100-dollar-laptop klar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Och linux, är inte hela tanken med det här projektet att uländerna skall lära sig datorer för att sen kunna hantera maskiner och sådant? Vore det inte bättre om dom då fick köra samma operativsystem som resten av världen? Eller var det Bill som satte sig på tvären?

Bill och Ballmer ville väll kränga 4 siffriga licensavgifter per dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gren
Jag kommer säkerligen få en rejäl dänga för det här inlägget, men jag står för det.

Jag tycker att tanken är helt absurd. Varför i hela världen ska FN och MIT utveckla en bärbar dator till barn i Afrika? Hade det inte varit 200 ggr vettigare att se till så att de fick vettig sexualkunskap, mat och vatten (inte nödvändigtvis i den ordningen)? Varför inte lösa grundproblemen istället?

F ö slår jag vad om att dessa datorer kommer användas till någonting annat än vad dom egentligen var tänka för. Byteshandel eller något.

Det finns länder där de bara saknar skola & utbildnings material, där kan denna dator vara väldigt nyttig. Eftersom den kan tekniskt sätt fungera som en bok.

Men visst, de finns risk för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Bill och Ballmer ville väll kränga 4 siffriga licensavgifter per dator.

Helt fel. Läs mitt inlägg på första sidan. Microsofts blev aldrig tillfrågade och jag tror inte de var inblandade i projektet på något sätt.

Permalänk

veva och spela stacraft sammtidigt=D

snaca action !

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
veva och spela stacraft sammtidigt=D

snaca action !

Din apm lär inte bli så jäkla hög

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Jag har arbetade i ett slumprojekt i Indien i dryga fyra månader för något år sedan. Projektet gick ut på att ge ungdommar tillgång till datorer och Internets underbara värld, som ett sätt att uttrycka sig och erbjuda omvärlden sin syn på saker och ting.

Att projektet var och fortfarande är mycket framgångsrikt är väl inte så relevant, snarare dessa ungdommars situation. De bor i Delhi, en av världens största städer med några av världens största slumområden. De har kläder och mat, vissa har telefon och om de vill kan de gå ut på gatan och köpa godis. Fräckt va? Tyvärr råder skyhög arbetslöshet och kriminalitet, och regeringen inte bara ignorerar dessa områden när det kommer till utbildning och infrastruktur, de kan när som helst bestämma sig för att bulldooza hela skiten tillbaks till stenåldern.

Jag kan tänka mig att det här projektets målgrupp är just denna. Ungdommar som lever i storstäder, men i marginalen. Får de rätt utbildning så kan de efter tio minuters promenad befinna sig i en värld med alla dörrar öppna. Världen som den ser ut idag ställer krav på sina innvånare som gör det skitsvårt att klättra upp från botten till toppen, även där toppen och botten georafiskt är grannar. Detta projekt tror jag har stora möjligheter att göra denna klättring lättare, eller kanske snarare möjlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Har den inget tbord?
Och linux, är inte hela tanken med det här projektet att uländerna skall lära sig datorer för att sen kunna hantera maskiner och sådant? Vore det inte bättre om dom då fick köra samma operativsystem som resten av världen? Eller var det Bill som satte sig på tvären? Utan tbord känns det som att den här produkten är lite smått onödig.

dessutom, med windows xp så hade de ju tvingats att sätta i en kraftigare processor än 500 mhz o då hade priset ökat. visst XP funkar på en 500 Mhz, men det är inte roligt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Som systemvetare och psykolog anser att idéen är genialisk. Givetvis ska barnen i de s.k. u-länderna ha tillgång till en dator så att de kan inspireras på samma sätt som vi blir inspirerad. IT och demokrati är förenligt. Om barnen får tillgång till Internet så kan den påverka världen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma med många av inläggen speciellt från Total_Cu med det syftet att de mindre ekonomsikt bemedlade människorna i framförallt U-länderna kan få en chans att förbättra sin levnadsstandard, när livets nödtorft är ordnat och sedan förbättra sin egen ekonomi genom att utbilda sig t.ex. distansutbildning där det är mycket långt till skolor eller där vägnätet är dåligt vissa tider på året (regnperioden eller vinterklimat), få kontakter med andra människor i sitt land eller runt om i världen i stort. Det främjar i sikt även förståelsen för andra människors liv och kultur men även förståelsen om att inte missbruka jordens naturliga resurser på t.ex. energi andra naturmaterial.

För Linux "nördar", ursäkta uttrycket, ges det en god möjlighet att att operativsystemet blir mer välutvecklat för användaren och att gemensammma grundstandarder kommer att tas fram för olika delar av operativsystemet i framtiden, vilket i sin tur blir lättare för andra mjukvarutillverkare att ta fram en mjukvara som stödjer Linux fullt inklusive speltillverkarna. Många av dessa människor, företag eller samhällen har inte råd att betala årligen tusentals dollar för licenspengar till Microsoft utan ser Linux som en möjlighet att själva bygga upp sina IT-samhällen med mindre omkostnader för sina datorer. Det kan liknas vid jätten Goliat blir så småning om besegrad av lilleman David från sagornas värld. Min teori idag är att Microsofts dominans i världen kommer i framtiden att minskas till förmån för andra operativsystem och mjukvara, inte bara Linux som operativsystem.

Det här ger även en god möjlighet att hårdvaran utvecklas ännu mera till att bli bättre och framförallt mindre energikrävande att bruka, vilket belastar jordens naturresurser på energi betydligt mindre i framtiden vilket i sin tur ger förhoppningsvis ett vänligare klimat på jorden att leva för men mindre av olika typer av regelbundna naturkatastrofer som vi ser följerna av vårt missbrukande av jordens olika naturresurser under hela 1900-talet.

Peace/Pax vobiscum.

/Saint25

Permalänk

Jag måste hålla med er som tänker, och spotta på er som inte gör det.
Att mata folk i afrika är inte alls bra. Seriöst, vi kommer ALDRIG att kunna mata alla, och om vi så skulle vilja det så skulle det kosta MILJARDER, varenda år...
ELLER så satsar vi dom miljarderna på att få deras samhällen att fungera (Återigen, vi pratar inte om små stammar här!), för att sedan låta dom klara sig själva.

[Förlöjligat]
Alternativ ett: Lägg en miljard på att ge mat till alla i afrika varje år. Efter tjugo år har vi förlorat tjugo miljarder, utan att afrika har utvecklas särskilt mycket.
Alternativ två: Lägg en miljard på att lära ut folk i afrika, och låt dom klara sig själva. Visst, några miljoner fler dör säkert än alternativ ett, men efter tjugo år så klarar sig afrika på egen hand, och vi andra har nitton miljarder att andvända till oss själva (Inga kommentarer om att "vi behöver ju inte det!", man kan alltid få det bättre).
Efter femtio år: världssvälten halverad, alla kjamaz med kondom på och sjukvården och polisen funkar klart bättre. Vi alla uppgår i nirvana, samtidigt som vi tänker på datorn som hjälpte oss alla...
[/slut på förlöjligande].

Jag förväntar mig att några kommer att märka mitt inlägg på något sätt, trots förlöjligande-stämpeln. Men grundtanken är ju bra ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tänk om det blir så att iom att de lär sig surfa så upptäcker de eBay, och eftersom de är hungriga säljer de datorn så de får pengar så de kan köpa mat? ^^

Nej men seriöst, jag vill ha en sådan där... Skulle vara skönt, för jag anser itne att jag har användning nog av en bärbar för att slänga 10 000 på, däremot en sådan där billig sak skulle komma till användning.

Har den ljudkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som tänker mig hur litet tangentbordet egentligen är...om man jämnför med 7"skärmen det vill säga...måste vara typ hälften så stora tangenter som vi är vana med

Permalänk
Inaktiv

haha den har ju varken dualcore eller SLi-stöd... HAHA!!

Permalänk
Medlem

vad ska dom ha dualcore eller SLi-stöd till ? ganska onödigt om den skulle vara hyfsat billig

Permalänk
Medlem

Först var jag tveksam till idén men efter läst inlägg här har jag ändrat åsikt och är med på detta projekt!
tror kanske om jag kan sommarjobba ihop pengar att jag köper en sådan härn laptop
vin och vin situtation

Permalänk
Medlem

Och vem tillverkar datorerna? Gissar på att barnarbetare i asien gör det. Men jag måste hålla med er kloka människor som tycker det här är en bra idé.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Och vem tillverkar datorerna? Gissar på att barnarbetare i asien gör det. Men jag måste hålla med er kloka människor som tycker det här är en bra idé.

OCH VAD ÄR FEL MED BARNARBETE DÅ?
Moralkärringar stör mig.

Okej, vad tycker du är bäst för barn att arbeta med:

1. Prostituerad
2. Gatubarn, stor chans att dö av svält
3. Jobba
4. Inte göra ett skit, dö

Det är det enda valet många har!
Och kommer någon med nått idiotiskt svar i stil med "men asså, skola typ ba!" - Har ni inte tänkt på att skolor kostar PENGAR? Barn som knappt har råd med mat ska helt plötsligt punga ut med skolavgifter och skoluniformer bara sådär? Och detta samtidigt som dom förlorar deras enda inkomster, då dom går i skolan istället för jobbar/tigger/säljer sig?

Nej, vafan... nu blir det bara en löjlig diskussion. Kan vi lämna hela den här diskussionen, och bara prata om datorn nu? Förstår ni inte vad ni säger själva, så är det bara dumt att ge sig in i en diskussion.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
=)......undrar om den tål slag å sånt?

*Men de får kanske jobba lite med hållbarheten – Kofi Annan avslutade presentationen med att bryta av veven på prototypen.* //Aftonbladet

Permalänk
Medlem

Det här var nog det dummaste jag sett på länge.
"Jag har en dator för 800 spänn men jag har inget att äta", så kommer det en nisse och säger "du får 30 limpor bröd för den där grunkan" <-- Vad tror ni man svarar då?

Aja, om dom ändå får datorer kan dom väll få en mus till den där fula grejjen och kanske spons från Valve så dom får HL1 installerat med CS så blire lite gibbing för å glömma hur jobbigt allt är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Och vem tillverkar datorerna? Gissar på att barnarbetare i asien gör det. Men jag måste hålla med er kloka människor som tycker det här är en bra idé.

Vad får dig att tro det?

Man vräker inte ur sig allvarliga anklagelser utan goda grunder. Vilka är det som skulle anställa barnarbetare? AMD? Läs gärna igenom Sweclockers reportage från ett besök på en AMD-fabrik. Eller någon annan tredjepartstillverkare? Jag tror nog att FN och MIT har rätt hårda etiska krav på alla led i tillverkningen av en sån här produkt.

Det är inte bara dumt att basera sina åsikter på gissningar, det kan vara farligt också.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
dessutom, med windows xp så hade de ju tvingats att sätta i en kraftigare processor än 500 mhz o då hade priset ökat. visst XP funkar på en 500 Mhz, men det är inte roligt

en kraftigare vev också så..

men att satsa på Windows hade varit rätt poänglöst. hade de frågat MS hade de säkert fått både XP och en lättversion av Vista till dessa datorer helt gratis, men det hade bara inte funkat. så som nån sa att det är poänglöst att inte lära sig "samma som resten av världen" är irrelevant. ungarna ska lära sig, inte spela CS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Veven regerar! Fram för fler datorer med vev!

Permalänk

Datorn är en bra idé.
Klart bättre än tummade trasiga böcker eller krit-tavlor.

Man vevar ju inte hela tiden utan det är som den där radion där du vevar i 30 sekunder och kan sen sitta i en kvart eller nåt och arbeta.

Det här är bra. Utbildning är det som behövs. Alla svälter inte i Afrika.
Att skänka mat gör bara de lokala bönderna arbetslösa.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Tror inte det e nå fel på kvaliten, Kofi e ju biff jämfört me dom barnen som ska använda den.

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Vad får dig att tro det?

Man vräker inte ur sig allvarliga anklagelser utan goda grunder. Vilka är det som skulle anställa barnarbetare? AMD? Läs gärna igenom Sweclockers reportage från ett besök på en AMD-fabrik. Eller någon annan tredjepartstillverkare? Jag tror nog att FN och MIT har rätt hårda etiska krav på alla led i tillverkningen av en sån här produkt.

Det är inte bara dumt att basera sina åsikter på gissningar, det kan vara farligt också.

Förlååååt missade en ";) ". Det hade varit lite typiskt att allt slutade i barnarbete till sist ändå. Och ja, jag har läst reportage om besök på olika fabriker och tänkte också på det. Så det jag skrev var mer menat som ett jättetråkigt skämt och tydligen personangrepp mot Random-person. Även om barnen inte har något alternativ så är det tråkigt med barnarbete helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jaha, då så.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gren
Jag har aldrig påstått något sådant, men du kan inte komma ifrån att det finns en sjuhelvetes massa människor dessa pengar hade kunnat gå till istället. Sådana som behöver pengarna bättre. Ditt inlägg ger intrycket av att du tror att vi är dumma i huvudet och att du besitter mer kunskap. Om du besitter mer kunskap låter jag vara osagt, men jag fått hyggligt stor erfarenhet av människor från olika afrikanska länder, så som Marocko, Somalia, Malawi, Mocambique och Mali. Dessutom har jag fördjupat mig något, av eget intresse, i biståndspolitik.

Det är ett faktum att 80-talssynen vi hade på Afrika är borta. Däremot bor hur många som helst i slum och i förtryck. Internetcaféer är ofta reglerade på ett eller annat sätt. En vän besökte det relativt civilierade (i våra ögon sett) landet Marocko. Hon besökte två internetcafeér, men kom inte in sidor som handlade om Västsahara, ett land som Marocko ockuperar. Varför fick min vän aldrig reda på. "Sidan finns inte", fick hon som svar av båda caféägarna.

Visst är det bättre att folk får utbildning istället för bistånd, men den som sett vad som händer med bistånd vet att problemen sällan ligger i biståndet, utan hos de styrande i länderna. När internet blir allmänt så kommer det läggas in cencur, för vilka styrande vill att "deras demokrati" ska jämföras med andras demokrati? Titta på Nordkorea och Kina. Kommer bärbara datorer hjälpa till att lösa problemen i de många afrikanska stater där den ena despoten avlöser den andra?

Kommer alla få tillgång till Internet? Kommer det finnas trådlöst nätverk i alla skolor? Personligen tror jag de flesta skolor, kommuner och stater prioriterar annat än uppkopplingar, eftersom många inte vet vad dom ska ha det till - ungefär som Sverige för 10 år sedan och som några av mina vänner fortfarande tänker.

Visst finns det massor av saker pengarna för detta hade kunnat gå till istället. Ungefär som att det finns massor av bättre saker som Paris Hiltons klädkonto varje månad kunde ha gått till. Eller fundera en stund på vilket du skulle vilja hoppa över helst – dessa datorer till i mitt tycke behövande eller motsvarande summa pengar taget från kostnaden för nyårsraketer (troligtvis en mycket större utgift). Jag vet vilket jag väljer...

Jag har då inte varit i lika många afrikanska länder som dig, (eller menade du att du känner folk från Marocko, Somalia osv?) men jag törs slå vad om att mottagarna av dessa datorer i alla fall har en bättre chans att komma in på sidor om Västsahara eller vadsomhelst annat för den delen och nå vidare upplysning om de har en sådan här dator än om de inte har någon dator alls. Om de inte har datorer kommer de definitivt inte satsa på någon uppkoppling. Vem vet – kanske har det kommit en bit på väg om tio år (som vi har om än sannolikt lite längre).

Du skriver vidare att bärbara datorer inte kommer att lösa problem i länder med despotiskt styrelseskick. Tror du att bistånd i form av mat och vatten som du skrev i ditt första inlägg på något sätt bidrar till att stoppa despotismen? Snarare lär det hjälpa despoten eftersom han kan fortsätta att lägga sina stålar på vapen eftersom han får hjälp med försörjningen av sitt folk...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
en kraftigare vev också så..

men att satsa på Windows hade varit rätt poänglöst. hade de frågat MS hade de säkert fått både XP och en lättversion av Vista till dessa datorer helt gratis, men det hade bara inte funkat. så som nån sa att det är poänglöst att inte lära sig "samma som resten av världen" är irrelevant. ungarna ska lära sig, inte spela CS.

såg nu att Apple faktiskt "bjudit" på sitt OSX till projektet. kul, men bra att det inte blev av som det även antyds på Macsidan.

http://www.macfeber.se/2005/11/100_dollarsdato.html

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Och till 10 000krs frågan (jag har inte hittat det i den här tråden iaf)

Kommer den att gå att få tag på i sverige? Den plus en såndär liten extern hårddisk skulle ju vara perfekta för en framtida fotograferande backpacker.