gamers manifesto - nått alla utvecklare bör läsa

Permalänk
Medlem

gamers manifesto - nått alla utvecklare bör läsa

http://www.pointlesswasteoftime.com/games/manifesto.html

Hittade lite kul läsning som jag tycker är värd att ta en titt på.
Även om språket kunde förbättras tycker jag det klargör många saker
som borde kunna förändras till det bättre med rätt små resurser i den
marknad vi har idag. Tycker alla utvecklare borde ta till sig lite av det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Sötast

Stämmer bra det, skoj läsning också

Permalänk

Mycket underhållande läsning

Permalänk

Rolig läsning och jag håller med om det mesta.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Avstängd

Många bra poänger. Men jag håller inte med om en punkt:

Citat:

Ammo starvation. I'm looking at you, Resident Evil for the Gamecube. I have a gun. LET ME USE IT. Don't pretend your game is "challenging" because you only give me four bullets to kill eight zombie dogs with.

Ibland är det skoj när man inte har oändligt magasin och kan stå i ett hörn och skjuta för glatta livet i en halvtimme.

Permalänk
Medlem

Hehe, den sidan är väl rätt gammal nu.
Fast dom hade lagt till några nya delar nu såg jag.

Mycket av det dom säger stämmer faktiskt.
Men som Sim sa så ska man ju såklart inte ha oändligt med ammo.

Dock tycker jag att man kunde få lite mer ammo i RE än vad man fick.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Bästa jag läst på länge.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Underbart att läsa

Permalänk

Jäkligt underhållande och bra läsning

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk
Medlem

Ruskigt bra. Tack för tipset.

Permalänk
Keeper of the Bamse

"Marine, we need you to head to the depths of the compound to rescue a scientist that is being held hostage by Satan and his manyfold minions. Here's your pistol and eight rounds of ammunition. Good luck."

ÅÅhh så sant :D:D

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har läst något liknande förut... undrar om det var i en bok om speldesign eller om det var på nätet.

Håller med om det mesta som sägs där men kan förstå att man inte kan ta med alla punkter och få till ett spel med tanke på utvecklingstid och kostnader.
Det finns dock en hel del irritationsmoment som borde vara lätta att åtgärda för en speldesigner(inte programmerare, grafiker eller producent eller vad det nu heter).

För lite ammo, irriterande menyer, filmer och intron som inte går att hoppa över och så vidare.

Hur många gånger har man inte tittat på introt och de förbannade reklamsnuttarna till Battlefield2.. jag har haft spelet i mindre än en vecka och såna här jäkla dumheter kan ju få en att vilja kasta skivan i väggen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
"Marine, we need you to head to the depths of the compound to rescue a scientist that is being held hostage by Satan and his manyfold minions. Here's your pistol and eight rounds of ammunition. Good luck."

ÅÅhh så sant :D:D

Det finns ju dock värre: "Hej, du är en forskare/journalist/knarkare/whatever. Vi tänker skicka dig på ett uppdrag där du kommer att slåss mot ett kompani yrkessoldater i deras hemmabas. Du har ingen som helst utbildning inom strid, dina motståndare har satt upp ett försvarsnätverk komplett med kameror, sensorer, krypskyttar och monster. Vi räknar med dig!"

Eller när spelets handling innehåller någon "twist", till exempel att någon visar sig vara en förrädare ungefär i mitten av spelet. Tyvärr är detta så genomskinligt att du räknar ut vem förrädaren är redan innan du ens fått ditt första verktyg-som-kan-användas-som-närstridsvapen™. Spelets huvudpersoner låtsas dock inte om dina invändningar utan funderar raskt ut en taktik som bygger på att anförtro alla viktiga planer åt förrädaren samt placera denna någonstans där den enkelt kan kontakta sina onda uppdragsgivare. I ren desperation försöker du då skjuta förrädaren vilket på sin höjd orsakar en arg kommentar eller en enkel teleport till senaste quicksave.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Det finns ju dock värre: "Hej, du är en forskare/journalist/knarkare/whatever. Vi tänker skicka dig på ett uppdrag där du kommer att slåss mot ett kompani yrkessoldater i deras hemmabas. Du har ingen som helst utbildning inom strid, dina motståndare har satt upp ett försvarsnätverk komplett med kameror, sensorer, krypskyttar och monster. Vi räknar med dig!"

Eller när spelets handling innehåller någon "twist", till exempel att någon visar sig vara en förrädare ungefär i mitten av spelet. Tyvärr är detta så genomskinligt att du räknar ut vem förrädaren är redan innan du ens fått ditt första verktyg-som-kan-användas-som-närstridsvapen™. Spelets huvudpersoner låtsas dock inte om dina invändningar utan funderar raskt ut en taktik som bygger på att anförtro alla viktiga planer åt förrädaren samt placera denna någonstans där den enkelt kan kontakta sina onda uppdragsgivare. I ren desperation försöker du då skjuta förrädaren vilket på sin höjd orsakar en arg kommentar eller en enkel teleport till senaste quicksave.

Jo, en annan närliggande grej. Det är så jädra frustrerande när det är skriptat att spelets "badguy" dyker upp på vissa ställen i spelet. Lite av ett antoklimax när man kan stå och skuta som en galning på vederbörande, men i försti den "rätta" striden går det att skada/döda killen. Eller som i slutet på Golden Eye, när den där skurkagenten flyr emellanåt, så är han helt osårbar. En gång så buggade han fast på ett ställe men det var bara att ge upp efter ett antal magasin i hjärnkontoret.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Höll med om ganska många saker på den sidan men det jag själv stör mig mest på är att dom dubar och lägger in filmer som inte går att trycka bort. Jag vägrar att köpa dubade spel om man inte kan plocka bort rösterna eftersom att 99% av alla spelen har en så dålig dub så att man verkligen mår illa. Spel som har filmklipp som inte går att trycka bort brukar sluta med att dom ligger i hyllan och sammlar på sig damm.

Fattar inte hur folk kan klaga på att man har för lite skott i RE1, man har ju tillräckligt med skott för att skjuta ner varenda motständare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Hatar att de balanserar vapen lite overkligt i vissa spel.
Moha:PA... Revolver som är värdelös på avstånd större än 4 meter.
Samma spel. 1 bamburör är tillräckligt för att skydda en Japansk soldat från maskingevärseld.
Need for speed underground 2...
Att kunna studsa sig igen kurvorna genom att köra in i väggen är inte verkligt... inte alls faktiskt. De har blivit bättre dock. Kommer ihåg de gamla spelen där tomma intet bestod av en magisk gräns där bilen kunde vurpa.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Många bra poänger. Men jag håller inte med om en punkt:

Ibland är det skoj när man inte har oändligt magasin och kan stå i ett hörn och skjuta för glatta livet i en halvtimme.

Jag tror nog att han menar att de borde gör spelet lite svårare istället för att ge en ammo. Det är en genväg för utvecklare tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror nog att han menar att de borde gör spelet lite svårare istället för att ge en ammo. Det är en genväg för utvecklare tycker jag.

Jag vet. Men jag håller inte med. Att låta användaren få begränsad ammo ökar spänningen en hel del och är ett välkomnat inslag för min del i spelen.

Tror det tar lika lång tid för utvecklaren att väga av ammo mot hur fienderna fungerar och hur banan ser ut, som att ge spelaren oändligt med ammo-rounds för att sedan istället pumpa ut en oändlig drös fiender.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Jag vet. Men jag håller inte med. Att låta användaren få begränsad ammo ökar spänningen en hel del och är ett välkomnat inslag för min del i spelen.

Tror det tar lika lång tid för utvecklaren att väga av ammo mot hur fienderna fungerar och hur banan ser ut, som att ge spelaren oändligt med ammo-rounds för att sedan istället pumpa ut en oändlig drös fiender.

Däremot så får man ju inte överdriva bristen av ammo heller. Då blir det onödigt jobbigt. Själv har jag en tendens att vara resident evil-skadad istället. Jag spar all ammo och liknande och försöker in i det sista använda det sämsta vapnet mot fienden. Slutar alltsom oftast med att jag står där med slutbossen och tänker "var det allt?" och har 100 skott kvar i bazookan eller dundervapnet som dödar alla med ett skott. (Jag har givetvis även dödat slutbossen med paintballgeväret jag fick på första banan)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Däremot så får man ju inte överdriva bristen av ammo heller. Då blir det onödigt jobbigt. Själv har jag en tendens att vara resident evil-skadad istället. Jag spar all ammo och liknande och försöker in i det sista använda det sämsta vapnet mot fienden. Slutar alltsom oftast med att jag står där med slutbossen och tänker "var det allt?" och har 100 skott kvar i bazookan eller dundervapnet som dödar alla med ett skott. (Jag har givetvis även dödat slutbossen med paintballgeväret jag fick på första banan)

hahaha
Det där känner jag igen...
Jag spar alltid ammo tills det nästan gör onte och så står man där i slutet med högar av ammo till de värsta vapnen och funderar på varför man gått runt och slaktat monster med kniven...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

The crate has long been held up as an example of lazy game art design, a crutch that game level decorators have been falling back on for fifteen damned years. Come to think of it, have you ever actually seen one of those wooden crates in real life? And did you smash it to see if there were bullets and medicine inside?

HÅLLER MED! Fantasibrist 2000 för utvecklare senaste årtiondet

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
The crate has long been held up as an example of lazy game art design, a crutch that game level decorators have been falling back on for fifteen damned years. Come to think of it, have you ever actually seen one of those wooden crates in real life? And did you smash it to see if there were bullets and medicine inside?

HÅLLER MED! Fantasibrist 2000 för utvecklare senaste årtiondet

Haha, ja just det lådorna också
Ja, jag tror inte jag har sett ett enda FPS utan lådor faktiskt.

Oljefat brukar också finnas

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Det här som va en avstickare på artikeln va det roligste jag läst på länge.

http://www.pointlesswasteoftime.com/games/halo2.html

Visa signatur

~ Athlon 64 3200+ ~ A8N-SLI(r) DELUXE ~ 1024Mb ~ 480Gb Hdd ~ PNY 7800GT ~ Tt Tsunami ~ OCZ Modstream ~

Permalänk
Medlem

Buffar på den här tråden för det är rolig läsning för hela clockersforumet

sen tyckte jag att hans åsikter om MMPORG var så jäkla klockrena !

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
Buffar på den här tråden för det är rolig läsning för hela clockersforumet

sen tyckte jag att hans åsikter om MMPORG var så jäkla klockrena !

Bara så du vet så är det där så jävla nära bumpning man nästan kan komma.
Utan det där sista så hade det varit en bump vilket inte är tillåtet enligt reglerna här på Swec vilket skulle kunna få den här roliga tråden låst.

Hoppas ni läst andra saker han har skrivit, han är rätt rolig och han har en bra poäng.
Dessutom är hans idé om ett spel om att vara skeppsbruten helt lysande.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Fy fan vad jag skrattade när jag läste om Halo 2

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Sidan verkar inte fungera för mig.

Visa signatur

101010
"In Soviet Russia, spam posts you!"
Yxx, 60 undead priest <Oops> Azjol-Nerub EU-PvE. Men bara tills Oblivion. :)

Permalänk
Medlem

aj visste inte att bumpning var otillåtet. Sry guys !

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Däremot så får man ju inte överdriva bristen av ammo heller. Då blir det onödigt jobbigt. Själv har jag en tendens att vara resident evil-skadad istället. Jag spar all ammo och liknande och försöker in i det sista använda det sämsta vapnet mot fienden. Slutar alltsom oftast med att jag står där med slutbossen och tänker "var det allt?" och har 100 skott kvar i bazookan eller dundervapnet som dödar alla med ett skott. (Jag har givetvis även dödat slutbossen med paintballgeväret jag fick på första banan)

Jag kör också med den taktiken, man sparar på sin dyrbara amunition hela banan, men sen när nästa level laddas så försvinner allt endå...

Permalänk
Medlem

... För att inte tala om alla de ggr jag försökt klara hela banor med bara 1% liv, bara för att man ändå får fullt med liv på nästa så man inte slösar på de dyra medikitsen det går ju ändå efter att man gör allt perfekt och testar 1000ggr.

Den medikitten kommer man garanterat behöva i slutstriden. Så står man där inte bara med obegränsad ammo utan även en större fältsjukhus med bandage och helande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"