Freakigaste problem som telia suporten hört talas om.

Permalänk
Medlem

Samma problem hemma hos M&F på deras telia 0,5. Grymt irriterande när man bodde hemma. Telia gav till slut upp på våra felanmälningar och skyllde på D-Link. Vi fick nya grejer av dom men det blev inte bättre.

Permalänk

jag hade samma problem men jag löste det genom att jag ringde till en gubbe som jobbar på televerket, han kom och pillade lite på kablarna jacket o voila! funkar perfekt

Visa signatur

Citera, Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r_Larzzon
Massa mycket med text

I och med att det är modemet som tappar syncen borde det logiskt sett inte kunna ha någonting med din hård/mjukvara i datorn att göra, utan problemet ska ligga mellan telestationen och första jacket. Verkar som att en tekniker skulle vara den enda som eventuellt kan klura ut vad som är fel, de har möjlighet att göra en hel del mätningar på kabeln från telestationen fram till första jacket hemma hos er. Det borde i alla fall ge viss information om kabelns generella kondition. De kan även (i samråd med Telia då) byta ut sista delen av kabeln som går till första jacket ifall det skulle vara orsaken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beginner
Massa text

Det där låter väldigt likt problemet jag hade med BBB ADSL2+, orsaken var att kablarna inte satt fast riktigt i telestationen, värme + kyla hade gjort att de lossats lite och tappade kontakt (och således sync) då och då. Teknikern bytte kabelpar och såg till att kablarna satt fast ordentligt i telestationen samt rengjorde kopplingen i kopplingsskåpet närmast fastigheten. Sedan dess har jag inte märkt av några problem. En annan möjlighet är att be Telia sänka hastigheten på porten och se ifall det kan vara orsaken till instabilitetsproblemen.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Re: Freakigaste problem som telia suporten hört talas om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r_Larzzon
Jag har ett stort problem.
Det är så att jag tappar sync emellanåt på modemet.

Jag har telias 24/1 mbit tjänst. Jag använder mig av deras medföljande
Zyxel 660H Tripple Play modem, samt en D-link DI-704P router.

Mitt problem uppstår i regel nästan uteslutande när jag spelar Wow(world of warcraft) eller lyssnar på Winamp radio
(allså använder mig av udp)

Då tappar modemet sync för ungeför 10 sec, sen kopplas jag upp igen.
Detta är fruktansvärt irriterande.

Jag har varit i kontakt med telias kundtjänst åskilliga gånger.

Jag har testat ett annat Zyxel 660H Tripple Play modem, med samma utgång.

Jag åkte och köpte ett nytt d-link modem och testa med, ingen skillnad.

Någon sa att de kunde bero på värme, så jag tog bort höljet på både modemet och routern och satte
en stor fläkt, blåsande på. Samma problem fortfarande

Jag har testat att byta filtret (det som man sätter i telefonuttaget) , samt kört utan filter.
Jag har dubbelkollat att modemet är anslutet till första telefonjacket (har bara 1 i lägenheten)

Jag har testat massvis med nätverkssladdar.

Det konstiga är, att ibland kan jag sitta en hel dag och spela wow, och göra allt möjligt utan att problemet uppstår
Sen kan det komma var o varanna minut i flera timmar .

När problemet väl börjar, så håller det oftast på hela tiden tills jag inte orkar
sitta o vänta på att få tillbaka anslutningen

Telia säger att dom inte kan göra något, dom säger att dom kan skicka en
tekniker till mig, men han kopplar bara in sin bärbara pc och kollar att internet funkar.

Och även om jag skulle sätta på wow så skulle det kanske funka just när han står o kollar,
kan som sagt var, funka 1 hel dag, t.o.m 2 dagar.
Sen blir det en fet räkning för mig att betala

Jag har inte uteslutit inställningar för nätverkskort etc i datorn (fast jag logiskt borde det)
Har testat att köra full duplex 100, half duplex 100, full duplex 10, half duplex 10. Har testat att ändra
"checksum offload till både disable och enable utan någon lycka.

Jag har testat båda mina 2 integrerade nätverkskort, även installerat ett pci nätverkskort, med kvarstående problem

Känns surt att jag ska behöva betala sura pengar varje mån när jag inte kan spela det spel jag gillar mest.

Modemet har jag ej hittat någon firmware att uppdatera, men min router har jag uppdaterat till nyaste utan lycka.

Internet funkar helt utmärkt annars , gå in på sidor o läsa o allt

Är det någon som har någon idé om hur jag ska kunna möta detta problem. Jag är helt förstörd.

Telia suporten hade aldrig hört talas om något likande under alla deras år

Jag har exakt samma problem! Har också telia 24/1 och samma modem. Felet uppstår även här när jag spelar World Of Warcraft

Permalänk
Medlem

vi har samma problem, dålig telelina säger bbb och det stämmer nog, jag har dock skaffat chello 8/8 istället så

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"

Permalänk
Medlem

Kan meddela att även jag har liknande problem.

Sitter med telia 2000 och telia tekniker har varit och kollat stationen och sagt att det var ok..

Ska se om det kan vara vädret här med, för det är så att det just tappar sync väldigt ofta ibland och sällan ibland. Kan gå hela dagar då det är ok..

Den trafik jag kört som minst när syncfelen uppstått har varit irc och ping..

Jag kör med ett Zyxel 645M-A1..

Visa signatur

"I could be a genius if I just put my mind to it"

Permalänk

Ser ut som många har samma fel som mig.

Vore väldigt trevligt om vi kunde försöka lösa detta med varandras hjälp.

Jag har iaf varit (än en gång) i kontakt med telia.

De sa att nu skulle de gå till botten med detta (haha)

De gör följande

1: Försöker genom fjärrstyrning lösa problemet
2: Skickar en tekniker till basstaionen (än en gång) och gör en grundlig kontroll (hallå vad har ni gjort förut då?, kollat att sladden bara sitter i?)
3: Skickar ut en tekniker till mig, jag blev garanterad av teliasupport snubben att jag ej skulle bli betalningsskyldig även om det till synes skulle funka på tekniker killens bärbara. Då jag kopplat allt rätt, första telefonjack etc.

Jag återkommer med ytterligare information efter telia har utfört dessa undersökningar..

mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r_Larzzon
Ser ut som många har samma fel som mig.

Vore väldigt trevligt om vi kunde försöka lösa detta med varandras hjälp.

Jag har iaf varit (än en gång) i kontakt med telia.

De sa att nu skulle de gå till botten med detta (haha)

De gör följande

1: Försöker genom fjärrstyrning lösa problemet
2: Skickar en tekniker till basstaionen (än en gång) och gör en grundlig kontroll (hallå vad har ni gjort förut då?, kollat att sladden bara sitter i?)
3: Skickar ut en tekniker till mig, jag blev garanterad av teliasupport snubben att jag ej skulle bli betalningsskyldig även om det till synes skulle funka på tekniker killens bärbara. Då jag kopplat allt rätt, första telefonjack etc.

Jag återkommer med ytterligare information efter telia har utfört dessa undersökningar..

mvh

Innan du hackar vidare på supporten (vilka inte gör denna "fjärrstyrning") kan det vara bra att veta att när en felanmälan görs av en supporttekniker på Telia skickas den felanmälan vidare till något som heter IOC (Internet Operation Center - Skanova, finns i både Umeå och Sthlm) för analys. Där tar en av deras tekniker över ärendet och meddelar sedan Telia igen, eller för den delen kunden direkt, om det hittats något fel eller inte.

Permalänk

Jag funderar starkt på att byta operatör för mitt bredband, Även fast jag har 6 månader kvar på abonnemanget (ca 2500:-).

Om jag skulle byta till TDC 28mbit, tror ni att jag skulle slippa problemen? Kan man få några garantier från TDC, typ berätta hela min misserabla historia och få se om jag kan få testa, så jag inte sitter med 2 st abonnemang varje månad att betala, trots att problemet kvarstår.

Jag har noterat att många sagt att vädret kan spela roll om det är taskiga kablar. Jag har inte tänkt på de förut men nu idag tänkte jag på det.

Det har regnat oavbrutet hela dagen, och varit så där rått ute. Samtidigt har jag nu de 5 timmar jag suttit vid datorn (Wow 4 timmar) blivit nerkopplad ett 40 tal ggr.

Sååå fruktansvärt irriterande. Och nu när jag körde tptestet så låg jag på de låga värderna jag postade i början:

Hur kan jag ena dagen ligga på 18mbit /s och andra dagen 6mbit /s under samma tidpunkt ? Det är 3 ggr så snabbt en dag som mot en annan.

Permalänk
Medlem

Då TDC/Song networks kör med egen utrustning som är överlägsen den skanova använder sig utav så finns det en chans att du får stabilare och snabbare uppkoppling, förutsatt att inte ditt kopparpar är dåliga i vilket fall det inte spelar så stor roll vilken utrustning som används i stationen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Var ful och säg att din brorsa ska dra ur kabeln när han sitter där med sin HIGH TECH bärbara pc

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Då TDC/Song networks kör med egen utrustning som är överlägsen den skanova använder sig utav så finns det en chans att du får stabilare och snabbare uppkoppling, förutsatt att inte ditt kopparpar är dåliga i vilket fall det inte spelar så stor roll vilken utrustning som används i stationen.

Låter intressant att de skulle ha överlägsen utrustning. Har du någon källa på det?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i över ett år med Telia, be dem sänka hastigheten så ska det nog lösa sig... Det är med största sannolikhet fel på Telias utrustning i stationen fast dom vägrar erkänna det...

Jag hade problemet i ett år och efter en sisådär 4 teknikerbesök och 35 samtal senare så var min uppkoppling nere en hel helg och det låg ett talsvar i supporten som sa att det var nere för dom i mitt område, fast jag kollade med flertalet andra som sitter på samma station och dom hade inga problem. Efter den helgen var det INGA problem men såklart så nekar dom all kunskap om detta på alla fronter... Kul att det funkade till slut iaf...

Lycka till med sunktelia!

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

TDC/song så kalalt överlägsna utrustning är till väldigt stor del exakt samma prylar som Telia använder så glöm det. Dessa problem är brus eller glappkontakter vilket knappast har med DSLAM:arna i stationen att göra.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Då TDC/Song networks kör med egen utrustning som är överlägsen den skanova använder sig utav

Skulle också vilja veta var du fått det ifrån.

Permalänk
Medlem

Song/TDC använder sig tydligen utav en platform som heter Paradyne vilket ska vara mycket stabil och vad jag har hört så är det alcatel-hårdvara som hamnar i stationerna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Song/TDC använder sig tydligen utav en platform som heter Paradyne vilket ska vara mycket stabil och vad jag har hört så är det alcatel-hårdvara som hamnar i stationerna.

Och på vilket sätt skulle den utrustningen vara överlägsen Ericssons ?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Och på vilket sätt skulle den utrustningen vara överlägsen Ericssons ?

Den frågan får du nog tyvärr ställa direkt till TDC:s personal. Det kan ju vara TDC:s supportpersonal som snackar skit (fast samtidigt så kan de ju jämföra kvalitén på TDC:s tjänst med glocalnet:s då de har hand om supporten för bägge).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Den frågan får du nog tyvärr ställa direkt till TDC:s personal. Det kan ju vara TDC:s supportpersonal som snackar skit (fast samtidigt så kan de ju jämföra kvalitén på TDC:s tjänst med glocalnet:s då de har hand om supporten för bägge).

Tillåt mig småle en smula och le...

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Tillåt mig småle en smula och le...

Jag förutsätter att alla småler lite över detta för det gör även jag

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem nu i 2 dagar. det kommer och det igår ibland kan det vara månader utan krångel sen så börjar det igen.. Felia

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt BBB 24/1.

Det tappade uppkopplingen var 10-20 min när man spelade/surfade... Snackade med supporten flera gånger utan att de löste problemet.

Sen till slut så skickade dom ut en tekniker som inte hittade nåt fel hemma hos mig så han sa att han skulle kika på det på "distans". Då trodde jag aldrig de skulle bli bättre men så en timme senare ringde han å sa att han: Tagit bort ett filter på vägen nånstans och att jag inte bara hade fått 16mbit ner mot 5mbit som jag lyckades få innan, det verkar också vara stabilare.

Hopps detta kan vara till hjälp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Hade samma problem i över ett år med Telia, be dem sänka hastigheten så ska det nog lösa sig... Det är med största sannolikhet fel på Telias utrustning i stationen fast dom vägrar erkänna det...

Jag hade problemet i ett år och efter en sisådär 4 teknikerbesök och 35 samtal senare så var min uppkoppling nere en hel helg och det låg ett talsvar i supporten som sa att det var nere för dom i mitt område, fast jag kollade med flertalet andra som sitter på samma station och dom hade inga problem. Efter den helgen var det INGA problem men såklart så nekar dom all kunskap om detta på alla fronter... Kul att det funkade till slut iaf...

Lycka till med sunktelia!

Så du menar på fullt allvar att du tror att talsvaret var inlagt att bara reagera när du knappade in just precis ditt telefonnummer...?

Permalänk
Medlem

Ni verkar ha samma problem som mig, Mitt internet kan funka klockrent under dagen. Sen nu mot kvällen dör det nästan hela tiden ?
Ingen som löst sitt problem?

Permalänk
Medlem

har samma fel som er andra här... Riktigt störande när man gamar WoW felia i ett nötskal...

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem.

Morsan tvingade en tekniker att komma till oss flera ggr och tvingade dem att kolla varenda cm av telekabeln från telestationen till vårt hus, och tvingade dem även att byta ut varenda del som hade med vårat hus att göra i telestationen.

De mäter ledningarna och upptäcker att något inte är rätt ungefär 6 meter från huset. Dagen efter är de där med en liten grävare och gräver upp linan. Vipps så låg det en fusk-skarvad sladd där som hade släppt genom vatten och allt möjligt skit under alla dessa år (Vi flttade in i huset -91 men den är från -78, så den har varit där och fulat sig i minst 14 år).

De bytte ut den delen, skarvade den ordentligt och internet funkade för oss hur bra som helst. Sen att vi fick 8 lakan för skiten var bara en liten plus i kanten.

Nu vet jag att detta inte är svaret på alla er som också har deta problem, men slutsatsen är att ni ska tvinga in en tekniker hos er (om ni uteslutit annan hårdvarufel) och tvinga dem att kolla upp era ledningar.

Är det en gammal lägenhet med teleledningar som använts i x antal år så kan det ju vara det som ställer till med problem med ju.

Edit: Har ni provat byta nätverkskort? Och är det i första uttaget ni har kopplat in modemet?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, mitt internet dör bara och efter ungefär 1 minut kopplas det upp igen, synclampan bara slocknar, det händer oftast på kvällar!!, jag är så less på det här, har ringt telia flera ggr men de säger att det är ett produktionsfel i på mitt modem (Prestige Zyxel 660H)Ja vet inte vad ja ska ta mig till, kanske byta operatör :S

Visa signatur

[Intel P4 3.6@4.0GHz][Intel Originalkylare]/GigaByte(GA-8IPE775G)/1536Mb PC3200 DDR [1x1024Mb Kingston][1x512Mb]/ATi Radeon X800VE 256Mb/200Gb Maxtor Hdd/[Antec~Chieftec][480W 20*24Pin]/19" ViewSonic] - > - > [Idle~40C/Load~55C] < - < -]

Permalänk
Medlem

Tro mig, dom har nog hört "freakigare" problem än att du trillar ur WoW hela tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snake87
har samma fel som er andra här... Riktigt störande när man gamar WoW felia i ett nötskal...

Det är väl bara att byta leverantör om dy tycker "Felia" suger så mycket. Det blir nog skibra automatiskt om någon annan levererar tjänsten över samma ledningar, eller?

Permalänk
Medlem

NmZhai: Prova att byta modemet på garantin? Är det verkligen äldre än ett år?

I övrigt så lär det gå precis lika uselt över samma trådar ja. Det kan möjligen hjälpa om de patchar om i stationen vid bytet och felet låg där men det går att fixa på befintligt abb också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415