I svallvågorna av iPod Nano

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mushin
Jag gillar inte större företag som jäklas och envisas med att nischa in kunder på vissa banor bara för att de ska sälja "sin" teknik. Ett lysande exempel på detta är Apple OCH Sony som båda kör med att du "måste" installera deras programvara för att göra spellistor (och nej, jag menar att den stora massan INTE ska behöva modda om sin spelare helt). Ytterligare ett exempel är att Apple envisas med att styra in alla på AAC-formatet, trots att man kanske gillar andra format bättre. Varför? Jo, för att man ska köpa hela deras koncept. Gå deras väg.

Gillar inte. Gillar inte allt för stora aktörer som dominerar och som bestämmer och gör som de vill. Sony har ju glädjande nog erkänt att det kanske inte var en jättehit att begräna alla sina spelar tills nyligen med atrac-formatet. DUHH!? No shit Sherlock. Det är precis det här jag menar. De till och med erkänner det själva. Och VARFÖR begränsar de spelarna till vissa format osv, jo - för att ta andelar från andra. Återigen, smart, men fult. Så fuuuult!

det är ju o andra sidan ingen som tvingar dig att köra aac på ipod, dessutom så äre ju ingen som tvingar dig att köpa en ipod, hoppas i alla fall att du får välja själv

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det är ju o andra sidan ingen som tvingar dig att köra aac på ipod, dessutom så äre ju ingen som tvingar dig att köpa en ipod, hoppas i alla fall att du får välja själv

Och hur många onlinebutiker med musik hittar du AAC-format i (och nu räknar jag med att du inte nämner Applestore eller motsvarande), jämfört med WMA och MP3 om jag får fråga? Välkommen Apples värld som sagt där de jobbar mot alla andra som vill ha fria format. Kan jag köpa min WMA-låtar på CDON som är Sveriges väl idag största onlinesite för musik och köra dem på en Ipod? Neh. Eller?

Det är inte så att du jobbar för Apple eftersom du tydligen anser att det är den absolut bästa märket på alla punkter och att inte ens specifikationsmässigt någon annan kan klå dem? *förvirrad*

Permalänk
Medlem

men LÄS vad jag skriver, du tror väll inte att ipod bara läser aac o inte mp3? jag skrev att du inte måste lägga in aac låtar, lägg in dem i mp3 istället. du skriver ju som att man måste ha alla låtar i aac. sen äre inte så konstigt att den inte stöder wma. det borde även du förstå. vilka äre som står bakom formatet wma? jo samma företag som apple ser som sin "värsta" konkurent det är väll lika "diskiminerande" att man inte kan hitta aac i så många andra spelare? det är ju samma sak.

jag jobbar inte på apple o det stör mig inte att du inte gillar ipod, men man måste ju ha respekt för att andra inte tycker lika. jag gillar ipod eftersom den uppfyller mina krav. därmed inte sagt att den passar dina krav eller andras krav över huvudtaget. iriver t.ex. har säkert bättre spec. men frågan man måste ställa sig, "behöver jag alla dessa saker" , irivers spelare uppfyller mina krav, det gör ipod oxå. jag gillar dock ipods gränssnitt mer o gillar designen mer o köper därmed ipod.

vad jag vill ha sagt är att gillar man inte ipod går man o köper t.ex. iriver eller annat märke. det är ju inte så att man måste köpa ipod, annars får man inte köpa nått annat, eller?

kanske är så att du är sur över att iTunes store bara säljer låtar i aac format?
om MS öppnar butik, komemr de då inte sälja låtar i wma format? det gillar ju inte jag. fy fan va illa! eller? jag kan ju helt enkelt köpa låtarna nån annans stans. svårt :D, hemskt svårt

men ber om ursäkt om jag trampat på någons tår blir bara lite "sur" när nån alltid ska veta vad som är bäst för alla. men kan ju ha missuppfattat det.
finns alltid saker man kan hacka på, men när det kommer till kritan så beter sig de flesta företag likadant, i alla fall alla som vill gå med vinst. apple går bra, väldigt bra, så helt fel kan de ju inte handla

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive