ASrock 939dual-sata2 vs DFI LanParty UT NF3 Ultra-D

Permalänk
Medlem

ASrock 939dual-sata2 vs DFI LanParty UT NF3 Ultra-D

Beställde ASrock plankan i förrgår men nu har Razzz klankar ner på ASrock.
Så såg jag att shg.biz fick in DFI LanParty UT NF3 Ultra-D 2005-10-04.
Trodde inte de sålde DFi NF3 längre :S
men iaf vad tror ni, vilket ska jag välja?

EDIT: Jag tog DFi kortet

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

hahaha... ASRock 939Dual-SATA2 och uppdatera BIOS:et

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Skulle nog satsat på ett ASROCK..

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

DFI kortet sitter jag på och är kanon nöjd!
Så jag kan bara säga att det är ett bra köp men var berädd på lite pill i bios!
Edit/ En recension om det är någon annan som är nyfiken: http://www.pcmoddingmy.com/content.php?review.308 /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag pillar gärna i bios. tyckte asrock kortet verkade lite för buggigt.
vad är det för skillnad mellan dfi NF4 och dfi NF3?
eller rättare sagt vad är det för skillnad mellan NF3 och NF4 mer än att nf3 är agp och nf4 är pci-e.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

joo visst är ASRocks 1.10 bios buggit men uppdatera och du kommer se att det blir ett helt annat moderkort...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
Jag pillar gärna i bios. tyckte asrock kortet verkade lite för buggigt.
vad är det för skillnad mellan dfi NF4 och dfi NF3?
eller rättare sagt vad är det för skillnad mellan NF3 och NF4 mer än att nf3 är agp och nf4 är pci-e.

Det är nästan bara pci-e och agp som skiljer...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Har precis beställt ett AsRock..
Har alltid köpt dyrare moderkort tidigare...För mellan 1500-2500. Hoppas det inte blir en chock med det här så man sitter och tänker -Fy f-n sånt junk.

Man är ju van att moderkorten har alla tillbehör och funktioner man behöver(och som man inte behöver ibland också) och att allt fungerar och presterar som det ska.

Så jag veta inte riktigt hur mycket jag vågar förvänta mig här. Om det kan bli random reboots, felsökning, oförklarliga fel...Alltså av det slaget som inte beror på att jag har gjort något fel...Är kvalitén ojämn på dom här så många kort måste skickas tillbaka?

Tyckte annars att det här kortet passade bra IOM att jag inte behöver köpa nytt grafikkort med en gång. Och det gör det lite mindre smärtsamt för plånboken att bygga den nya datorn...

Ska sätta i en 4000+ och 1 Gb OCZ minne också...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Funderar också på ett Asrock 939Dual, Återkom gärna med synpunkter när du fått ditt och testat lite.

Visa signatur

So long and thanks for all the fish!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Har precis beställt ett AsRock..
Har alltid köpt dyrare moderkort tidigare...För mellan 1500-2500. Hoppas det inte blir en chock med det här så man sitter och tänker -Fy f-n sånt junk.

Man är ju van att moderkorten har alla tillbehör och funktioner man behöver(och som man inte behöver ibland också) och att allt fungerar och presterar som det ska.

Så jag veta inte riktigt hur mycket jag vågar förvänta mig här. Om det kan bli random reboots, felsökning, oförklarliga fel...Alltså av det slaget som inte beror på att jag har gjort något fel...Är kvalitén ojämn på dom här så många kort måste skickas tillbaka?

Tyckte annars att det här kortet passade bra IOM att jag inte behöver köpa nytt grafikkort med en gång. Och det gör det lite mindre smärtsamt för plånboken att bygga den nya datorn...

Ska sätta i en 4000+ och 1 Gb OCZ minne också...

hehe där är 2 st vdimms inställningar Normal och preformence
btw shg.biz fick inte in dfi moderkortet igår =(
skickade ett mail och han sa att det skulle komma på fredag

Jag hade inget specielt emot asrock kortet dock så tyckte jag att det verkade buggigt med bara 4x till 6800 serien och de taskiga installäningarna till volten.
det var max 1,55 vcore på kortet.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Får mitt Asrock kort i morgon och det skall bli kul att se om det är med ett nyare BIOS.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har Asrock kortet och är väldigt nöjd. Info (överklockning, prestanda, jämförelser etc) finns här: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2524
T.ex:

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk

Dom flesta i det här forumet verkar nöjda med sina ASRock brädor: http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?/forum/30.html

Får min bräda i morgon men jag får tydligen vänta på min processor...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Hedersmedlem

Synd om dom som sitter med Biostar kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

men vissa saker är inte så bra

De flesta som har detta kortet använder antagligen agp.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Har precis installerat windows på min burk nu, med ASrock kortet. Hade problem att få igång det, höll på att bryta ihop. Fick ingen signal till skärmen...
Men efter lite pill med minnena så starta det helt plötsligt, fan va skönt.

Fick förresten 1.20 bioset från början.

Permalänk
Hedersmedlem

I andra spel är AGP prestandarden bättre.

@Nike54 får se om jag också får det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

En fråga angående sänkning av HTT:
Ska man sänka både NB HTT och SB HTT till 800Mhz för att HTT ska vara 4x?
E på jobbet nu, men tänkte höja cpu till ~250Mhz och sänka minnet till DDR333 (166Mhz) när jag kommer hem ikväll.

Permalänk
Medlem

Bara NB HTT. SB HTT påverkas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
En fråga angående sänkning av HTT:
Ska man sänka både NB HTT och SB HTT till 800Mhz för att HTT ska vara 4x?
E på jobbet nu, men tänkte höja cpu till ~250Mhz och sänka minnet till DDR333 (166Mhz) när jag kommer hem ikväll.

HTT bör vara x4 om du kör din provessor i 250 fsb.
men vad har du för minnen för om du sänker minnena till 166 mhz går de i 208 mhz.
med det bör ifs alla PC3200 minnen klara

EDIT: shg.bix skickade Processorn och moderkortet idag

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
HTT bör vara x4 om du kör din provessor i 250 fsb.
men vad har du för minnen för om du sänker minnena till 166 mhz går de i 208 mhz.
med det bör ifs alla PC3200 minnen klara

EDIT: shg.bix skickade Processorn och moderkortet idag

Har vanliga Twinmos pc3200 så förhoppningvis klarar dom 208mhz. Det gjorde dom på mitt intel system iaf. (dock inte mcyket mer än så).

Permalänk
Medlem

Ni som har Asrock 939 dual SATA-2 moderkort - får ni minnena att funka med 1T MA timing i memtest86+ test #8? Min dator hänger sig där så jag tvingas köra 2T. Jag har Corsair twinx 2048 C2 minnen. Jag har hört andra också ha det problemet och vad jag hört förlorar man en hel del prestanda att tvingas köra 2T timing. På grund av detta är jag lite tveksam att rekommendera Asrock-kortet även om det är stabilt och bra i övrigt.

Optionen MA timing kommer förresten inte upp i mitt BIOS (1.20) med min X2 3800+ processor så jag ändrade det i memtest86+, advanced settings - AMD64 settings. Tänkte att om 1T funkar där kan jag ställa det med A64tweaker i windows. Men tyvärr så var inte 1T stabilt för mig.

Permalänk
Medlem

Mina stenålders minnen (DDR333) måste köras i AUTO (2T) på alla inställningar utom minnes klockan, annars funkar det inte över huvud taget.
Kör DDR266 FSB267=CPU 2403 (3000+), minnena ~172.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4 256Megs-stickor PC3200 och 1T funkar inte för mig. Reboot innan menyn kommit fram i CSS. Testade med orginal inställningarna, alltså 200Mhz FSB.

Har klockat upp min 3200+ till 2500Mhz nu iaf. 250x10 med DDR333 inställningar och 800Mhz HTT. Funkar bra än så länge. Men det finns nog mer att ta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
Jag kör 4 256Megs-stickor PC3200 och 1T funkar inte för mig. Reboot innan menyn kommit fram i CSS. Testade med orginal inställningarna, alltså 200Mhz FSB.

Har klockat upp min 3200+ till 2500Mhz nu iaf. 250x10 med DDR333 inställningar och 800Mhz HTT. Funkar bra än så länge. Men det finns nog mer att ta

men man kan inte köra 1T med 4 stickor till amd64
eller vissa har lyckats och med för de flera går det ej.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Vad har ni kommit fram till nu?
Vilket är bäst?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

En sak som inte är så bra med 939Dual Sata2 är att det integrerade Realtek ljudet har en del problem med vissa spel men man kan inte få allt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
En sak som inte är så bra med 939Dual Sata2 är att det integrerade Realtek ljudet har en del problem med vissa spel men man kan inte få allt.

Jag har ett ljudkort så det spelar inte så stor roll.
Men jag skulle vilja hitta ett test som jämför de båda moderkorten.

För priset spelar inte så stor roll, utan jag vill ha det som är bäst av dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hämtade nytt mitt DFi kort och en 3000+
Bara en fråga.

Vilka sataportar är låsta?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

alla tre är väl låsta om man väljer OC Mode: Async. Eller är jag ute o cyklar?

BTW, 1T verkar som sagt svårt med 1.20 BIOSet men betabiosarna på OCW varkar gå bättre men dock introducerat en del andra små skavanker. Och är inte 1T bara "hype" eller på sin höjd syntetiskt bättre? Tyckte jag läst något om att spel, OS, vanlig användning etc inte har mer än nån procent att vinna på 1T men jag kan ha kommit ihåg fel.

Är nöjd som attan med nedanstående lugna OC (vCore~1,3-1,35 utan problem och runt 31grader i idle ) även om jag skulle vilja komma över 270 för att minnena ska prestera bättre

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304