På Connect3D X800 GTO går det att öppna sista 4pipes!

Permalänk
Medlem

Vet att detta är lite off topic men när jag scannar mittt C3D X800GTO för artifacts I ATI tool, vad är meningen med dt?, Det ända osm händer för mig är att tempen på kortet stiger konstant...

Visa signatur

amd 3200+ (venice) | MSI k8N Neo4-f | 120gb + 40gb Seagate & Samsung | 2x256mb twinmos pc3200 (dual) | C3D X800GTO 16pip. @ 540/540 | 3Dmark 05 6311 p

Permalänk
Medlem

Det verkar som de flesta flashproblem av connect3D GTO verkar kunna härledas till att folk inte följer http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/127 anvisningar ordentligt.... eller är det någon som fortfarande inte fått upplåst sitt kort?

Där står även hur du skall låsa upp GTO2 där!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobb3s
Vet att detta är lite off topic men när jag scannar mittt C3D X800GTO för artifacts I ATI tool, vad är meningen med dt?, Det ända osm händer för mig är att tempen på kortet stiger konstant...

Atitool höjjer klockfrekvensen lite i taget, sen kör den en heat-up phase då den pressar kortet så värmen stiger, har du dålig kylning så kan det bli varmt.

Sen när artifacter scannas av atitool, så kommer den att sänka om du har standard inställningar, och fortsätta köra heat-up phases, när kortet har klarat ett tag typ tja 1 timma utan att behöva sänka för artifakter då tror jag den hittat, eller säger atitool rent av till när den hittat max?

Konstiga är att efter jag flashat kortet till 16 pipes, så ville kortet stiga till 60 grader i load runt 550mhz och då blev det svart skärm så jag fick starta om.

Ser då inga inställningar i tool att den ska aborta vid en viss temperatur.

Har tagit lös min kylning och lagt ny kylpasta, ska se om tempen är bättre nu.

EDIT: Nähep, kortet verkar hänga sig när den kommer upp i en viss frekvens nu typ 570 eller så är det värmen 60.

Nått av dom är det efter att jag flashat började det hända 8/

Tror jag behöver ha en fläkt som blåser mot CU Zalman kylaren, men måste ha an modul trodde man kunde montera fläktar löst i stackern när det stog att det fanns 3x120mm fläktplatser i den....spec när man köper detta chassi måste jag ha missat eller är det missledande

Permalänk
Medlem

ok, jag ligger på 500/500 stabilt med stock kylning...har samma temp som innan...

Visa signatur

amd 3200+ (venice) | MSI k8N Neo4-f | 120gb + 40gb Seagate & Samsung | 2x256mb twinmos pc3200 (dual) | C3D X800GTO 16pip. @ 540/540 | 3Dmark 05 6311 p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
Atitool höjjer klockfrekvensen lite i taget, sen kör den en heat-up phase då den pressar kortet så värmen stiger, har du dålig kylning så kan det bli varmt.

Sen när artifacter scannas av atitool, så kommer den att sänka om du har standard inställningar, och fortsätta köra heat-up phases, när kortet har klarat ett tag typ tja 1 timma utan att behöva sänka för artifakter då tror jag den hittat, eller säger atitool rent av till när den hittat max?

Konstiga är att efter jag flashat kortet till 16 pipes, så ville kortet stiga till 60 grader i load runt 550mhz och då blev det svart skärm så jag fick starta om.

Ser då inga inställningar i tool att den ska aborta vid en viss temperatur.

Har tagit lös min kylning och lagt ny kylpasta, ska se om tempen är bättre nu.

EDIT: Nähep, kortet verkar hänga sig när den kommer upp i en viss frekvens nu typ 570 eller så är det värmen 60.

Nått av dom är det efter att jag flashat började det hända 8/

Tror jag behöver ha en fläkt som blåser mot CU Zalman kylaren, men måste ha an modul trodde man kunde montera fläktar löst i stackern när det stog att det fanns 3x120mm fläktplatser i den....spec när man köper detta chassi måste jag ha missat eller är det missledande

jag snackade med en anna kille som har samma kort som oss och han körde zalmans kylare på, men shimmen va i vägen så det blir ingen bra kontakt, han slipade ner kylaren runt om så att den hamnar direkt på coren då fick han mycket bättre temp...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

höj fläkt hastigheten, typ att den går i 100% vid 70 grader, då går den ej upp över 70 i alla fall, dock så låter orginal fläkten ganska så mycket.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Är det endast med diskett man kan flasha ? läst igenom hela tråden, men lyckades inte hitta nån info, eller så har jag missat det.
Vad är ca max mhz på core & mem när man överklockar ?
Samt, går det inte flasha via windows eller nåt sånt smidigt.
Tempen är inget problem, har vattenkylning & zalmanflänsar på minnena, tempen ligger på 28 idle och runt 33 när ATItool stressa upp det.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Är det endast med diskett man kan flasha ? läst igenom hela tråden, men lyckades inte hitta nån info, eller så har jag missat det.
Vad är ca max mhz på core & mem när man överklockar ?
Samt, går det inte flasha via windows eller nåt sånt smidigt.
Tempen är inget problem, har vattenkylning & zalmanflänsar på minnena, tempen ligger på 28 idle och runt 33 när ATItool stressa upp det.

Att flasha från CD går aldelles utmärkt.
Tanka flashrom samt den modifierade biosromen.
Starta nero, välj data och sen bootdisk. Släng på ovanstående filer och välj sen neros bootdisk. Alltså du ska INTE tanka någon boot image och välja den. Neros medföljande duger aldelles utmärkt.
Bränn ut skivan, boota om. Skriv sedan i dos "e:" (eller vilken enhet din cd nu än ligger på) och kör dir för att kolla av att alla filer finns med.
Flasha sen.

Fungerade utmärkt för mig..

Angående klockfrekvenser så pallar mitt kort 570 på coren och 540 på minnena i upprepande 3dmark (VF700 på 5v) men inte ett par timmar i wow. Har ställt ner till 500/500 för att sedan succesivt höja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
Att flasha från CD går aldelles utmärkt.
Tanka flashrom samt den modifierade biosromen.
Starta nero, välj data och sen bootdisk. Släng på ovanstående filer och välj sen neros bootdisk. Alltså du ska INTE tanka någon boot image och välja den. Neros medföljande duger aldelles utmärkt.
Bränn ut skivan, boota om. Skriv sedan i dos "e:" (eller vilken enhet din cd nu än ligger på) och kör dir för att kolla av att alla filer finns med.
Flasha sen.

Fungerade utmärkt för mig..

Angående klockfrekvenser så pallar mitt kort 570 på coren och 540 på minnena i upprepande 3dmark (VF700 på 5v) men inte ett par timmar i wow. Har ställt ner till 500/500 för att sedan succesivt höja.

Utförligt svar, men tyvärr äger jag ingen brännare
Får gå upp o raffsa på vinden efter en gammal diskett station.
Vad är typ max klock när kortet inte är flashat ? Ungefärligt vad dom flesta kunnat pressat upp det i orginal, får nöja mig med det så länge.
Temp och sånt behöver ja inte bry mig om, har vattenkylt + zalman flänsar på o tempen har inte gått över 33grader.

Fick såhär när ja testade lite snabbt bara.

Orginal

400/490

3d05 (3564p)
----------

Klockad (ej flashad)

429/540

3d05 (4505p)
----------

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Utförligt svar, men tyvärr äger jag ingen brännare
Får gå upp o raffsa på vinden efter en gammal diskett station.
Vad är typ max klock när kortet inte är flashat ? Ungefärligt vad dom flesta kunnat pressat upp det i orginal, får nöja mig med det så länge.
Temp och sånt behöver ja inte bry mig om, har vattenkylt + zalman flänsar på o tempen har inte gått över 33grader.

Fick såhär när ja testade lite snabbt bara.

Orginal

400/490

3d05 (3564p)
----------

Klockad (ej flashad)

429/540

3d05 (4505p)
----------

Du kan säkerligen klocka din gpu mycket mer.. 540 på den oxo bör du klara(det gör de flesta)

Permalänk

okej, där ser man ska testa omgående. Fick lite graffekakor i CSS med 570 på minnena.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Avstängd

kan ingen skicka bilder hur man gör då man flachar? skulle upp skatta det enormt

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
kan ingen skicka bilder hur man gör då man flachar? skulle upp skatta det enormt

Det finns ju enkel guide som förklara hur man gör. Så svårt är det inte!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

bökigt att ta screenshots i dos.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Tänkte se om någon annan har samma problem som mig..

När jag kör 3dmark05 eller något annat 3d-program som belastar grafikkortminnet så tjuter mina kondingar på kortet.. lite störande. Någon som har upplevt samma problem?

Har klockat det till 540/540.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk

Upplevde detta med min X800GTO också.
Tjutet kommer från överspännings reglatorn/kretsen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Klockad (16 Pipes)

530/530

3d05 (6367p)

Dock inte testat högre än, fick 5400 med mitt 6800Ultra kort oklockat.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Upplevde detta med min X800GTO också.
Tjutet kommer från överspännings reglatorn/kretsen.

Nått man bör oroa sig över (med tanke på att du pajade ditt kort)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Nått man bör oroa sig över (med tanke på att du pajade ditt kort)

Nej, det behöver du inte
Att det låter är för att kärnan dra mycket ström eftersom du har klockat den. Överspännings skyddet är iställd på viss gränd för hur stor mängd ström den ska släppa genom till kärnan. Och när den börja nå denna gräns så börjar översännings skyddet låta. Den gjorde också på mina två 6800LE när jag klockade de högt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låsa upp de sista 4 pipesen på mitt nya C3dgto från DB.

Jag har provat både med Atiflash och flashrom. Följt instruktionerna från Techpowerup till punkt och pricka. Likväl rappoterar ATItool endast 12p.

atiflash -s 0 C3dgto.bin
atiflash -f -p 0 nyttbios.bin

alt...

flashrom -s 0 C3dgto.bin
flashrom -f -p 0 nyttbios.bin

själva flashningen verkar gå bra men den rappoterar samma serienummer båe före och efter (113-A31960-102)

Jag får inte upp samma info i ATItool som alla andra. Jag får upp att min kärna är R423 men jag får inte upp alla hexvärden som alla andra. Hur postar jag en skärmdump så syns det bättre vad jag menar? (70kb).

Skall dra ner 3dmark 2005 och kolla att det inte är ATItool som visar fel.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beck
Jag kan inte låsa upp de sista 4 pipesen på mitt nya C3dgto från DB.

Jag har provat både med Atiflash och flashrom. Följt instruktionerna från Techpowerup till punkt och pricka. Likväl rappoterar ATItool endast 12p.

atiflash -s 0 C3dgto.bin
atiflash -f -p 0 nyttbios.bin

alt...

flashrom -s 0 C3dgto.bin
flashrom -f -p 0 nyttbios.bin

själva flashningen verkar gå bra men den rappoterar samma serienummer båe före och efter (113-A31960-102)

Jag får inte upp samma info i ATItool som alla andra. Jag får upp att min kärna är R423 men jag får inte upp alla hexvärden som alla andra. Hur postar jag en skärmdump så syns det bättre vad jag menar? (70kb).

Skall dra ner 3dmark 2005 och kolla att det inte är ATItool som visar fel.

Du använde den flashrom som techpowerup länkade till och inte något du hittade själv? för du skall ha en modifierad version!

Permalänk
Medlem

Jepps det tror jag. Men är du snäll och postar en direktlänk så blir det inga missförständ?

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beck
Jepps det tror jag. Men är du snäll och postar en direktlänk så blir det inga missförständ?

http://www.techpowerup.com/articles/100/images/flashrom16p.zi...

Permalänk
Medlem

Tack gubbar!

Den modifierade flashromen gjorde susen. Jag skickar en virtuell "Trumer Pils" (mycket god öl som tyvärr inte finns på bolaget utan som jag får direkt av en polare i Österrikke) som tack för hjälpen!

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

nån som vet om de nya catalyst 5.11 drivisarna nån märkvärd prestanda ökning för x800gto kortet?

Visa signatur

amd 3200+ (venice) | MSI k8N Neo4-f | 120gb + 40gb Seagate & Samsung | 2x256mb twinmos pc3200 (dual) | C3D X800GTO 16pip. @ 540/540 | 3Dmark 05 6311 p

Permalänk

Kanske inte är en ny fråga... men gäller detta alla kort? Är succes rate 100% så att säga? Är i köptankar

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

nu har jag äntligen nått ett av mina mål: 7000 i 05.
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1444665

Permalänk

Gäller bara Connect3D x800gto &

Sappihire's x800 gto upphöjt i 2(squared) ska oxå gå o låsa upp=)

Edit: Licken, vad har du för kylning på gpu:n, den klockan tickar onekligen högt....

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tigerman#1
Gäller bara Connect3D x800gto &

Sappihire's x800 gto upphöjt i 2(squared) ska oxå gå o låsa upp=)

Edit: Licken, vad har du för kylning på gpu:n, den klockan tickar onekligen högt....

Vatten. Maze4. Hade runt 22c på GPU vid körningen. Ska testa mer imårrn. Har en massa skol arbeten att göra. Ska försöka på 7100. Sen när asrock släpper nytt bios så jag kan få 1.55v så blir det mer klocka på CPU.