EVE Online - Från en WoW-spelares

Permalänk
Medlem

EVE Online - Från en WoW-spelares

Normalt sett återfinns jag på Darksorrow i ett av de bästa alliance-guildsen där. Igår fick jag för mig att pröva ett MMORPG som jag länge velat spela, men inte haft tid med, EVE online. Så jag letade efter någon form av Trial, hittade även en sådan på 14 dagar, och prövade på.

Jämfört med WoW så är ju EVE online ganska litet, spelarmässigt, men gigantiskt i andra perspektiv. Det tog timmar och timmar att överhuvudtaget förstå och veta hur man ska göra de mest enkla sakerna på ett halvacceptabelt sätt. Men man kan ju inte låta bli att bli totalt fascinerad och tagen av grafiken, konceptet, spelkänslan och resten av spelet. Min fråga till de som spelar EVE är om det är ett spel som håller i sig och faktist fortsätter vara roligt För just nu har jag inte orkat spela WoW i flera dagar. Detta spel är ju hur roligt som helst, nu :p.

Erfarenheter, tack

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Relik 📜

Re: EVE Online - Från en WoW-spelares

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Normalt sett återfinns jag på Darksorrow i ett av de bästa alliance-guildsen där. Igår fick jag för mig att pröva ett MMORPG som jag länge velat spela, men inte haft tid med, EVE online. Så jag letade efter någon form av Trial, hittade även en sådan på 14 dagar, och prövade på.

Jämfört med WoW så är ju EVE online ganska litet, spelarmässigt, men gigantiskt i andra perspektiv. Det tog timmar och timmar att överhuvudtaget förstå och veta hur man ska göra de mest enkla sakerna på ett halvacceptabelt sätt. Men man kan ju inte låta bli att bli totalt fascinerad och tagen av grafiken, konceptet, spelkänslan och resten av spelet. Min fråga till de som spelar EVE är om det är ett spel som håller i sig och faktist fortsätter vara roligt För just nu har jag inte orkat spela WoW i flera dagar. Detta spel är ju hur roligt som helst, nu :p.

Erfarenheter, tack

EVE räcker för evigt.

Eftersom huvuddelen av spelet inte är Quest och skillbaserat, utan beror på spelares handlingar, så blir det mera likt "verkligheten" än WoW någonson kommer bli.

WoW lirar man för att ha kul, döda lite monster, tjöta med väönnerna. I EVE stiger du in i en alternativ värld, med politik, öppen marknad, krig och allianser.

Bara man VILL, så kan politiken i EVE bli en helhetssysselsättning (tro mig, jag vet!)
Det är kongresser, möten, omröstningar, allianssplittringar, blod, svett och tårar (hrm..).

Nej, nu ska vi inte överdriva, men..

EVE kanske i ren spelglädje saknar det som gör WoW så poppis, men.. 10000 personer i SAMMA universum, med öppen politik, öppen marknad, GRYM grafik (nästan 4 år gammal motor!) och en community som slår det mesta, så måste jag säga att EVE är inte ett spel, det är en upplevelse!

*lugnar ner sig*

**VARNING**
Spela INTE EVE om du vill ha någon form av liv, typ pluggar etc. Fastnar man, då är det kört. Flottkrig ~6h is träck till 4 på morgonen, det är liksom vardagsmat.. Gatecamping i 5 timamr i sträck för att lugna ner sig efteråt.

Jag ska försöka hitta lite screenshots..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Lirade tills min trial precis gick ut. Var med i en Corporation, lirade som Gallente.
Tyckte verkligen att det var skitkul, dock kommer jag inte betala eftersom jag inte kommer att kunna satsa på spelet ordentligt vilket jag vill göra om man ska betala. Detta pga att jag ska åka iväg utomlands inom en snar framtid.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Re: Re: EVE Online - Från en WoW-spelares

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
EVE räcker för evigt.

Eftersom huvuddelen av spelet inte är Quest och skillbaserat, utan beror på spelares handlingar, så blir det mera likt "verkligheten" än WoW någonson kommer bli.

WoW lirar man för att ha kul, döda lite monster, tjöta med väönnerna. I EVE stiger du in i en alternativ värld, med politik, öppen marknad, krig och allianser.

Bara man VILL, så kan politiken i EVE bli en helhetssysselsättning (tro mig, jag vet!)
Det är kongresser, möten, omröstningar, allianssplittringar, blod, svett och tårar (hrm..).

Nej, nu ska vi inte överdriva, men..

EVE kanske i ren spelglädje saknar det som gör WoW så poppis, men.. 10000 personer i SAMMA universum, med öppen politik, öppen marknad, GRYM grafik (nästan 4 år gammal motor!) och en community som slår det mesta, så måste jag säga att EVE är inte ett spel, det är en upplevelse!

*lugnar ner sig*

**VARNING**
Spela INTE EVE om du vill ha någon form av liv, typ pluggar etc. Fastnar man, då är det kört. Flottkrig ~6h is träck till 4 på morgonen, det är liksom vardagsmat.. Gatecamping i 5 timamr i sträck för att lugna ner sig efteråt.

Jag ska försöka hitta lite screenshots..

Jodu, när man pratar med mera erfarna spelare så blir de ju helt i extas när de försöker förklara vad som gör EVE så fantastiskt. Och när man tittar på filmer som finns på sidan (á la "EVE never fades") så blir man ju också lite i extas. Det verkar helt sjukt kul ju :p. Men ja....liv...vem behöver ett liv?

Det beror iof lite på också om man hittar folk att köra med som är trevliga. Större anledningen till varför WoW sitter kvar är polarna man har där.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Vart hittar man en trial version? Skulle mer än gärna pröva detta spel..

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

www.mmorpg.com hittade jag en på, allt jag behövde var att logga in med mitt konto. Har du inget ska det väl bara vara att göra ett nytt så får du en key för 14dagar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Lirar trial nu under namnet Xerbee Håller på med tutorialen och det verkar riktigt skoj när man lärt sig lite mer...

Permalänk
Medlem

Jag har spelat eve i typ 1 år 8 månader, och jag har inte tröttnat..

Efter man har maxat sina skills på wow, finns de väl inget mer man kan göra ?
I eve kan man göra vad som helst de är ett jävligt grymt spel, o håller läääänge !

Så satsa på eve, du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett ganska bra spel.

Kan man ha hus på Eve?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Verkar vara ett ganska bra spel.

Kan man ha hus på Eve?

Nej men man kan bygga egna rymdstationer. Det kostar dock en del...

Permalänk
Medlem

Vilket skepp ska man börja med att köpa? Kör runt i den man börjar i nu vilket inte verkar helt optimalt.

Sen en fråga till, spelar man efter en "story line" eller åker man bara runt och gör uppdrag för folk? Tänkte under mina 14 dagar här i spelet mest satsa på att åka runt och utforska spelet och se om de är värt att köpa. Så förmodligen får ni erfarna svara på lite frågor här

EDIT: Gaah vad jag hatar när man får saker att frakta i ett mission och sedan kör 4 "jumps" bort och så inser man att man inte kom ihåg att flytta sakerna till cargo hold

Permalänk
Medlem

Just nu gör jag mest uppdrag - springpojkesjobb. har tjänat ihop en 500 000 00 ISK och ska köpa en Frigate snart. Är Gallente, en miner hade jag sedan tänkt bli :).

lagom kul uppdrag. 6 jumps till stationen där man ska hämta mat, sedan 8 jumps till där man ska lämna, och 10 tillbaka. tackar för autopiloten

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wavedude
Jag har spelat eve i typ 1 år 8 månader, och jag har inte tröttnat..

Efter man har maxat sina skills på wow, finns de väl inget mer man kan göra ?
I eve kan man göra vad som helst de är ett jävligt grymt spel, o håller läääänge !

Så satsa på eve, du kommer inte ångra dig.

Du glömde säga att man aldrig kan maxxa skillsen eftersom det kommer nya gång på gång i uppkommande patchar etc.

Själv har man spelat i 6-7 månader, tog en jävla bra stund att kunna köra Covetor Mining Barge ^^

har inte råd att spela det på ett tag så det gäller att slå igång en skill som tar lång tid så den tränas medans man inte betalar ^^

Permalänk

En av mina lärare lira EVE och har gjort det hur länge som helst. Han är tydligen väldigt högt uppsatt på det mäktigaste företaget om man får tro honom Han fick mig att lira i 14 dagar men jag fastnade inte riktigt. MMORPG har aldrig riktigt varit min grej, och EVE som är otroligt stort gjorde nog inte saken bättre

Permalänk
Relik 📜

Jag lirade i 1 år och 6 månader innan jag lade ner.. Hade 16 eller 17 miljoner skillpoints då.. Sålde sedan min karaktär.. "khalum" heter den om någon vill kolla, är någon annan snubbe som har nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Eve lite on and off sedan release, spelade mest det första halvåret och under förra hösten/vintern, förutom det har jag mest bara tränat skills osv. Inaktiverade mitt konto för första gången för några veckor sen :]
Spelar massa WoW nu också, och ska man jämföra så har väl WoW mer innehåll men mindre möjlighet till "eget" innehåll. Det är så väldigt låst och statiskt jämfört med Eve och man kan inte riktigt påverka världen nåt.
Men i båda spelen så handlar det ju mest om vilka man spelar med och där hade jag roligare i WoW än Eve när jag var tvungen att välja ett att satsa på (hade tid för båda innan).

WoW är mer som en stadig ström av helt ok underhållning, som att sitta och kolla på repriser av Simpsons eller nåt. Eve är mycket segare och kan vara skittråkigt (!) ibland, men när den där feta flottbataljen väl sker efter två timmars resande och en timmes väntande... ja då är det fan mäktigare än allt som någonsin kommer hända i WoW ^^

Visa signatur

hmm

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Jag har spelat Eve lite on and off sedan release, spelade mest det första halvåret och under förra hösten/vintern, förutom det har jag mest bara tränat skills osv. Inaktiverade mitt konto för första gången för några veckor sen :]
Spelar massa WoW nu också, och ska man jämföra så har väl WoW mer innehåll men mindre möjlighet till "eget" innehåll. Det är så väldigt låst och statiskt jämfört med Eve och man kan inte riktigt påverka världen nåt.
Men i båda spelen så handlar det ju mest om vilka man spelar med och där hade jag roligare i WoW än Eve när jag var tvungen att välja ett att satsa på (hade tid för båda innan).

WoW är mer som en stadig ström av helt ok underhållning, som att sitta och kolla på repriser av Simpsons eller nåt. Eve är mycket segare och kan vara skittråkigt (!) ibland, men när den där feta flottbataljen väl sker efter två timmars resande och en timmes väntande... ja då är det fan mäktigare än allt som någonsin kommer hända i WoW ^^

Huvudet på spiken!

När man warpar in.. Och hela spelet stannar upp i 15 sekunder för att rita upp.. hundratals skepp, lasrar, missiler i ett enormt KAOS..

Eller när man jagat en kille i timmar.. Och sista missilen slår in i hans brinnande skrov. Mailikonen börjar blinka, och du vet att du gjort ett gott dagsverker )

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan inte säga mycket annat än att jag håller med ovanstående talare i det mesta.

Eve är helt fantastiskt. Finns nog få personer som kan prata lika fanatiskt om ett spel än en Eve-spelare som har kommit in i det. Finns så otroligt mycket att säga.

Eve är fullt med saker att göra, om man använder fantasin. Sedan finns standardgrejerna med agentmissions, mining och döda pirater (mobs) där. Men "standardgrejen" är inte lika stark som i t.ex. wow, som just siktar på detta. I eve är det istället spelarna som skapar saker att göra tillsammans.

Som ett exempel så finns det ett Företag (klan/guild) som existerar endast för att rekrytera spelare till andra företag, och tjänar in-game pengar på det.

Bara något som detta visar på att eve är speciellt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Hade lite tråkigt en söndag för 3 månader sedan och tänkte testa ett mmorpg för första gången. Tankade hem Eve, körde igång... och sedan dess är jag fanatiskt hängiven detta dunderspel!

Den enorma friheten och alla möjligheterna skapar en upplevelse som går utanpå allt annat!

Testade faktiskt Wow en vecka för att kolla varför det var så hypat men blev tämligen besviken. Gulligt, men inte svårt att se att det är inriktat mot en ung publik som vill ha ett spel som liksom myndigt håller dem i handen.

Eve har en brant inlärningskurva och kräver lite mer av spelaren men ger mångfaldigt tillbaka i form av en outstanding upplevelse!

Hugoo Thraxxer | Alpha Enterprise

Permalänk
Medlem

kanske dags för mig att spola wow och testa eve. Är också besviken på wow när Ultima Online som kom ut för väldigt länge sedan är bättre och roligare.

Har EVE samma detaljrikedom som UO? Det är ju annars svårt att jämföra dem

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tankar trial nu då det står väldigt still i WoW för min del :/

Permalänk

Har spelat eve sedan release, heter BuRnEr in game.

Ni som nu börjar med eve GÅ MED I SPELAR DRIVNA CORPS ASAP. "nub" corpen är fulla av andra "nubs" som vill vara större "nubs" är dom andra "nubsen".

Träna learnings skills och adv learnings skills snarast (5/4)

PvP chars bör ha mycket perception,willpower,intelligens (charisma suger)

Visa signatur

Samma person som BuRnEr,,,, har sölat bort mina epost uppgifter från 56k tiden :(

Permalänk
Medlem

En fråga till alla er som lirar EVE:online.
Hur betalar ni?

testade med E-kort som jag betalat SWG och WOW. men här verkar det inte fungera alls.
så undrar om ni har några rekomendationer på anant betalnings alternativ?

vet att där finns gamecards men vet tyvärr ingen som säljer dem.
snacka om moment 22...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
kanske dags för mig att spola wow och testa eve. Är också besviken på wow när Ultima Online som kom ut för väldigt länge sedan är bättre och roligare.

Har EVE samma detaljrikedom som UO? Det är ju annars svårt att jämföra dem

Jo om man kan jämföra Eve med något annat MMO så är det väl UO.

Visa signatur

hmm

Permalänk

Jag kör med pay-by-cash. Funkar utmärkt.

Pay-by-cash utnyttjar i sin tur PayPal där man kan sätta in pengar via sin internetbank eller en vanlig insättning. Inga kreditkort inget tjafs, snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är väl också att Eve fortsätter att slå sina egna rekord i antal spelare online samtidigt hela tiden. Varje vecka är det i princip nya rekord.

Under första året så var det typ mellan 4-7000 pers som max, nu är det drygt det dubbla, och snart det trippla.

Detta tyder ju på att många fortsätter spela och många börjar spela. Riktigt skoj.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jo, har läst alla inlägg här och börjat fundera på att testa detta lovande spel!!

Men först vill jag veta hur mkt spelet kostar varje månad; om det nu gör det?
För man vill ju inte fastna i ett spel och sedan inte ha råd å spela d.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BunSon BuRnEr
Har spelat eve sedan release, heter BuRnEr in game.

Ni som nu börjar med eve GÅ MED I SPELAR DRIVNA CORPS ASAP. "nub" corpen är fulla av andra "nubs" som vill vara större "nubs" är dom andra "nubsen".

Träna learnings skills och adv learnings skills snarast (5/4)

PvP chars bör ha mycket perception,willpower,intelligens (charisma suger)

Hehe, akta er för Burner, han är en ful fisk..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Själv så lirar jag också, heter "Keo Morigan" ingame. Jag rekomenderar er att testa PvP, fastna inte i empire space, det är helt värdelöst