AMD klättrar på superdatorlistan

Permalänk
Melding Plague

AMD klättrar på superdatorlistan

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD klättrar på superdatorlistan</b></font> <small class="small">måndag 14 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Cray skriver i ett pressmeddelande idag att de kommer att fortsätta att tillverka superdatorer med AMD Opterons. Då Cray haft ett gott resultat med AMD:s processorer och ett bra samarbete med företaget har deras samarbete förlängts till minst 2010. Den här perioden kommer Cray bland annat jobba med att utveckla nya datorer åt USA:s försvarsmakt. Detta kommer eventuellt hjälpa både Cray och AMD att klättra på <a href="http://www.top500.org/lists/2005/11/basic" target="_blank">Top 500-listan</a> över världens snabbaste superdatorer - idag är 2 av de 10 snabbaste utrustade med AMD-processorer, och 2 med Intel-processorer. AMD har totalt klättrat upp till 55 system i listan, från 25 för ett halvår sedan.
<br />
<br />Det står dock klart att riktiga superdatorer varken använder AMD:s eller Intels processorer. Blue Gene är med sina 131072 stycken IBM PowerPC-processorer och 32 terabyte minne inte bara rankad första plats, utan tre gånger snabbare än den näst snabbaste datorn, som även den använder IBM:s processorer.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://investors.cray.com/phoenix.zhtml?c=98390&p=irol-newsAr..." target="_blank">Cray</a> och <a href="http://biz.yahoo.com/ap/051114/supercomputer_race.html?.v=2" target="_blank">Yahoo</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

GE MIG! :F

Permalänk
Medlem

ge mig den dära IBM saken tack

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Kan man inte sälja dom i macar så kan man alltid ta hela produktionen och bygga en burk

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

skaffa något bra grafikkort till den där IBM saken och en 100 tums widescreen tv så har man en dator som heter duga ;P

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Det här

"Blue Gene är med sina 131072 stycken IBM PowerPC-processorer och 32 terabyte minne inte bara rankad första plats, utan tre gånger snabbare än den näst snabbaste datorn, som även den använder IBM:s processorer"

är nåt som som sträcker sig långt äver mina kunskaper.
Det första jag tänker på, är hur är allting uppbyggt. Vilka komponenter används, hur fördelas och används all kraft.
Förmodligen så kommer man inte få svar, men hade gärna velat veta/se hur det funkar i såna superdatorer.

Undrar hur mycket information/beräkningar som krävs för att sätta dom på prov/belasta. Det jag kan tänka mig att det är en himmla massa beräkningar dom kan göra utan att blinka.

Sen är det kul för AMD att det går så bra. Deras server processorer förtjänar absolut den rankningen, för det är verkligen inga dåliga grejor dom gör.

Permalänk
Medlem

Den som ligger rankad 1a, undrar hur mycket ström den drar asså! lär ju dra lika mycket som en mindre förort minst!
En sak so jag inte fattar är hur dom kopplar ihop alla processorer, dom har väl knappast ett jätte stort moderkort med 130 000 socketar på:D?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det här

"Blue Gene är med sina 131072 stycken IBM PowerPC-processorer och 32 terabyte minne inte bara rankad första plats, utan tre gånger snabbare än den näst snabbaste datorn, som även den använder IBM:s processorer"

är nåt som som sträcker sig långt äver mina kunskaper.
Det första jag tänker på, är hur är allting uppbyggt. Vilka komponenter används, hur fördelas och används all kraft.
Förmodligen så kommer man inte få svar, men hade gärna velat veta/se hur det funkar i såna superdatorer.

Undrar hur mycket information/beräkningar som krävs för att sätta dom på prov/belasta. Det jag kan tänka mig att det är en himmla massa beräkningar dom kan göra utan att blinka.

Sen är det kul för AMD att det går så bra. Deras server processorer förtjänar absolut den rankningen, för det är verkligen inga dåliga grejor dom gör.

Sånna här datorer fungerar ungefär som projekt som genome@home, fast istället för att behöva administrera och få människor att installera klienter på sina egna datorer (för att göra specifika simuleringar/projekt som personerna kanske inte ens begriper vad det är) så används lokala superdatorer. Ta exempelvis Blue Gene. Se den här datorn som 131000 separata datorer, precis som datorerna i genome@home-nätverket. Om man vill beräkna något väldigt svårt så delar man problemet i flera delar så att varje separat dator kan jobba så oberoende av de andra datorerna som möjligt. Detta abstraheras sedan för att ge intuitonen att det är en dator som jobbas fast principen är densamma.

Detta innebär att en superdator är helt, totalt, värdelös för projekt som inte är direkt skapade att köras på superdatorn. Om man mot förmodan skulle köra Quake på Blue Gene skulle den säkert få sämre prestanda än gamla P4:or då Quake inte är skapt för att köras på hundra tusen processorer. Om man däremot vill kontrollera miljarder miljarder primtal eller något, och kan låta varje "dator i systemet" testa några tal var samtidigt genom att skapa ett program som gör just detta, så har man prestanda som kan få vem som helst att tappa hakan.

Vad används då detta till? En massa svåra problem. Just Blue Gene används mycket till just forskning kring superdatorer, men sen finns det ju datorer som jobbar med specifika samhällsnyttiga funktoner som att simulera/beräkna jordbävningsrisker eller forcera krypterad information.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det är många skåp den består av...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sånna här datorer fungerar ungefär som projekt som genome@home, fast istället för att behöva administrera och få människor att installera klienter på sina egna datorer (för att göra specifika simuleringar/projekt som personerna kanske inte ens begriper vad det är) så används lokala superdatorer. Ta exempelvis Blue Gene. Se den här datorn som 131000 separata datorer, precis som datorerna i genome@home-nätverket. Om man vill beräkna något väldigt svårt så delar man problemet i flera delar så att varje separat dator kan jobba så oberoende av de andra datorerna som möjligt. Detta abstraheras sedan för att ge intuitonen att det är en dator som jobbas fast principen är densamma.

Detta innebär att en superdator är helt, totalt, värdelös för projekt som inte är direkt skapade att köras på superdatorn. Om man mot förmodan skulle köra Quake på Blue Gene skulle den säkert få sämre prestanda än gamla P4:or då Quake inte är skapt för att köras på hundra tusen processorer. Om man däremot vill kontrollera miljarder miljarder primtal eller något, och kan låta varje "dator i systemet" testa några tal var samtidigt genom att skapa ett program som gör just detta, så har man prestanda som kan få vem som helst att tappa hakan.

Vad används då detta till? En massa svåra problem. Just Blue Gene används mycket till just forskning kring superdatorer, men sen finns det ju datorer som jobbar med specifika samhällsnyttiga funktoner som att simulera/beräkna jordbävningsrisker eller forcera krypterad information.

lärorikt!

Någon som vet var de finns mer bilder? Jag hittar inte direkt några.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Text

Underbart.
Det jag kan förstå är att dom här datorerna är mycket beroende av vilken programvara som körs på dom, alltså det skall vara program som är kodade/skapade specifikt som kan utnyttja multiprocerssorer.
Och mängden av processorer gör att det fungerar fenomenalt till att utföra/beräkna stor mängd data.
Vet du möjligen vad för operativsystem dom körs på?

Permalänk

Mycket duktigt jobb måste man ju säga. 30 nya superdatorer från AMD på ett halvår. Känns som AMD definitivt har vind i seglen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore

Vet du möjligen vad för operativsystem dom körs på?

Någon form av Unix....

Permalänk
Medlem

Mac os så klart dom kör ju powerPc
lol

skämt bara så ni vet

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sånna här datorer fungerar ungefär som projekt som genome@home, fast istället för att behöva administrera och få människor att installera klienter på sina egna datorer (för att göra specifika simuleringar/projekt som personerna kanske inte ens begriper vad det är) så används lokala superdatorer. Ta exempelvis Blue Gene. Se den här datorn som 131000 separata datorer, precis som datorerna i genome@home-nätverket. Om man vill beräkna något väldigt svårt så delar man problemet i flera delar så att varje separat dator kan jobba så oberoende av de andra datorerna som möjligt. Detta abstraheras sedan för att ge intuitonen att det är en dator som jobbas fast principen är densamma.

Detta innebär att en superdator är helt, totalt, värdelös för projekt som inte är direkt skapade att köras på superdatorn. Om man mot förmodan skulle köra Quake på Blue Gene skulle den säkert få sämre prestanda än gamla P4:or då Quake inte är skapt för att köras på hundra tusen processorer. Om man däremot vill kontrollera miljarder miljarder primtal eller något, och kan låta varje "dator i systemet" testa några tal var samtidigt genom att skapa ett program som gör just detta, så har man prestanda som kan få vem som helst att tappa hakan.

Vad används då detta till? En massa svåra problem. Just Blue Gene används mycket till just forskning kring superdatorer, men sen finns det ju datorer som jobbar med specifika samhällsnyttiga funktoner som att simulera/beräkna jordbävningsrisker eller forcera krypterad information.

man får väll skriva om quake för 131 000 processorer då

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Underbart.
Det jag kan förstå är att dom här datorerna är mycket beroende av vilken programvara som körs på dom, alltså det skall vara program som är kodade/skapade specifikt som kan utnyttja multiprocerssorer.

Det är inte riktigt så enkelt, det måste vara programvara som är gjord för att kunna dela upp beräkningsprojekt, skicka till en enhet som gör räknejobbet, och sen ta resultatet o smälla ihopa det med alla andra resultat från andra jobb som gått ut å "bearbetning" på alla de andra systemen, och därifrån producera nya jobb packet som skickas ut.. i nära nog all evighet (ofta rör det sig om sådana beräkningar att de kan fortlöpa i stort sett i all evighet, genförändringar, väder, osv)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore

Och mängden av processorer gör att det fungerar fenomenalt till att utföra/beräkna stor mängd data.

Det stora antalet cpu'er gör det fruktansvärt otympligt att hantera, hade samma prestanda gått att stoppa i en singeltråd cpu, hade en mycket högre faktisk beräkningseffektivitet gått att uppnå. Främst för att hanteringen av jobb packet osv tar cpu tid och skapar kortare stunder av arbetslöshet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore

Vet du möjligen vad för operativsystem dom körs på?

Det är nog enbart Unix som är aktuellt. Microsoft vill ju påstå att de har en "NT" för "stordatordrift" men det förslår inte riktigt i den här skalan.

det var nån som bad om bilder...

Värt att notera.. Blue Gene/L är inte bara "superdatorns" namn, utan även den typ av system som den består av. 2'an på top 500'a listan består av exakt samma system, fast mindre. (eServer Blue Gene solution)

exakt vilka burkar det är fråga om ur IBM's sortiment orkade jag inte gräva fram, men unix/high end avdelningen på deras site är nog ett bra ställe at börja titta på...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag hittar den inte på buggy... :-/

Permalänk
Avstängd

Det pågår mycket surr kring superdatorer just nu.
Just power PC CPUer som är i toppen.
De som sitter där är på 700mhz och av en äldre generation.
Jag tror IBM-Sony-Toshibas egna Cell kommer ta ledningen ganska såfort den kommit upp i massproduktion.
IBM har lagt ner väldigt mycket resurser på att ta fram en ny CPU som är lämpad för superdatorklustrar.
Så för att en Cell kluster att slå toppen som finns idag med astronomiska hästlängder så skulle det bara behöva en ynka 3-10.000 enheter istället för 131072 st. De måste få en sjuk elräkning på det där
http://www.mc.com/products/view/index.cfm?id=64&type=boards
http://www.bsc.es/projects/deepcomputing/linuxoncell/

Permalänk
Medlem

Angående IBM eServer Blue Gene Solution - Alltså den som ligger tvåa.
Den är en helt vanlig dator som vilken som helst får köpa om den har pengarna. Det är en dator som IBM säljer som serverlösning.
Den som ligger etta är samma fast bara fler rackskåp tror jag. Vet inte.

Dual PowerPC 440 700MHz , 512MB RAM per node
Max 1024 Computer nodes per rack
(Alltså Max 2048 CPUer per rack)

Bästa möjliga utförande — 5.73 TFlop per rack
Maximalt drar varje rack 27.6 kW och idlar i 7kW.