Tips på 19 tums plattskärm.

Permalänk

Tips på 19 tums plattskärm.

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på bra 19 tums plattskärmar till datorn. 8 ms och under, DVI och under 4000 kr hade jag tänkt mig. Bra bildkvalite.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Räcker det att rada upp skärmar som matchar?

Låter som du ska ha en spelskärm iaf. Föreslår att du satsar på en med DVI.

Några skärmar som jag kollade på när jag handlade i februari i år;
- BenQ fp937s+
- Samsung 913b
- Hyundai L90D+

Dessa hamnar ganska bra inom ditt prissegment.

Har själv en BenQ och är mycket nöjd. De andra har samma panel och borde vara jämförbara. Samsungen ska dock ha litet sämre inställningsmöjligheter än BenQ:en. Hyundaien har inbyggda högtalare. Du får avgöra om det är bra eller inte. (jag gillar det inte)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ser att du helst vill köpa en skärm under 4000 kronors gränsen, men! Samsung SyncMaster 930BF är värd dom där extra hundralapparna.

Köpte en nyligen efter att min 17" CRT bokstavligen brann upp framför ögonen på mig. Kan inte säga annat än att jag är supernöjd och att den var väl värd pengarna. Som lincoln skriver så har SyncMaster 913 kanske mindre inställningsmöjligheter, vet ej om det är lika på 930BF då jag ej har testat en BenQ eller en 913. Men som jag ser det ger både hårdvaran och mjukvaran som följer med inställningar så det räcker (MagicTune, MagicBright). Tänk också på att det finns väldigt många olika modeller av 913 och att det kan skilja på egenskaper.
Stirra inte blint på "ms" då verkligheten oftast inte stämmer med vad som utlovas.

Det enda negativa jag kan komma på med 930F var när jag installerade WinXP och skärmen flippade mellan analog och dvi, (kör på dvi), då blev den svart som energisparfunktionen skulle vara på. Väntade i ca 10min sen startade jag om datorn och installationen fortsatte som den skulle. Kan ha varit MS fel också, he.

länk till SyncMaster 930BF
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/930bf.asp

Intressant test om skärmarna lincoln nämde.
http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20050217/in...

Ska tilläggas att jag tänkte köpa en Hyundai L90D+ då den blev utsedd till editors choise för några månader sedan. Sen såg jag Samsungen.
Vet inte om det var så mycket till hjälp men lycka till med ditt köp!

(930BF FTW!)

Visa signatur

"Bättre att fråga och vara dum i någon sekund än vara dum resten av livet"

Permalänk

Jag får tacka så mycket för svaren. Jag har nu gjort mitt val och det får bli en Hyundai L90D+.
Det verkar vara den mest prisvärda spelskärmen med bra kvalité samt DVI-D ingång.
Tack återigen Nelik och Lincoln.

Permalänk
Medlem

Funderar också på en 19" TFT.
Jag har tänkt att köpa Samsung 940B.
Är det ett bra anternativ?

Jag har nu lånat en 15" TFT av märket DELL E153pb och är inte nöjd med den.
Färgerna är bleka (speciellt gul), trots att jag har testat massa olika inställningar.
Är det så med alla TFT eller är det Dell-skärmen som är dålig?

Permalänk

hm... Går Hyundai L90D+ att höra och sänka? I så fall verkar den ju riktigt fin...finns det 19" tft:er med pivot närmare 3000 kr än Hyundai L90D+?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt en Samsung 913N (ingen DVI). På Tomshardware märkte de ingen skillnad på bildkvaliten knappt jämfört mot DVI versionen...

Sedan att skärmen kostar cirkus 3500 spänn och har hyffsad färgåtergivning, är ju bara plus!

Är det nån annan som INTE skulle rekommendera den?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309675&cks=SPK
Har beställt en, verkar helt okej. Iofs 12ms men den duger nog till spel ändå.