Farfar stämd på nästan 5 miljoner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag förstår inte det här... 4.7 miljoner?!! Fan om jag bränner ner en hel liten videobutik så är det kanske en rimlig summa, men fyra filmer?! WTF?

Det räcker ju med att ge honom ett par-tre tusen dollar i skadestånd. Det känns i kassan kan jag lova. Bra mycket rimligare summa också. Stackars gubbe, nu kan han ju lika gärna tanka hur mycket film som helst, han är endå skuldsatt för resten av livet så han lär aldrig ha pengar till att köpa några.

Där har du faktiskt en poäng... man behöver inte oroa sig för att tanka hem någonting, Staffet är alldeles för absurt högt ens på lägsta möjliga nivå, så även om man tankat bara någon film eller flera tusen och sysslat med storskalig försäljning så lär man aldrig kunna bli kvitt straffet... så varför bry sig om att ta det försiktigt...

Ganska kontraproduktivt för industrin måste jag säga...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Överallt generaliseringar... överallt. Alla artister är inte Metallica, alla filmer är inte Sagan om Ringen. Inse att det faktiskt finns folk som skadas av piratkopiering, likväl som det finns folk som gynnas av den.

Det går inte att sätta in allt svart på vitt och säga "så här är det". Det är bara idiotiskt.

Imponerande med så sagolikt överdrivna argument som vissa här kommer med också. Fem miljoner i vinst för varje stad en film visas i? Herregud, filmindustrin äger världen!
--------

Riktigt orealistisk stämning för övrigt, vi får väl hoppas att det finns en riktigt saftig piratfond för honom om den går igenom.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Överallt generaliseringar... överallt. Alla artister är inte Metallica, alla filmer är inte Sagan om Ringen. Inse att det faktiskt finns folk som skadas av piratkopiering, likväl som det finns folk som gynnas av den.

Det går inte att sätta in allt svart på vitt och säga "så här är det". Det är bara idiotiskt.

Imponerande med så sagolikt överdrivna argument som vissa här kommer med också. Fem miljoner i vinst för varje stad en film visas i? Herregud, filmindustrin äger världen!
--------

Riktigt orealistisk stämning för övrigt, vi får väl hoppas att det finns en riktigt saftig piratfond för honom om den går igenom.

På ett ämne som detta är generaliseringar nästintill omöjliga att undvika. Ämnet är för stort och innehåller för mycket för att kunna hantera i normal diskution utan dem.

Sant är att alla artister inte är metallica och alla filmer inte är sagan om ringen. Men sant är också att större delen av det som kopieras är mainstream-prylar, skapade och utgedda av stora välgödda företag. Den del som drabbas är de mindre, de som inte har Sony music eller JME eller liknande i ryggen. Men då kommer man också in på den delen av kopiering och fildelning som gynnar mindre aktörer. Det största beviset på detta är nog bitpop-musiken. Mycket av den musiken sprids enbart via internet, och i många fall kan det vara det ända sättet att sprida sin musik. För även om man fått ut en eller några skivor så är det inte säkert att spridningen bli något att tala om, speciellt inte om man försöker skapa ett namn genom att sälja skivor. Där tjänar fildelningen ett gott syfte, där mycket folk kan höra musiken och sedan få upp ögonen (eller öronen snarare) och märka att det faktiskt finns skivor. Nackdelen är ju då att det också kan bli så att folk nöjer sig med att bara ladda hem det...

Så som sagt finns de de som gynnas, och de som lider av det. Men ska man ta in alla faktorer av vilka som tillhör vilken grupp, i vilka fall det kan vara rätt eller fel, vilka straff som borde vara tänkbara m.m. så skulle diskutionen bli så ogreppbart stor att varje inlägg skulle bli en mindre uppsats...

alltså, generaliseringar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jaja lätt!
jag och min bb supporter snackade säkert i 20-30 minuter om just det här med nerladdning och vi skrattade och höjde våra glas och pustade och frustade

Jag får nog ta och byta isp så jag också får vara med och skåla.

Skämt åsido men är det inte rimligt att den som producerat eller medverkat till underhållningen även får en liten del av kakan ?
Inte för att man i förlängningen driver rättsprocesser med miljontals kronor i skadestånd utan som ersättning för att man faktiskt har gjort ett arbete ?
Samtidigt kan jag förstå varför det kan kännas konstigt att Metallica som utger sig för att vara tuffa som stryk eller Magnus Uggla som man alltid har placerat i "rebellfacket" går ut offentligt och menar att folk ska tycka synd om dem för "pirater" sprider deras musik.

Edit : http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9560397.asp

Läste jag Peps Persson ?

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Inaktiv

jag äcklas... ungen ska fan då ställa sig upp och ta skiten. Skulle aldig låte någon stämma min farfar pga mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Överallt generaliseringar... överallt. Alla artister är inte Metallica, alla filmer är inte Sagan om Ringen. Inse att det faktiskt finns folk som skadas av piratkopiering, likväl som det finns folk som gynnas av den.

Det går inte att sätta in allt svart på vitt och säga "så här är det". Det är bara idiotiskt.

Imponerande med så sagolikt överdrivna argument som vissa här kommer med också. Fem miljoner i vinst för varje stad en film visas i? Herregud, filmindustrin äger världen!
--------

Riktigt orealistisk stämning för övrigt, vi får väl hoppas att det finns en riktigt saftig piratfond för honom om den går igenom.

hmmm låg mig tänka... hmm folk skadas... hmm... Britney och alla stora verkar inte skadas precis.. hmmm... Metalica.. hmm.. nej jag håller inte med. Det kan finna vissa som skadas, och det är de mindre artisterna.. men då får man väl fan ha lite etik och betala för de skivorna DINA pengar är det bästa vapnet.. Jag betalar för programvara som är gjorda av MÄNNISKOR inte ROBOTAR..
Samma sak med Musik och film.

vad jag menade var att man inte skall tro att det är för själva pengarna som advokaterna drar på en summa som 5 miljoner, eftersom varje "mindre stad etc" tjänar igen detta ganska snart. Det finns alltså många SMÅ ställen som tjänar mer än dessa stämningar. Sedan tjänar de nog in betydligt mer, men min tanke är alltså att det inte är pengarna de är ute efter utan de vill skrämma folk helt enkelt och försöka få ribban så högt som möjligt för dessa "brott".

Sedan att filmindustrin äger världen, jo det skulle de nog vilja göra...

Vare sig jag åker bil eller buss eller tunnebana.. REKLAM för I robots, jag går och käkar lunch KAN inte missa stora affisherna, sedan går man in på Macdonalds, det finns inte mycket mer barnen ser än dessa jävla stora affischer och leksaker kan jag säga... då borde de faktisk ge bort de gratis i alla fall. Sedan öppnar man YAHOO.com (en känd sökarmotor..) och gissa,, ännu mer reklam...

DET finns inte EN enda person eller entitet som har så mycket makt, inte HM, inte Volvo, ingen har sånt inflytande som den industrin... Äger de världen? Kanske utan att vi ens vet om det---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Jag får nog ta och byta isp så jag också får vara med och skåla.

Skämt åsido men är det inte rimligt att den som producerat eller medverkat till underhållningen även får en liten del av kakan ?
Inte för att man i förlängningen driver rättsprocesser med miljontals kronor i skadestånd utan som ersättning för att man faktiskt har gjort ett arbete ?
Samtidigt kan jag förstå varför det kan kännas konstigt att Metallica som utger sig för att vara tuffa som stryk eller Magnus Uggla som man alltid har placerat i "rebellfacket" går ut offentligt och menar att folk ska tycka synd om dem för "pirater" sprider deras musik.

Edit : http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9560397.asp

Läste jag Peps Persson ?

på musik fronten har jag endel att säga till om, så här är det.

att vår musik laddas ner på internet är SKITSAMMA för vi artister tjänar inge vidare på att sälja skivor. hur vet jag det ? jag är själv artist och svar ja jag hänger på sweclockers.com

det ända vi tjänar på som går att leva på är giggen. så den där sidan är ju bara löjlig.
inget emot dig nu utan den som la upp den. sen är det väl några artister som har skrivit på eller tycker samma som dom men det funkar inte så....

dom ända som förlorar nåt på att folk laddar ner är bolagen ingen annan.

punkt slut!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag ser att flera tycker det är konstigt att han blir stämd för alla filmerna när de ägde 3 av de 4 som målet gäller. Kan någon förklara hur man på något sätt kan se det som relevant att de äger de filmerna när målet handlar om att dela ut filmerna?

Har "genierna" här på Swec kommit fram till att det finns ett kryphål i lagen som gör att bara en person äger en film kan han dela ut den till hela jordens befolkning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil Peter
Jag ser att flera tycker det är konstigt att han blir stämd för alla filmerna när de ägde 3 av de 4 som målet gäller. Kan någon förklara hur man på något sätt kan se det som relevant att de äger de filmerna när målet handlar om att dela ut filmerna?

Har "genierna" här på Swec kommit fram till att det finns ett kryphål i lagen som gör att bara en person äger en film kan han dela ut den till hela jordens befolkning?

Läs A.N'doja sista inlägg... inte ens artisterna ger er medhåll

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Läs A.N'doja sista inlägg... inte ens artisterna ger er medhåll

Jo, han representerar nog hela branschen
Men det är klart, en artist = alla artister. Vi måste ju få generalisera lite...
----

Sen stämmer ju det Evil Peter säger, målet handlar om att han delade ut filmerna. Då är det ju irrelevant om killen ägde filmerna eller inte. Missförstå mig inte, jag tycker stämningen är helt sjuk. Men man kan inte hålla på och vrida och vända på målet för att skapa argument som inte håller.

wasabi
Du repeterade väl ungefär vad jag sa. Jag låter också - till viss del - etiken styra när jag köper musik, filmer osv. Jag känner ingen större skyldighet att stödja ultrastora produktioner som håvat in ofantligt med pengar på bio, videos eller annat.
Eller för den delen artister som horar sig 24/7 på MTV...

Men som sagt, tycker pirater är så kåta i att rättfärdiga så de tar till löjliga argument eller generaliserar branschen så mycket de kan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Edit: http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_9560397.asp

Vadå giriga artister? Per Gessle drar inte in tillräckligt med pengar på världshistoriens tralligaste band, Gyllene Tider? Eller Roxette? Tragiskt att de inte kan nöja sig med att tjäna mångfalt mycket mer än exempelvis statligt/kommunalt anställda...
För fan de tjänar pengar på sin talang, på något de tycker är roligt. De är betydligt mycket tätare än medel-Svensson0. Vidrigt.

Exempel på artister jag inte känner någon större etisk plikt mot...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

omg

Visa signatur

San Diego 3700+ | GA-K8NXP-SLI | Gainward 7800GT | TWINX1024-3200C2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Jo, han representerar nog hela branschen
Men det är klart, en artist = alla artister. Vi måste ju få generalisera lite...
----

Sen stämmer ju det Evil Peter säger, målet handlar om att han delade ut filmerna. Då är det ju irrelevant om killen ägde filmerna eller inte. Missförstå mig inte, jag tycker stämningen är helt sjuk. Men man kan inte hålla på och vrida och vända på målet för att skapa argument som inte håller.

wasabi
Du repeterade väl ungefär vad jag sa. Jag låter också - till viss del - etiken styra när jag köper musik, filmer osv. Jag känner ingen större skyldighet att stödja ultrastora produktioner som håvat in ofantligt med pengar på bio, videos eller annat.
Eller för den delen artister som horar sig 24/7 på MTV...

Men som sagt, tycker pirater är så kåta i att rättfärdiga så de tar till löjliga argument eller generaliserar branschen så mycket de kan.

Vadå giriga artister? Per Gessle drar inte in tillräckligt med pengar på världshistoriens tralligaste band, Gyllene Tider? Eller Roxette? Tragiskt att de inte kan nöja sig med att tjäna mångfalt mycket mer än exempelvis statligt/kommunalt anställda...
För fan de tjänar pengar på sin talang, på något de tycker är roligt. De är betydligt mycket tätare än medel-Svensson0. Vidrigt.

Exempel på artister jag inte känner någon större etisk plikt mot...

man tjänar fortfarande inte speciellt mycket på skivorna 2-3 kr kanske, vad kostar det att göra en cdskiva ?. runt 25-30:- och vad kostar ett album ? runt 150:- med andra ord får bolag inprensip resten. sure thing det ska delas ut till affären o.sv osv men tar du artist eller bolag så är det bolagen som får den större delen däremot är det vi artister som får den stora delen när man är ute på turne, och giggen kan man inte tanka ner ??
så drop it

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
...Men som sagt, tycker pirater är så kåta i att rättfärdiga så de tar till löjliga argument eller generaliserar branschen så mycket de kan. [/B]

Om du skriver ett brev, och mottagaren Sjörövar-Fabbe spikar upp det på en vägg i skolan, skulle inte jag få läsa det då?
Eller:
Om du berättar en rolig historia för mig, som du kommit på, skulle inte jag få berätta den vidare utan att betala licenspengar till dig?
Eller:
Du snickrar ett bord. Jag snickrar sen ett likadant bord och säljer det. Har jag då tagit dina pengar?

Varför ska musik- och filmindustrin bestämma vad vi får säga till varandra, bara för att de ska få sina pengar? Ensamrätt på abstrakta förteelser är fånigt.
Inget är lättare att rättfärdiga....

Permalänk

vetebulleN:
Jo till viss del har du rätt. Vem gör egentligen en biofilm med enda målet att tjäna sjukt mycket pengar? Visst kanske bolagen som sponsrar filmen gör det, men jag tror då inte att regisören eller manusförfattaren har det som största mål med filmen. Jag tror att de vill göra en så bra film som möjligt och att så många personer som möjligt ska ha möjlighet att se den sen. Självklart vill de ju inte gå back på projektet så säg att deras mål är att gå med +/- 0 om man har tagut ut lön för alla medverkande också.
Personligen så har jag börjat ladda ner mer och mer film. Inte för att jag tycker det är för dyrt att gå på bio utan jag tycker helt enkelt det är underhållande och utvecklande att se på film. Detta har dock inte gjort att jag nu går mer sällan på bio, jag går fortfarande på bio lika ofta som innan jag började tanka hem film över nätet. Att gå på bio är så mycket mer än bara filmen. Man är där med sina kompisar, man fixar alltid så man har läsk och popcorn, man sitter i en skön stol och det är stor bild osv. Man måste ju endå stödja de som har gjort filmen.

Vad det gäller musik så ok, artisten får kanske 2-3:-/skiva såld. Varför inte sälja elektroniska skivor på internet? 10:- för hela skivan i mp3-format. Jag skulle då köpa det istället för att illegalt ladda ner den från internet. Dessutom vet jag då att mina pengar faktiskt går till den/dem som har lagt ner tid på att skapa det jag vill ha.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
vetebulleN:
Jo till viss del har du rätt. Vem gör egentligen en biofilm med enda målet att tjäna sjukt mycket pengar? Visst kanske bolagen som sponsrar filmen gör det, men jag tror då inte att regisören eller manusförfattaren har det som största mål med filmen. Jag tror att de vill göra en så bra film som möjligt och att så många personer som möjligt ska ha möjlighet att se den sen. Självklart vill de ju inte gå back på projektet så säg att deras mål är att gå med +/- 0 om man har tagut ut lön för alla medverkande också.
Personligen så har jag börjat ladda ner mer och mer film. Inte för att jag tycker det är för dyrt att gå på bio utan jag tycker helt enkelt det är underhållande och utvecklande att se på film. Detta har dock inte gjort att jag nu går mer sällan på bio, jag går fortfarande på bio lika ofta som innan jag började tanka hem film över nätet. Att gå på bio är så mycket mer än bara filmen. Man är där med sina kompisar, man fixar alltid så man har läsk och popcorn, man sitter i en skön stol och det är stor bild osv. Man måste ju endå stödja de som har gjort filmen.

Vad det gäller musik så ok, artisten får kanske 2-3:-/skiva såld. Varför inte sälja elektroniska skivor på internet? 10:- för hela skivan i mp3-format. Jag skulle då köpa det istället för att illegalt ladda ner den från internet. Dessutom vet jag då att mina pengar faktiskt går till den/dem som har lagt ner tid på att skapa det jag vill ha.

det finns reda det där och hur ska du veta att pengarna går till det du tror att du betalar för ???? du skrev själv 10:-/albumet men
det är fortfarande bolagen som tar ca 80-90% av cashen som musiken rör sig om då den "äger" artisten i ett visst antal månader/år. och då kan du räkna ut hur mycket 80% av 10:- är...så om bolagen säger att "vi tar pengarna du får ditt om ca 3år"exempel dock" så har jag inget att säga till om så länge det inte står i kontraktet att det inte funkar så och det kan jag tala om att då får du halka över nåt jävligt bra bolag.

Jag förstår din tanke och jag håller med dig men då skulle egentligen alla artister haft sitt eget bolag på nåt sätt vilket krävs mycket resurser och tid och framför allt pengar, då du ska ha producent,mixxare, all utrustning o.s.v

där har jag lite försprång då jag producerar det mästa av mitt själv och även text och mixxning ,utrustning o.s.v. men så tjänar man inte direct stora pengar. då tjänar du endast mer eller mindre det du säljer på nätet men du ska ju reklamera dig själv också ??? MTV ? tror du dom kostar ? Ztv inte bättre....

ne jag förstår hur du tänker och det här jag skrev nu sust var bara en tanke jag hade som skulle utfylla dina skrivningar

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men då kan man ju också se det från det andra perspektivet...
Om Artisten (som man vill stödja) itne får mer än någon krona per skiva, varför springa runt och göra feta bolag med alla de pengar de tjänar... för det kan ju knappast finnas en rimlig förklaring till skivpriser på 150-200:- mer än ren girighet...

Då skickar jag hellre någon hundring direkt till artisten och laddar hem musiken. Skulle sen bolagen klaga så får de väl göra det, jag köper musik för musiken skull och för att jag vill att musikerna skall tjäna tillräckligt för att skapa mer, inte för att killen i kostymen skall ha en ny bil eller what ever...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men då kan man ju också se det från det andra perspektivet...
Om Artisten (som man vill stödja) itne får mer än någon krona per skiva, varför springa runt och göra feta bolag med alla de pengar de tjänar... för det kan ju knappast finnas en rimlig förklaring till skivpriser på 150-200:- mer än ren girighet...

Då skickar jag hellre någon hundring direkt till artisten och laddar hem musiken. Skulle sen bolagen klaga så får de väl göra det, jag köper musik för musiken skull och för att jag vill att musikerna skall tjäna tillräckligt för att skapa mer, inte för att killen i kostymen skall ha en ny bil eller what ever...

håller med dig men vad ska vi artister och ni lyssnare göra åt saken ?
det som är problemet dom har tyvärr makten i den branchen, sure jag kan skita i bolag etc och köra mitt eget race men då måste jag tyvärr mer eller mindre lämna det jag brinner för , för ja måste ha cash till mitt levebröd etc. vad ska man få dom ifrån ?.

en sak om man bodde i usa och fick skivkontrakt, där får du 1miljon$ kontrakt kanske och så slickar man deras röv i nån månad sen har du mer pengar än vad en normal svensson nånsin kan komma över sen kan man starta sitt eget shit och göra som vi vill , att det säljs över nätet som du skrev belga , betalar in en 100 kanske eller vad de nu kmr att kosta och sen går de till mig o.s.v sure thing

men tyvärr funkar det inte så... än.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Tja, en kille jag känner lyckades tjäna bra pengar på att sälja sin egen musik via nätet (mp3.com på den gamla goda tiden, senare på egen site/iTunes), helt utan inblandning av skivbolag.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aresseitch
Tja, en kille jag känner lyckades tjäna bra pengar på att sälja sin egen musik via nätet (mp3.com på den gamla goda tiden, senare på egen site/iTunes), helt utan inblandning av skivbolag.

jag vet det är folk som gör så. men hur ???

nån som vet hur de funkar ?

du som har en polare skulle inte kunna informera mig lite hurman gör

gick in på appe.com där har dom lite hur man vill göra o.s.v så skulle ma skriva fakta om gruppen/artisten och vilken musik man gör o.s.v

ni kan ju checka se om det är nåt ni här gillar. det är allt ifrån svens sång till Rnb/soul musik

http://albin.kicks-ass.net

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetebulleN
Om du skriver ett brev, och mottagaren Sjörövar-Fabbe spikar upp det på en vägg i skolan, skulle inte jag få läsa det då?
Eller:
Om du berättar en rolig historia för mig, som du kommit på, skulle inte jag få berätta den vidare utan att betala licenspengar till dig?
Eller:
Du snickrar ett bord. Jag snickrar sen ett likadant bord och säljer det. Har jag då tagit dina pengar?

Varför ska musik- och filmindustrin bestämma vad vi får säga till varandra, bara för att de ska få sina pengar? Ensamrätt på abstrakta förteelser är fånigt.
Inget är lättare att rättfärdiga....

Om Sjörövar-Fabbe tydligt och i förtid får klargjort att han när han öppnar brevet godkänner ett kontrakt där han inte tillåts sprida informationen vidare, är det då etiskt korrekt att mana honom att sprida brevet vidare? Är det etiskt korrekt att läsa det när det väl är uppspikat? Kanske inte om det inte står något relevant, men om detta sker med alla brev jag skickar eller om ett brev innehåller känslig information?

Ex. 2: Om jag kan påvisa att jag har kommit på historien och klargör för dig att du inte får sprida den utan min tillåtelse? Knappast om jag inte har för avsikt att tjäna pengar på den eller om du drar den på en fest där två pers hör den

Ex. 3: Är det skada att skriva samma sak på ett prov som bänkkamraten? Nej, men om du kikar på hans svar innan du skriver och därmed ger bänkkamraten svårare att exempelvis komma in på vidare studier när du söker samma utbildning och drar upp poängen på grund av hans svar? Nej, knappast om du bara gjorde det på en enda fråga, men om detta görs hela tiden med alla hårt slitande plugghästars svar?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Om Sjörövar-Fabbe tydligt och i förtid får klargjort att han när han öppnar brevet godkänner ett kontrakt där han inte tillåts sprida informationen vidare, är det då etiskt korrekt att mana honom att sprida brevet vidare? Är det etiskt korrekt att läsa det när det väl är uppspikat? Kanske inte om det inte står något relevant, men om detta sker med alla brev jag skickar eller om ett brev innehåller känslig information?

Sjörövar-Fabbe gör kanske inte helt rätt genom att sprida brevet som han lovat att inte sprida, det är svekfullt. Likväl kanske brevet innehåller en fin dikt som Fabbe vill att alla ska få ta del av.
(Att lova en vän dyrt och heligt att inte sprida ett privat brev är inte jämförbart med att kopiera den dyra "Calculus vektorsummor" till sin fattiga kompis, etiskt sett alltså).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret

Ex. 2: Om jag kan påvisa att jag har kommit på historien och klargör för dig att du inte får sprida den utan min tillåtelse? Knappast om jag inte har för avsikt att tjäna pengar på den eller om du drar den på en fest där två pers hör den

Om någon inte vill att jag ska sprida ett skämt som denne berättat för han vara tyst. Om en musiker inte vill attt jag ska spela hans sånger (i hans namn) får han vara tyst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret

Ex. 3: Är det skada att skriva samma sak på ett prov som bänkkamraten? Nej, men om du kikar på hans svar innan du skriver och därmed ger bänkkamraten svårare att exempelvis komma in på vidare studier när du söker samma utbildning och drar upp poängen på grund av hans svar? Nej, knappast om du bara gjorde det på en enda fråga, men om detta görs hela tiden med alla hårt slitande plugghästars svar? [/B]

Alltså, att fuska har inget att göra med att ta modell av någons ideer. Då är det kamratens kunskaper som står på pappret, inte ens egna.

Edit: syftningsfel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
tyvärr måste du missuppfatat det hela...gubbens barnbarn laddade ner filmer som han redan hade hemma för att testa inte skall då någon jä*la girig individ kräva 5 miljoner i skadestånd för någon jä*la pojke i 13års åldern laddat ner film, för att idi*ten som stämde dem sen ska leva på de pengarna i resten av sitt liv för att någon idi*t skapat copyright lagen... ibland undrar man vad dem idi*terna tänker med är dem så iskalla nu skall gubben få betala av en stor summa varje månad i resten av sitt liv hur f*n kul är det va, skulle du vilja sitta i den sitsen...samma sak här i Svergie någon jä*la så kallade byrå tar upp polisens jobb att leta pirater och leker myndighet (APB) va f*n är det det är precis som om jag skulle ut och köra bil skall då någon skugga mig ifall jag kör för fort ibland förstår jag mig inte på rättsväsendet både i Usa och i Svergie...en så kallade pirat skall få högre straff än en mördare eller våldtäks man eller som senast en man grep en inbrotts tjuv här i svergie men blev själv dömd för att han ingripit vad f*n är det vilket håll är vi på väg mot, inte konstigt alla jä*la terrorister och krigsförbrytare uppehåller sig i svergie nu får jag ju akta mig så jag inte säger något rasitiskt för då får man ju betala skadestånd för man yttrar sig som den polismannen som skrev brev om Rosengård han hade ju helt klart rätt hela fuc*ing rättväsendet i Svergie har ju rasat inte konstigt att det förekommer 30 personrån på en vecka i Malmö inte konstig att en invandrar man blir skjuten mitt i centrum av någon maffia vad f*n är det för samhälle vi lever i !!! SKRIV OM HELA JÄ*LA LAG BOKEN DET LÄR BEHÖVAS!!!

ursäkta språket (censurerat)

Om du hade läst min andra kommentar så hade du förstått vad jag menade. Men tyvärr så ansåg moderatorn på SweC att den tydligen höll för låg nivå (använde dock bara ett fult ord, så vad den nivån mäts imot kan iallafall inte vara dom andra inläggen i den här tråden eller SweCs generalla nivå på inlägg i övrigt).

What...EVER! hahaha! I shall only use my powers to annoy!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk

Siffran 4.7 miljoner har knappast något att göra med att filmindustrin vill tjäna pengar på just det målet. Tanken är givetvis att det ska vara avskräckande för andra, typ "Laddar du ner en film så förstör vi ditt liv". Men om de lyckas få det skadeståndet är det inget annat än skandal, till och med med amerikanska skadestånd mätt.

Permalänk
Medlem

som man förstått av vissa rättegångshistorier funkar inte rättsväsendet i USA alls som här att ett belopp döms ut baserat på prejudikat eller uppskattat värde eller inkomst. utan i stämmningsfall (allts inte för direkta brott) yrkar helt enkelt åklagarsidan (klienten dvs) på ett belopp i förväg, sen är det större chans att förlora ett fall (eller inte erbjudas förlikning) ju mer man begär iof.

men det finna alltså inget som söger att jag inte kan stämma Starbucks på 350 miljoner $ om jag bränner mig på deras kaffe tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdInfinitum
Siffran 4.7 miljoner har knappast något att göra med att filmindustrin vill tjäna pengar på just det målet. Tanken är givetvis att det ska vara avskräckande för andra, typ "Laddar du ner en film så förstör vi ditt liv". Men om de lyckas få det skadeståndet är det inget annat än skandal, till och med med amerikanska skadestånd mätt.

grejen är väl att att om "ladda ner en film så förstör vi ditt liv" är tanken så är väl knappast en gammal pensionär bästa målet... och sen är ju ett för kraftigt sådant försök kontraproduktivt då det inte längre spelar någon roll om man laddar hem 1 eller 10.000 filmer, ens liv blir lika förstört ändå. Jag vet att jag alrdig, ens om jag jobbade varje dag i mitt liv, skulle ha råd med 4.7 miljoner... och om det är vad de vill ha för 1 film, då skulle jag kunna jobba tills jag är ett milenium gammal och ändå inte ha råd...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetebulleN
Sjörövar-Fabbe gör kanske inte helt rätt genom att sprida brevet som han lovat att inte sprida, det är svekfullt. Likväl kanske brevet innehåller en fin dikt som Fabbe vill att alla ska få ta del av.
(Att lova en vän dyrt och heligt att inte sprida ett privat brev är inte jämförbart med att kopiera den dyra "Calculus vektorsummor" till sin fattiga kompis, etiskt sett alltså).

Har han skrivit en bra dikt så kan du skriva av den, citera honom. Det är fullt lagligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetebulleN

Om någon inte vill att jag ska sprida ett skämt som denne berättat för han vara tyst. Om en musiker inte vill attt jag ska spela hans sånger (i hans namn) får han vara tyst.

Att sprida ett skämt går inte att jämföra, det vore att klassa en cover som en piratkopia.
Det är det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vetebulleN

Alltså, att fuska har inget att göra med att ta modell av någons ideer. Då är det kamratens kunskaper som står på pappret, inte ens egna.

Edit: syftningsfel

Att snickra en likadan bänk när den andra personen har tänkt tjäna pengar på att sälja sin är fel. Det finns ju då två stycken likadana och tillgången är dubblerad alltså sjunker priset och möjligheten till att vara unik.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ägde 75 %

Hej !!

Nu spelar väl inte det någon roll om han ägde 75 % av filmerna , han delade iallafall ut dom och det spelar ingen roll om du äger filmerna eller inte.
Håller med om att det är mycket pengar för ett skadestånd , men jag vet folk som blivit stämde i sverige också, kanske mindre pengar men i allafall.

Personligen tycker jag att det inte är lönt att "tanka" filmer pågrund av den dåliga kvaliten som blir. både ljud och bild.... (är mycket kräsen)

Skriv gärna åsikter !!!!

Visa signatur

SilverHorn

Permalänk

Re: Ägde 75 %

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SilverHorn
Hej !!

Nu spelar väl inte det någon roll om han ägde 75 % av filmerna , han delade iallafall ut dom och det spelar ingen roll om du äger filmerna eller inte.
Håller med om att det är mycket pengar för ett skadestånd , men jag vet folk som blivit stämde i sverige också, kanske mindre pengar men i allafall.

Personligen tycker jag att det inte är lönt att "tanka" filmer pågrund av den dåliga kvaliten som blir. både ljud och bild.... (är mycket kräsen)

Skriv gärna åsikter !!!!

dåliga kvaliten ???

nu får du vakna lite, ja är också mycket kräsen och tankar endast dvd filmer och dvd är dvd och dvd är dvd ljudet är dvd kvalitet/sorround så det finns inget att klaga på.

tar max 1 timma att få ner

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ägde 75 %

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

tar max 1 timma att få ner

*host* 25 minuter *host*

Permalänk
Medlem

Alltså vad fan håller dom på med?, väx upp !