Permalänk
Medlem

Active i Dc med en D-link DGL 4300

Hejsan.. Har suttit och läst lite nu här på forumet men hittar inget jag förstår mig på. Har precis köpt en D-link DGL 4300 router. Jag undrar hur jag ska göra för att kunna köra på Active i dc när jag sitter bakom routern? Vad och hur ska jag ställa in routern?

Ha d

Permalänk
Medlem

Okej nu ska jag försöka förklara på ett pedagogiskt sätt. Eller vafan orkar inte du får en snabb guide.

Du vet ungefär vad portar är eller hur? Om inte så får någon annan förklara.

Du gör så att inne i DCs inställningar så skriver du in ditt EXTERNA ipnummer som du får genom att gå in på tex www.whatismyip.com
Det här är numret från din router och utåt.

Steg två är att välja vilken port DC ska använda, jag kör tex på 1412 men du kan ta nästan vad som helst som inte något annat program använder.
Detta skriver du in i portrutan i DC inställningarna.

Sedan tar du dig in på din router genom att skriva den interna ip-adressen till den tex 192.168.0.1 eller liknande, det borde stå i din manual eller så kollar du bara på nätverksanslutningar vilket nummer som står under gateway.

När du nu är inne på routern ska du leta upp något som heter forward port eller firewall eller något liknande. Här lägger du till en ny regel som säger att allting som kommer in på port 1412 ska till din dator ( din dators interna ip).
Välj både TCP och UDP.

Det du har gjort nu är att du har talat om för routern att trafik som kommer genom port 1412 ska tillåtas och skickas till/från just din dator.

Hoppas du förstår och lycka till.

Permalänk
Medlem

tyckte jag läste nånstans att dc använde 1412?? Eller har jag läst fel? Ska både TCP och UDP ha samma port?

är det detta jag ska hålla mig till tror ni:

http://web.telia.com/~u20100736/prylar/namnl%f6s.JPG

Vad är Private port och public port? Vad ska jag skriva i där?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny87
tyckte jag läste nånstans att dc använde 1412?? Eller har jag läst fel? Ska både TCP och UDP ha samma port?

är det detta jag ska hålla mig till tror ni:

http://web.telia.com/~u20100736/prylar/namnl%f6s.JPG

Vad är Private port och public port? Vad ska jag skriva i där?

Det är ganska fult av dig att ta bort ditt egna inlägg och sen skriva ett nytt bara för att få din post att flyttas upp, välj editera om du ska lägga till ny information, fortsätter du såhär kommer du få din tråd låst och missar chansen att få hjälp...

Permalänk
Medlem

Tror att det finns ungefär minst en walkthrough på varje seriös hub. Har inte kollat men om man söker på detta forum lär man hitta en hel del träffar.

Att folk inte ens försöker hitta svaren själv är imponerande.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

Skriv i samma port i private/public port (ta någon port med högt värde).
Lägg till en för både UDP och TCP (använd samma port).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

jag har redan gjort d där. och ändå funkar inte dc

Visa signatur

|
|

Permalänk
Avstängd

Detta e det mest pedagogiska jag gjort på länge

du skriver in din LAN ip... Kör -> cmd -> ipconfig

Permalänk
Medlem

Gå in på menyn Virtual Server

Name: "DC TCP"
IP Adress: <din dators lan-ip, ex 192.168.0.10)
Protocol: TCP
Private Port: <nånting, ex 24000>
Publik Port <samma som ovan, ex 24000>

Gör ytterligare en likadan regel, fast med UDP.

I DC++ ställer du in:

Connecton Settings
Active
IP: <Din routers wan-ip, ex 213.114.22.34>
Port: <porten du använder, ex. 24000>
Samma på UDP/TCP

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Gå in på menyn Virtual Server

Name: "DC TCP"
IP Adress: <din dators lan-ip, ex 192.168.0.10)
Protocol: TCP
Private Port: <nånting, ex 24000>
Publik Port <samma som ovan, ex 24000>

Gör ytterligare en likadan regel, fast med UDP.

I DC++ ställer du in:

Connecton Settings
Active
IP: <Din routers wan-ip, ex 213.114.22.34>
Port: <porten du använder, ex. 24000>
Samma på UDP/TCP

aha..
problemet var ju att man måste definiera ett fast ip i "nätverksinställningar"
har gjort fast ip i routern men inte i XP..
nu funkar d för mig iaf

Visa signatur

|
|