Permalänk

Lan party, ska koppla 2 st routers

Just nu har jag ett litet lanparty hemma hos mig och vi hade tänkt koppla 2 st routers. En Level1 WBR-3404TX och en Dlink DI 604. Level1routern är kopplad direkt till modemet och vi har kopplat WANporten på Dlinkroutern till en av portarna på Level1. Vi har också disablat DHCP i Dlink och då funkade det finfint.

Efter att vi har gjort det funkade det skitbra och senare efter att ha kopplat 2-3 datorer till båda routrarna dog det för alla som var kopplade till D-linkroutern och det stannar på "Limited or no connection". Nu kan vi inte ens komma in i setupen för D-linken.
Vi behöver verkligen hjälp

Någon som har några förslag?

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

Verkar som att d-linken har säckat ihop mer eller mindre. Knappast ett ovanligt fenomen med d-link.

Permalänk
Medlem

Kopplade likadant en gång och då dog min router (SMC 700 något) på 5min, alla lampor lös hela tiden och man fick ingen kontakt med den. Men har ingen anning om varför

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

Vi fick tag i en annan router, också en D-link 604 och nu funkar det perfekt. Verkar som att du hade rätt Beelzi...tack iallafall

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

du borde igentligen koppla från en LAN port till en annan LAN port. dvs, inte använda WAN porten på D-Linken.

Permalänk
Medlem

hade varit smartare ifall nu kopplade en vanlig switch från routern. Det är inte så smart att ha 2 st routers kopplade till varandra i de prisklasserna på routrarna.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Ja, men det hade varit lite dyrt att kasta ut 300-500spänn på en switch.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

varför stänger du bara inte av Routern och kör den som en switch ?, Samt någon av er har väll iaf en 5-portar switch ?

Permalänk
Medlem

200:- för en switch, dela på det så kan ni kasta bort den sen om ni vill...:P

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Känns som problemet var att ni använde WAN till andra routern vilket inte går
Gott att ni löste det dock.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Avstängd

en 100Mbit switch kostar ju 99kr på webhallen ... kan ju knappst anses som dyrt?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Hedersmedlem

Går utmärkt med att ha två routrar, onödigt med att köpa en extra switch, såtillvida att det inte är fullt i d-linken (2-3 datorer till varje router står det) och man kopplar LAN<->Lan anslutningarna på båda routrarna och stänger av DHCP-servern på ena ÄR det som vanliga switchar. Precis vad tofen föreslog.
Ok jag har inte öppnat och granskat hur sådana där ser ut internt men en god gissning är att det är t.ex. en 5-portars switch med 4 uttag och det femte till själva routerdelen i den, där flaskhalsen blir om man överför mycket (på äldre routrar iaf). För skulle trafiken gå igenom OS:et i den och så borde det slöa ner men jag kom upp i verkliga 100 Mbit/s hastigheter med min gamla RP614 v1 medan den första firmware:n var så dålig att switchen hängde sig titt som tätt när man tankade saker.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG