Permalänk
Medlem

Otroligt strul med Telia.

Tjena det är så att mitt internet nu tappar kontakten med stationen lite när den vill. Nu det sista varannan minut, så är den nere i 1 minut sen kommer den tillbaka. OTROLIGT IRRITERANDE eftersom att jag oftast spelar cs och är inne på msn. Så blir det alltid timeout eller att man loggas ut.
Jag har ringt dem ca 5 ggr innan, 2 ggr av dem 5 har dem sagt att dem tagit emot min felanmälan och fixat felet på stationen. SJÄLVKLART har inte detta hjälpt, är så trött på okunniga sliskar som bara snackar för att få pengar i fickan. Dem har sagt att dem ställt in så allt ska stämma in i stationen osv, Dem säger att mina kablar är okej. Jag har bytt router ca 5 ggr, bytt modem runt 5 ggr också. Bytt splitter, kollat extra extra noga så att den verkligen sitter i första jacket. Jag har kollat alla nätverkskablar. Jag har kollat ALLT. Dem säger att det är min utrustning men dem kan ta sig där solen aldrig skiner för det stämmer inte.
Vad i helvete ska jag göra? Jag har goda nätverkskunskaper och har gått en kurs på 3 år. Samt själv läst nätverk i över 6 år. Men jag hittar tamefan ingen lösning till detta problemet.
Det måste ju vara på stationen. En snubbe fick t.o.m med mitt mobilnummer, så han personligen skulle smsa mig eller ringa mig när dem fixat felet på stationen. Det gjorde han. Det höll i nåndag, sen samma vanliga strul.

Än en gång, VAD SKA JAG GÖRA?

Mvh sAnden

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Re: Otroligt strul med Telia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Tjena det är så att mitt internet nu tappar kontakten med stationen lite när den vill. Nu det sista varannan minut, så är den nere i 1 minut sen kommer den tillbaka. OTROLIGT IRRITERANDE eftersom att jag oftast spelar cs och är inne på msn. Så blir det alltid timeout eller att man loggas ut.
Jag har ringt dem ca 5 ggr innan, 2 ggr av dem 5 har dem sagt att dem tagit emot min felanmälan och fixat felet på stationen. SJÄLVKLART har inte detta hjälpt, är så trött på okunniga sliskar som bara snackar för att få pengar i fickan. Dem har sagt att dem ställt in så allt ska stämma in i stationen osv, Dem säger att mina kablar är okej. Jag har bytt router ca 5 ggr, bytt modem runt 5 ggr också. Bytt splitter, kollat extra extra noga så att den verkligen sitter i första jacket. Jag har kollat alla nätverkskablar. Jag har kollat ALLT. Dem säger att det är min utrustning men dem kan ta sig där solen aldrig skiner för det stämmer inte.
Vad i helvete ska jag göra? Jag har goda nätverkskunskaper och har gått en kurs på 3 år. Samt själv läst nätverk i över 6 år. Men jag hittar tamefan ingen lösning till detta problemet.
Det måste ju vara på stationen. En snubbe fick t.o.m med mitt mobilnummer, så han personligen skulle smsa mig eller ringa mig när dem fixat felet på stationen. Det gjorde han. Det höll i nåndag, sen samma vanliga strul.

Än en gång, VAD SKA JAG GÖRA?

Mvh sAnden

Om du anser att du testat allt du kan där hemma så be att få en tekniker bokad hem till dig. Det vet jag att du kommer få om du ber om det.

Permalänk
Medlem

Det har vart en tekniker här ca 2 ggr och han säger att inte nåt är fel. Flextronics var det om jag inte är helt ute och cyklar

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig 2 grr hitlls nu med mitt Telia på 6 år:D Jag bryr mig inte, det vara bara att starta om modemet så funka allt prima igen=)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Har någorlunda liknande problem, läs min tråd här på forumet i samma kategori som denna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Det har vart en tekniker här ca 2 ggr och han säger att inte nåt är fel. Flextronics var det om jag inte är helt ute och cyklar

Har han varit där "ca": 2ggr?
Nämen seriöst, om du tappar synk så ofta som du säger och du haft tekniker där under tiden tror jag knappast att han skulle säga att det inte är nått fel.

Permalänk
Medlem

Börja med att skriva ned exakt när det händer, varje gång och samla på dig ett antal störningar. Dokumentera Sen ringer du telia och kräver en reklamation på den senaste lagningen. Kan du styrka antalet tillfällen och tider så blir det lite mer tyngd i felanmälan än "-det bara strular hela tiden"

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Har han varit där "ca": 2ggr?
Nämen seriöst, om du tappar synk så ofta som du säger och du haft tekniker där under tiden tror jag knappast att han skulle säga att det inte är nått fel.

Tror du jag ljuger?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Det är jobbigt när man inte hittar felet. Här är några saker du kan kolla igen.

Har du provat med olika datorer direkt mot ADSL-modemet?

Är datorn kopplad till ett jordat vägguttag?

Kolla att alla telefonjack är rätt kopplade. Det finns folk som kopplar fel i samband med tapetsering.

Koppla bort alla telefoner och faxar från din telelina och kör enbart med ADSL-modemet.

Bärbara telefoner och mobiltelefoner kan i sällsynta fall störa.

Koppla in en kompis dator.

Du bör inte använda router när du felsöker.

Vissa brandväggar kan trilskas. Testa att avinstallera brandväggen i datorn och istället köra med den inbyggda i Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Det är jobbigt när man inte hittar felet. Här är några saker du kan kolla igen.

Har du provat med olika datorer direkt mot ADSL-modemet?

Är datorn kopplad till ett jordat vägguttag?

Kolla att alla telefonjack är rätt kopplade. Det finns folk som kopplar fel i samband med tapetsering.

Koppla bort alla telefoner och faxar från din telelina och kör enbart med ADSL-modemet.

Bärbara telefoner och mobiltelefoner kan i sällsynta fall störa.

Koppla in en kompis dator.

Du bör inte använda router när du felsöker.

Vissa brandväggar kan trilskas. Testa att avinstallera brandväggen i datorn och istället köra med den inbyggda i Windows XP SP2.

Tack för dina tips.
Men det är DSL lampan som slocknar.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Jaha, ja då beror det ju inte på datorn eller routern iaf.

Permalänk
Medlem

Re: Otroligt strul med Telia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Tjena det är så att mitt internet nu tappar kontakten med stationen lite när den vill. Nu det sista varannan minut, så är den nere i 1 minut sen kommer den tillbaka. OTROLIGT IRRITERANDE eftersom att jag oftast spelar cs och är inne på msn. Så blir det alltid timeout eller att man loggas ut.
Jag har ringt dem ca 5 ggr innan, 2 ggr av dem 5 har dem sagt att dem tagit emot min felanmälan och fixat felet på stationen. SJÄLVKLART har inte detta hjälpt, är så trött på okunniga sliskar som bara snackar för att få pengar i fickan. Dem har sagt att dem ställt in så allt ska stämma in i stationen osv, Dem säger att mina kablar är okej. Jag har bytt router ca 5 ggr, bytt modem runt 5 ggr också. Bytt splitter, kollat extra extra noga så att den verkligen sitter i första jacket. Jag har kollat alla nätverkskablar. Jag har kollat ALLT. Dem säger att det är min utrustning men dem kan ta sig där solen aldrig skiner för det stämmer inte.
Vad i helvete ska jag göra? Jag har goda nätverkskunskaper och har gått en kurs på 3 år. Samt själv läst nätverk i över 6 år. Men jag hittar tamefan ingen lösning till detta problemet.
Det måste ju vara på stationen. En snubbe fick t.o.m med mitt mobilnummer, så han personligen skulle smsa mig eller ringa mig när dem fixat felet på stationen. Det gjorde han. Det höll i nåndag, sen samma vanliga strul.

Än en gång, VAD SKA JAG GÖRA?

Mvh sAnden

har precis samma satans fel, har ringt upp dom och svaret blir, restarta routern, kolla modemet skicka in splittern etc etc, ingen skillnad, har haft så här nu i 5 månader och jag börjar bli vansinnig...

Permalänk
Medlem

Testa ett annat modem eller router.

Permalänk
Medlem

Har varit med om precis samma problem på jobbet, pröva med att koppla modemet direkt till datorn, utan router, det hjälpte för oss. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oapin
Har varit med om precis samma problem på jobbet, pröva med att koppla modemet direkt till datorn, utan router, det hjälpte för oss. Lycka till!

Dela med brygga då eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Englund!
Dela med brygga då eller?

Nej, inget som jag gjort.

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem, höll på att försvinna mest hela tiden, gick verkligen inte att använda, jag ringde in till Telia som dig och de sa att de skulle kolla på det, ringde in igen och det skulle vara fixat men det var samma sak då.. höll på att kolla igenom telekablarna i huset men allt stämde och tillslut så ringde jag in igen och då skulle dom fixa det och tro på fasen så gjorde dom det denna gång. Verkar dock som om detta problem ligger hos dom eftersom jag hört folk som behövt ringt in flera gånger och att dom tillslut har fixat det.

Permalänk

Hej

Jag har samma problem hade en tekniker hemma idag han hittade inget fel hos mig. Han åkte och skulle fixa i telestationen flytta en kabel eller någoting
men det hjälpte inte har tappat uppkopplingen 2 ggr i kväll.

Man blir så trött på dom

Visa signatur

AMD X2 4600+ MSI K9 platinum Nvidia 7600GT 1024 MB Twinmos 3+Seagate 200GB
Acer 24 wide 24Mbits

Permalänk
Medlem

Skönt att man har sluppit sådana här problem.
Vi har haft Telia ADSL i 5 år snart och det har fungerat fint 99% av tiden.
Blev tvungen att ringa supporten en gång då modemet inte fick kontakt med stationen men det löste sig på några minuter.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Har samma problem.
Har pratat med supporten vid många tillfällen och haft tekniker på plats flera gånger också. Dom har sagt att kort bytts ut i stationen och även bytt sista biten av telefonkabeln (från stolpe till hus) men det har inte hjälpt.

Ja, jag har bytt all hårdvara som är inblandad. Mer än en gång.

Permalänk
Medlem

Hur lång e tele sladden mellan väggen och modemet ?
Allt över 2 meter påverkar hastighet o synk MYCKET mer än man tror(speciellt om du har 24/1 tjänsten, som borde heta 14/1 igentligen).
Själv fick jag flytta ut mitt modem i hallen o dra TP därifrån. Sedan dess har jag inte hafft mer än 1 tillfälle då skiten la ner o då var det pga vattenläcka i samma byggnad så hela stationen slocknade

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Sötast

Re: Otroligt strul med Telia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Tjena det är så att mitt internet nu tappar kontakten med stationen lite när den vill.....

Jag har själv fortfarande samma problem, blev än en gång tillsagd att byta modem och splitter även om felet troligen inte är där, telia har enorma problem med detta lite över hela sverige, märkte även igår att en vän som spelarar wow i MALMÖ -> jag bor 3 mil där ifrån, åkte ut EXAKT samtidigt som mig 2/3 ggr (ja dsl slocknar - inte wow servrarna) Telia har verkligen problem, och efter flera timmars jävla telefonkö hos telia så har jag bara fått samma skit om och om igen, byt utrustning osv. Dom hade även bytt Synk* något i telestationen och det hjälpte i ungefär en dag.

Jag har haft telia felfritt i 5 år nu, och dom senaste månaderna 3-4? så har telia ställt till det riktigt och gör INGET åt saken, så det blir bara att ivrigt vänta ut tiden och skaffa sig en ny seriösare ISP.

-

Jag vågar inte heller "köpa" hit en tekniker eftersom problemen ENDAST - LÄS ENDAST uppstår på kvällstid oftast 19-02 - och då blir det bara ännu en räkning.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Otroligt strul med Telia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

Jag vågar inte heller "köpa" hit en tekniker eftersom problemen ENDAST - LÄS ENDAST uppstår på kvällstid oftast 19-02 - och då blir det bara ännu en räkning.

Då får du ju enbart skylla dig själv, även om uppstår vid en viss tid så lär han ju inte hitta några fel i din utrustning, eller ?
Vad du också bör göra är att samla utförlig information om när och i samband med vad avbrotten sker.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Otroligt strul med Telia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Då får du ju enbart skylla dig själv, även om uppstår vid en viss tid så lär han ju inte hitta några fel i din utrustning, eller ?
Vad du också bör göra är att samla utförlig information om när och i samband med vad avbrotten sker.

Du skojade just va?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6070699...

där har du lite mer info iafl.
---

Det är ju inte riktigt så att en tekniker kommer hit och scannar mina kablar och testar mitt modem, utan han pluggar in sitt modem istället, om det funkar då så får jag en saftig räkning. Och vad är chansen att jag skulle få tappad synk under dom minuterna han sitter och leker?

Permalänk
Medlem

Hurpass bra är din logg?

Kan du visa en logg som exakt talar om på minuten när du tappar sync (inte omöjligt om du sitter och spelar). Om det är så frekvent som du säger så logga en ca 100 avbrott. Sen felanmäler du igen och ber om möjlighet att få in din logg i ärendet, Detta ger Teknikerna någonting att jobba med, om de fortfarande inte hittar nått så kräv då att de sätter en långtidsmätning på din linje, helst också en lysnare, då ser de exakt varje avbrott som uppstår.

Skälet till tappad sync är i uppskattningsvis 90% av fallen fel i klientutrustning så förstanivå supporten är lite inkörd på det, Nästa kategori är kabelproblem och tredjehandarna är problem i telias stationsutrustning. Dessa fel brukar dessutom slå mot så många att de är mycket lätthittade.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Hurpass bra är din logg?

Kan du visa en logg som exakt talar om på minuten när du tappar sync (inte omöjligt om du sitter och spelar). Om det är så frekvent som du säger så logga en ca 100 avbrott. Sen felanmäler du igen och ber om möjlighet att få in din logg i ärendet, Detta ger Teknikerna någonting att jobba med, om de fortfarande inte hittar nått så kräv då att de sätter en långtidsmätning på din linje, helst också en lysnare, då ser de exakt varje avbrott som uppstår.

Skälet till tappad sync är i uppskattningsvis 90% av fallen fel i klientutrustning så förstanivå supporten är lite inkörd på det, Nästa kategori är kabelproblem och tredjehandarna är problem i telias stationsutrustning. Dessa fel brukar dessutom slå mot så många att de är mycket lätthittade.

Min logg har väl totalt 40tillfällen över 2 månader ungefär, men varför ska jag som kunden sköta loggen åt telia? såfall kan dom väl helt enkelt sätta en långtidsmätning och lyssnare som du sa. Från början och sköta loggandet själv?

Om vi säger såhär, hur kan jag och en person 3mil ifrån mig få tappad synk på exakt samma sekund?

Glad att någon skriver i trådarna och försöker hjälpa till

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Otroligt strul med Telia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Du skojade just va?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6070699...

där har du lite mer info iafl.
---

Det är ju inte riktigt så att en tekniker kommer hit och scannar mina kablar och testar mitt modem, utan han pluggar in sitt modem istället, om det funkar då så får jag en saftig räkning. Och vad är chansen att jag skulle få tappad synk under dom minuterna han sitter och leker?

Såvitt jag vet har han fullständig behörighet att kolla på sakerna i station också, dvs. om du kan påvisa att felet inte ligger hos dina saker och när/hur problemen sker så är han tvungen att kolla på fler ställen än i ditt hus vid ditt förstajack.
Var säker på din sak så är det ingen större risk att du får pröjsa även om han inte hittar något n'r han pluggar in sina saker.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Om vi säger såhär, hur kan jag och en person 3mil ifrån mig få tappad synk på exakt samma sekund?

Sitter ni tre mil från varandra så är ni inte ens kopplade till samma telestation...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centurion
Sitter ni tre mil från varandra så är ni inte ens kopplade till samma telestation...

Och frågan kvarstår, hur kan vi såfall tappa synk exakt samma sekund två utav tre gånger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Och frågan kvarstår, hur kan vi såfall tappa synk exakt samma sekund två utav tre gånger?

Och hur vet ni det om jag får fråga?

Det verkar som om telia har problem just nu men det gör dom inte till en dålig operatör, telia har hittils varit enligt min mening den klart stabilaste isp inom xDSL tidigare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!