Permalänk
Melding Plague

Bit-Tech om FEAR

<font style="font-size: 10pt"><b>Bit-Tech om FEAR</b></font> <small class="small">måndag 24 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.bit-tech.net/gaming/2005/10/24/fear/1.html" target="_blank">Bit-Tech</a> har skrivit en artikel om spelet FEAR, hur olika grafikkort presterar i spelet och med vilka grafikinställningar spelet har acceptabel prestanda. Grafikkort testade är GeForce 7800 GTX i och utan SLI, GeForce 7800 GT och Radeon X1800 XL i highendsegmentet samt GeForce 6800 Ultra, GeForce 6600 GT, Radeon X850XT, Radeon X800XL och Radeon X800GT i medelsegmentet.
<br />
<br />Artikeln prioriterar anisotropic filtering framför anti aliasing vilket är lite synd för de som gillar hög kantutjämning, men annars är artikeln väldigt bra för att se vilka grafikinställningar man kan förvänta sig att använda med ett visst grafikkort, utan att få ospelbar framerate.
<br />
<br /><i>The Radeon X800XL was smoother than NVIDIA's GeForce 6800 GT, but both video cards delivered the same highest playable settings. We found that we had to lower some of the in-game graphics settings if we wanted to enable 2xAA on these video cards. There seems to be more scope to enable 2xAA on the Radeon X800XL, though.</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.bit-tech.net/gaming/2005/10/24/fear/1.html" target="_blank">Bit-Tech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

FÅr säga att jag tyckte artiklen var lite små tråkig, är så många andra som redan har skrivit artiklar om F.E.A.R nu att det snart börjar bli uttjatat...

http://www.bit-tech.net/content_images/fear/refraction2.jpg <-- Får dock säga att den bilden var jävligt nice

Permalänk
Glömsk

Här kan man ju passa på att fråga: Föredrar ni hög AA eller hög AF?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Här kan man ju passa på att fråga: Föredrar ni hög AA eller hög AF?

AF fo' teh win bro'!

(Fast jag brukar kompromissa, tycker inte att man märker så stor skillnad i de övre lägena ändå.)

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Här kan man ju passa på att fråga: Föredrar ni hög AA eller hög AF?

Brukar använda den här måttstocken.

Låt oss säga att ni använder upplösningen 1024x768, då använder man (iaf jag) aa x2, af x 4.
Men låt oss säga att vi kör upplösning 800x600, då hade jag blivit tvungen att använda mig utav aa x4, af x8 för att uppnå samma nivå så som förra inställningarna, bildmässigt.

Altså, ju högre upplösning, desto mindre aa/af behöver man (dock ska man aldrig ha dom avstängd & tro att man bara kan köra extrem upplösning för att gottgöra det, det funkar inte så).

p.s Fanns en fin guide om detta jag just berättat på nätet, minns dock inte url, så kan inte paste länk d.s.

Tack för ordet!

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk

AF minst 4x och AA minst 2x. AF ger väl inte samma performance-hit som AA heler.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Känns bra att 6800 ultra är ett medelkort

tiden går fort. för 14 månader sedan var 6800U det vassaste kortet att köpa, hade bokat mitt ett tag då.

Nu är det medelkort

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk

14 månader fort?
Skämtar du, Nvidia har ju varit rätt ohotade. Än idag är ett 6800ULTRA ett jävligt bra kort, och detta trots att det gått över ett år sen det kom.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Här kan man ju passa på att fråga: Föredrar ni hög AA eller hög AF?

kan inte skillnaden på dem, dock föredrar jag så högt som möjligt på bägge

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Är ganska roligt att mitt X800XL hänger med ganska bra ändå!

Jag tror inte jag behöver uppgradera än, blir nog något under julen 06´

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Kan inte spela utan AF, helst 16X. Blir helt knäpp när det ser suddigt ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
kan inte skillnaden på dem, dock föredrar jag så högt som möjligt på bägge

Inte jag heller, någon som känner för att förklara?

Permalänk
Medlem

Jag känner att AA "ger mer" än AF så att säga. Om jag ska vara ärlig märker jag ingen skillnad när jag ändrar på AF i de flesta spel. AA däremot är väldigt tydligt när det behövs och inte.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Inte jag heller, någon som känner för att förklara?

Anti aliasing är en metod att ta bort "trappstegs effekten" på linjer som inte går helt vågrätt eller lodrätt. Om man har låg upplösning som 800*600 eller 1024*768 så syns det tydligt.

Anisotropic filtering gör så att texturer ser verkligare ut, om man tex ställer sig intill en väg i ett fps och kolla längs väggen så ser man tydligt att det är en platt vägg med en bild på. Om man aktiverar anisotropic filtering så ser väggen mer "3D" ut. Det ser ut som att den inte är helt jämn så att säga (självklart gäller det bara väggar som har en sådan textur).

Detta är vad jag läst mig till men jag kan ha missförstått något efter vägen.

/Danne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Anti aliasing är en metod att ta bort "trappstegs effekten" på linjer som inte går helt vågrätt eller lodrätt. Om man har låg upplösning som 800*600 eller 1024*768 så syns det tydligt.

Anisotropic filtering gör så att texturer ser verkligare ut, om man tex ställer sig intill en väg i ett fps och kolla längs väggen så ser man tydligt att det är en platt vägg med en bild på. Om man aktiverar anisotropic filtering så ser väggen mer "3D" ut. Det ser ut som att den inte är helt jämn så att säga (självklart gäller det bara väggar som har en sådan textur).

Detta är vad jag läst mig till men jag kan ha missförstått något efter vägen.

/Danne

Tack för svaret. Det var det där om AF som jag var fundersam över.

Permalänk
Glömsk
Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Finns bildexempel här: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_031201_grafikko...

Perfekt

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt bra guide! Stälde in på samma som x850xt i artiken och det flytter på bättre än med de inställningar jag hade innan men ser snyggare ut!

2xAA är ett måste i det här spelet. Hade självklart föredragit 4x men det sänker fps:n för mycket tyvär. 8xAF funkar dock fint utan att dra ner framraten speciellt mycket.

Så spelar nu i 1024 2xAA/8xAF texturer på max och vol. light på medel. Resten som i artikeln. Det med X800XL. Hackar till lite ibland (när texturer läses in och har inte med fps:n att göra) men det stör inte direkt.

I testet får jag:

Minimum: 30
Avarge: 51
Maximum: 99

0% under 25
36% mellan 25 och 40
64% över 40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Finns bildexempel här: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_031201_grafikko...

Shit AF verkade ju dra grymt mycket, trodde bara de va AA som dödade FPS:en på de viset :S ska sluta köra på x16 från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Här kan man ju passa på att fråga: Föredrar ni hög AA eller hög AF?

Jag brukar köra utan dom båda.
1152x864 i 100Hz utan AA & AF

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Är det bara jag som tycker att det är helt bisarrt med ett spel som inte går att maxa ut ens med grafikkort för 10 000:- ?

Jag ser det bara som ett stort misslyckand från spelföretaget som uppenbarligen inte klarat av att optimera sin produkt så att det ens är spelbart på det bästa grafikkort som finns idag. Jag inbillar mig att 97% av alla potentiella kunder sitter på grafikkort som inte ens klarar spelet i 800X600.

Bläh för Fear.

Visa signatur

=[OG]=DaddyLongLeg / www.oldgents.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Här kan man ju passa på att fråga: Föredrar ni hög AA eller hög AF?

Varför välja? Aniso tar ju typ max 2% prestanda vid 8x :). (6800GT)

Edit: daddylongleg (ovan): Jag har ett 6800GT och kan spela F.E.A.R. utan problem. Så jag vet inte var du har fått dina påståenden ifrån. Utgår du att man skall kunna spela nysläppta spel med alla inställningar osv på högsta eller? Dream on :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daddylongleg
Är det bara jag som tycker att det är helt bisarrt med ett spel som inte går att maxa ut ens med grafikkort för 10 000:- ?

Jag ser det bara som ett stort misslyckand från spelföretaget som uppenbarligen inte klarat av att optimera sin produkt så att det ens är spelbart på det bästa grafikkort som finns idag. Jag inbillar mig att 97% av alla potentiella kunder sitter på grafikkort som inte ens klarar spelet i 800X600.

Bläh för Fear.

Du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för vilka avancerade tekniker fear använder. Tex. volymetriskt ljus, det är inte förens med de absolut senaste grafikkorten detta ens vart möjligt att göra i realtid. För inte länge sedan tog det minuter att få fram EN enda stillbild med VL i en raytracer.

Det är väldigt enkelt att få FEAR att gå hur snabbt som helst. Räcker att stänga av tex VL och soft shadows samt kanske nån annan avancerad effekt. Testade FEAR på en dator med radeon 8500 fick runt 40fps.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Sh/\rK=-
Du har uppenbarligen ingen som helst förståelse för vilka avancerade tekniker fear använder. Tex. volymetriskt ljus, det är inte förens med de absolut senaste grafikkorten detta ens vart möjligt att göra i realtid. För inte länge sedan tog det minuter att få fram EN enda stillbild med VL i en raytracer.

Det är väldigt enkelt att få FEAR att gå hur snabbt som helst. Räcker att stänga av tex VL och soft shadows samt kanske nån annan avancerad effekt. Testade FEAR på en dator med radeon 8500 fick runt 40fps.

Jag håller då helt med daddylongleg.