Partioneringstips för webserver.

Permalänk
Medlem

Partioneringstips för webserver.

Ska snart dra igång en liten webserver som det rullar apache, php och mysql på med debian sarge i grunden.

Har införskaffat 3st 10GB hårddiskar, har tänkt köra 2st av dem i raid1 och ha den 3dje som reserv. (Budget server till en början )

Vet dock inte riktigt hur jag ska partionera på lämpligaste sätt.
En idé är detta:

/boot - 50MB
/home - 4000MB
/var - 2000MB
swap - 512MB
/ - Det som blir över

Kan det vara lämpligt? Ska endast serva en sida som kommer att jobba mot databaser som dock inte kommer att bli så hiskeligt stora inom en överskådlig framtid. Webrooten och databasen kommer att ligga under /home

Permalänk
Medlem

Om du har 30gb o tänkt lagra allt i /home finner jag ingen anledning att ha den så liten, och ge / så lite plats? Ge /home åtminstone 15gb

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

En separat partition för /tmp kan vara en bra ide eftersom alla kan skriva där kan den växa relativt okontrollerat.

Varför inte använda alla diskarna till en raid-5 istället för raid-1 + en reserv?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Om du har 30gb o tänkt lagra allt i /home finner jag ingen anledning att ha den så liten, och ge / så lite plats? Ge /home åtminstone 15gb

30GB har jag inte. 10GB bara i raid 1.

Citat:

En separat partition för /tmp kan vara en bra ide eftersom alla kan skriva där kan den växa relativt okontrollerat.

Varför inte använda alla diskarna till en raid-5 istället för raid-1 + en reserv?

Mja, behövs verkligen det? Bara jag och en till som har åtkomst till servern. Och som sagt, det ska inte lagras nått mer än en sida (ett fåtal MB stor) + en databas som inte kommer att växa sig överdrivet stor (inget forum och ingen community).

Ang raid5 så hade jag velat ha 4st hårddiskar isåfall, 1 i reserv om en av diskarna skulle säcka ihop.

Permalänk
Medlem

montera /tmp som tmpfs så slipper du bry dig om att fixa en separat partition för det plus att du behöver inte bry dig om att rensa den särskilt ofta.

Dock hade jag gett /home iaf 1-2gb, det skadar aldrig. Vad ska servern göra? Personligen tycker jag inte att / behöver vara så där mycket större än /home, bättre att prioritera /home.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
montera /tmp som tmpfs så slipper du bry dig om att fixa en separat partition för det plus att du behöver inte bry dig om att rensa den särskilt ofta.

Dock hade jag gett /home iaf 1-2gb, det skadar aldrig. Vad ska servern göra? Personligen tycker jag inte att / behöver vara så där mycket större än /home, bättre att prioritera /home.

tmpfs var en bra idé, ska köra på det

/home kommer bli 4GB så det lär både räcka och bli över.
/ bör bli ungefär 3GB enligt mitt eget förslag i översta posten. Och med alla program jag behöver installerade är där ändå strax över 2GB ledigt på /

Borde väl funka då som jag kom på helt själv?

Permalänk
Medlem

Jag missade visst lite nollor
Själv hade jag gjort en liknande partitionering som du säger. Låter prima.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear

Ang raid5 så hade jag velat ha 4st hårddiskar isåfall, 1 i reserv om en av diskarna skulle säcka ihop.

Poängen med raid-5 är ju att en av diskarna kan dö utan att man förlorar data. Men om du inte behöver utrymmet så kan det ju kvitta.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Poängen med raid-5 är ju att en av diskarna kan dö utan att man förlorar data. Men om du inte behöver utrymmet så kan det ju kvitta.

Just precis. Men jag måste ändå ersätta den rasade disken. Därav att jag vill ha en extra disk liggandes.