Permalänk
Avstängd

Vann nano på ebay, orolig som fan...

Tjena vann just en iPod Nano 4gb på ebay för endast 143 euro och blev förståss jätteglad...

Sen fick jag en såndär otrevlig klump i magen när jag märkte att fastän säljaren hade 100% positive feedback (18 st) så hade han inte sålt nåt sedan 2001 och utan att vara fördomsfull står det att han också e från kina.

Som ni säkert fattar så e jag väldigt tveksam att skicka iväg pengarna (har inte gjort det än).

Förrän jag får nån sorts bevis på att killen e att lita på...

Vad hade ni gjort?

ps. hans nick på ebay e 3labyrinth3 om ni vill kolla upp honom.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk

Jag tycker helt klart att det låter skumt och skulle inte betala. Bättre att köpa från någon som verkar mer seriös med riktigt feedback.

Permalänk
Avstängd

Fick mail från nån annan ebay:are också som varnade mig: "Don't pay for the iPod it's a scam"...

Ja jag får avvakta och se kommer nog inte att betala iaf, ska försöka anmäla killen på ebay på nåt vis...

Det verkar onekligen som om att när nånting verkar för bra för att vara sant så e det ofta också det

Får vara jävligt glad för att jag inte skickade iväg pengarna på en gång iaf *wipe forehead*

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

ta o kontakta ebay bara så DU slipper få dålig feedback bara för att du inte köper den.

och ja, den där killen skulle jag vara försiktig med. dels så är 18 st feedback inte alls mycket, det är ruskigt lite. sen så säljer han ju nu plötsligt MASSA ipoar, inte 1,2 eller 3 st, utan massor. har han sen inte sålt nått sen 2001 och nu plötsligt säljer mycket kan det vara tecken på kapat konto.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

My thoughts exactly...

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Hedersmedlem

Man kollar upp personen först och bjuder sen, inte tvärtom.

Tycker också det ser lite skumt ut, hör om du kan få betala via ebays www.escrow.com service mot att du betalar alla avgifterna + någon liten kompensation.

Permalänk

Jag har även sett personer som har haft liknande stor feedback men när vad kollar vad de sålt och köpt brukar det ofta vara recept för $0.01 eller något annat krimskrams. Då känns det lite suspekt att de helt plötsligt ska sälja ett helt gäng iPods.

Permalänk
Avstängd

Efter ytterligare efterforskningar så kom jag fram till att typen ifråga sålt 33st iPods bara idag, inklusive iPod 60gb's för så lågt som 140€!!!.

Tror jag kan vara rätt lugn med att inte betala...

Räknade lite grovt att om han sålt 33st iPods med 150€'s medelpris på en dag, förutsatt att ingen fler genomskådat bluffen (hoppas verkligen inte att folk gått på det här) så har killen i runda slängar tjänat 5000€ på en endaste dag... vem sa att brott inte lönar sig?

Man kan väl hoppas att han får sitta resten av sina dagar i kinesiskt fängelse/arkebuseras(lite väl hårt?)

Som en liten kul fotnot bifogar jag typens svar på mitt mail där jag skrev att auktionen verkade mycket skum och inte kommer att skicka några pengar:

"Dear sir:
Many thanks for your email!
Yes!I am a new ebayer,But I am a good man and I will be a one of the great ebayer.
I don't know how to told with you,But I can tell you,I will send out the item to you as soon as I get the payment from you.
If you still can't turst me,I think we must chanel the order.I am sorry!
Yours:Wang"

-Du är säkert en god man Wang men karma is a bitch säger jag bara...

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

ofttopic: Yours Wang Lät roligt.

Men jag skulle aldrig förskottsbetala något över ebay, men det är jag. Jag vill se personen jag gör affärer med (om det nu inte är ett seriöst företag). Därför far jag alltid och möter säljaren som jag köper saker av.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

det är ju det som är ebay, att man betalar sen skickas produkt. därför man ska vara noga o försiktig. ebay är VÄLDIGT seriösa. Fo'shizzle, anmäl detta tills ebay, så slipper nån annan bli lurad + att du slipper få dålig feedback vilket kan vara dåligt vid framtida ebay köp.

när du anmäler detta kommer ebay se att nå lurt är på gång o kommer utreda detta. de är som sagt MYCKET seriösa (va annat väntar man sig från företag som köper skype för massa miljarder )

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

varför använder inte folk paypal om dom är så nervösa...då kan man ju va helt lugn och är inte säljarna intresserade då så är det ju en bluff helt enkelt.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulle
varför använder inte folk paypal om dom är så nervösa...då kan man ju va helt lugn och är inte säljarna intresserade då så är det ju en bluff helt enkelt.....

Hur hjälper Paypal? Man betalar ju fortfarande i förskott.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Hur hjälper Paypal? Man betalar ju fortfarande i förskott.

det finns/fanns försäkrad PP, sen fanns en variant där man inte godkände förrän man fått prylarna (PP hade pengarna under tiden) men var länge sedan jag använde det..

har aldrig blivit lurad från Kina, bara en gång från Los Angeles ..iof var det Kineser där ändå men.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Jag glömde nämna att jag självklart anmälde killen till ebay,dom undersöker saken som bäst nu, han har dock ej blivit avstängd än.

Självklart köper man helst av folk som har Paypal buyerprotection men det e väldigt många som inte kör med det o inte behöver vara ohederliga för det.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det finns/fanns försäkrad PP, sen fanns en variant där man inte godkände förrän man fått prylarna (PP hade pengarna under tiden) men var länge sedan jag använde det..

har aldrig blivit lurad från Kina, bara en gång från Los Angeles ..iof var det Kineser där ändå men.

tror inte paypal har den tjänsten längre, där de håller pengarna alltså. och det där med försäkring stämmer, men bara i vissa fall, på alla produkter där det är ett litet paypal tecken "pp" eller nått där finns försäkringen, men det finns långt ifrån på alla, tror det är nått säljaren måste valt till. har ännu inte handlat från nån som haft sådan försäkring och inte blivit lurad av någon som använt paypal.

när jag blev lurad så vare med annan tjänst, därmot vet ja folk som blivit lurade när de använt escrow.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulle
varför använder inte folk paypal om dom är så nervösa...då kan man ju va helt lugn och är inte säljarna intresserade då så är det ju en bluff helt enkelt.....

Men då är det ju en risk för säljarna. Köparen hävdar att han fått en tegelsten när han egentligen fått varan, och returnerar en tegelsten och får tillbaks sina pengar.

För det är väl så det fungerar?

Permalänk
Medlem

Så jättebillig var den väl inte heller? 1364sek, då kan man ju lägga på en hundring och vara säker på att få något från applestore

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tharkun
Så jättebillig var den väl inte heller? 1364sek, då kan man ju lägga på en hundring och vara säker på att få något från applestore

Eller hur, en nano 4gb kostar 2500.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tharkun
Så jättebillig var den väl inte heller? 1364sek, då kan man ju lägga på en hundring och vara säker på att få något från applestore

iPod Nano 4gb kostar 2495kr ifrån Apple, så det var bra mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
iPod Nano 4gb kostar 2495kr ifrån Apple, så det var bra mycket billigare.

1992:- från amerikanska applestore

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
1992:- från amerikanska applestore

då måste man ju också bo i usa...

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
1992:- från amerikanska applestore

Men du lär ju ändå betala svensk moms så det blir ju ändå minst lika dyrt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

+ att 1992 är utan nån moms alls, då varje stat i usa har olika påslag. så den blir dyrare än 1992 kr i usa med. dock har de ju inte 25% påslag så som vi har

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Ge en direkt länk till en av hans auktioner.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

fel bilder på de flesta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

han har ju fått feedback senast 25 oktober 05 kanske är seriös

Permalänk

Är väl en massa stulna Ipodar som han vill sälja..
Har själv blivit erbjuden att köpa en stulen ipod från en polare.

Permalänk
Medlem

Är det okej om jag lånar tråden lite?
Jag hade tänkt köpa en digitalkamera (antagligen blir det Canon Powershot A520) över Ebay för att man sparar en jäkla massa pengar.
Hur lång tid brukar det ta att skicka något från t.ex. USA?
Och köper man från USA, blir man helt utan garanti då?
Man tycker ju att Canon borde ta hand om alla Canon-kameror oavsett var man befinner sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahaja
han har ju fått feedback senast 25 oktober 05 kanske är seriös

Såg din smiley, men vill förtydliga för de som inte (in)såg. Det verkar ju skumt att ge positiv feedback 5 minuter, eller 3 timmar med för den delen, efter auktionsslut...

Edit: Även om det är olika tidszoner på de olika tiderna (feedbacktiden samt auktionsslut), så diffar det för lite för att affären skall vara slutförd.