Problem med Debian installation

Permalänk
Medlem

Problem med Debian installation

Efter att ha kört Ubuntu 5.10 ett litet tag nu, så känner jag för att byta till Debian, i och med att jag gillar att mixtra lite med systemet och jag tyckte att Ubuntu begränsade mig lite. Hur som helst är det irrelvant, men jag kände för att fylla ut lite.

I alla fall...

Efter att jag installerat grundsystemet och ställt in lite grundläggade inställningar så börjar jag ladda hem resterande paket via FTP. Detta verkar gå bra till en början, men efter ett tag så dyker ett felmeddelande upp och systemet låser sig sedan hjälplöst. Tidigare låste den sig redan under grundinstallationen, när jag formaterade partitionerna, men idag så lyckades den tugga förbi det.

Felmeddelandet som kommer upp lyder:

scsi0: ERROR on channel 0, id 0, lun 0, CDB : Write (10) 00 00 5d 45 9f 00 00 c8 00 Current sd08:01: sense Medium Error Additional sense indicates Write error - auto reallocation failed I/O error : dev 08:01, sector 6112608

...eller något liknande.

Systemet är följande:

Opteron 146
1024 MB ECC/REG DDR RAM (Crucial)
Asus SK8N (1008)
Seagate 120 GB S-ata, 7200 rpm
Debian GNU/Linux (senaste stabila utgåvan, netinstall) 31r0a

osv osv. Tror inte det behövs mer.

Jag är inte så vansinnigt avancerad användare än, så förklara gärna ingående ifall ni hittar någon lösning på vad det kan vara för fel.

Permalänk

Trasiga sektorer på hårddisken?

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apeekaboo
Trasiga sektorer på hårddisken?

Men det verkar ju konstigt, tycker jag. Det funkade ju fint med Ubuntu, och även Slackware går in utan några större problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Men det verkar ju konstigt, tycker jag. Det funkade ju fint med Ubuntu, och även Slackware går in utan några större problem!

...du tror inte att hårddiskarna bara kan ha gått sönder sen du körde ubuntu eller slackware då?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
...du tror inte att hårddiskarna bara kan ha gått sönder sen du körde ubuntu eller slackware då?

Nej, i och med att jag kör Slackware nu så länge.

Permalänk

En googling på felmeddelandet (utan nuffror då) är alltid bra, om du redan inte gjort det dvs. Smartmontools kan vara trevlig att kika på också.