Permalänk
Avstängd

Någon illustrator kunnig?

Glöm det. Fixat.

Permalänk

Men åååh, jag som ville briljera lite.

Permalänk
Avstängd

Perfekt! Varje gång jag startar en ny Illustrator tråd kommer jag pm-bomba dig om hjälp.

Permalänk

kan du lägga resultatet?
thx.

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Perfekt! Varje gång jag startar en ny Illustrator tråd kommer jag pm-bomba dig om hjälp.

Bara om du ser till att jag får en custom title!

Absolut, det är bara PM'a på om du behöver hjälp. Det man inte kan om hårdvara får man kunna om Illustrator, Photoshop, Quark etc istället.

Permalänk
Medlem

Kan ju snylta lite på den här tråden och undra över hur man slipper den vita bakgrunden när man kör Live Paint?

Permalänk

Och där torskade jag min custom title innan jag ens fått den. Sitter med Illustrator 10, så den funktionen har jag icke. *gråter* Snåla jävla skitföretag...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beerbaron
kan du lägga resultatet?
thx.

Det blev inget resultat. Jag fixade så jag slapp göra det.

Också ett sätt att lösa problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Det blev inget resultat. Jag fixade så jag slapp göra det.

Också ett sätt att lösa problem.

Kallas antingen delegering eller smitning.

Permalänk
Medlem

hur skapar man en egen gradient med egna färger i Illustrator? Ser bara svart-vitt...

Permalänk
Medlem

ErikHK Har du RGB, CMYK eller Svart-vitt på färgläsning ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
ErikHK Har du RGB, CMYK eller Svart-vitt på färgläsning ?

CMYK, vet dock inte varför
ska jag använda RGB tro?

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha en snygg skugga på en text jag har gjort i Illustrator.

Men när jag väljer Effect> Stylize>Dropshadow så blir den fruktansvärt "pixlig" om man kan säga så. Skuggan känns inte vektoriserad utan mer som en bitmap. Vet någon hur man åstadkommer mjuka skuggor?

Permalänk

Erikhk: Om du tittar i paletten övertoning/gradient så ser du en liten toning i den paletten med små, hm, pluppar på. Markera valfri plupp så kan du ange egen färg i övertoningen där. Det funkar även med dra/släpp från tex Pantone-paletten.

Sim, när man kör de effekterna så blir det pixel grafik. Att det ser pixligt ut har nog närmare med vilken förhandsvisning du kör med.

Men! Vi ska se om vi inte kan hjälpa dig. I verktygspaletten har du ett verktyg som heter "blend tool", antar att det heter blandningsverktyget i en svensk version. Det du gör är att helt enkelt kopiera texten, klistra in på samma ställe (fast i nytt lager under, tycker jag blir mer lättarbetat, lås det lager du har den ursprungliga texten i) med äpple+f (Mac) ctrl+f (PC, antar jag iallafall). Sen alt-drar du så att det blir en kopia i det nya lagret med placering åt det håll du vill att skuggan ska gå. Lägg kopian underst också. Sedan anger du en mörk färg (själva skuggfärgen då) på den övre kopian och tex vit på den undre. Och ... markera båda med "pil-verktyget", sedan byter du till blend tool, och klickar först i den texten som skuggan ska utgå ifrån och sen i den text som är den delen som blir "uttonad". Voila, nu fick du en tvärblockig skugga. Det du gör då är att dubbelklicka på själva blend-verktyget (med "skuggan" markerad fortfarande), där kan du ställa in hur många steg du vill att toningen ska vara och lite annat. Det är lite pill innan man kommit på hur verktyget funkar, men man kan får riktigt schyssta skuggor med det. Dessutom riktiga vektoriserade skuggor. Vill man vara riktigt jobbig kan man börja jobba med nätövertoningar, men det är en riktig hårslitare om jag får säga vad jag tycker.

Det som är schysst med en sådan skugga är att du kan modifiera den till förbannelse med Direct Selection Tool (aka den vita pilen). Nackdelen är ju att det inte blir en skugga som verkligen tonar ut mot bakgrunden, men det går att fixa enkelt i Photoshop om man önskar ha den ovan en bild, tex.

Nu vettefasen om det går att fatta min beskrivning ovan, jag skyller på en överjävlig förkylning. Men fråga isåfall så får jag försöka förklara närmare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Sim, när man kör de effekterna så blir det pixel grafik. Att det ser pixligt ut har nog närmare med vilken förhandsvisning du kör med.

Men! Vi ska se om vi inte kan hjälpa dig. I verktygspaletten har du ett verktyg som heter "blend tool", antar att det heter blandningsverktyget i en svensk version. Det du gör är att helt enkelt kopiera texten, klistra in på samma ställe (fast i nytt lager under, tycker jag blir mer lättarbetat, lås det lager du har den ursprungliga texten i) med äpple+f (Mac) ctrl+f (PC, antar jag iallafall). Sen alt-drar du så att det blir en kopia i det nya lagret med placering åt det håll du vill att skuggan ska gå. Lägg kopian underst också. Sedan anger du en mörk färg (själva skuggfärgen då) på den övre kopian och tex vit på den undre. Och ... markera båda med "pil-verktyget", sedan byter du till blend tool, och klickar först i den texten som skuggan ska utgå ifrån och sen i den text som är den delen som blir "uttonad". Voila, nu fick du en tvärblockig skugga. Det du gör då är att dubbelklicka på själva blend-verktyget (med "skuggan" markerad fortfarande), där kan du ställa in hur många steg du vill att toningen ska vara och lite annat. Det är lite pill innan man kommit på hur verktyget funkar, men man kan får riktigt schyssta skuggor med det. Dessutom riktiga vektoriserade skuggor. Vill man vara riktigt jobbig kan man börja jobba med nätövertoningar, men det är en riktig hårslitare om jag får säga vad jag tycker.

Nu vettefasen om det går att fatta min beskrivning ovan, jag skyller på en överjävlig förkylning. Men fråga isåfall så får jag försöka förklara närmare.

Asjuste att du tog dig tid! Ska hem och testa lite senare!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
Asjuste att du tog dig tid! Ska hem och testa lite senare!

Ah, inga problem. Det är ju inte precis som att jag har något att göra på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ah, inga problem. Det är ju inte precis som att jag har något att göra på jobbet.

Nu är det dags igen.

Jag har en arbetsyta som ser ut som följer:

Nu vill jag såklart att det inte ska vara massa skräp utanför arbetsytan. Jag hittar faktiskt ingen användbar crop. Jag har lekt med intersect/scissors/knife etc men får inget att fungera.

Jag vill alltså att det som är utanför arbetsytan skall bort. Hur du (eller någon annan) en idé?