på 3.3V och om det gör något att den har sämre specs?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
hdd:n (?)

Nope, däremot moderkort, grafikkort och pci-kort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Om man vill kan man ju kolla ännu "närmare" på vad i moderkortet som använder 3.3V..
Hur som helst har jag inte så stor koll på just det mer än att minnenas spänningsregulatorer använder 3.3V..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Nope, däremot moderkort, grafikkort och pci-kort.

Ah okej
vad använder hdd:n då? 5volts linan lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Ah okej
vad använder hdd:n då? 5volts linan lr?

+12v och +5v,

Permalänk
Medlem

Från FAQen till nätaggregat:

Olika komponenter använder sig av olika spänning:

12V = Bland annat Fläktar, Hårddiskar(12V och 5V), Pumpar(Vattenkylning), nyare Processorer, Firewire, Seriellportar, Grafikkort .

5V = Minnen,Hårddiskar(12V och 5V), Cd/dvd/ floppy enheter, Gamla processorer, Gamla minnen, gamla ISA-standarden, USB-, PS/2- och Parallellporten PCI-kort, Grafikkort.

3.3V = Minnen, PCI-kort, AGP-porten, nord- och sydbrygga, det mesta på moderkortet i övrigt.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Hedersmedlem

SATA-hårddiskar använder 3.3v. för det går väl 3.3v i de oranga kablarna från nätagget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
SATA-hårddiskar använder 3.3v. för det går väl 3.3v i de oranga kablarna från nätagget?

Yes. dock så finns det inget hårddisk kom använder den vad jag vet iaf.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Avstängd

jag har satakontaktadpatrar till min PSU, det finns inga måtstånd på den.. så satadiskar går antingen på 5 eller 12 volt eller både och....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag har satakontaktadpatrar till min PSU, det finns inga måtstånd på den.. så satadiskar går antingen på 5 eller 12 volt eller både och....

hur vet du att det inte sitter nåt motstånd innan den går ut ur nätagget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
hur vet du att det inte sitter nåt motstånd innan den går ut ur nätagget?

Han har ju adaptrar på kablarna. Alltså ger nätagget +5/+12 volt. Så det sitter nog ett motstånd i hddn i sånt fall.

Permalänk
Medlem

Men krångla inte så. Det finns nätagg som lämnar 3.3V på SATA-kontakterna. Vad jag vet gör alla nätagg som har sådana kontakter det. Konvertrar från "molex" till SATA gör av naturliga skäl inte det. Eftersom konvertrar fortfarande är relativt vanliga använder inga diskar (afaik) 3.3V.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"