Permalänk
Medlem

X2 går inte att överklocka mer

Satt hela dagen igår och försökte överklocka min dator utan några större framsteg tyvärr.

Burken är en AMD X2 4200+, 2Gb OCZ 2-3-2-5, ASUS A8N-E och en CNPS7000B-AlCu-kylare.

När man enbart höjer fbs:en är den stabil upp till 212 Mhz.

Sedan har jag även läst igenom ett antal artiklar om överklockning men eftersom nästan alla gör på olika så har jag svårt att förstå hur jag skall göra.

Den högsta fsb:n som jag har kommit upp i är 220, vilket gjorde att datorn klarade sig flera minuter innan den fryste. Dessa inställningar använde jag då:

HT: 5x->3x
Minnesvolt: 2,7->2,8 V
Minnesfrekvens: 400->200 Mhz
fsb: 200->220 MhZ
PCI: Auto->33 Mhz
PCI-E: 100 Mhz

Varför fryser den redan efter fsb 220 Mhz? Temperaturen på CPU är det inga konstigheter med. Vilka inställningar skall jag ändra?

Tack!

Permalänk
Medlem

testa sänka minnena till 166Mhz, å sen kolla i fall du kommer högre,

eller vad händer när de inte går mer?

Permalänk

gör så här:

ställ ner din multiplier mellan 6-7 det gör att prollen inte kan ta skada hur mycket du än ökar din fsb. " asså den är låst "

sen ställer du ner dina minnen på det lägsta "100mhz" om den står på ddr400 så e den på 200mhz så med andra ord ddr200. bara för att den inte ska ta skada..kålla så att din PCI-E är låst. genom att den är på 100MHz i bios. står den på auto så ställ den på 100mhz. Sen lås dina sata diskar me om du har några. sätt dom på port 3-4 isf.

så allt efter detta så skruvar du upp din fsb 5 i taget tills du inte kan starta datorn ordentligt så sänker du din fsb lite tills du hittar ditt stabila läge. det är din max fsb.

minst 240fsb iaf.

Lycka till

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
testa sänka minnena till 166Mhz, å sen kolla i fall du kommer högre,

eller vad händer när de inte går mer?

Eftersom det är DDR-400-minnen så kan jag sätta dom till 200 som lägst. När det inte går längre så fryser datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
gör så här:

ställ ner din multiplier mellan 6-7 det gör att prollen inte kan ta skada hur mycket du än ökar din fsb. " asså den är låst "

sen ställer du ner dina minnen på det lägsta "100mhz" om den står på ddr400 så e den på 200mhz så med andra ord ddr200. bara för att den inte ska ta skada..kålla så att din PCI-E är låst. genom att den är på 100MHz i bios. står den på auto så ställ den på 100mhz. Sen lås dina sata diskar me om du har några. sätt dom på port 3-4 isf.

så allt efter detta så skruvar du upp din fsb 5 i taget tills du inte kan starta datorn ordentligt så sänker du din fsb lite tills du hittar ditt stabila läge. det är din max fsb.

minst 240fsb iaf.

Lycka till

Multiplier 6-7? Den är ju 11 som standard och för att bara få upp frekvensen till 2,2 Ghz så behöver man ha en sjukt hög fsb.

Minnena är ställda till 200 Mhz. PCI-E är låst.

Det är samma inställningar som jag hade innan, och det går fortfarande inte att få ens att köra med 215 fsb stabild! :/

Permalänk
Medlem

Höjt timings på minnena? Ser ut som att det är Bh.5 stickor, dom behöver mycket volt snabbt för att komma nånstans...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TallBall
Multiplier 6-7? Den är ju 11 som standard och för att bara få upp frekvensen till 2,2 Ghz så behöver man ha en sjukt hög fsb.

Minnena är ställda till 200 Mhz. PCI-E är låst.

Det är samma inställningar som jag hade innan, och det går fortfarande inte att få ens att köra med 215 fsb stabild! :/

Tror inte han menar att du ska komma upp i några speciella hastigheter, enbart testa hur hög fsb din cpu klarar av, på det sättet kan du enkelt kolla om det ens är CPU som sätter stop

Visa signatur

Kan de där me data vet du Åke... "Ja jag förstår inte, mer eller mindre kinesiska för mig" -