Sonys kopieringsskydd skickar information till deras servrar?

Permalänk

uppmuntrar knappast till skivköp..

och vilken chanstagning!, dom måste ju ha räknat med en kraftig reaktion om nån upptäckte programmet, vilket var mer eller mindre oundvikligt att någon skulle göra förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Det är mycket som man inte känner till. Brandvägg typ Zone alarm eller mer avancerad borde väl reagera?

Permalänk
Medlem

Mycket dåligt att ljuga om detta... en sak är väl att vilja skydda materiel på sina skivor från piratkopiering men en annan att installera spyware i smyg som segar ned datorn och samlar information.

Det här kommer inte att hindra mig från att köpa en PS3 dock. Jag litar på att Sony lär utav sina misstag. Är man laglig ska man slippa sådant här skit helt och hållet.

MS är inte bättre... installerar en mängd skit som jag inte vill ha med deras os. Men vad får man inte tåla för att kunna spela lite.
Räknar med att Windows Vista kommer bli ännu värre.....

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Den där funktionen i mediaplayer som skickade information om vad för musik du lyssnade på gick väl att stänga av om man ville? Speciellt när det visade sig vara en säkerhetsrisk. Sony verkar ju inte bry sig eller sky några som helst medel.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
jag kommer inte röra en PS3a med tång!

lol! som om du hade tänkt göra det iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
lol! som om du hade tänkt göra det iaf

Jag hade starka funderingar på en PS3:a, men nånstans får man dra sin gräns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathaniel
Det är exakt sånt här snack som gör att folk fortsätter få virus och maskar...

"Jag fortsätter använda skit för att det som inte är skit kommer bli skit om alla använder det"

Det är ju rent skitsnack!
Linux och Windows är byggda på totalt olika sätt, de fokuserar på helt olika saker. Windows är mer "användarvänligt" på bekostnad av overall säkerhet och stabilitet, medan Linux fokuserar på just säkerhet och stabilitet, och har tidigare förlorat lite i användarvänlighet pga. det. Att säga att du måste använda windows är som att säga att du måste gå 10mil till jobbet med fötterna i vattenmeloner varje dag, bara för att vissa bilar ibland kraschar.

Linux har tagit sig väldigt högt upp den senaste tiden, det finns flera varianter som är precis lika lätta att installera, sköta och använda som windows. Den ENDA skillnaden är att man gör det på olika sätt, så därför säger de som inte är vana att det är "svårare". Windows skulle vara precis lika knepigt om du hade växt upp med Linux.

Och struntpratet om att windows-program inte går att köra i Linux är ju också skrattretande. Det finns få, om några, program som inte går att köra antingen native eller emulerat under Linux. Fan, du kan ju till och med köra Windows under Linux om du så vill.

Linux är valfrihet, sen att det finns så många som lurats av MS att inte våga välja, det är en helt annan sak...

DISCLAIMER
Ja, jag kör Windows också. Huvudsakligen för att jag fortfarande jagar den bästa disten att installera på min main-dator. På min laptop kör jag uteslutande Kubuntu Linux.

Instämmer till fullo... Linux funkar hur bra som helst... Förstår mig inte på folk som anser att det skulle vara svårt.

Kör Ubuntu, Redhat och Suse på tre olika datorer.

Permalänk
Medlem

Fast en del som linux inte kan göra är att spela directX spel på den.

Tyvärr, för annars skulle Xp åka ut direkt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Fast en del som linux inte kan göra är att spela directX spel på den.

Tyvärr, för annars skulle Xp åka ut direkt.

Ta ner WineX eller Cedega då....

http://www.transgaming.com

Permalänk
Medlem

Ta inte Harayas inlägg som allvarliga. Han har bara lite svårt med att se svagheter gällande Sony

Jag hoppas att nån amerikan eller nåt stämmer Sony så att de förstår att sånt här inte accepteras... En bojkott skulle gå, men jag har förstås inte köpt en enda Sony produkt efter PS2. Och så fortsätter det nog... Varför skulle jag köpa nån av deras Mp3-spelare, TV:n, allmän hemelektronik (ej PS3 då) och absolut inte CD-skivor...

Edit: För att klargöra att jag inte hatar Sony. Jag tänker bojkotta Windows Vista också Snart blir det väl 1984, eller njaa... 2084 hehe

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har ändå inga sony produkter...!
Och har inga planer på att skaffa.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämmt mig för att testa linux och undrar hur man installerar det är det lika lätt som windows boota? Och fungera spel på linux kan absolut ingenting.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag älskar att köpa skivor. Jag beställer minst två gånger i månaden ett nytt packe med grymma band. Ändå kan jag på rak arm säga att jag endast har EN skiva som kommer från Sony (Bad Religion - The Gray Race) så det känns som om jag skiter i vilket ärligt talat. Jag kommer fortsätta att köpa skivor och bävar för den dagen jag inte kan göra det längre.

ps. Varför ens låta skivorna röra datorn, dom ska väl för fan spelas i en Cd-spelare.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

ps. Varför ens låta skivorna röra datorn, dom ska väl för fan spelas i en Cd-spelare. [/B][/QUOTE]'

Äger bara dator. Datorn är CD/DVD/TV spelare. Varför ha massa enheter när en kan göra allt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Äger bara dator. Datorn är CD/DVD/TV spelare. Varför ha massa enheter när en kan göra allt?

Jag är av en helt annan åsikt, men den diskussionen hör inte hemma här...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Jag är av en helt annan åsikt, men den diskussionen hör inte hemma här...

Var därför jag skrev finns flera som har andra åsikter...Bara för att du inte kör cd i dator finns det andra och dem ska väll slippa all skit som du slipper när du använder den i cd-spelaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Hade precis köpt en ny tft-skärm från Sony dagarna innan jag läste om detta, nu är den på väg tillbaka, åh vad jag älskar distansavtalslagen. ALDRIG, ALDRIG mer sony.

Visa signatur

/ TigeR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu har jag bestämmt mig för att testa linux och undrar hur man installerar det är det lika lätt som windows boota? Och fungera spel på linux kan absolut ingenting.

Det här kanske du hellre skulle ta i ett Linuxforum, då fler kan hjälpa dig. Men saker du måste ta reda på och vara beredd att svara på är först och främst vilken dist du valt att installera. utan att veta det kan ingen hjälpa dig överhuvudtaget.

Kör du nån nyare desktop-dist så är det lika lätt, om inte lättare att installera som Windows. Några bra exempel är Ubuntu, Mandriva och Suse.

JA, spel fungerar. den som säger något annat är uppenbarligen inte kunnig nog att svara på frågan. OpenGL fungerar, likaså DirectX. Allting handlar om att du ska ha rätt drivrutiner, och möjligtvis program som Wine eller Cedega för att spela spel som är designade för windows.

Som sagt, ta frågan över till ett linuxforum (helst ett forum med inriktning på disten du valt) och ställ frågan där. Jag garanterar att du kommer hitta massor med information.

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu har jag bestämmt mig för att testa linux och undrar hur man installerar det är det lika lätt som windows boota? Och fungera spel på linux kan absolut ingenting.

Det är enklare att installera linux än windows nu för tiden. Testa att ladda ner en live-cd av Ubuntu exempelvis (www.ubuntulinux.org), då kan du testa linux utan att installera det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Lol

#1 - Sony implementerar rootkit utan att säga nått (undanhåller fakta)
#2 - Sony blir ertappade, ändrar kvickt allt (det var säkert ett misstag eller liknande, "vi är oskyldiga")
#3 - Sony Säger att ingen info skickas. (lögn)
#4 - Sony blir ertappade återigen, med förklaringe, "men vi lagrar ingenting"

Är den nån mer som ser ett mönster? Och tror de på allvar att man kommer lite på dem när de säger att ingenting lagras, eller att man kommer lite på dem när det gäller någonting över huvud taget framöver...
Otroligt klantigt sköt det här som helhet av sony. I sin paranoida jakt på pirater har de nog mer eller mindre skadeskjutet sig själva rätt allvarligt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Lol

#1 - Sony implementerar rootkit utan att säga nått (undanhåller fakta)
#2 - Sony blir ertappade, ändrar kvickt allt (det var säkert ett misstag eller liknande, "vi är oskyldiga")
#3 - Sony Säger att ingen info skickas. (lögn)
#4 - Sony blir ertappade återigen, med förklaringe, "men vi lagrar ingenting"

Är den nån mer som ser ett mönster? Och tror de på allvar att man kommer lite på dem när de säger att ingenting lagras, eller att man kommer lite på dem när det gäller någonting över huvud taget framöver...
Otroligt klantigt sköt det här som helhet av sony. I sin paranoida jakt på pirater har de nog mer eller mindre skadeskjutet sig själva rätt allvarligt...

Det värsta är nog trots allt deras ursäkt för alltihopa, nämligen att stoppa piratkopieringen. Problemet är bara att de totalt missuppfattat vilka det är som piratkopierar.

Vanliga människor piratkopierar inte, vanliga människor laddar ner. Pirater kopierar, och det är piraterna som sprider materialet. Piraterna är de som alltid, oavsett skydd, kan kopiera låtarna. Det betyder att Sonys kopierings"skydd" inte är mer en ett problem för de som INTE piratkopierar (dvs. konsumenterna som betalar för materialet). De som väljer att ladda ner materialet gratis är de som slipper allt skräp och allt krångel.

Slutsatsen är alltså att det ENDA sonys kopierings"skydd" gör är att främja piratkopieringen. Jag förstår inte hur de kan undvika att inse det.

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvertiger
Hade precis köpt en ny tft-skärm från Sony dagarna innan jag läste om detta, nu är den på väg tillbaka, åh vad jag älskar distansavtalslagen. ALDRIG, ALDRIG mer sony.

Sveriges mest missbrukade lag?

Visa signatur

//Bacon