Rädda mig! Är Ouppdatered och vilsen i AMD-djunglen.

Permalänk
Medlem

Rädda mig! Är Ouppdatered och vilsen i AMD-djunglen.

Jag skall nu efter många år äntligen köpa nytt system. Tänkte överge min gamla P3:a.

Har hört att AMD skall vara prisvärdast och bäst just nu, men det finns ju så fruktansvärt många olika sorter. Fy fåglarna, vad skall man välja egentligen?

Vill ha något som är billigt, prisvärt och gärna överklockningsbart.

Detta är mina förslag:

Alternativ 1.

Moderkort: Asus A8N32-SLI, Pris: 2.199:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305190&view=detailed

CPU: AMD Opteron 146, 2.0GHz, Pris: kr 1.650:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313931&cks=PRL

Minne: Corsair Value PC3200 DDR-DIMM 2048MB 2X1024MB, Pris: kr 2.579:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659&cks=PRL

Totalt:
6428:-

Sedan skulle jag behöva någon grymm och tyst kylare till detta. Har ingen aning vilken som skulle passa bra, kom med förslag!

Motivet till detta dyra moderkort är att detta moderkort är det enda till AMD jag hittat som stöder SATA-2 med RAID 5. Jag har nämligen tänkt att koppla sammen en hög hårdiskar i en RAID 5 array.

Alternativ 2:

Moderkort: EPoX EP-9NPAJ SLI,nForce4 SLI, Pris: kr 1.149:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311894&view=detailed

CPU: AMD Opteron 144, 1.8GHz, Pris: Pris: kr 1.495:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313930&cks=PRL

Minne: Corsair Value PC3200 DDR-DIMM 2048MB 2X1024MB, Pris: kr 2.579:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659&cks=PRL

Totalt:
5223:-

Det här alternativet är 1200 spänn billigare, framförallt p.g.a. ett billigare moderkort. Det är bara det att jag är osäker om Epox kortet har RAID 5. Jag kan inte hitta någonstans att det stödjer detta. Dock har det exakt samma hårddiskkontroller som Asus-kortet (Silicon Image SiI 3132). Egentligen vore det konstigt om det skulle skilja någonting på korten i avseende på RAID-funktioner, antagligen använder de samma mjukvara, eller? Hursaomhellst har jag en känsla av att Asus står för bättre kvalite än Epox.

Jag har valt en Opteron processor, eftersom jag läste någonstans att dessa skall vara bra och lätta att överklocka.

När det gäller minne till mitt system, har jag ingen som helst aning, drog till med något som jag tror skulle passa. Men hjälp mig gärna här!

Jag är inte så mycket av en spelande människa, kommer därför att använda mitt gamla Radeon PCI kort (skratta inte åt mig), ett tag till. Sedan när jag får lite mer pengar kommer jag uppgrada detta till ett eller två PCI-E kort, så det vore ju bra om denna möjlighet finns.

Så vad säger ni är mina förslag bra, eller har ni något bättre?

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt är Opteron 140 eller Venice 3000+. Klockar minst 2.6GHz+.
Ett av de bästa OC mobot är DFI Lanpartu Ultra-D. Skippa SLI, det kan du modda senare när du har råd med 2 graffe för 10kSEK.

Skit i RAID5 (nf4 har dessutom inte RAID5) om du inte skall ha en äkta hård femma, 3ware tex. . Allt annat blir du besviken på. Kör RAID0 och backa till din gamla burk.

2GB RAM är dyrt och onödigt särskilt när du klarar dig lika bra med 1GB.

Sådärja - då fick vi ner priset några tusingar som du kan köpa disk för.

Permalänk
Medlem

Tackar hjärtligt för svaret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Skit i RAID5 (nf4 har dessutom inte RAID5) om du inte skall ha en äkta hård femma, 3ware tex. . Allt annat blir du besviken på. Kör RAID0 och backa till din gamla burk.

På de två moderkort jag nämnde finns det ett kontrollchip ifrån silicon image utöver nf4 som skall stödja RAID 5. Asus kortet stöder i vilketfall med alll säkerhet RAID 5, det står specat. Om det är ett integrerat chip för RAID borde väl detta räknas som ett hårdvaru-RAID - självfallet inte stil med de dyrare kontrollkorten - med det borde väl motsvara budgetkorten i 1500kr klassen. Eller har jag missat något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
2GB RAM är dyrt och onödigt särskilt när du klarar dig lika bra med 1GB.

Hur fungerar det med att köra på ett 1GB minne? Det blir inga problem om man inte har två styck? Och om jag istället köper 500 minnen, måste jag i sådana fall hålla mig till 500 minnen i framtiden, om jag vill uppgradera?

Permalänk
Medlem

Tydligen har dom en Silicon Image 3114R RAID controller som kan användas till SATA-RAID5. Borde prestera något bättre än mjuk 5:a - men det kanske duger?!
Googla efter tester!

2st minnesstickor kan du köra i dual channel. Du har 3 DIMM-slot på kortet vilket innebär att du kan börja med 2*512MB och i efterhand lägga till 1GB och fortfarande köra dual. KOLLA DETTA FÖR SÄKERHETS SKULL PÅ ANNAT HÅLL då jag inte är helt 100 på detta för ditt mobo.

Permalänk
Medlem

Jookeer ska lugna ner sig lite med att ge råd, Det övre paketet är alldeles utmärkt och till det kan du lägga en TT Big typhoon.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Hedersmedlem

Sen när är 2gb onödigt?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Sen när är 2gb onödigt?

Visst vill vi alla ha 32GB+ RAM om det vore gratis men grabben har inte sagt vad han skall ha burken till annat än att han inte skall spela.

Hört talas om swappning kanske?

ESS

Ta det nu lite lugnt och konstatera att jag inte sagt ett skit om vilket paket som är bättre eller sämre än det andra.

OK!

Var fick du tag in din CABNE?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är snabbast swappa från minnet eller disken?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

rekommenderar inte men det är inte onödigt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
rekommenderar inte men det är inte onödigt.

Hur menar du? Är skillnaden så stor mellan 1GB & 2GB?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur menar du? Är skillnaden så stor mellan 1GB & 2GB?

Det är dubbelt så mycket

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur menar du? Är skillnaden så stor mellan 1GB & 2GB?

Har jag fel? Spelar man spel och använder tunga progs så borde det gå 100gr bättre att swapa från minnen än disk? eller?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver också bli lite "räddad" för jag är ju lite "ouppdaterad". Kräver AMDs nya s939 opteron registrerade minnen eller inte?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

ESS

Ta det nu lite lugnt och konstatera att jag inte sagt ett skit om vilket paket som är bättre eller sämre än det andra.

Har inte heller påstått det, menade bara att om du inte är jätteinsatt utan bara har lite egna åsikter så kanske du inte borde skriva dem stort som om de vore självklarheter. Jag skulle t ex inte sätta särskilt mycket pengar på att det går att köra dual channel med 2*512mb + 1 gb minne.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Behöver också bli lite "räddad" för jag är ju lite "ouppdaterad". Kräver AMDs nya s939 opteron registrerade minnen eller inte?

Du kan inte ens använda reg. minnen på s939.

Hoppas det besvarade din fråga

PS. ESS Vart är min processor?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Du kan inte ens använda reg. minnen på s939.

Hoppas det besvarade din fråga

PS. ESS Vart är min processor?

Jepp då vet man en sak till. Gaah känner mig akterseglad med att inte uppgraderat från min barton 2600+ (@ 2,3) ännu. Har lagt pengar på annat hela tiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för era svar! Var ju inte riktigt meningen att ni skulle börja bråka

Jag tänkte att 2GB var bra pga. att 1) jag brukar ha igång tusen program på en gång och 2) man behöver ha två minnen i datorn (av samma typ) som körs parallellt för att det skall fungera problemfritt och 2.1) Om jag måste köpa två 500 minnen, kommer jag senare inte kunna köra 1GB minnen, och kommer då kunna uppgradera till max 2GB eller 1500 (om det nu verkligen bara var 3 banker på moderkorten som jookern sa, tyckte det såg ut att va fyra).

Men om det nu är så stora meningsskiljaktigheter (och det ligger någon substans i denna) huruvida jag behöver 2GB så är det väl knappast motiverat att köpa 2GB för att inte låsa sig till att kunna uppgradera till MER än 2GB. Så tvp två 500 Minnen kanske räcker till en början. Och sen kan jag köpa till en/två likadan till ifall det skulle behövas.

Jag kör idag på 750MB i minne (och tycker det går förfärligt trögt, med alla program jag har igång).

Brukar ha igång; Dreamweaver, Photoshop, Acrobat Professional, Outlook, Word, Excel + 20 webbfönster, och Mediaspelare, m.m.

Skulle gärna vilja ha igång något spel samtidigt också. Anledningen till att jag inte spelar så mycket idag är bl.a att jag har en så slö dator. Med en ny kommer jag säkert vara sugen på att spela lite. Men ni har säkert rätt i att jag inte behöver SLI. När jag väl spelar har jag en tendens att ända inte välja de värsta 3D-spelen. För mycket action för mig, är mer för strategi ock tänkarspel, typ chessmaster och diverse pokerklienter.

Det är inte aktuellt att vänta tills i vår med ny dator. Jag vill köpa en på direkten, nu när jag äntligen har lite cash över. Och i framtiden lovar jag att uppgradera oftare

Men kom gärna med några konkreta förslag, är de moderkort jag föreslagit bra? Finns det några andra som jag missat med RAID-5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plumsis

Jag kör idag på 750MB i minne (och tycker det går förfärligt trögt, med alla program jag har igång).

Brukar ha igång; Dreamweaver, Photoshop, Acrobat Professional, Outlook, Word, Excel + 20 webbfönster, och Mediaspelare, m.m.

Skulle gärna vilja ha igång något spel samtidigt också.

Låter mer som om du behöver 4GB istället!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Köp Opteron 146 från webhallen, DFI Inf1inity(samma som lanparty med sli-stöd fast 1000 kr billigare) och 1 gb valueram.

AMD Opteron UP 146 1,8GHz 1MB Socket 939 (Box) 1549 kr (Webhallen)

Kingston 1024MB DDR PC3200 400MHz CL3 Kit (2x512MB) 1058.00 (Mycom)

DFI LanParty - Socket 939 - Nforce4 SLI Infinity - SATA / PCI-E / Gblan / 6ch
Audio / RAID 1495.00 (Webhallen)

Och VIPS! Så har du råd med ett helt OK grafikkort också:

Palit GeForce 6600GT 128MB - DVi / TV-out (PCI-Express) 1449 kr (Webhallen)

Och dessutom från butiker i stockholm.

PS. Det är fyra minnes-slots på nf4-brädan så du kan köra dual-ddr 4x512mb.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Låter mer som om du behöver 4GB istället!

Ok jag erkänner att jag överdrev något . Var kanske inte exakt vad jag brukar ha igång, utan extremfall. Men brukar ha igång ganska mycket.

DFI Lanparty Infinity som nämdes, har visst inte support för RAID 5.

Kanske är Asus-kortet som gäller för min del då?

Eller vad tror ni om Epox kortet jag nämnde? Det står inte i specen att det har RAID 5, men det har exakt samma hårddiskkontroller som Asus kortet. Får kanske mäjla och fråga dem. Någon som har erfarenhet av Epox, fungerar de bra att klocka med?

Permalänk
Medlem

Köp ett separat raid-kort för sata.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd

du måste absolut köpa en dualcore och 2GB i ram om du multitaskar så hårt som du gör

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Ett separat RAID SATA2 kort kostar från 1500 spänn och upp, kan man betala 600 spänn extra för ett mobo med detta är det ju en bra affär. Borde väl inte skilja så mycket mellan ett separat RAID kort av budgetslag och ett integrerat chip på mobot. Här talar jag naturligtvis helt utan belägg. Ska se om jag hittar några tester på nätet.

Är det Athlon 64 X2 som är dualcore? Asus mobot stödjer dessa prollar, kan ju vara en vettig uppgradering om tag (om de finns kvar) då de säkert gått ner rejält i pris.

Såg just att civilization 4 kommit ut, så glöm allt jag sa om spelande. Järnspikar vad här skall spelas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Låter mer som om du behöver 4GB istället!

Ja efterssom Windows kan hantera runt 2,8gb så är 4gb jävligt bra

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Ja efterssom Windows kan hantera runt 2,8gb så är 4gb jävligt bra

Ironi gubben lilla.

OffT. Du kanske kan förklara detta istället?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=519537

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso

Ska du ha seriös hjälp får du vara lite mera seriös själv

Förlåt mig, det är skärpning som gäller framöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
@Plumsis,
[list]
Du har fortfarande inte talat om hur mycket du tänkt lägga ner på din nya PC.
Tänk på att du förmodligen behöver ett nytt nätaggregat och chassi också.

Jag är beredd att lägga ner något i den stilen som jag föreslog i mitt öppningsinlägg.
Runt 6000:- för CPU, Minne, Moderkort.

Men jag vill helst få ner priset ett par tusenlappar, under förutsättningar att detta inte innebär för stora kompromisser med prestande, och RAID 5 är viktigt!. Jag är mer intresserad av prisvärdhet än prishet.Men om det tickar på över 6000:- börjar det bli för mycket.

Jag är medveten om att jag behöver nätagg och chassi. Men tänkte att detta hörde till en annan del av sweclockers forum.

Men för all del. Jag är på jakt efter ett billigt, stilrent, hyfsat ljudisolerat, svart chassi som gärna får ha många 5 tums platser (dock inget stort torn, utan mid) och ett ordentligt och billigt nättagg, som dessutom inte får väsnas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso

Och det där du skrev om alla sessioner du har öppna, kan inte vara sant.
För då hade du köpt en Intel P4 eller AMD-64 för länge sedan.

Jovisst, och det kan inte vara sant att barnen i Afrika lider av hungersnöd för då hade de köpt mat för länge sedan.:rolleyes:

Hade jag haft råd hade jag uppgraderat mitt system varje vecka. Nu har jag dock lite bättre ställt än tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso

Och sedan har du inte velat köra ett PCI grafikkort i din nya dator.

Självklart inte, men jag tänkte återigen att det hörde till ett annat forum. Jag kan dock tänka mig att behålla mitt nuvarande grafikkort ett litet tag till. Eftersom det ger en fin bild. Det är endå ett hyffsat modernt Radeon-kort med DVI-utgång.

Permalänk
Medlem

sls*----------

Visa signatur

AsusA7N8X/amd3200+/1536ddr-ram/1.62 Tb-3x120-1x160-2x250-2x300 hdd/radeon256/Suse Linux9.3pro/Fedora4/win serv 2000/BBB24-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plumsis
Ok. Tack för era svar! Var ju inte riktigt meningen att ni skulle börja bråka

Jag tänkte att 2GB var bra pga. att 1) jag brukar ha igång tusen program på en gång och 2) man behöver ha två minnen i datorn (av samma typ) som körs parallellt för att det skall fungera problemfritt och 2.1) Om jag måste köpa två 500 minnen, kommer jag senare inte kunna köra 1GB minnen, och kommer då kunna uppgradera till max 2GB eller 1500 (om det nu verkligen bara var 3 banker på moderkorten som jookern sa, tyckte det såg ut att va fyra).

Men om det nu är så stora meningsskiljaktigheter (och det ligger någon substans i denna) huruvida jag behöver 2GB så är det väl knappast motiverat att köpa 2GB för att inte låsa sig till att kunna uppgradera till MER än 2GB. Så tvp två 500 Minnen kanske räcker till en början. Och sen kan jag köpa till en/två likadan till ifall det skulle behövas.

Jag kör idag på 750MB i minne (och tycker det går förfärligt trögt, med alla program jag har igång).

Brukar ha igång; Dreamweaver, Photoshop, Acrobat Professional, Outlook, Word, Excel + 20 webbfönster, och Mediaspelare, m.m.

Skulle gärna vilja ha igång något spel samtidigt också. Anledningen till att jag inte spelar så mycket idag är bl.a att jag har en så slö dator. Med en ny kommer jag säkert vara sugen på att spela lite. Men ni har säkert rätt i att jag inte behöver SLI. När jag väl spelar har jag en tendens att ända inte välja de värsta 3D-spelen. För mycket action för mig, är mer för strategi ock tänkarspel, typ chessmaster och diverse pokerklienter.

Det är inte aktuellt att vänta tills i vår med ny dator. Jag vill köpa en på direkten, nu när jag äntligen har lite cash över. Och i framtiden lovar jag att uppgradera oftare

Men kom gärna med några konkreta förslag, är de moderkort jag föreslagit bra? Finns det några andra som jag missat med RAID-5?

det du behöver är dual core(överklockad helst) och kanske mer än 2gb minne

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.