EVE Online - Från en WoW-spelares

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Oj då. Har bara spelat i några dagar själv så. Själv fokuserade jag mig mest på att göra errand-boy missions. Tjänade en del på det. Sedan hade jag sådan tur att jag hittade en sak jag sålde för 2 miljoner ISK, vilket har lett till att jag kunnat köpa mig 3 frigates med försäkring och annat. För tillfället bryter jag mycket malm och liknande. Leker runt och lär mig skills som behövs för att utrusta skeppet bättre. Det är otroligt fritt, detta.

Betalningar vet jag inte, antar att det går med gamecard och VISA, för mig blir det VISA. Om du vill ha en frigate tar det nog en 10 timmars speltid eller så. Hyffsad vet jag inte om den är :P.

Det låter bra Jag såg att man kunde beställa game cards på deras hemsida också. Då är det bara hoppas att man fastnar. 10 timmar? Det klarar man ju av efter skolan idag

Permalänk
Medlem

hehe, jag sitter också och lirar min trial, 12 dar kvar

Måste säga att trots den 3-4 timmar långa tutorialen så känns det som jag inte kan ett någe om spelet.

Köpte iaf en punisher och lite vapen, 2 billiga 150mm railgun och en medium pulse laser. Åker runt nu och gör uppdrag, typ dödar "rogue drones" eller pirater och sånt, går jäkligt sakta att få in pengar. Blir att man bara driver runt, känner ingen annan som spelar

Vilket typ av skepp kommer efter frigate?

Sen fick jag nån augumentation som reward vars marknadsvärde är runr 2 mille, värt att behålla eller ska man sälja? 2 mille är en del för mig, har bara 1 mille totalt nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cargo
hehe, jag sitter också och lirar min trial, 12 dar kvar

Måste säga att trots den 3-4 timmar långa tutorialen så känns det som jag inte kan ett någe om spelet.

Köpte iaf en punisher och lite vapen, 2 billiga 150mm railgun och en medium pulse laser. Åker runt nu och gör uppdrag, typ dödar "rogue drones" eller pirater och sånt, går jäkligt sakta att få in pengar. Blir att man bara driver runt, känner ingen annan som spelar

Vilket typ av skepp kommer efter frigate?

Hur får du fler vapen på ett skepp? När jag försöker sätta 2 railguns på min Incursus så blir ena rött. Miner och Vapen fungerar dock. Något jag missat?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Se bara till att du har tillräckligt med CPU och power för att driva vapnena, och att laservapnena har en frequency crystal

Tycker combat är lite skum allmännt såhär i början, så länge man håller sig på 10km avstånd eller mer så blir man aldrig träffad för deras range suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cargo
hehe, jag sitter också och lirar min trial, 12 dar kvar

Måste säga att trots den 3-4 timmar långa tutorialen så känns det som jag inte kan ett någe om spelet.

Köpte iaf en punisher och lite vapen, 2 billiga 150mm railgun och en medium pulse laser. Åker runt nu och gör uppdrag, typ dödar "rogue drones" eller pirater och sånt, går jäkligt sakta att få in pengar. Blir att man bara driver runt, känner ingen annan som spelar

Vilket typ av skepp kommer efter frigate?

Sen fick jag nån augumentation som reward vars marknadsvärde är runr 2 mille, värt att behålla eller ska man sälja? 2 mille är en del för mig, har bara 1 mille totalt nu.

Det lättaste att lära sig nåt om Eve är att sitta i ett Voice-Program och prata med en erfaren och fråga honom om råd etc. Försök att få kontakt med någon från ett svenskt företag för det finns alltid efterfrågan av ny spelare. Då kan man få låna skepp etc från medlemmarna eller hjälpa till i mining och uppdrag (som hauler oftast i dem svårare uppdragen)

Vad gör augumentationen ? för jag antar att det är ett sådan chip som du stoppar i huvudet du menar, om den ger + till nåt attribut (intelligense etc) då tycker jag du ska plugga in den, för du kommer nog inte bli poddad på ett tag. Däremot om den ger nå annat tjafs så är det bara att lägga ut den på marknaden och kolla om nån vill köpa den. Rekomenderat är att sätta den lite under regional avarage.

Efter frigate kommer cruiser.

Poddad = Både ditt skepp och din livkapsel blir nerskjutna och din klon vaknar upp.
Om du ska vistas i low security system ( 0.4 - 0.0) så rekomenderar jag att du har en klon som täcker upp alla dina skillpoints

Klonerna hittar du medical center på vissa stationer och är inte allt för dyra

Permalänk
Medlem

gamecard, ja, men du kan bara köpa dem via visa/mastercard om jag minns rätt...

[quote:janav]
Hur får du fler vapen på ett skepp? När jag försöker sätta 2 railguns på min Incursus så blir ena rött. Miner och Vapen fungerar dock. Något jag missat?
[/quote]

micro auxillary powercore. alternativs mindre railguns, typ 125mm.

[quote:cargo]

Tycker combat är lite skum allmännt såhär i början, så länge man håller sig på 10km avstånd eller mer så blir man aldrig träffad för deras range suger

[/quote]

beror på vilka du slåss med. angel npcer (minmatar) med artillerikanoner som slår på en ifrån 15km är inte så kul. å andra sidan gör de pyttemjuk skada. men men. min destoryer med 280mm artillerier åt upp dem ändå.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Har lirat EVE i lite över 2 år nu, har inga planer på att sluta. Körde en hel del WoW när det kom ut men gick tillbaka till EVE senare igen. Till skillnad från WoW så är EVE inte linjärt och du kan göra precis vad du vill direkt från början. Detta ger inte bara en hel del frihet utan också en ganska ensam och tråkig känsla för dom som är nya och tar man inte tag i saker själv i början så är det lätt att man tröttnar.

Mitt bästa tips för dom som spelar trailen nu är att utforska så mycket som möjligt innan ni bestämmer er för vad ni vill göra. Se eran trail karaktär som en test gubbe och var inte rädd att ställ dumma frågor eller göra dumma grejer. Det är bättre att flumma runt med en gubbe och sedan ta bort han efter trailen är slut och göra den du vill spela med. Även fast man är helt ny så kan man ha mycket kul bara man vågar att chansa och då är det bra med en karaktär som man inte är så rädd om. Gör som killen som skrev den här tråden:

http://myeve.eve-online.com/ingameboard.asp?a=topic&threadID=...

Han började som pirat direkt när han var ny med stor framgång. Om ni är ett par stycken som spelar trailen så kan ni lätt ta ut mycket större skepp bara ni sammarbetar och använder huvudet. När sedan trailen är slut och om ni väll fortsätta så lägg ned mycket tid på när ni skapar gubben. Försök lista ut vad ni vill göra och sätt ut era attributes efter det. Att träna upp leraning skillsen direkt i början kan verka tråkigt men ni tjänar in det snabbt, tro mig. Bestämm vilken ras ni vill spela och vilka skepp ni vill flyga och håll er till det i början. Många vill gärna prova på allt innan dom bestämmer sig men man tjänar mycket på att hålla sig till en ras´s skepp och maxa ut skillsen för dom först.

Sen när ni har gjort gubben så kom med i ett spelar drivet corp så snabbt som möjligt. Är det ett corp som mest består av noobs så stanna inte för länge. Alla kommer flytta längre och längre ut från empire så småningom och ju fortare ni gör det desto snabbare kommer ni att tjäna dom stora pengarna. Gå inte heller i fällan att join ett corp som bara utnyttjar sina medlemmar och låter dom mina till corp kassan. Liksom i verkliga livet finns det folk som vill tjäna pengar på andra.

Det var lite tips som jag kunde komma på nu direkt, skriver ned lite mer senare kanske.

EDIT:

Citat:

dagens underdrift?

det kostar för fan runt 30 billioner plus alla människor osm måste hjälpa till att få ut den till rätt position!

30bill är ju kaffepengar ;D.

Visa signatur

An enemy that is pure evil? Right or wrong are not what separate us and our enemies. It’s our different standpoints, our perspectives that separate us. Both sides blame one another. There’s no good or bad side. Just two sides holding different views. - Squall, FF8

Permalänk
Medlem

Det går att skicka alla pengar och tillgångar man har till en eventuell ny gubbe?

Permalänk
Medlem

Japp, det går.

Visa signatur

An enemy that is pure evil? Right or wrong are not what separate us and our enemies. It’s our different standpoints, our perspectives that separate us. Both sides blame one another. There’s no good or bad side. Just two sides holding different views. - Squall, FF8

Permalänk
Medlem

30bill, kaffepengar

Tjänare du...

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Min speltid gick just ut på WoW, så jag funderar på att testa Eve.. Och jag VILL verkligen fasna så hårt att jag kommer dö framför min dator ungefär. Är det någon som kan tänkas hjälpa en nybörjare när jag fått ner klienten och så vidare? Är det lätt att komma in i, förutsatt att man spelar den där guiden i början? Jag testade förut, men gav det inte en tillräckligt stor chans. Finns det någon möjlighet att betala med något annat än kreditkort förresten?

EDIT: Är det lätt att komma med i någon form av grupp/allians eller vad det nu heter i Eve? Hur vanligt är det med PvP? Hur funkar det, kan man bli påhoppad av vem som helst när som helst? Är det vanligt med strider på fler än 4-5 personer samtidigt? Jävlar, jag får hjärtklappning när jag surfar runt på Eve's hemsida. Det här spelet vill jag spela NUUNUNUNUNUNUNUNU!

EDIT2: Eve-zone.net --> Gallery --> Gallente --> Dreadnought --> Överväga skolk

Fråga: Lätt att komma in i?
Svar: Relativt. Lätt att förstå alla basicprylar, sen finns det otroligt mycket man kan lära sig, men man behöver få någon form av helhetsbild hur hela universumet fungerar innan man kan njuta spelets fulla potential.

Guiden är bra, men täcker inte alltför mycket. Den ger ett implant som är värt lite pengar (ca 2M). Jag skulle rekommendera att sälja det, och köpa skillbooks för pengarna istället. +1 i ett attribut är inte alltför mycket. Köp skillbooks i learningskills och få +4 i alla attribut relativt snabbt istället. Samt köp en bra frigate.

Fråga: är det lätt att komma in i alliance/grupp(företag)?

Om du vill gå med i en allians så får du gå med i ett företag som redan är med i en allians. Alternativt bygga upp ett eget företag och gå med en allians med det. Allianser brukar dock oftast vara för det big-bigboys som har spelat ett tag. Nybörjare kan oftast inte erbjuda vad andra företag kan.

Att gå med i ett redan existerande företag brukar inte vara svårt alls - många företag vill expandera. Det kan ofta hjälpa dig på traven att gå med i ett företag, många som hjälper dig och svarar på dina frågor. Många corps erbjuder också gratis skepp i form av frigates. Men akta dig för företag som utnyttjar dig genom att låta dig Mine'a för corpet hela tiden. Se till att du får din del av kakan som du förtjänar också.

Fråga: Hur vanligt är det med Pvp?
Det är ganska mycket upp till dig. Universumet är uppdelat i Empire space som är skyddat område - det finns npc poliser som tar död på eventuella brottslingar som öppnar eld. Dock så kan det hända att brottslingarna (andra spelare dvs) hinner spränga dig innan polisen (Concord) spränger brottslingarna. Resten av universumet har security rating på 0.4 till 0.0.
0.4 till 0.1 så finns det sentry guns som vaktar områden runt stargates och stationer, där är man hyffsat säker. Det finns dock skepp som kan ta mycket stryk och "tankar" sentrygunsens skada och kan hinna spränga dig i bitar och klara sig undan (Gate camping/Sentry tanking). Finns även skepp som med extremt långa avstånd skjuter på dig, utan att sentrygunsen skjuter tillbaks pga. att de inte når.
Ute i rymden (dvs, ej i närheten av stationer/stargates) så är det fritt fram att panga loss.

0.0 är helt laglöst. Du får panga på vem du vill, hur du vill. Chansen för PvP är väldigt stor :).

Generellt sett så är det riskfritt i 1.0 security system och blir bara farligare och farligare ju närmare 0.0 du kommer. Men de stora pengarna ligger i de system med låg security rating, men där finns även risken.

Krig:
Det förekommer en hel del krig mellan olika företag/allianser. När man har förklarat krig så kan man panga på varandra överallt, även i Empire, utan att någon NPC polis kommer och lägger sig i.

Stridernas storlek varierar ganska kraftigt. Själv har jag mest hållit mig till strider på mellan 2-10 pers involverade samtidigt. Men betydligt större antal förekommer om man tar sig ut i 0.0 och leker krig i allianser, är inte helt 100% säker på antal skepp som anses som mycket, men 20-30 skepp är nog inte omöjligt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Senaste större fighten jag var i var det 70-80 pers på varje sida, det slutade tyvärr med att noden ballade ur just när det var dags att sätta igång.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holic
Kan vara lite problem iblant. Vissa noder går ner och då blir man fast i rymden och kan inte komma in typ. Det brukar fixasig ganska snabbt med en serveromstart eller downtime

Verkar inte så då jag bara har 10 dagar kvar av min trial och jag har spelat första dagen. Resten har jag väntat på att det ska fungera, står bara "Entering Station" och sen händer inget mer. Orkar inte installera om det då jag måste tanka ner allt igen. Verkar konstigt att "start" noden är nere också? Gör jag en ny gubbe kan jag inte heller ansluta.

Om sådant här händer när man köpt det, får man någon ersättning eller hur generösa är dom?

EDIT: Verkar lovande... händer det här för någon annan så är mitt tips att tabort filer i cachen. Yey nu kan jag göra rymden osäker igen!

Permalänk

Edit: Löste sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Guiden är bra, men täcker inte alltför mycket. Den ger ett implant som är värt lite pengar (ca 2M). Jag skulle rekommendera att sälja det, och köpa skillbooks för pengarna istället. +1 i ett attribut är inte alltför mycket. Köp skillbooks i learningskills och få +4 i alla attribut relativt snabbt istället. Samt köp en bra frigate.

När får man det? Det enda jag fått är en s.k "Gamma S", som man inte kan sälja ö.h.t. Och då har jag ändå gjort guiden fram till att hon datorn säger "nu återstår bara att låsa upp resten av UI:t" och något uppdrag efter det från agenten man får tillgång till. Har jag missat något? För nu har jag 150 laxar på fickan, men det är 3-4 timmar kvar tills jag kan flyga en fregatt.

EDIT: Och när jag väl kan flyga en, är det någon som kan rekommendera vilken jag ska köpa? Spelar Gallente.

Permalänk
Medlem

Gah!?!? Jag är i ett rum och fattar ingenting vad man ska göra, hoppade över tuturial-grejset eller vad det nu är.. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av driot
Gah!?!? Jag är i ett rum och fattar ingenting vad man ska göra, hoppade över tuturial-grejset eller vad det nu är.. =/

Gör om. Logga in igen. Om inte tutorial kommer upp, klicka hjälp-symbolen och börja om läroprocessen. Utan den är det onödigt att försöka sig på :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av driot
Gah!?!? Jag är i ett rum och fattar ingenting vad man ska göra, hoppade över tuturial-grejset eller vad det nu är.. =/

Som sagt, det är värdelöst att ens försöka sig på Eve utan guiden. Om du tänker dig WoW, fast 2,500 mer komplicerat så har du Eve, typ. Sett från min synvinkel, som bara spelat i tre timmar drygt

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt om ni vill tjäna pengar då ni är afk (typ då ni ligger och sover)
Det är om ni tränar upp skill:en Gallente Industrial. Och sedan skaffa en iteron för ca ~ 600.00 beror på vart ni är. Den ligger iaf under Industrial ships.
Sedan equipa den med en Miner 1:a (och gärna en survey scanner I) och lägga er i ett 1.0-system och gräva.

Det tar tid att fylla skeppet, men det lönar sig om man ändå inte ska sitta vid datorn. En full last ligger kring 400.000 om jag inte minns fel.

Saker att tänka på då är att det måste vara 1.0 system. Där finns det inga npc:s och ingen annan kan spränga dig så länge du inte är i krig typ.

Sen är det bra om man har med sig en survey scanner I om man ska göra detta (brukar droppas av npc:s rätt ofta annars går dem att köpa billigt för ungefär ~ 2500 isk
En survey scanner gör att du kan kolla hur mycket mineraler asteroiderna i närheten har kvar.
För i Eve är det så att massan stämmer inte överens med innehållet, och man vet inte hur mycket det är i varje sten.

Detta spelar ingen roll om man ligger i en maffig mining barge, men ska man ligga i en hauler och gräva en hel natt kan det vara rätt bra om man har en survey scanner så man inte minar från en asteroid med lite mineraler så att cargon knappt är half-full då man vaknar.

Hoppas ni lärt er nåt, fråga om det är nånting ni är osäkra på.

Ps: Survey scanner I kräver skillen electronics level 1.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag satsa på att köpa? Ett nytt skepp, eller ska jag försöka få upp mina learning skills? Jag har hört båda tipsen. Nu har jag ungefär 400.000 att spendera allt som allt, men det kanske man inte ska göra?

Permalänk
Medlem

köp nån learning skill, träna upp den (börja gärna med instant recall eftersom den ger 1+ till memory per lvl , som är main atributet för alla learning skills)
Dem skillsen är inte så dyra så medans du tränar dem så kan du spara ihop till ett skepp genom att typ göra uppdrag, mine:a eller jaga råttor. Det är dem 3 lättare basiska sakerna för att kunan tjäna pengar.

Annars kanske du hittar dig en vänlig själ som kan ge dig pengar till ett bättre skepp, 400 000 är ingenting för dem som spelar i över en månad

Permalänk
Medlem

Hur många sånna där ska jag köpa då? Bara en? Och vad är den saken som man kan sälja för 2 mille som alla snackar om? :S

Och kan man sälja Small arms, eller vad dom där olagliga sakerna heter?

EDIT: Borde jag lära mig level 3 på fregatt-saken så jag kan flyga en Tristan? Är det värt det? Tar 23 timmar för mig för tillfället..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Hur många sånna där ska jag köpa då? Bara en? Och vad är den saken som man kan sälja för 2 mille som alla snackar om? :S

Och kan man sälja Small arms, eller vad dom där olagliga sakerna heter?

EDIT: Borde jag lära mig level 3 på fregatt-saken så jag kan flyga en Tristan? Är det värt det? Tar 23 timmar för mig för tillfället..

Om du tar på Info om alla learning skillsen så kan du se vad dem gör. Så köp alla bas-learning skills som ger + 1 per level till dem olika attributen. De kostar 45 000 isk styck så om du har brist på pengar så behöver du inte köpa alla på en gång och träna upp, börja med Instant recall (ger memory) och analytical mind (Ger intelligence)

Det är ett inplantat som man får om man gör uppdrag för kärringen i början eller liknande. Jag gjorde aldrig klart det så jag fick det aldrig. Men jag klara mig lika bra endå.

man kan sälja alla olagliga saker, det jobba med de är att om du fraktar dem genom system där det är olagligt att åka runt med såna så kommer du få välja att betala böter och ge sakerna till concord eller bli nerskjuten

Du behöver level 4 frigate om du vill köra cruiser nån gång så jag rekomenderar att du tränar upp den nån gång 23 timmar är ingenting om man har börjat komma upp sig, jag själv har några skills jag tränar nu som tar 23 dagar + styck

Permalänk
Medlem

Men senaste skill tog 37 dagar

Visa signatur

An enemy that is pure evil? Right or wrong are not what separate us and our enemies. It’s our different standpoints, our perspectives that separate us. Both sides blame one another. There’s no good or bad side. Just two sides holding different views. - Squall, FF8

Permalänk
Medlem

det är ju också en del
mining barge lvl 5 och astreology lvl 5 tog också en stund att träna

Permalänk

Hur är företagen utformade egentligen? Det verkar ju som om de är oerhört professionella de flesta - som om de vore riktiga företag. Många av företagens hemsidor ser ju seriösare ut än många storföretags hemsidor.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Hur många sånna där ska jag köpa då? Bara en? Och vad är den saken som man kan sälja för 2 mille som alla snackar om? :S

Och kan man sälja Small arms, eller vad dom där olagliga sakerna heter?

EDIT: Borde jag lära mig level 3 på fregatt-saken så jag kan flyga en Tristan? Är det värt det? Tar 23 timmar för mig för tillfället..

lär dig fregatt 3 för faan. tristan är ett mycket kul skepp att flyga. kanske inte för att minea, men vem gör det. *host*

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
lär dig fregatt 3 för faan. tristan är ett mycket kul skepp att flyga. kanske inte för att minea, men vem gör det. *host*

Ska göra det så fort jag lärt mig Spatial Awareness 3, så att den inte tar så jävla lång tid Sen är det ju bara att träna över natten och skoldagen.

Permalänk
Hedersmedlem

EVE är ett bra spel på alla sätt! Synd att man bara inte har tid att spela så mycket....

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Om ni är sugna på att vara pirater så kan jag nog hjälpa er in mot "the dark side"

Keo Morigan ingame, som sagt.

Edit: Helst så ska ni inte vara alltför färska, men låt inte det avskräcka er. Finns inget roligare än att spränga en oskyldig miner för att smyga fram till kannan och kika vad man fick

Det bästa är dock om man lyckas få ut lösensumma för att låta någon leva. Det är nog det roligaste