Permalänk
Medlem

är adsl full duplex??

ja som rubrik lyder...är adsl fullduplex??
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Lite olika uppgifter om det där, vissa hävdar att ADSL inte är full duplex då den bara har 2 kablar. medans de som säger emot säger att det helt enkelt använder olika frekvenser för upp och ner och därför kan skicka och ta emot samtidigt..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

ADSL är full duplex!
Prova sökfunktionen

Permalänk
Medlem

tackar...

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
ADSL är full duplex!
Prova sökfunktionen

Nej det är den inte, om du testar att maxa din download och maxar din upload så kommer du direkt märka att din download sjunker. Därav borde väll inte ADSL vara full duplex? Eller har jag missförstått?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nej det är den inte, om du testar att maxa din download och maxar din upload så kommer du direkt märka att din download sjunker. Därav borde väll inte ADSL vara full duplex? Eller har jag missförstått?

Det beror väl snarare på att ADSL inte är symetrisk (A står just för asymetric).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Det beror väl snarare på att ADSL inte är symetrisk (A står just för asymetric).

Jo, jag va nog ute och cycklade

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Det beror väl snarare på att ADSL inte är symetrisk (A står just för asymetric).

Att den är asymetriskt betyder att den har olika hastigheter upp och ner inte om den kör full duplex eller ej.

Om Download sjunket om man laddar upp mycket, eller tvärt om, tyder på att den inte kör fullduplex. I fullduplex så skall inte upload och download påverka varandra.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Att den är asymetriskt betyder att den har olika hastigheter upp och ner inte om den kör full duplex eller ej.

Om Download sjunket om man laddar upp mycket, eller tvärt om, tyder på att den inte kör fullduplex. I fullduplex så skall inte upload och download påverka varandra.

Tänk på att TCP-protokollet använder sig av kontrollsummor, dvs tvåvägskommunikation behövs. Maxar man uppströms kan det alltså ta dit att få iväg dessa kontrollsummor, oberoende på om anslutningen är asymmetrisk eller är av typen halv duplex.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att adsl KAN vara full duplex men oftast inte är det för privatpersoner. Dock kan företag få adsl med full duplex.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ftass
Tänk på att TCP-protokollet använder sig av kontrollsummor, dvs tvåvägskommunikation behövs. Maxar man uppströms kan det alltså ta dit att få iväg dessa kontrollsummor, oberoende på om anslutningen är asymmetrisk eller är av typen halv duplex.

Det är inte kontrollsummor som detta handlar om utan om ACK-paketen.

Dvs när du laddar ner något så skickar du en massa bekräftelser på de paket du tar emot. Om du då samtidigt använder "för mycket" upstream så kommer dina bekräftelser att sitta fast i kö på vägen ut, till slut kommer den som skickar data inte att kunna skicka mer innan bekräftelserna kommer fram... Dvs, det går långsammare.

Detta händer oavsett om det är full duplex eller inte när det är lättare att överbelasta ena riktningen än den andra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det kanske är felaktigt att kalla ett ACK-paket för kontrollsumma, men man får väl trots allt ett nummer som talar om att det skickade paketet har kommit fram?

Alla TCP-paket innehåller väl för övrigt två kontrollsummor, en summa för huvudet och en för den data som paket har med sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ftass
Det kanske är felaktigt att kalla ett ACK-paket för kontrollsumma, men man får väl trots allt ett nummer som talar om att det skickade paketet har kommit fram?

Alla TCP-paket innehåller väl för övrigt två kontrollsummor, en summa för huvudet och en för den data som paket har med sig?

Ja, det har ju dock inget med kontrollsummor att göra.

Det finns ett kontrollsummefält i TCP-huvudet. (Och ett i IP-huvudet.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Lägg av med skitsnacket nu va? ADSL är visst fullduplex! Jag har BBB ADSL.

Med lite trafficshapping och packet priorities så kan man maxa båda download och upload! Jag skickar i ~ 0.8 Mbit till en polare medans jag tankar ner olika dists från Sunet i ~ 9.5Mbit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Lägg av med skitsnacket nu va? ADSL är visst fullduplex! Jag har BBB ADSL.

Med lite trafficshapping och packet priorities så kan man maxa båda download och upload! Jag skickar i ~ 0.8 Mbit till en polare medans jag tankar ner olika dists från Sunet i ~ 9.5Mbit!

I B2's gamla forum som nu är nerlagt av någon konstig anledning så påstods det att B2 kör med halvduplex på sina ADSL linor, kan tyvärr inte prova eftersom jag har LAN/Fiber från B2

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

ADSL är full duplex, dvs information kan skickas åt båda hållen samtidigt. Som någon nämnde tidigare görs detta genom att använda olika frekvenser. Det främsta praktiska argumentet har redan nämnts här, använd netlimiter och frigör en del av din upload så ökar din download betydligt! Skulle vara kul att höra en förklaring av halvduplexförespråkarna angående det fenomenet...

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att tillägga att det ju faktiskt är rätt ruttet att ADSL-modemen ofta(st) inte kan göra denna trafficshaping själva, då det ju är så skev balans mellan upp och ned att det blir ett extra stort problem i ADSL-fallet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Till er ADSL användare som problem med att download sjunker kraftigt vid nedladdning, prova cFosSpeed: http://www.cfos.de/speed/cfosspeed_se.htm

Det bör lösa era problam galant.

Permalänk
Medlem

Re: är adsl full duplex??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
ja som rubrik lyder...är adsl fullduplex??

Se forumreglerna, §2.2. Det finns massor av trådar om detta ämne, för att inte nämna alla inlägg i den klistrade FAQ:en.

Permalänk

Re: Re: är adsl full duplex??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Se forumreglerna, §2.2. Det finns massor av trådar om detta ämne, för att inte nämna alla inlägg i den klistrade FAQ:en.

FAQ angående detta ämne verkar inte vara korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Att den är asymetriskt betyder att den har olika hastigheter upp och ner inte om den kör full duplex eller ej.

Om Download sjunket om man laddar upp mycket, eller tvärt om, tyder på att den inte kör fullduplex. I fullduplex så skall inte upload och download påverka varandra.

Jag menade inte heller det som ett svar på om det var full duplex eller ej, utan som en förklaring på varför upload sjunker när man downloadar full eller tvärtom. efterom inte uploaden räcker för att skicka alla ackpaket samtidigt som man uploadar fullt så sänks ju farten på den man själv ser som upload.

luddigt skrivet men hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
I B2's gamla forum som nu är nerlagt av någon konstig anledning så påstods det att B2 kör med halvduplex på sina ADSL linor, kan tyvärr inte prova eftersom jag har LAN/Fiber från B2

det är fullständigt felaktigt, jag har bevisat att b2 kör full duplex i någon tråd, från tiden då jag hade b2 adsl, att hastigheten sjunker beror på asymmetrin och inget annat.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: är adsl full duplex??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
FAQ angående detta ämne verkar inte vara korrekt.

Sant, FAQen stämmer inte på en del ställen. Frågan är om det då är lönt att ha den kvar.