Grafikkortstillverkares marknadsandelar

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkares marknadsandelar

<font style="font-size: 10pt"><b>Grafikkortstillverkares marknadsandelar</b></font> <small class="small">tisdag 1 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Grafikkortstillverkas marknadsandelar för det tredje kvartalet kan i några få ord sammanfattas som att det går bättre för Nvidia och sämre för ATI, om man vill tro analysfirman Jon Peddie Research. Det senaste året har ATI haft fler marknadsandelar än Nvidia, 26,8% mot 15,9% för andra kvartalet, men Nvidia knappar nu in och procentsatserna har ändrats till 26,2% för ATI och 17,8% för Nvidia. Intel, som är väldigt stora på integrerad grafik och stod för 43,8% av alla grafikkort andra kvartalet, har tappat två procentenheter. Fördelningen ser nu ut såhär:
<br />
<br />41,8% - Intel
<br />26,2% - ATI
<br />17,8% - Nvidia
<br />8,9% - VIA
<br />4,8% - SiS
<br />0,3% - Matrox
<br />0,2% - XGI
<br />0,01% - 3dLabs
<br />
<br />Det ska bli intressant att se om ATI kommer att ta tillbaka sin ledning nu när deras produkter faktiskt är lanserade, eller om Nvidia kommer att fortsätta att öka då många anser att deras produkter är bättre än ATI:s. <a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20051101PR206.html" target="_blank">DigiTimes</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ATI är ju ändå ganska stora i dagsläget jämfört med för några år sedan

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Annars hade jag nästan trott att Nvidia var större vid det här laget med sina framgångar på sistone.

Permalänk

Hm, förvånar mig lite att ATI är om Nvidia igen. Nvidia har ju inte direkt legat på latsidan med att lansera nya grafikkort, som ATI gjort.

Permalänk
Medlem

Gör intel grafikkort? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Gör intel grafikkort? :S

Skulle just säga det samma.

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Gör intel grafikkort? :S

Integrerade som det står i nyheten, sitter mest i billiga OEM datorer och bärbara...

Permalänk
Medlem

Ja dom gör integrerade grafikkort.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Intel gör integrerade grafikkretsar och dom finns typ på alla budgetdatorer som dom flesta här i världen har. förutom oss entusiaster.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Hm, förvånar mig lite att ATI är om Nvidia igen. Nvidia har ju inte direkt legat på latsidan med att lansera nya grafikkort, som ATI gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Annars hade jag nästan trott att Nvidia var större vid det här laget med sina framgångar på sistone.

Det är inte så att "ATi är om Nvidia igen", de har legat före ett bra tag. Om ni tror att marknadsandelarna kan ändras 10 procentenheter på kort tid pga en lyckad lansering (dessutom av highend-kort) är ni väldigt insnöade. Det är inte där de stora pengarna ligger.

Kolla bara på Intel...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Hm, förvånar mig lite att ATI är om Nvidia igen. Nvidia har ju inte direkt legat på latsidan med att lansera nya grafikkort, som ATI gjort.

ATI på latsidan? Nää tror inte det, ATI har ju fått arbetat ihjäl sig för att komma ut med r520. Mycket PGA problem vid tillverkningen av den nya arkietkturen. Men nu har ATI en väldigt trevlig kärna som kan utvecklas och förbättras länge. R5XX har jävligt mycket att ge. Så vi får väll se om nvidia drar om, men det tror jag knappast.

Sen är de ju så, de som säljer mest kort i mellansegmenten (mid-end) får mest marknadsandelar. Det är inte så många som köper grafikort för 5000kr. Ytterst ett fåtal.

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt att ATi och nVidia är hack i häl på varrandra, det gynnar konkurrensen och ger oss bättre och billigare grafikkort. Intel har dock hittat en riktig guldgruva bland kunderna - dom som inte bryr sig

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Intel har dock hittat en riktig guldgruva bland kunderna - dom som inte bryr sig

Haha, word!

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Synd att man hör ingenting från XGI längre inom gamerkort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vill se en comeback från Matrox. Gillade deras kort skarpt för några år sen.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Discokungen

Fyfan vad pengar det finns att tjäna i OEM-marknaden! Det sitter förövrigt X300, X600 och liknande i de flesta Dell datorer. Det säger en del

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Precis, mycket av ATI:s "ledning" beror på integrerad och OEM grafik, skulle man ha mätt andelen instickskort så är jag tämligen säker på att nvidia är bra mycket närmare, kanske tom före.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Tror det är ganska neck-to-neck i instickskort faktiskt, men vad vet jag? Inget, det är därför jag tror. - Djungelordspråk

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

Kvantitet och kvalitet är väldigt olika

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Kvantitet och kvalitet är väldigt olika

Och med det vill du säga?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Och med det vill du säga?

Nvidias kort är kvalite och ati säljer oem som är kvantitet tror jag han menade.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Det är inte så att "ATi är om Nvidia igen", de har legat före ett bra tag. Om ni tror att marknadsandelarna kan ändras 10 procentenheter på kort tid pga en lyckad lansering (dessutom av highend-kort) är ni väldigt insnöade. Det är inte där de stora pengarna ligger.

Kolla bara på Intel...

Om jag inte minns fel förlorade ATI stora marknadsandelar till Nvidia när de lanserade sitt senaste kort, av den enkla anledningen att ATI inte hade någon grafikkortsserie ute i samma prestandaklass.
Intel har inte heller några delar av entusiastmarknaden (där grafikprestanda har betydelse), och kan därför inte jämföras med ATI och Nvidia. Jag pratar om skillnaden mellan dessa grafikjättar när det gäller prestandakort, utan Intels inblandning.

Permalänk
Avstängd

Sitter väl en del ATi-chipset i laptops om jag inte har fel? Men att Intel leder ställningen är jag inte helt brydd över då min laptop har ett Intel 855 chipset, som dessutom sitter i dom flesta laptops.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Och med det vill du säga?

Intel satsar på kvantitet...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Här handlar det dock bara om pegar, inte kvalitet på korten. Självklart satsar Intel på kvantitet när det gäller pengar

"Nvidias kort är kvalite och ati säljer oem som är kvantitet tror jag han menade."

Eftersom den här undersökningen inte behandlar olika klasser av kort så kan man inte generalisera och säga att ATi säljer mest OEM och Nvidia mest retail, det har vi ingen aning om. Själv gissar jag på att andel highend/midend osv är ganska jämn mellan de båda.

kamelbarn
Har inte siffror på rak hand. Men 5-10% är ju inte bara "stora marknadsandelar", det är ju en enorm förändring. Stora förändringar tycker jag är 2-3%, och det kan jag tänka mig är rimligt. Men att läget tar en hel svängom pga problem vid senaste produktlansering har jag svårt att tro. Som sagt de stora pengarna ligger inte hos oss som har koll. Utan hos herr Svensson som hört att 256MB minne är bra och struntar totalt i om kortet heter X600 eller 7600.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Marknadsandelar säger inget om förtjänst

Man ska ju ta i beaktning också att marknadsandelar inte säger något om förtjänst, bara i antal sålda kort. Intel må sälja flest grafikkort men jag tror nog ATi tjänar mer pga att deras kort är mycket dyrare och förtjänsten är större. Skulle man titta på de siffrorna kanske ställningen mellan ATi och Nvidia skulle vara annorlunda.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk

Det roliga är med Intels integrerade kort är att de nästan alltid heter "Intel Extreme Graphics"

Haha för dom som kommer hem och tror att de har köpt en über dator:p

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk

Re: Marknadsandelar säger inget om förtjänst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Man ska ju ta i beaktning också att marknadsandelar inte säger något om förtjänst, bara i antal sålda kort. Intel må sälja flest grafikkort men jag tror nog ATi tjänar mer pga att deras kort är mycket dyrare och förtjänsten är större. Skulle man titta på de siffrorna kanske ställningen mellan ATi och Nvidia skulle vara annorlunda.

Ojsan, trodde det handlade om pengar faktiskt. Blandade ihop begreppen, pinsamt för mig.
Ja kollar man rent vinstmässigt i så fall så måste både ATi och Nvidia ligga före. Skulle kunna tänka mig att Intel gör en vinst på <50kr på varje integrerad extrem grafikkrets

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Om jag inte minns fel förlorade ATI stora marknadsandelar till Nvidia när de lanserade sitt senaste kort, av den enkla anledningen att ATI inte hade någon grafikkortsserie ute i samma prestandaklass.
Intel har inte heller några delar av entusiastmarknaden (där grafikprestanda har betydelse), och kan därför inte jämföras med ATI och Nvidia. Jag pratar om skillnaden mellan dessa grafikjättar när det gäller prestandakort, utan Intels inblandning.

Ja jag tror de har tappat det starka fotfäste de hade i prestandaklassen tidigare... Men det kan lätt vända på 6månader...

Men jag är förvånad av att det är så många här som tror att Ati och Nvidia är så stora som dom är pga 6800/x800 och uppåt... Som så många här redan skrivit så är det inte här företagen tjänar sina pengar och detta entusiast segment är en väldigt liten del av marknaden! Det är som om man skulle tro att volvo står och faller med sina v70R på 300Hk...

De ca 2% som nvidia ökat tror jag nog kan vara pga 7800 serien... men det räcker ju att ATi nu ersätter intels integrerade grafik med sina chipsets(vilket väl skall vara gjort nu någon gång i november) så kommer de ju ta bra mycket mer än 2% från intel! Så ati's andelar kommer nog att växa....

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag inte artikeln som jag läste på the inq igår, jag tror faktiskt dom tagit bort den... Hur som helst hade samma företag kommit fram till att nvidia gått om ATI var gäller grafikkort. nvidia har runt 51-51.5% medans ATI har en 48-49% av marknaden andra företag så som S3/XGI har altså bara några tiondelars % av marknaden.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB