Permalänk

Zalman VF700-Cu Fråga?

Hallå.
Har 2 frågor om Zalman VF700-Cu, funderar på att köpa en sådan eftersom att min Arctic Cooling NV Silencer 5 har gett upp helt och låter som en borrmaskin i uppstarten av datorn.

1. Är det säkert att koppla in VF700-Cu till en fläktkontroller och styra den från den, delvis köra den på lägsta varvtalen när man surfar och sånt, och dra upp den för fullt när man spelar. (Det är en Zalman MFC1 fläktkontroller).

2. Rekommenderar ni VF700-Cu eller ska jag skaffa rev.2 av NVSilencer 5 (har för tillfället rev.1)

Tack för er tid.

p.s. grafikkortet är ett Leadtek 6800LE

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Zalman VF700-Cu Fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Hallå.
Har 2 frågor om Zalman VF700-Cu, funderar på att köpa en sådan eftersom att min Arctic Cooling NV Silencer 5 har gett upp helt och låter som en borrmaskin i uppstarten av datorn.

1. Är säkert att koppla in VF700-Cu till en fläktkontroller och styra den från den, delvis köra den på lägsta varvtalen när man surfar och sånt, och dra upp den för fullt när man spelar. (Det är en Zalman MFC1 fläktkontroller).

2. Rekommenderar ni VF700-Cu eller ska jag skaffa rev.2 av NVSilencer 5 (har för tillfället rev.1)

Tack för er tid.

p.s. grafikkortet är ett Leadtek 6800LE

Jag har en VF700ALcu på mitt 6800GT vilket är kännt för att vara ett varmt grafikkort. Jag kör den på 5v jämt, och jag lirar väldigt mkt spel. T ex F.E.A.R. Har inga värmeproblem alls. Jag kör ju dock utan överklock.

2. Jag har haft en Nv silencer, vet inte vilken revision men den hade jag sådär 2 månader innan jag slängde den då jag tyckte fläkten var kass och lät mkt efter nån månad. Är hur nöjd som helst me zalman kylaren, den kyler dessutom bättre än vad Nv silencern gjorde, och min zalman går bara på 5v ), knappt hörbar.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

1. Hur säkert som helst körde tidigare exakt den uppsättningen, Leadtek 6800LE och en VF700-Cu inkopplat till en Zalman MFC1 fläktkontroller.

2. Har 6600GT:s nu som jag har Nvsilencer:s sittande på. Fördelen med denna kylning är att den varma luften transporteras ut ur lådan. Har du dock inget problem med tempen inne i lådan skulle jag rekomendera VF700-Cu

/freddeman

Visa signatur

Epia M10000, 40GB, 512MB Minne, Slimline DVD-Brännare

Permalänk

Tack tack! ni har övertygat mig, ska köpa en V700-Cu så snart som jag kan ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Tack tack! ni har övertygat mig, ska köpa en V700-Cu så snart som jag kan ^^

Mycket bra val, du lär inte bli missnöjd =)!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Mycket bra val, du lär inte bli missnöjd =)!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker min VF700 funkar uselt jag, låter som orginal fläkten när den varvar upp och såfort man spelar spel som nfs:mw eller bf2 så går grafikkortet upp i 80 grader å den fläkten surrar som fan själv.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Tycker min VF700 funkar uselt jag, låter som orginal fläkten när den varvar upp och såfort man spelar spel som nfs:mw eller bf2 så går grafikkortet upp i 80 grader å den fläkten surrar som fan själv.

Tror den är felmonterad. Jag har usel luftgenomströmmning i min låda, diskarna brukar vara runt 40 grader, ibland mer. Men som sagt går min Vf700 på 5v och kyler tillräckligt och är absolut inte hörbar. SKulle nog tro att mitt Tagan agg låter mer faktiskt.

EDIT: Ser att du har 7800GTX som dessutom vanligtvis är svalare än 6800GT, vad jag vet..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Re: Zalman VF700-Cu Fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Hallå.
Har 2 frågor om Zalman VF700-Cu, funderar på att köpa en sådan eftersom att min Arctic Cooling NV Silencer 5 har gett upp helt och låter som en borrmaskin i uppstarten av datorn.

1. Är det säkert att koppla in VF700-Cu till en fläktkontroller och styra den från den, delvis köra den på lägsta varvtalen när man surfar och sånt, och dra upp den för fullt när man spelar. (Det är en Zalman MFC1 fläktkontroller).

2. Rekommenderar ni VF700-Cu eller ska jag skaffa rev.2 av NVSilencer 5 (har för tillfället rev.1)

Tack för er tid.

p.s. grafikkortet är ett Leadtek 6800LE

Angående din Arctic Cooling NV Silencer 5 tästa att smörj den lite da. och har man inte 6 års garanti

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Inaktiv

Jag kan rekommendera VF700-CU men se till att ha lite bra luftgenom strömning i lådan, kanske du klara dig med ALCU versionen med koppat botten och resten Aluminium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Tycker min VF700 funkar uselt jag, låter som orginal fläkten när den varvar upp och såfort man spelar spel som nfs:mw eller bf2 så går grafikkortet upp i 80 grader å den fläkten surrar som fan själv

Jag sitter och försöker välja mellan vf700 och ati silencer 4 rev2 (som knappt går att få tag i).

En sak jag har hittat är att en snubbe som jobbar på artic cooling (som gör silencer kylarna). Säger att tex fläktcontrollern "lm63" som sitter på tex många ati kort, ger spänningstoppar på ca 25volt. Dessa toppar kan få motorn i kylarna att låta illa/mycket. De rekommenderar att man kopplar kylaren direkt till nätagget istället, för att få jämn spänning och därmed inget oljud. I rev2 av deras kylare har de satt in en kondensator innan strömmen når motorn och jämnar ut spänning, och får på det sättet en mycket tystare kylning/motor.

Det som oxo pekar på detta är att folk som använder sina zalmankylare vf700 på sina ati-kort och kopplar in kylaren direkt på grafikkortet istället för på nätagget/moderkortet (som jag förstått att många med nvidia kort gör) oxo får vf700 att låta en jävla massa när det snurrar på lite snabbare.

Kan det vara så att du har en fläktkontoroller på ditt kort som ger spänningstoppar? Du kan lätt testa det genom att koppla kylaren direkt på nätagget om det skulle vara så att du kopplat den på grafikkortet nu!

Bara en idé... den är inte bevisad!

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad jag har förstått efter jag läst lite trådar här på forumet så passar Zalmans VF700-CU fin fint på 7800GT korten. Men jag hittade inte riktigt ngn information angående kylningen till minnena. Räcker dom små flänsarna till som följmer med Zalman till minnena eller hur har ni andra gjort.

Står inte ut med det otroligt irriterande vinandet från orginal kylningen.

Tack för hjälpen
Have fun
Mattias

Visa signatur

| Intel Core 2 Duo E6750 | Gigabyte GA-G33M-DS2R |
| XMS2 4Gb PC-6400 | Asus EAH4870 1Gb |
DO IT! DO IT!

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att stoppa in det? Är inne på att köpa VF700-Cu. Har ett XFX 6800GT, det är en Dell dator, så jag är osäker på hur stor plats den tar. Så, hur mycket plats tar den?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Hur svårt är det att stoppa in det? Är inne på att köpa VF700-Cu. Har ett XFX 6800GT, det är en Dell dator, så jag är osäker på hur stor plats den tar. Så, hur mycket plats tar den?

Tror att det kan vara lite små svårt att byta ut det på en Dell dator, eftersom att deras komponenter oftast är modifierade.

Visa signatur
Permalänk

Mina temps med VF-700CU var ca 52 idle & 56 load me ett 6800 Ultra, inget som imponerade mig spec mkt, men den var markant tystare.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

4 grader mer i full load är ju riktigt bra!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0

Jag sitter och försöker välja mellan vf700 och ati silencer 4 rev2 (som knappt går att få tag i).

En sak jag har hittat är att en snubbe som jobbar på artic cooling (som gör silencer kylarna). Säger att tex fläktcontrollern "lm63" som sitter på tex många ati kort, ger spänningstoppar på ca 25volt. Dessa toppar kan få motorn i kylarna att låta illa/mycket. De rekommenderar att man kopplar kylaren direkt till nätagget istället, för att få jämn spänning och därmed inget oljud. I rev2 av deras kylare har de satt in en kondensator innan strömmen når motorn och jämnar ut spänning, och får på det sättet en mycket tystare kylning/motor.

Det som oxo pekar på detta är att folk som använder sina zalmankylare vf700 på sina ati-kort och kopplar in kylaren direkt på grafikkortet istället för på nätagget/moderkortet (som jag förstått att många med nvidia kort gör) oxo får vf700 att låta en jävla massa när det snurrar på lite snabbare.

Kan det vara så att du har en fläktkontoroller på ditt kort som ger spänningstoppar? Du kan lätt testa det genom att koppla kylaren direkt på nätagget om det skulle vara så att du kopplat den på grafikkortet nu!

Bara en idé... den är inte bevisad!

Har för mig att min zalman inte ens gick att koppla till kortets orginal ström kontakt, var tvungen att koppla via en medföljande sladd då zalman sladden inte passade på kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mate
Hej!

Vad jag har förstått efter jag läst lite trådar här på forumet så passar Zalmans VF700-CU fin fint på 7800GT korten. Men jag hittade inte riktigt ngn information angående kylningen till minnena. Räcker dom små flänsarna till som följmer med Zalman till minnena eller hur har ni andra gjort.

Står inte ut med det otroligt irriterande vinandet från orginal kylningen.

Tack för hjälpen
Have fun
Mattias

Minnen klarar sig om man kör oklockat utan någon kylning alls vanligtvis, zalman flänsarna man får med är en bonus enligt mig =)..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Ok jag ska köra oklockat. Så då drämmer jag på flänsarna för att få lite extra.

Tack för hjälpen.

Have fun
Mattias

Visa signatur

| Intel Core 2 Duo E6750 | Gigabyte GA-G33M-DS2R |
| XMS2 4Gb PC-6400 | Asus EAH4870 1Gb |
DO IT! DO IT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maffiaboy
Tror att det kan vara lite små svårt att byta ut det på en Dell dator, eftersom att deras komponenter oftast är modifierade.

Det går säkerligen utmärkt att använda den på din dell dator, folk överdriver ofta kraftigt att det skulle vara några större problem... kolla hur din burk ser ut inuti och mät i värsta fall. På många dell så har de "snabb kopplingar" till instickkorten och ibland har de en hållare precis ovanför grafikkortet som hjälper till att hålla det på plats då det inte skruvas fast... denna skall man dock lätt kunna ta bort. Den sitter bara med en skruv och du behöver bara ta bort den om "bak fästet" det som hållare fast kylaren på baksidan av kortet sticker ut mycket från kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Har för mig att min zalman inte ens gick att koppla till kortets orginal ström kontakt, var tvungen att koppla via en medföljande sladd då zalman sladden inte passade på kortet.

Ja det stämmer nog på nvidia korten eftersom tex många 6800 kort endast har 2stiftskontakter på grafikkortet medan ati har 3 på de kort jag provat. Det är en av de bidragande orsakerna till varför jag tror vissa upplever oljud men många inte gör det iom att de inte ens kan koppla kylaren till en fläktkontroller.