Permalänk
Medlem

AMD Athlon64 X2 Dual-Core?

Hej.

Jag har funderat länge nu på om jag ska köpa en ny dator eftersom min nuvarande är ca 4 år.

Min fråga är om man som privatperson har nytta av en AMD Athlon64 X2 Dual-Core? Är dual-coren samma sak som att ha 2 processorer?

------------------------------------------------------------------------------------

Är detta en bra dator?:
Grafikkort: Asus Extreme GeForce N7800GTX TOP 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express

Minnen: Corsair TWINX1024-3200C2 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400Mhz CL2

Modekort: Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX

Processor: AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchaster" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

Har inte glömt något eftersom jag har det som fattas redan.

MVH:
David

Permalänk
Medlem

Värkar vara fint!

Permalänk
Avstängd

Re: AMD Athlon64 X2 Dual-Core?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davve_87
Hej.

Jag har funderat länge nu på om jag ska köpa en ny dator eftersom min nuvarande är ca 4 år.

Min fråga är om man som privatperson har nytta av en AMD Athlon64 X2 Dual-Core? Är dual-coren samma sak som att ha 2 processorer?

svaret är ja.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

exakt likadana grejer jag har förutom grafikkortet ... se till att du får Asus A8N-SLI Premium kortet som har passiv kylning ... annars ett mycket bra och stabilt system ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Avstängd

en x2 bör du definitivt satsa på!

dual smooothness! mmmm

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Hjälpsam

[homer-voice]Dualcore, ahhh *drool*[/homer-voice]

Ja, det är inte fel med dualcore. Visst du får med FPS i CS etc med en högre klockad singlecore... Men en 3800+ fixar lätt allt du kastar på den i dag. och nästa gen spel etc som är multithreaded så får du full effekt från dualcore... då kan singlecore burkar slänga sig i väggen... bigtime.

SMP 2tw!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hehe okey. Jag tackar så mycket för alla svar! Känner mig säkrare nu.

Permalänk
Medlem

Man märker definitivt att man har en X2:a om man sitter och spelar och samtidigt har skype igång eftersom skype kan vara duktig på att sno processorcykler, mer än vad teamspeak och ventrilo gör i alla fall. Brukar ligga på upp emot 20% processoranvändning för mig så jag brukar lägga det på den lediga kärnan så slipper man att spelet påverkas

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Re: AMD Athlon64 X2 Dual-Core?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davve_87
Är dual-coren samma sak som att ha 2 processorer?

Nej, två processorkärnor är inte samma sak som två processorer.
Men det är fortfarande att föredra framför single-core CPU

Permalänk
Medlem

Re: Re: AMD Athlon64 X2 Dual-Core?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Nej, två processorkärnor är inte samma sak som två processorer.
Men det är fortfarande att föredra framför single-core CPU

Faktum är att det till och med kan vara en fördel att ha dubbla kärnor i en och samma processor än att ha två separata processorer då man på så vis får snabbare kommunikation mellan kärnorna. Nackdelen är i och för sig att man inte får den högre minnesbandbredden som man skulle få med dubbla opteron-processorer då båda kärnorna är ansluten till en och samma minneskontroller.
Fast man kan ju alltid köra dubbla dual-core processorer så är det problemet löst

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett nytt system och jag valde att spara från in på graffet från Gtx och tog ett GT istället för 3500-3700. (datorbutiken har ett för 3500) Gt ska ju klocka rätt bra

Ta dom pengarna du sparar på det och lägga dom på en Asus A8N32SLI bräda och corsair 3500LLpro då snackar vi.

Min beställning: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311506&cks=PRL
+ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313606&cks=PRL
+ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313461&cks=PRL

Senaste testet med AN832SLi visar imponerande resultat. När sedan mer mogna bios drivisar släpps så kommer vi nog bli riktigt glada.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davve_87
Hehe okey. Jag tackar så mycket för alla svar! Känner mig säkrare nu.

Det borde räcka med att bara läsa min signatur för att förstå

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Men saken är ju den att jag har pengar men vet inte om jag ska använda det till en dator?! Mina föreldrar har ju sparat i fonder sedan jag föddes. Ligger just nu på 160 000:- Kanske ska använda pengarna till annat så som när jag flyttar hemifrån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davve_87
Men saken är ju den att jag har pengar men vet inte om jag ska använda det till en dator?! Mina föreldrar har ju sparat i fonder sedan jag föddes. Ligger just nu på 160 000:- Kanske ska använda pengarna till annat så som när jag flyttar hemifrån

Jaa du, det är dina pengar så du bestämmer själv hur du spenderar dem..... men du får gärna skänka pengar till oss andra här i sweclockers-forumet, helt gratis

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Jaa du, det är dina pengar så du bestämmer själv hur du spenderar dem..... men du får gärna skänka pengar till oss andra här i sweclockers-forumet, helt gratis

Hehe, joo det skulle ni allt vilja va.

Permalänk
Medlem

Vad bra att du har 160.000 kr i dina fonder. Det märks rätt tydligt på folk när de har behov att hävda sig.

Jag tycker dock att det är mer prestige att tjäna sina egna pengar. Man knegar i flera månader för att sedan kunna köpa lite grejor, de e feeling det Då kan du slänga dina fonder i väggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Vad bra att du har 160.000 kr i dina fonder. Det märks rätt tydligt på folk när de har behov att hävda sig.

Jag tycker dock att det är mer prestige att tjäna sina egna pengar. Man knegar i flera månader för att sedan kunna köpa lite grejor, de e feeling det Då kan du slänga dina fonder i väggen

"Okey". Man kanske ska ha ett startkapital när man flyttar hemifrån?

En 18 åring om inte har slutat plugga och tjäna så mkt pengar är lite svårt? eller?`;)

Permalänk
Medlem

min pappa är starkare än din pappa!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Tillbaka till topic, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejjk
min pappa är starkare än din pappa!

Word?

Aja, hur som helst tror att jag har bestämt mig nu! Måste ju köpa en dator nång gång iaf. Så varför vänta? Passar ju perfect nu eftersom det kommer ett lov snart!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]