Permalänk
Medlem

Svenskt bredband billigast i Europa

"Sverige har billigast bredband i hela Europa. Genomsnittspriset i Europa för 512 kbit/s är 710 kronor per månad".
Computer Sweden

http://www.idg.se/ArticlePages/200403/04/20040304101725_CS/20...

Intressant eftersom man har alltid fått höra att det är så mycket billigare utomlands.

Permalänk
Medlem

Re: Svenskt bredband billigast i Europa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Intressant eftersom man har alltid fått höra att det är så mycket billigare utomlands.

Det har jag då iofs. aldrig hört...

EDIT:
Saxat ur senaste IEEE Spectrum (Feb 2004):

"Four of the five top-ranked countries are in Scandinavia, with Sweden coming out on top."

(En undersökning där ett "Digital Access Index" räknats ut för alla världens länder baserat på priset på internetuppkopplingar, antalet innevånare med bredbansanslutningar och total tillgång på bandbredd in/ut ur landet)

Se även denna bild: Karta [pdf, 2849kB]

Permalänk
Medlem

Jo men vi har ju snart sämst löner i hela Europa osså, så det går väl ihopa...

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

mp kompis från Syd Afrika betalar 2800 för en adsl lina i månaden, det ni !!!

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

junkyard: det som e otroligt är väl mer att det finns bredband i afrika

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0nny
junkyard: det som e otroligt är väl mer att det finns bredband i afrika

Det är inte så otroligt... det finns en nylagd FET (120 Gb/s) kabel (SAT-3/WASC/SAFE) som går ner längs den afrikanska västkusten. Dock är det knappt någon som använder den ännu då de fattiga länderna i Afrika saknar egen utrustning och utbyggd infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Re: Svenskt bredband billigast i Europa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
"Sverige har billigast bredband i hela Europa. Genomsnittspriset i Europa för 512 kbit/s är 710 kronor per månad".
Computer Sweden

http://www.idg.se/ArticlePages/200403/04/20040304101725_CS/20...

Intressant eftersom man har alltid fått höra att det är så mycket billigare utomlands.

Folk tror alltid att gräset är grönare på andra sidan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

JohanS: Har du fler intressanta bilder?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det är inte så otroligt... det finns en nylagd FET (120 Gb/s) kabel (SAT-3/WASC/SAFE) som går ner längs den afrikanska västkusten. Dock är det knappt någon som använder den ännu då de fattiga länderna i Afrika saknar egen utrustning och utbyggd infrastruktur.

http://www.lysator.liu.se/~zni/africa_net.jpg

120 GB/s. Det känns lite svårt att avgöra hur mycket det är om man inte har något att jämföra med. Har du någon koll på vilket kapacitet atlantkablen ligger på, eller hur mycket bandbredd som går in och ut ur Sverige?

Permalänk
Medlem

Visst har vi "billig" bredbands priser jämfört med andra länder, om man nu bortser alla "gömda" priser. För kunna skaffa Bredbandstyp ADSL, är man tvingad också inneha ett teleabb. för ca: 125:-/mån och då räknas priserna om: 125:- (vid detta tillfället vet alla nog vad pengarna hamnas hos) + 449:- (2Mbit Telia) (men varierar beorende ISP man har)

= 574:-/mån

Dessutom för ett tag sen, uppmanade PTS att TeliaSonera ska höja teleabb. avgiften till ca: "575:-/kvartal" (glömt bort exakta priset). För vad det nu var igen?

Visst håller jag med om vi har "billigt" bredband här i Sverige, men om man räknar med allt som man får betala för, då tycker jag det inte är lika billigt jämfört med andra länder.

För skojs ex.

Hyra (måste ju ha hus för kunna ha bredband) + teleabb. + bredband = ????

Vet nu inte hur det är med andra länder, om man är tvungen att ha teleabb. för skaffa ADSL, men i vilket så får man inte en heltäckande jämförelse vad gäller "billigast bredband".
För det är mycket annat som jag tycker skall räknas in också för få en rättvis bedömning.

Lön, skatter, hyra, teleabb (här i Sverige alltså) o.s.v

Nåja, bara min egen syn på det hela "eviga tjatet" om Sverige har det billigaste bredbandspriser. Vet inte hur många gånger nu det har skrivit om det.
Själv tycker jag de priser som vi har nu i Sverige är i rimlig nivå, om man nu inte höjer det ytterligare.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
JohanS: Har du fler intressanta bilder?

Jorå.. nätverksporr har jag gott om...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
120 GB/s. Det känns lite svårt att avgöra hur mycket det är om man inte har något att jämföra med. Har du någon koll på vilket kapacitet atlantkablen ligger på, eller hur mycket bandbredd som går in och ut ur Sverige?

Vad menar du när du säger "atlantkablen"? Om du menar kabeln som går mellan Europa och Nordamerika så finns det fruktansvärt många (hundratals) sådana kablar. 120 Gbps är ganska mycket bandbredd, men kanske inte om man ser till att det är vad en hel kontinent delar på. Varje anslutet land längs den afrikanska västkusten kan i dagsläget plocka ut 2x2,5Gbps ur SAT-3, men bara en liten bråkdel används.

Det är svårt att säga exakt hur mycket total kapacitet som finns "in och ut ur Sverige" då det finns så många företag som har egna kablar. Som exempel kan man ju ta universitetsnätet SUNET som bara det har tiotals gigabit/s i förbindelser med omvärlden.

Här är en karta som ger en överblick över vart världens internationella undervattenskablar är samlade:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Visst håller jag med om vi har "billigt" bredband här i Sverige, men om man räknar med allt som man får betala för, då tycker jag det inte är lika billigt jämfört med andra länder.

Du får gärna presentera lite siffror från de länder där du tycker att bredbandet är billigare, för jag hittar då inga. Undersökningen (som jag refererade till ovan) är baserad på kostnad i relation till medelinkomst efter skatt. Så helt åt skogen är nog inte den studien ändå.

Här är ett litet snabbt exempel från våra grannländer där priserna nästan är de dubbla jämfört med dem i Sverige:

Norge:
ADSL från Telenor
Hastighet: 1024/256 Kbps
Pris: 749 NOK/mån (780 kr/mån)

Danmark:
ADSL från TDC
Hastighet: 2048/512 Kbps
Pris: 674 DKK/mån (820 kr/mån)

Sverige:
ADSL från Telia
Hastighet: 2048/400 Kbps
Pris: 449 kr/mån

Permalänk
Medlem

är det sant att VOLVO har en egen kabel över atlanten..??

och sen.. nån som vet hur grova dessa kablar är som går över atlanten.. ligger dem och flyter ovanför havsdjupet.. eller hur drar man dessa kablar..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

[

Du får gärna presentera lite siffror från de länder där du tycker att bredbandet är billigare, för jag hittar då inga. Undersökningen (som jag refererade till ovan) är baserad på kostnad i relation till medelinkomst efter skatt. Så helt åt skogen är nog inte den studien ändå.

Här är ett litet snabbt exempel från våra grannländer där priserna nästan är de dubbla jämfört med dem i Sverige:

Norge:
ADSL från Telenor
Hastighet: 1024/256 Kbps
Pris: 749 NOK/mån (780 kr/mån)

Danmark:
ADSL från TDC
Hastighet: 2048/512 Kbps
Pris: 674 DKK/mån (820 kr/mån)

Sverige:
ADSL från Telia
Hastighet: 2048/400 Kbps
Pris: 449 kr/mån [/B]

Saxat från Telenor i Norge: 15x raskere enn vanlig hastighet, 1000/200
kr 349,- per måned
Etableringspris kr 150,-

Hur får man det till 749:- om de dessutom har en klart högre medelinkomst??Vet inte om jag litar de på detta riktigt. Beror väl på vem som utfört studien så går det alltid vinkla det.

EDIT: SHIT...såg nu det var en asgammal tråd som någon rolig en väckt upp. Sorry glöm detta

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
är det sant att VOLVO har en egen kabel över atlanten..??

och sen.. nån som vet hur grova dessa kablar är som går över atlanten.. ligger dem och flyter ovanför havsdjupet.. eller hur drar man dessa kablar..

varför in i h**e ska volvo dragit en egen kabel över atlanten?!?

http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_telephone_cable

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
EDIT: SHIT...såg nu det var en asgammal tråd som någon rolig en väckt upp. Sorry glöm detta

Hehe, ja vissa gillar att gräva i arkiven. Siffrorna jag presenterade då är nu över 1,5 år gamla så de är inte riktigt aktuella längre. Vi kanske bör låta denna tråd fortsätta att samla damm nu...

Permalänk

Fast bara for att lata traden leva en liten stund till sa betalar jag £40 ca 560kr/manad for 8/1Mbit med Bulldog i England.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Jorå.. nätverksporr har jag gott om...

Vad menar du när du säger "atlantkablen"? Om du menar kabeln som går mellan Europa och Nordamerika så finns det fruktansvärt många (hundratals) sådana kablar. 120 Gbps är ganska mycket bandbredd, men kanske inte om man ser till att det är vad en hel kontinent delar på. Varje anslutet land längs den afrikanska västkusten kan i dagsläget plocka ut 2x2,5Gbps ur SAT-3, men bara en liten bråkdel används.

Det är svårt att säga exakt hur mycket total kapacitet som finns "in och ut ur Sverige" då det finns så många företag som har egna kablar. Som exempel kan man ju ta universitetsnätet SUNET som bara det har tiotals gigabit/s i förbindelser med omvärlden.

Här är en karta som ger en överblick över vart världens internationella undervattenskablar är samlade:
http://www.lysator.liu.se/~zni/submarine_cable_map_2003.gif

Du får gärna presentera lite siffror från de länder där du tycker att bredbandet är billigare, för jag hittar då inga. Undersökningen (som jag refererade till ovan) är baserad på kostnad i relation till medelinkomst efter skatt. Så helt åt skogen är nog inte den studien ändå.

Här är ett litet snabbt exempel från våra grannländer där priserna nästan är de dubbla jämfört med dem i Sverige:

Norge:
ADSL från Telenor
Hastighet: 1024/256 Kbps
Pris: 749 NOK/mån (780 kr/mån)

Danmark:
ADSL från TDC
Hastighet: 2048/512 Kbps
Pris: 674 DKK/mån (820 kr/mån)

Sverige:
ADSL från Telia
Hastighet: 2048/400 Kbps
Pris: 449 kr/mån

Kanske ska tillägga att löner och skatter är annorlunda i våra grannländer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
är det sant att VOLVO har en egen kabel över atlanten..??

och sen.. nån som vet hur grova dessa kablar är som går över atlanten.. ligger dem och flyter ovanför havsdjupet.. eller hur drar man dessa kablar..

Vad har detta med tråden att göra?

*låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |