Permalänk
Medlem

En riktig fanboy?

På detta forum har det anklagats friskts att vissa är fanboys till någonting. Men vad menar ni egentligen med det?
Det är uppenbart att ni menar olika när ni säger det.

Jag har mycket diskuterat om tvspel här på forumet och blev (såklart) påhoppad och anklagad av att vara en Nintendo fanboy efter jag favoriserat Nintendo DS och Gamecube.

Jag gillar Zelda serien mest av de spel jag spelar och Zelda 3 anser jag vara världens bästa spel. Nintendo är de jag gillar mest inom tvspelsvärlden, då har det varit enda sedan NES tiden.
Jag har en avantar som Zelda och skriver Nintendopower som citat längst ned i mina poster. Detta för jag verkligen gillar Nintendo.
Betyder det då att jag är en fanboy?
Jag har fått det intrycket att fanboy är en annan sak än ett fan.
och ja, jag är en beundrare, ett fan till Nintendo.
Jag tycker dom gör bra saker

Men får man inte längre ha en favorit? Måste man tycka bra om allting här i världen? Får man inte hata vissa saker eller ha delade åsikter?

Jag gillar musik mer än tvspel här i världen och mitt favoritband är Dream Theater. Sedan finns det andra band som spelar hyffsat men faller mig inte in i smaken, men det betyder inte att jag snackar skit om dom eller hatar allt annat än mitt favoritband.

När det gäller tvspel så har jag alltid tyckt om Nintendo och på andra plats kommer Sony Playstation.
När de gäller de bärbara konsollerna faller Nintendo DS mig mest i smaken.
PSP har sånna spel som även finns till PS2 eller Xbox (speltyps mässigt )och sånna spel vill jag helst spela på Tv så jag skulle aldrig kunna köpa en PSP. Ett PSP tycker jag inte har mer att erbjuda än att man kan spela samma spel på den som på PS2.
Nintendo DS har touchscreen och detta gör att spelutvecklarna kan skapa helt orginella och roliga spel. Därför köpte jag DS! Det är annorlunda och det kommer många roliga speltitlar dit.
Givetsvis blir man påhoppad av andra när man säger såhär.

Det verkar inte som vissa längre kan höra att andra gillar andra saker än just deras favorit.

Detta är MIN definering på fanboy:
En person favoritiserar en produkt och tål inte kritik mot den eller/och tål inte att höra att andra gillar konkurenternas produkter mer. De vill alltid att just deras favorit ska verka bäst och vill skylta överallt om hur bra deras favorit är och så fort någon inte håller med kastar dom ut sig ordet FANBOY! som försvar för att inte bli påkommen att dom själva är en sann en.
En fanboy kan inte ta kritik mot sin favorit och innan nästa favoritprodukt ens har kommit har den redan blivit deras favorit och personen gör då allting för att kasta skit på konkurenternas verk innan de ens är testade.

Jag drar mig helst från att använda ordet fanboy för det verkar helt fått fel betydelse.
Ett fan betyder beundrare på svenska och när man är ett fan till någonting så beundrar man det. Det har ingenting att göra med att man inte gillar andra saker förutom sin favorit.

* En beundrare till ett musikband gillar bandet väldigt mycket men kan även gilla andra band.
* En beundrare till ett företag gillar företaget mycket och kanske t.o.m deras produkter men kan såklart även gilla andra, fast då oftast lite mindre.

Så ska man alltså skilja på uttrycken fan och fanboy?
Har fanboy ett mer negativt intryck än fan/beundrare?

Detta forum har mer och mer smittats ned och insjuknat i fanboy-sjukan.
Postar man ett inlägg på Sweclockers om t.ex Xbox, Playstation eller Nintendo64 och tycker att en av dom är roligare än det andra, blir man ofta kallad fanboy i den defineringen jag skrev ovan.
Jag tycker det är sjukt tråkigt att det blivit på det viset.

Så snälla, tänk om innan ni kallar någon för fanboy, eller säg gärna hur ni menar.
Det finns vissa personer som gillar vissa speltillverkare mer än andra. Endel kan tycka att flera spel är minst lika bra och vissa tycker att kanske ett spel är jätte kul fast resten är skit tråkiga.

Notera att ordet skittråkigt behöver inte betyda att man tycker att det är dåligt eller sämst. Tråkigt är inte det samma som dåligt.

PS: Hittade ingen offtopic plats på forumet och jag tyckte att det mest skrivs om fanboys här i Spel forumet så jag la den här.
Anledningen för jag skrev detta inlägg förstår ni vell ni men för er som fortfarande inte fattar så skulle jag vilja veta vad ni anser en fanboy är.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett överanvänt ord, men jag skulle definera det som någon som med alla medel försöker nedvärdera konkurrenter till objektet/företaget som är föremål för ens beundran/kärlek/fanatism samt upphöja nämda objekt till skyarna genom att påpeka alternativt hitta på massa obskura fördelar.

Permalänk
Medlem

Så fort ett fanboy som favortiser någon konsoll som har något extra, kommer denna person att snacka en massa bra grejer om det. Det blir plötsligt ett "måste ha".

exempel: Ett DS fanboy höjer touchscreen till orimiliga höjder och säger att han/hon inte kan leva sig utan den. Eller om ett PSP fanboy som snackar om hur mycket grafik betydet för spel.

Så fort denna person får veta något som "motståndar-konsollen" har, kommer han/hon att dissa denna funktion och säga att det inte alls är nödvändigt.

exempel: Ett DS fanboy snackar om hur mycket grafiken inte betyder något när PSP har bättre grafik. Eller när ett PSP fanboy snackar om hur han/hon inte har behovet av en touchscreen när DS har touchscreen.

Permalänk
Medlem

Ett fanboy är nån som blint tycker att företaget som denne gillar är bäst och allt annat är skit. Men ordet är överanvänt. Fast det finns nog finns det fanboys alltid, och idioter är de (och "For the record" så tycker inte jag att du (NiQ) är en).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Håller med Persa. Jag tycker att NiQ är ett praktexempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Håller med Persa. Jag tycker att NiQ är ett praktexempel.

Rätta mig om jag har fel, men var i sitt inlägg säger Persa att att NiQ är en fanboy? Och om en fanboy är en sån som ni säger kan ju inte NiQ vara en. För han har ju sagt många bra saker om PS/2/3/P och Xbox/360. Det skulle inte en Nintendo fanboy göra ju?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

trodde det var en liten pojke med en fläkt.....

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Man ser endast de positiva sakerna hos det man "fanboy-iserar" och endast de negativa sakerna hos konkurrenterna. Av de lite konstiga alternativen så måste jag säga att jag tycker att "En person som tycker en sak är bättre än vissa andra." är det som passar bäst.

EDIT: Ändrade lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk

En person som inte kan se neutralt och inse att en visst sak kan ha brister, utan att komma med några dumförklaringar som att det inte gör något.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bra exempel och diskution:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50148...

Off topic men det är lite kul att du rättar någons stavning av diskussion i den tråden men stavar fel själv i denna.

On topic så tycker jag att hela grejen med att kalla folk fanboys hit och dit är löjlig. Om någon nu tycker om ett märke mer så låt dem då göra detta. Det är många diskussioner som till större delen går ut på att reda ut vem som är fanboy för vad och det känns onödigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rätta mig om jag har fel, men var i sitt inlägg säger Persa att att NiQ är en fanboy? Och om en fanboy är en sån som ni säger kan ju inte NiQ vara en. För han har ju sagt många bra saker om PS/2/3/P och Xbox/360. Det skulle inte en Nintendo fanboy göra ju?

Tack Sando.

Dejavo: Var säger han att jag är det? Varför säger du det? Du verkar inte ha läst ett skit jag skrivit utan ser bara min avantar och text nedanför mina inlägg.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

NiQ: Hehe Jag hann precis läsa inlägget före att du ändrade...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
NiQ: Om du ser efter igen så ser du att jag skrev att jag inte tycker att du är en fanboy

Haha, jag såg just det så jag ändrade min text. Sorry jag läste fel första gången...
Är så less alla dessa fjortisar som ständigt slänger ur sig faaanboy direkt man inte håller med dom.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Glömsk

Tror det var Ilja som sade det så bra: "Fanboy: den kapitalistiska motsvarigheten till religiösa fundamentalister".

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ganska lustigt.
En kille vid namn mBr skrev i en annan tråd om mig såhär:
"Man märker direkt att NiQ är ett fanboy både på hans bild och singnatur sedan på det han skriver."

Och då hade jag skrivit att jag läst en undersökning där fler PSP ägare va missnöjda med deras spel än DS ägarna.

Ett bra praktexempel.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Ganska lustigt.
En kille vid namn mBr skrev i en annan tråd om mig såhär:
"Man märker direkt att NiQ är ett fanboy både på hans bild och singnatur sedan på det han skriver."

Och då hade jag skrivit att jag läst en undersökning där fler PSP ägare va missnöjda med deras spel än DS ägarna.

Ett bra praktexempel.

Tja din tolkning av ämnet och omedelbara slutsats att DS är bättre talar ju inte väl för din sak.
Att du hyllar Nintendo som gudar är ju inget du kan neka till och du är jävligt glad över alla brister som konkurrenterna har.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag menade inte att Persa tyckte att du var en fanboy utan det var bara något jag fick för mig att lägga till, mycket pga det Mortifer666 skriver.
Själv har jag aldrig anklagat dig för att vara en fanboy förut men nu när du tar upp det hela som ett försvar för dig själv så kunde jag inte låta bli.

Permalänk

"En person som älskar en sak och hatar allt annat."

Såhär ser dom olika sidorna ut, enligt mig:

OBSERVERA! JAG ÄR OINTRESSERAD AV FANBOYS SYNPUNKTER!

Xbox-bögarna ("Bög" är idag inte en benämning på sexuell läggning, inte heller ett skällsord - det andvänds för att beskriva något. Exempelvis "Prylbög"), hatar verkligen PS2 och Gamecube enbart för grafiken. Har en Xbox eftersom det är lättast att piratkopiera på denna konsol, samt att den är kraftfullast. Dom flesta är datorandvändare, samt en del som har imigrerat från Playstation/2 till Xbox.

Nintendo-barnen, har en Nintendo-konsol eftersom deras äldre bröder har en. Eftersom dom inte har någon kunskap om dom andra sidorna, så brukar dom oftast leka lite själva, genom att upprepa "ZELDA Ä BÄST!" och liknande. Vissa få har även kommit i kontakt med sin lite äldre Xbox-bror, och tycker att det är en konstig konsol eftersom den inte har Zelda eller Mario.
Majoriteten av alla Nintendo-fanboys är under 13 år. Av någon anledning så finns det antagligen minst antal nintendo-fanboys i åldrarna 13-18, i förhållande till samma åldersgrupp hos PS2/Xbox-fanboysen. Några vägrar dock att "växa upp", vilket i stort sett gör dom till harmlösa äldre barn.

PS2-? Allvarligt talat så vet jag inte så mycket om PS2-fanboysen. En del av dom ställer sig på Xbox-sidan tillfälligt så fort det är dags att kritisera nintendo, andra är fd. Playstation-barn som har växt upp och bytt upp sig till en ny konsol.

Själv är jag ett fd. nintendo-barn. Idag är jag PS2/Nintendo-anhängare, men jag är inte särskilt aktig i fanboykrig, förutom att punktera folk som gått lite för långt, med falska anklagelser.
Då jag anser att Xbox har klart mindre bra spel än PS2 så har jag aldrig varit någon direkt anhängare. Xbox är helt enkelt inte ett särskilt bra val som spelkonsol.

Är det någon som varit Sega-fanboy förresten, som kan berätta hur livet är nu, nu efteråt? Både er Dreamcastare och Saturn/Megadrivare. Jag inbillar mig att ni gömmer er undan lite, och sitter nere i kloakerna och spelar på en stor orgel. Ni verkar vara snälla personer!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Tror det var Ilja som sade det så bra: "Fanboy: den kapitalistiska motsvarigheten till religiösa fundamentalister".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Min definition av fanboy är en som har tex "Nintendo power" lr liknande i sin signatur på forum ^^

Allvarligt, så är det någon som inte tål kritik och älskar produkten blint.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Musikälskare

ordet "palla" säger allt ang detta ämnet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tja din tolkning av ämnet och omedelbara slutsats att DS är bättre talar ju inte väl för din sak.
Att du hyllar Nintendo som gudar är ju inget du kan neka till och du är jävligt glad över alla brister som konkurrenterna har.

Men så överaskande, en till som inte förstår svenska...
Jag gillar DS och talar så självklart bättre om denna än t.ex. PSP, varför skulle jag inte göra det?

Och jepp, jag hyllar Nintendo som gudar för jag tycker dom förtjänar den hyllningen.
Men om du läste på lite mer innan du uttrycker dig så ser du att jag även gillar spel till Playstation och äger ett Xbox men ton av spel som jag spelar.
Så... läs på lite mer nästa gång.

Och min signatur är desutom tagen från en tidning med samma namn: Nintendopower. Vad bevisar det? Inget.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masseman
trodde det var en liten pojke med en fläkt.....

haha. Du har humor du!

Dessutom, NiQ är inte fanboy, han har en sund inställning tycker jag.
Jag ser inte att han har tryckt ned PSPn eller Sony någonstans, jag har bara sett att han verkar gilla nintendo väldigt mycket :)...

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pikopiko
haha. Du har humor du!

Dessutom, NiQ är inte fanboy, han har en sund inställning tycker jag.
Jag ser inte att han har tryckt ned PSPn eller Sony någonstans, jag har bara sett att han verkar gilla nintendo väldigt mycket :)...

Ja killen va fan rolig.

Tack du. Känns bra att det är nån här som verkligen läser det man skriver och inte bara ser det man vill se ur en text.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Såg inte det sista alt.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla hata Nintendo och NiQ bara därför? Ingen säger ju nåt åt Xbox/PS3 fanboysen! Förutom när de smäller ihop med varann...

Och angående Random-Persons inlägg: Jag skulle säga att PS2 fanboysen är bland de värsta. Se har ofta inte mycket argument och går snabbare till personliga angrepp och dumma kommentarer pga att de inte har så mycket argument. Jag säger inte att PS2 är dålig, bara att den är lite gammal. Den missade (tyvärr) både online- och hårddiskvagnen

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando

Och angående Random-Persons inlägg: Jag skulle säga att PS2 fanboysen är bland de värsta. Se har ofta inte mycket argument och går snabbare till personliga angrepp och dumma kommentarer pga att de inte har så mycket argument. Jag säger inte att PS2 är dålig, bara att den är lite gammal. Den missade (tyvärr) både online- och hårddiskvagnen

Jag håller med. Xbox älskarna går att prata med utan att de går mot angrepp men Sony typerna är ju helt galna.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Det roliga i dessa "debatter/fanatiker-bråk" är att det påstås att Japanerna är heltokiga i Nintendo. De flesta ungdomar har faktist PS2 där borta.

Det är nog lite fördomar som Japanerna fortfarande får dras med här i gamla kalla bakåtsträvande Sverige ;P...

Visa signatur

Arf arf!