Permalänk
Medlem

TT Big Typhoon Vs TITAN Vanessa L-Type

Hej.

Sitter här och kollar in lite reviews på olika CPU kylare då jag bestämde mig för att införskaffa ett lite nyare gfx kort (x1800 xt 512mb) och insåg att det + vattenkylning hade blivit för dyrt för min budget.

Intressant test på Toms här:

http://www.tomshardware.com/cpu/20050607/cpu-cooler-29.html

Verkar som Vanessa L-Type krossar det mesta, inklusive Big Typhoon. Så tänkte kolla med er folk vad ni har för åsikter och erfarenheter angående detta.

L-Type verkar dessutom inte kommit här i sverige än ? Hittar den ingestans så de lär bli en beställning från någe annat land.

Åsikter o inlägg mycke välkomna

Permalänk
Medlem

Nej.
Testet måste vara fel eftersom många på forumet har bytt ut Zalman 7700Cu mot Thermaltake Big Typhoon och sänkt sina Arbets Temperaturer mellan 6-11 grader så detta testet måste vara ganska oseriöst.
Och att Thermaltake Big Typhoon låter bara 16db!!
Fråga Thomas.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Nej.
Testet måste vara fel eftersom många på forumet har bytt ut Zalman 7700Cu mot Thermaltake Big Typhoon och sänkt sidan Arbets Temperaturer mellan 6-11 grader så detta testet måste vara ganska oseriöst.
Fråga Thomas.

Skulle tomshardware göre oseriösa tester ? Vad skulle de tjäna på det ?

Tomshardware och Anandtech är typ test gurus

Självklart är Big Typhoon en väldigt bra kylare, men du kan ju inte säga att kylare #1 är bättre än #2 för att den klår #3 när det är ovesäntligt då kylare #2 klår #3 också

Permalänk
Medlem

De har ju fuskat med Intel prollar så vad kan man tro?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

efter allt om deras intelfusk så liter jag mer på aftonbladet än på tomshardware

Permalänk
Medlem

Vadå så ni menar att de inte skulle köra intel prollen i det den står i eller ?
Tror ni inte det skulle vara väldigt lätt att se att något inte skulle stämma fall de försökte underklocka cpun för att få bättre resultat ? Och varför skulle de underklocka cpun olika mycket beroende på de olika kylarna ?

Tycker dessa kommentarer blir lite väl löjliga nu ? ?

Permalänk
Medlem

Läs andra review lita aldrig på Tomshardware eftersom de har fuskat mycket med tester. Lagt till poäng hit och dit. De är bara lite udda. Läs andra reviews.

Vanessa låter GANSKA mycket med och kyler sämre. 34db är ganska mycket om man jämnför Thermaltake Big Typhoon.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Läs andra review lita aldrig på Tomshardware eftersom de har fuskat mycket med tester. Lagt till poäng hit och dit. De är bara lite udda. Läs andra reviews.

Vanessa låter GANSKA mycket med och kyler sämre. 34db är ganska mycket om man jämnför Thermaltake Big Typhoon.

Läser lite andra reviews med, tex:

http://www.tweak3d.net/reviews/Titan/VanessaCooler/LType/page...

Flesta verkar tycka väldigt bra om L-Typen :] Så jag antar att det inte bara är Tomshardware.
Ang ljud så är väll inte TT Big Typhoon så mycke tystare när den kör på max :)?
Vanessan ska inte låta mer än Big Typhoon vi lågt varvantal.

Jag är ej pro eller mot någon av dessa kylare. Försöker bara få lite mer insyn i de 2 med lite inlägg av folk som har erfarenheter av de 2 eller någolunda koll
Och inte baserar allt på att de inte gillar en site eller två.

Permalänk
Avstängd

plz toms hardware sämst i hela världen bara mutade, köpte Logitech G5 som dom sa var världens bästa mus för gaming osv skiten hängde inte ens med vid snabba rörningar, testade på : Steelpad S&S, Qpad, Icemat, Func vanlig tygmatta osv och det är dom populäraste mattorna, vilken jävla skitmus säger jag bara , märks att det var gammla gubbar som har lite rostiga leder för att dra så fort.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Eftersom 16db är max på TT Big Typhoon.
Big Typhoon är den bästa kylaren om man jämnför ljud vs kylning så kyler TT BT mer än vad många andra kylare gör. Xbitlabs har gjort ett test som man kan lita på.

50ºC med 34db.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Läser här att den var 2,5 grader varmare i testet än zalmanen och scythe ninja.
Hade för mig att du sa att den var omkring 10 grader kallare än zalmanen :/

Permalänk
Medlem

skillnaden i ljudnivå mellan 16db o 34db är mkt större än bara siffror visar. Det är mångdubbelt mer oväsen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Jag bytte i alla fall från en Zalman CNPS7700-Cu till en Thermaltake Big Typhoon... Jag sänkte tempen i idle med 4-5C och i load med 10C. Även jag har en Intel processor, tror absolut inte på deras test.

Mina temps nu är:
Idle: 37C
Load: 49C

Känns som det stämmer, mina temps alltså.

Permalänk

Hur i helsike kom dem upp i 35db med Big typhoon :S
Min Big typhoon kan man inte höra.
Testet verka lite skumt

Permalänk
Medlem

Finns testet här på sweclockers och på xbit-labs som får helt andra resultat! Lita aldrig på bara ett test!!

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk

det där testet är ju ett fiasko och ni som påstår nåt annat måste ju ffs vara newbies.. fattar väl vem som helst att big tt är den bästa luftkylaren än så länge, den är ju bättre än zalmans 9500 och då är det ganska logiskt att 7700 inte har en suck där då blandannat ja.

big tt äger och dom andra kylarna är sämre än så länge. thats faktum

jag har en venice 3800+ 2.4ghz original som nu går i 2.7ghz vcore 1.55 och idle/load är följande : 31/38

säger rätt mycket.

Big TT kör på 16db och det kallar du mycket ??
då får du ta och ha superöra typ stålmannen..

sätter du örat på fläkten då så du får lite fläktärr elle ??

skärpning för*** asså.
endel är ju otroliga.

XperienZe:

dina temps skulle vart bättre..
tror du har gjort lite knasigt när du installera kylaren,
jag sänkte mina temps med 13 grader.
dom fläsa sänker med runt 8-14 grader.
handlar mycket om hur hårt du sätter fast den och hur mycket pasta du har o.s.v

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

A.N'doja, nej det tror jag inte att dom ska vara. Har man en Prescott så har man.
Okej, mitt moderkorts sensorer säger att tempen ligger på 27/39 (idle/load)... men detta efter en biosuppgradering (innan så var tempsen 10C högre och dom litar jag mer på: alltså är mina temps 37/49)
Det tycker jag är väldigt bra för en Prescott.

Detta var en sänkning på 10C i load och 4-5C i idle.

Säger bara en sak, detta test stämmer ej!
Tack och hej!

Permalänk
Medlem

Uppenbart nått som inte stämde i testet. TT Big Typhoon presterar bättre än 7700cu utan tvekan.

Permalänk

presterar bättre än dom flästa utan tvekan

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

beror ju helt på vart de mäter temperaturen/ljudnivån om det är inbyggda sensorer eller ditsatta vissa skriver ju inte exakt hur de mäter så man kan inte jämföra olika test

Permalänk

jag har mätt med en sån där "svart sak" fan heter de ?..

så mina temps är foreal iaf:D
sen är moderkortet IBLAND på 22c, och oftast på 25-30
och case temp på 29.
så med andra ord trycker big tt nerkall luft jäfligt bra

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mycket praise för Big Typhoon.. Men hur står den sig mot xp-120,SI-120 samt scythe ninja? Antar att dom är väldigt likvärdiga men jag tror inte typhoon är bäst där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av error850
Mycket praise för Big Typhoon.. Men hur står den sig mot xp-120,SI-120 samt scythe ninja? Antar att dom är väldigt likvärdiga men jag tror inte typhoon är bäst där.

De flesta här e färgade när de gäller det Av vilken anledning förstår jag inte hehe.
Ja bryr mig inte om att proa något, vill bara hitta det som är bäst o köpa :]
Vanessa L-Type var bra snygg + den fick bäst av toms, och scythe ninja var tydligen bäst på xbits. Men den är riktigt tråkigt utseende

Ja går nog på TT Big Typhoon dock om det stämmer att 16db är max för dem. Då jag vill att min dator pretty much ska hålla tyst Och så får jag hoppas att det är lika bra kylning på den som alla säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Nej.
Testet måste vara fel eftersom många på forumet har bytt ut Zalman 7700Cu mot Thermaltake Big Typhoon och sänkt sina Arbets Temperaturer mellan 6-11 grader så detta testet måste vara ganska oseriöst.
Och att Thermaltake Big Typhoon låter bara 16db!!
Fråga Thomas.

Eftersom många har en Big Typhoon och den kyler bra, är det helt uteslutet att Vanessa Type L möjligen kan kyla ännu bättre? Bra argument.

Och jag kan lova dig att Big Typhoon låter mer än 16 dB. Den låter garanterat mer än 18 dB som den är specad till också. Tillverkarens ljudspecs är till 99% BS. 16 dB går inte att mäta, eftersom ett tyst rum låter mer.

Edit:

Citat:

Ursprungligen skrivet av A.N'doja
det där testet är ju ett fiasko och ni som påstår nåt annat måste ju ffs vara newbies.. fattar väl vem som helst att big tt är den bästa luftkylaren än så länge, den är ju bättre än zalmans 9500 och då är det ganska logiskt att 7700 inte har en suck där då blandannat ja.

big tt äger och dom andra kylarna är sämre än så länge. thats faktum

Intressant att du kan dra den slutsatsen utan att något direkt test mellan alla de nyare high-end luftkylarna existerar.

Men jag har fått uppfattningen att du är tämeligen nöjd med din "Big TT"... och det är ju bra.

Permalänk

hehe ja de flesta tycker väl sin egen kylare är bäst hehe

själv kan jag inte säga vilken kylare som är bäst, men Big TT är iaf mycket tyst och kyler min amd x2 3800++ riktigt finfint Så en bra kylare är det helt enkelt.

Sen finns det ett flertal personer som har haft zalman 7700 innan och säger att Big TT är både tystare och kyler bättre, så man ska nog inte lita på THG's test allt för mycket.

Jag funderade också lite om den där vanessa förrut, men jag hittade ingen butik som sålde den för ett rimligt pris för tillfället, så det blev en Big TT och den är jag riktigt nöjd med

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk

well jag har haft 7700 också och den suger om du gämför big tt ..

tyckte lika dant innan jag skaffade tt.n också. har inte haft den så länge..
finns många tester som visar att big tt är den bästa kylaren. du kan ju inte bara räkna kylningen utan ljdu också och 16db e väl inte så mycket eller ??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.