Skärmsläckare på LCD...

Permalänk

Skärmsläckare på LCD...

För ett tag sedan var jag i en serverhall där det stod ett antal plattskärmar som var på dygnet runt och visade samma bild. Till min förvåning så hade bilden brännt in på ett slående likt sätt som på crt-skärmar. Men är detta möjligt?

Jo iochmed att jag såg det så borde det vara det. Men var det gamla skärmar som funkar på ett annat sätt. Trodde faktistk inte att lcd kunde bränna eftersom det är en helt annan teknik. Sitter själv med en Samsung SyncMaster 913n. Är det någon fara med den?

Tankarna springer iväg...

Visa signatur

//Outsider

Permalänk
Medlem

Ja, TFT-skärmar kan få inbränningar, dock försvinner de efter några dagar. Så länge du inte har skärmen igång med exakt samma bild i några dygn så kan du vara lugn.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm