Har haft samma problem med mitt internet i ca 1år och 6månader idag. HJÄLP uppskattas

Permalänk

Har haft samma problem med mitt internet i ca 1år och 6månader idag. HJÄLP uppskattas

Nu har jag tröttnat på detta problem! så här är det: För ca 1år och 6månader sen så skaffade jag telias bredband. jag var nöjd OSV ETC. FÖRUTOM att jag hade/har ett konstant problem: jag har inte tillgång till huvudjacket, och det ressulterar till att min uppkoppling bryts varje gång det; ringer, någon svarar, någon lyfter luren osv.. nu dom senaste månaderna har jag tröttnat på detta, då dom flesta onlinespel blir ospelbara och ja, allt blir krångligt att göra. så vad gör jag? desperat efter hjälp

// tonasty4u..

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

flyttar modemet till första jacket och köper en trådlös router?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
flyttar modemet till första jacket och köper en trådlös router?

hur mycket prestanda förlorar man med trådlöst internet då? vad kostar dessa trådlösa grejor?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
hur mycket prestanda förlorar man med trådlöst internet då? vad kostar dessa trådlösa grejor?

Beroende på vad du har för internethastighet så allt från i stort sett ingen hastighet alls till lite grann..

på 8mbit bör du inte förlora i stort sett något med vettig utrustning.

Från 1000kr och uppåt för ett kit med router + trådlöst kort..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Dra en förlängningskabel från första jacket.

Har testat och benchmarkat massa olika längder, finns ingen prestandaskillnad som många säger.

Kör själv runt 25m just nu utan några som helst problem.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ja kör typ 25 meters Ethernet kabel från modemet som sitter bredvid första jacket till min router, fungerar finfint (förutom att ja har BBB som e instabilt )

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

aha, ok.. från mitt rum till vardagsrummet är det CA 12m om man bara går rätt fram, sedan ska det dras runt alla hörn med.. det skulle ressultera till att jag behöver en 50-60meter kabel, finns det att köpa någonstans?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

1) Sätter modemet i första jacket och drar tp-kabel därifrån
2) Sätter modemet i första jacket och kör trådlöst
3) Tar vanlig förlängningskabel för tele
4) Flyttar första jacket till ett bättre ställe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
1) Sätter modemet i första jacket och drar tp-kabel därifrån
2) Sätter modemet i första jacket och kör trådlöst
3) Tar vanlig förlängningskabel för tele
4) Flyttar första jacket till ett bättre ställe

det där med att flytta första-jacket lät intressant.. men det låter krångligt :), hur går man lättast till väga då?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
det där med att flytta första-jacket lät intressant.. men det låter krångligt :), hur går man lättast till väga då?

Om du har fyra kablar mellan dina jack så går det att pilla lite så att man kan få det första jacket där man vill ha det. Det finns även en jackflyttningssats hos telia men det betyder att du måste dra sladd det med.

Permalänk

ahaa. ska försöka rita upp en fin bild i paint på hur allt ät kopplat, återkommer

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Går även att ringa till Telia och betala för tjänsten där dom flyttar första jacket. Då är det någon från Flextronics eller annat företag som gör jobbet åt Telia.

Permalänk

så här ser det ut:

1. det BLÅA jacker är huvudjacket!
2. dom 2 röda jacken är jack som inte används!
3. det gula jacket är det jag använder nu!

sen så verkar det som att jacken är serie-kopplade :S, så här:

gult--------rött------rött-------blått

så, vad är lättast för mig att göra?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Hur många sladdar har du till varje jack?
Ofta så går det fyra sladdar till varje jack där bara två används.
I huvudjacket så har du inkommande ledning på de nedre skruvarna och sedan går väl tråden vidare via de övre skruvarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Hur många sladdar har du till varje jack?
Ofta så går det fyra sladdar till varje jack där bara två används.
I huvudjacket så har du inkommande ledning på de nedre skruvarna och sedan går väl tråden vidare via de övre skruvarna?

precis.. på huvudjacket så ser man bara en utgående sladd, som går till nästa jack..

typ så här:

huvudjack--sladd--jack1--sladd--jack2--sladd--jack3

och jag har modemet kopplat på jack3.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Hur många sladdar har du till varje jack?
Ofta så går det fyra sladdar till varje jack där bara två används.
I huvudjacket så har du inkommande ledning på de nedre skruvarna och sedan går väl tråden vidare via de övre skruvarna?

Om det ligger fyra trådar i dosan så används troligen alla fyra då det är två inkommande och två utgående

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
precis.. på huvudjacket så ser man bara en utgående sladd, som går till nästa jack..

typ så här:

huvudjack--sladd--jack1--sladd--jack2--sladd--jack3

och jag har modemet kopplat på jack3.

Om det nu är så, så kan du dra en kabel med 2 par från huvudjacket till tredje jacket och sen gå bakvägen så att huvudjacket blir det sista. OBS! gjorde en lite ändrig, stog att jack1 blev sista när det borde stå huvudjacket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Om det ligger fyra trådar i dosan så används troligen alla fyra då det är två inkommande och två utgående

Hmm. Vad menar du nu? Jag har fyra trådar mellan mina jack men två hänger bara och gör ingen nytta alls. Går utmärkt för mig att flytta mitt första jack om jag skulle vilja. I min gamla lägenhet hade jag dock bara 2-ledare mellan jacken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Hmm. Vad menar du nu? Jag har fyra trådar mellan mina jack men två hänger bara och gör ingen nytta alls. Går utmärkt för mig att flytta mitt första jack om jag skulle vilja. I min gamla lägenhet hade jag dock bara 2-ledare mellan jacken.

Vi har fyra trådar i varje dosa (förutom sista) och då är det två inkommande och två utgående. Alltså ett par åt varje håll. Inga lösa trådar alls
http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/
Ser alltså precis ut som kaskadkoppling enligt kjellfakta för våran del här hemma.
Blir då alltså tvungen att dra en ny kabel för att kunna flytta första jacket om det skulle vara aktuellt vilket det inte är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Vi har fyra trådar i varje dosa (förutom sista) och då är det två inkommande och två utgående. Alltså ett par åt varje håll. Inga lösa trådar alls
http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/
Ser alltså precis ut som kaskadkoppling enligt kjellfakta för våran del här hemma.
Blir då alltså tvungen att dra en ny kabel för att kunna flytta första jacket om det skulle vara aktuellt vilket det inte är.

Precis. Där har du bara 2-ledare mellan jacken. Inte 4.
I gamla hus är det vanligt med enbart 2ledare mellan jacken.
Min nya lägenhet är byggd -05 och här har vi fyra kablar som går vidare till nästa jack. Precis som det visas på kjell&co förutom att jag har ett extra par som inte används. Dessa har jag för mig kallas returledning ibland? Jag har även 4 trådar som kommer in från källaren där allt kopplas i plinten. Detta gör att jag lätt kan beställa ytterligare ett telefonabbonemang utan att Flex behöver dra nya trådar åt mig och med hjälp av det extra paret som går vidare till varje jack så kan jag välja vart jag vill ha det nya jacket utan onödig kabeldragning. Med hjälp av de extra trådarna så kan jag även flytta mitt första telejack... det står tillochmed "första telejack" på mitt uttag.

Edit: Dvs 8 trådar i varje dosa om man räknar den nedersta kabeln plus den översta som helt skilda. Det är dock samma. Trådarna som sitter på nedre skruvarna går vidare direkt till de övre om ingen telefon är inkopplad. Kopplar du in en telefon går signalen genom telefonen och sen vidare ut i de övre skruvarna vidare till nästa jack. Så, egentligen har du bara 2 trådar (2-ledare) i din dosa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
EDIT:

Om det nu är så, så kan du dra en kabel med 2 par från huvudjacket till tredje jacket och sen gå bakvägen så att huvudjacket blir det sista. OBS! gjorde en lite ändrig, stog att jack1 blev sista när det borde stå huvudjacket

du får ursäkta mig, men jag fattade inte riktigt vad du menade, men det låter intressant!. en bild på hur du menar skulle vara bra

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
du får ursäkta mig, men jag fattade inte riktigt vad du menade, men det låter intressant!. en bild på hur du menar skulle vara bra

Det är så jag menar att du ska göra.
Om du har 4 trådar som kommer in under varje jack så går det.
Du behöver alltså ha totalt 8 synliga trådar vid varje jack förutom det sista där du då bara ska ha 4.

Edit:
På sida 2 här: http://www.teknikpark.se/Resources/Documents/adsl_inkoppling....
så står det hur man kan göra om man har trådar över utan att man behöver dra ny kabel. (Bild 1.2 och text 1.2)

Edit2: Där ser man exakt vad jag menar med två trådar som inte används, kolla på bilden (Bild 1.3) på slutet av sida 2. De har skrivit in namnet på trådarna som inte används till "returledning för eventuell vidarekoppling". De kan man använda för att flytta första jacket. Det är dock långt ifrån alla kablar som är dragna så. Ofta så har du ingen extra ledning som du kan använda dig av.

Permalänk
Medlem

I telefon kablar är det bara 4 koppar trådar? Så varför pratar du om 8? Det behövs bara 4 st, två ska kopplas på dom nedre pinnarna och två på dom övre. Detta för att kunna få första jacket att bryta dom andra vilket det måste göra för att adsl modemet ska kunna fungera korrekt. Kolla på länken som nån annan postade som jag använde till hjälp när jag kopplade om vårat här hemma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Precis. Där har du bara 2-ledare mellan jacken. Inte 4.
I gamla hus är det vanligt med enbart 2ledare mellan jacken.
Min nya lägenhet är byggd -05 och här har vi fyra kablar som går vidare till nästa jack. Precis som det visas på kjell&co förutom att jag har ett extra par som inte används. Dessa har jag för mig kallas returledning ibland? Jag har även 4 trådar som kommer in från källaren där allt kopplas i plinten. Detta gör att jag lätt kan beställa ytterligare ett telefonabbonemang utan att Flex behöver dra nya trådar åt mig och med hjälp av det extra paret som går vidare till varje jack så kan jag välja vart jag vill ha det nya jacket utan onödig kabeldragning. Med hjälp av de extra trådarna så kan jag även flytta mitt första telejack... det står tillochmed "första telejack" på mitt uttag.

Edit: Dvs 8 trådar i varje dosa om man räknar den nedersta kabeln plus den översta som helt skilda. Det är dock samma. Trådarna som sitter på nedre skruvarna går vidare direkt till de övre om ingen telefon är inkopplad. Kopplar du in en telefon går signalen genom telefonen och sen vidare ut i de övre skruvarna vidare till nästa jack. Så, egentligen har du bara 2 trådar (2-ledare) i din dosa.

Okej men våran villa är från 78 och där var det inte på tal om att man skulle ha två abbonemang med tanke på kostnaden osv Enda som finns är 2 par från gatan in till huset men sen är det stopp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u

du får ursäkta mig, men jag fattade inte riktigt vad du menade, men det låter intressant!. en bild på hur du menar skulle vara bra

Se den länken som N!klas tog i sitt inlägg (http://www.teknikpark.se/Resources/Documents/adsl_inkoppling....). Det du får göra om det bara är 2 trådar mellan varje jack är att dra den kabeln själv som vänder på hela slingan.
Ska sova nu så får förklara mera imorgon efter skolan om det fortfarande skulle vara oklart

Permalänk

aah. ok, skitbra grappar. tack för hjälpen

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060