Permalänk
Medlem

Boktips!

Hej!
Är så att jag tänkte börja lära mig PHP etc. Men hittar inga böcker, eller visst hittar böcker men vet inte om dom är något att ha!

Så min fråga till er är om ni kan tipsa om lite böcker till PHP,HTML,CSS ?

Vore perfekt om böckerna även är på svenska!

Permalänk
Medlem

Är ute efter samma sak. Har aldrig grejat med PHP innan men en hel del med html och css. Får gärna vara på engelska då dom böckerna brukar vara bättre. Har läst i andra trådar, men det är mest php4 böcker som ni snackar om där. php5 är väl bättre, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ni kan börja med vilken PHP bok som helst nästan, bara grunderna som ni behöver kunna.
resten (dvs nyare saker som finns i PHP5 etc) finns på php.net/<skriv din syntax här>

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Mjo, men om man nu ska välja en. Självklart förstår jag att man måste kolla dom nyaste sakerna på php.net. Har seglat lite på PHP bible, vad tror ni om den? Har läst Photoshop bibeln och den var bra. Men jag är alltså helt grön på området så det måste verkligen vara att dom beskriver från scratch

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser grymt tråkig ut. Läste lite ur ett provkapitel ur den och det verkade inte roligare. Eller har jag helt fel?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasc89
Ser grymt tråkig ut. Läste lite ur ett provkapitel ur den och det verkade inte roligare. Eller har jag helt fel?

Ser helt ok ut. Böckerna blir inte så mycket roligare än så. Om du inte ska ha en [xxx] for Dummies bok. Fast problemet med dom böckerna är att du på sin höjd lär dig ett Hello World exempel, men inte så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Nänä, men absolut ingen for Dummies, dom är det sämsta som har skrivits. Men jag tänkte mer på omslaget, den här ser t.ex. mycket roligare ut: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1861002963. Fast den är nog för dyr för att köpa in, eller är den värd priset? Inte jag som betalar utan skolan, men ändå.

Visa signatur
Permalänk

Det verkar lite "overkill" med en bok för 2500:- om man är nybörjare.

Sen så förstår jag inte varför fem datornördar som sitter och flinar skulle vara bättre på omslaget än en fin fågel.

Permalänk
Medlem

finns det inga fina svenska böcker då?

Permalänk
Medlem

HerrEkberg: Mjo, men jag menade mer omslaget. Den boken är nog dessutom för dyr för att skolan ska köpa in den. Sen så är det ju egentligen så att jag bara behöver kunna grunderna för att senare lära mig vidare på php.net antagligen.

jeppee: Det är proffsigare med böcker på engelska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jahaja, men nu är det så att jag söker efter svenska böcker !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppee
jahaja, men nu är det så att jag söker efter svenska böcker !

Det är att begränsa sig mkt när det gäller faktaböccker.. jag tycker du ska tänka om.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset björn.....

Till trådskaparen: om du ställer en fråga så kan du väl ha frågetecken i rubriken istället för utropstecken.

http://susning.nu/Fr%e5getecken
http://susning.nu/Utropstecken

Permalänk
Medlem

Har två böcker som båda är bra att ha enligt min mening, särskilt om man är nybörjare.
Webb-programmering - Viktor Jonsson
PHP Pocket Reference - Rasmus Lerdorf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Felix, antar att du ser vad jag är ute efter ändå när du läser det s k innehållet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppee
Felix, antar att du ser vad jag är ute efter ändå när du läser det s k innehållet?

Visst, men när jag läste rubriken så trodde jag att du skulle tipsa om en bok och inte fråga efter en. Sen att björn..... tipsade om en bok var bara ett plus.