Permalänk
Medlem

ubuntu problem

Hej. Sitter här och pillarlite med ubuntu, gör lite saker ifrån ubuntuguide.org, men på många saker så får jag bara upp: E: Kunde inte hitta paketet ****
Varför? Finns det någon lösning på det?

Sen en sak till, när jag försöker flytta över filer till min www mapp (webroot för apache) så får jag bar upp att jag inte har rättigheter för att göra det, hur fixar jag så att jag kan göra det?

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem

Kör "su" för att bli root, därefter kan du ändra ägare på www-mappen
t.ex "chown -R jawee /var/www"

EDIT: chown givetvis, my bad

Permalänk
Medlem

kör chwon -R andreas /var/www får upp: bash: chwon: command not found

EDIT: det var chown jag skulle köra, tack men något svar på den andra frågan?

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket paket...

Om du inte har lagt till fler förrådskomponenter (universe, multiverse) så är det antagligen skälet.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

hur gör jag det ozamosi?

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |

Permalänk
Medlem
Permalänk

det ska vara "chown" inte chwon

Permalänk
Medlem

aja, det fungerar inte, har fått hjälp av en på irc, men det fungerade inte endå så det blir ominstallation imorgon.

Visa signatur

| 3.6ghz p4 | 1.5gb ram | 2x250gb SATA | radeon x850xt pe | Soundblaster audigy 2 zs | Fujitsu Siemens hempc :( |