Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Dyrare och lite knepigare kabeldragning pga av det andra upplägget. Den är faktiskt inte alls lättanvänd, men vet man vad man vill göra, och har tålamod att se till att allt hamnar där det ska, och testar lite olika setuper, då kan du få ett väldigt mycket bättre resultat!

Jo, det har du rätt i. P180 är riktigt grym. Men jag gillar den inte för att den är stor och klumpig och sen är det inte heller så trevligt att det är så himla trångt för kablarna från nätagget. Jag tycker också som många andra att den är jäkligt snygg.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Avstängd

hur mycket kommer detta chassi kosta? är riktigt fint

Permalänk
Medlem

ungefär som sonata, skulle jag tro. lite dyrare när det släpps, men priset kommer nog gå ner lite

stod MSRP på $110 på recensionen, om jag inte läste fel.

EDIT:

jag gillar chassit skarpt, btw jäkligt snyggt. synd att det inte skulle passa bland mina andra datorgrejer en sån skulle få stå bredvid teven eller nåt sånt. passar bättre i vardagsrummet.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd

nätagget då, är det bra tro? 3*12V @ 16A låter väldigt fint men 22A på +3.3V och bara 14A på +5V, är inte det lite snålt? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
nätagget då, är det bra tro? 3*12V @ 16A låter väldigt fint men 22A på +3.3V och bara 14A på +5V, är inte det lite snålt? :S

Nätagget har recenserats separat på SPCR. Det är helt okej, det bästa nätagg som följt med någon låda i alla fall.

Det är inte snålt. Det är alla andra agg som är överdrivna. I och med övergången från ATX1.3 till ATX2.0 och vidare, så har allt mer börjat läggas på 12V-linan. 3.3 och 5V används till väldigt lite idag.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

jaha då blir det nog ett sånt chassi för min del
om dom inte släpper en svart version av den får jag lacka själv

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa antingen detta eller lian-li pc6070 scandinavian version
Vilken tror ni är bäst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
ungefär som sonata, skulle jag tro. lite dyrare när det släpps, men priset kommer nog gå ner lite

stod MSRP på $110 på recensionen, om jag inte läste fel.

Du läste inte fel utan förstod fel. $110 syftade till Sonata II och P150 kommer ligga på iaf $150 tror jag. - om inte nu jag läste och förstod fel.

1500-1600 skr är de första priserna jag har sett, vilket är nästan för nära P180 + motsvarande PSU kostar tycker jag själv. Lite dyrt.

Chassit är dock högintressant och väldigt trevligt, om än så oviktigt, att det inte kom i svart, som det påpekades, att alla dells datorer gör. Jag sitter nog oxå i en sits då man tvekar lite för p180 då jag vet att det kommer behövas en hel del mer med tid och säkert förlängningssladdar osv. Förstår dock inte varför Antec inte tog till vara på att dela upp PSU:t från resten av lådan som på P180, även om de valt att lägga den högst upp hade det varit bättre än att gå tillbaka i utvecklingen.

Vore, för övrigt, om fler lade upp bilder på sin inredning runt datorn eftersom så många tycker det är viktigt att sakerna har rätta färgerna osv. För rent fördomsfult känns lite som en majoritet har två gamla halvgrå företagskärmar från pappas jobb som står på det gamla matbordet nere i sina föräldrars källare när den kritik man har på ett chassi är att den inte är svart.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem

Ett p180 kostar 1400 på datorbutiken.com. Det billigaste antec agget jag hittar där kostar 750kr 1400+750=2150 det blir alltså 650 kr mer, är ett p180 verkligen värt så mycket mer?

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vad man kommer använda datorn till. Har man en Intel p4 eller 830 och kör SLI så blir det nog lite varmare i p150 och därav mer ljud. Med p180 och ett passande mobo kan man ju köra en ninja passiv som kylning. PSUn påverkar/påverkas ju inte resten av rigget.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konne-
Jag kommer nog köpa antingen detta eller lian-li pc6070 scandinavian version
Vilken tror ni är bäst?

Ur lådan tror jag Antec. Orkar du jobba med ljuddämpning och dremel så har 6070 stor potential (kolla min sign) Men det är mkt jobb. Sen är det vilken du tycker är snyggast. Men har du många hårddiskar som jobbar ofta/konstant så är tystast ur butik P150. Jobbar mest en system Hd så lägger du den i 6070:ins 5 1/4 platser (som du får ljuddämpa) Då blir det riktigt tyst.

P150 känns nästan som om den är ritad särskilt med Spcr redaktionen i åtanke. Ungefär som en frisör som haft samma kund länge. Antec friserade helt enkelt fram ett chassie som de visste att Spcr skulle älska...

Sen är ju nätdelen j*kla najs som man får med P150. Specialutvecklad - kullagrad - fläkt som är tyst. Inte illa Adda. Dock börjar det gå rykten om enheter som har brunnit...

"Kylskåpsdörren" är inte fel på 6070 och är mkt den som gör att det blir så tyst om man hänger en hd i 5 1/4 platserna. Sen är det lätt att göra ett tyst övertryck med 6070. Men det är en annan historia...

Antecs stålchassin ger betydligt mindre resonanser. Lian Lis aluminium är vackra och kan i vissa lägen avge mer värme.

Sen kan man göra det riktigt lätt för sig.

Har man nätdel som man trivs med: Lian Li 6070, 767 (kommer med hd dämpning) lr Antec P180 som är helt grym bara.
Har man inte det: P150.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Du behöver inte ens två fläktar för att kyla en vanlig AMD med ninjan.

Jag har faktiskt tagit bort båda fläktarna i mitt P180, tejpat för en bit kartong i övre hålet, och satt en 120mm Nexusfläkt som körs på 5-5.5V (600RPM) där bakre fläkten satt. Detta räcker alltså för att kyla min CPU passivt, GPU passivt, NB passivt.. allt!

Temps?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Temps?

CPU runt 34C idle och 49C full load
GPU runt 45C idle och 65 full load

Detta med en rumstemperatur på runt 24C

CPUn är överklockad till 2.25GHz också, Vcore standard 1.4V.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
CPU runt 34C idle och 49C full load
GPU runt 45C idle och 65 full load

Detta med en rumstemperatur på runt 24C

CPUn är överklockad till 2.25GHz också, Vcore standard 1.4V.

Säger bara sjukt nice.

din dator är rätt så tyst va?
och din processor är i varmaste laget =/
du har du kunnat ha en 120 mm fläkt på din ninja och den hade ju bara behövt snurra i en 600 rpm helt ljudlöst.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

49C i full load är ju inga problem, min går upp till 55-56 och det är ju inga problem, börjar ju inte throttla förrens 70C (vet inte när A64 throttar, om den nu gör det).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
Säger bara sjukt nice.

din dator är rätt så tyst va?
och din processor är i varmaste laget =/
du har du kunnat ha en 120 mm fläkt på din ninja och den hade ju bara behövt snurra i en 600 rpm helt ljudlöst.

Jo, inget fläktljud kan höras numera. Jag har kommit på mig med att vara lite väl kräsen nästan. Jag tycker nexusfläktarna på 12V (1000rpm) låter som jetplan, så jag accepterar dem bara under 650rpm - gränsen för när jag kan höra dem.

Jag bryr mig inte om den är "varm". Så länge den inte är för varm för mina användningsområden så att jag får problem med låsningar etc bryr jag mig ju inte om temperaturen. 20, 30, 40.. spelar ingen roll för mig. Testat köra prime95 nästan en vecka i sträck. Gick bara fint.

Nog hade jag kunnat sätta en fläkt på Ninjan, men jag tycker inte det behövs. Jag är rätt nöjd som den är nu.

Bara hårddiskarna som kan höras nu.. inte så att jag stör mig på dem, men jag hör dem svagt när jag vaknar på morgonen (sänglampan måste vara av och tvn får ej vara i standby - de låter mer än datorn annars). Har funderat på nån form av inneslutning till diskarna, men jag börjar inse att min dator faktiskt ÄR väldigt tyst, och att det snarare är mig det är fel på.. borde lägga pengar på annat

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Precis, det gör ju inget om det är varmt så länge burken är stabil!

Ackelind: är det samsungarna som gör hd:ljudet så litet, eller är det helt enkelt P180:s HD-upphängning (eller du kanske gjort något eget?) för jag börjar också nå punkten då hd:anrna låter mest och vore ju bra om man kunde tysta ner dem lite mer. Dessvärre har jag Maxtordiskar som inte är lika tysta från grunden :(.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Precis, det gör ju inget om det är varmt så länge burken är stabil!

Ackelind: är det samsungarna som gör hd:ljudet så litet, eller är det helt enkelt P180:s HD-upphängning (eller du kanske gjort något eget?) för jag börjar också nå punkten då hd:anrna låter mest och vore ju bra om man kunde tysta ner dem lite mer. Dessvärre har jag Maxtordiskar som inte är lika tysta från grunden :(.

Jag hör inga vibrationer från diskarna, P180:s HD-upphängning verkar ha eliminerat det mesta av det. Vidare upphängning skulle nog göra väldigt lite, själva problemet nu är idlesuset som man inte kommer ifrån utan att innesluta hårddiskarna i något.

Hårddiskar kan ju låta på olika sätt - "idlewhine", vibrationer och sökljud. De kan motverkas på lite olika sätt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Wow, P150 verkar vara ett trevligt chassi, utan de smågrejer jag störde mig på på P180:n, men håller med om att designen tar rekord i att vara intetsägande... Alltså inte ful på något vis, och man skulle mycket väl kunna kalla den stilren, men den lyckas ändå bara vara "trist" eller vad man nu ska säga.. Hade klart hellre sett den i svart, cliché eller ej!

Dämpmattor är ju schysst, men 0.9 mm låter ju lite tunt för att kunna vara jättedämpande.. Undrar om man skulle kunna lägga ett extralager utanpå?

Gillar HD-upphängningen och nätagget. (så länge man nu klarar sig från kompatibilitetsproblemen en del verkar ha med sina moderkort) Verkar som man kan få en riktigt ren låda utan kabeltrassel om man kollar bilden längst ner i SPCR:s recension:
http://www.silentpcreview.com/article272-page5.html

Tål att tänkas på...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Någon som har sett den i butik? Jag ska köpa en har jag kommit fram till

Permalänk
Medlem

Den har inte kommit hit än, så vitt jag vet. Vänta en månad så kommer den nog.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

fruktar att Antec börjar luta åt Lian Li snart FYFAN SÄGER JAG

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Avstängd

P180 är det klara valet, om man nu inte vill ha ett litet chassi framför ett tyst sådant.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Proffsmoddare

jag kan ju säga att P150 är riktigt nice, den ser lite tafatt ut på bild men irl är den kanon. Riktigt trevlig vit lack med ultra vitt Mycket hög kvalitetskänsla med. Verkar även vara rejält dämpat då den bara ger ifrån sig ett dovt "boff" ljud när man knackar på den. Sen att det följer med ett Neopower gör ju inte saken sämre. Jag har inte hunnit testa med hårdvara än dock så det där med ljudet kan jag inte säga 100% men det verkar lovande iallafall

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
jag kan ju säga att P150 är riktigt nice, den ser lite tafatt ut på bild men irl är den kanon. Riktigt trevlig vit lack med ultra vitt Mycket hög kvalitetskänsla med. Verkar även vara rejält dämpat då den bara ger ifrån sig ett dovt "boff" ljud när man knackar på den. Sen att det följer med ett Neopower gör ju inte saken sämre. Jag har inte hunnit testa med hårdvara än dock så det där med ljudet kan jag inte säga 100% men det verkar lovande iallafall

Har du en?? Jag vill också ha!

Permalänk
Medlem

Den där hårddisksupphängningen är ju verkligen så billig den kan bli.
Fast det är såklart en smart lösning.

Funkar det med vanligt ventilgummi tro?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
jag kan ju säga att P150 är riktigt nice, den ser lite tafatt ut på bild men irl är den kanon. Riktigt trevlig vit lack med ultra vitt Mycket hög kvalitetskänsla med. Verkar även vara rejält dämpat då den bara ger ifrån sig ett dovt "boff" ljud när man knackar på den. Sen att det följer med ett Neopower gör ju inte saken sämre. Jag har inte hunnit testa med hårdvara än dock så det där med ljudet kan jag inte säga 100% men det verkar lovande iallafall

Nu blir jag avundsjuk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Den där hårddisksupphängningen är ju verkligen så billig den kan bli.
Fast det är såklart en smart lösning.

Funkar det med vanligt ventilgummi tro?

Kör helst med någon form av "armerat" gummi, dvs sådana där inspunna runda resorband man kan köpa hos syaffärer.

Alla vet ju hur illa det kan gå om gummit spricker!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Kör helst med någon form av "armerat" gummi, dvs sådana där inspunna runda resorband man kan köpa hos syaffärer.

Alla vet ju hur illa det kan gå om gummit spricker!

Är det det man kallar hårddiskskrash?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Såg precis att den har kommit lagts in på webhallen.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48516

Pris: 1649 kr
Releasedatum: 2005-10-18