Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Medlem

Det är är precis vad jag behöver i Linux (varken mer eller mindre) för att kunna dumpa Windows fullständigt:
*iTunes (eller någon annan bra musikspelare som kan AirTunes)
*Photoshop (eller GIMP med justeringslager och 16-bitars-stöd)
*Nåt bra program för att administrera/hantera MS SQL-databaser (Query Analyzer + Enterprise Manager).

Sen skulle jag också gärna ha:
*Enklare "run-time"-konfiguration av X, typ kunna byta upplösning och musknappar och sånt utan att behöva mecka i xorg.conf och starta om X-servern och alla program.
*Civilization IV.

Wine/Cedega kan ju användas till en del av det, men det är osnyggt och inte särskilt bra.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Trevlig grafisk FTP-klient vore inte helt fel.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Det finns en standard till vilken bla. Debian och Red Hat är anslutna till.
Det är fler som är anslutna, tror s.u.s.e. är anslutna också men då jag inte vet läter jag det vara osagt.

Jepp, och RedHat har också företagen med sig mer.. generellt hela RPM världen.. Debian har inte, eftersom de har så massa olika versioner av sin dist.

Håller med Ilja om FTP-klient med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jepp, och RedHat har också företagen med sig mer.. generellt hela RPM världen.. Debian har inte, eftersom de har så massa olika versioner av sin dist.

Håller med Ilja om FTP-klient med.

Syftar du på hurd och gnu-versionerna eller vad menar du?
Fedora kör väl också .rpm?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

*Enklare "run-time"-konfiguration av X, typ kunna byta upplösning och musknappar och sånt utan att behöva mecka i xorg.conf och starta om X-servern och alla program.

xrandr --size 1280x1024

Om jag inte minns helt fel är det även möjligt att använda CTRL-TAB samt + eller - på keypad'en för att byta upplösning on the fly.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Trevlig grafisk FTP-klient vore inte helt fel.

Semi-grafisk klient (enligt mig den bästa än så länge) med stöd för FTP, FXP, SSL (Auth, Data, Dirlist etc.):
http://tanesha.net/Wiki/PftpMew.html

Annars rekommenderar jag http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=20987 för en tråd med många länkar till allehanda FTP-klienter

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

*Photoshop (eller GIMP med justeringslager och 16-bitars-stöd)

CinePaint har stöd för upp till 32-bitar och bygger på GIMP
http://cinepaint.movieeditor.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
En möjlighet att kunna ladda hem ett program och "dubbelklicka", köra det så att det installeras, inga dependencys, sturl med kompilerare eller massa jävla bibliotek som fattas.

Finns i ubuntu kallas synaptic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Syftar du på hurd och gnu-versionerna eller vad menar du?
Fedora kör väl också .rpm?

Sid/Sarge/Etch/Unstable/Stable/Testing m.m..

Ja, Fedora inblandat... Men det jag menar är att det är ingen slump att den mesta kommersiella mjukvaran slutar på .RPM

Permalänk

skulle vilja att x.org letar upp mina skärmar och ställer in dom lika bra som windows gör, utan att man i flera timmar ska sitta med xorg.conf! Jag kör med 2 skärmar och jag får aldrig någon logik hur man ska ställa in xorg.conf! Känns som det är olika varje gång

Permalänk
Medlem

En riktigt trevlig FTP-klient är gFTP. Den är faktiskt grymt skön.

Det jag mest saknar är stöd för DirectX och några bra ATI-drivrutiner. Att behöva gå igenom forum efter forum, trixa i massor av config filer osv för att få vissa spel att fungera bra via wine eller cedega är ett riktigt hundjobb.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

1) Ett idiotsäkert grafiskt sätt att installera och avinstallera program och att dessa installationspaket för program ska fungera på på alla de stora linuxdistarna. Inte som idag där det är ett för debian, ett för suse, ett för.......... De som vill ha ett anpassat kan ju kompilera programmet i de fall det är opensource.
Jag vet att det går, t.ex. mathematica installeras på i princip valfritt linux utan att kompileras (bara det fina grafiska installation/avinstallationen som saknas).

2) Ett enkelt grafiskt gränssnitt till hdparm så att man får en funktion som t.ex. nero drivespeed.

3) PowerDVD, gratis mediaspelare i all ära men direkt jättebra är de inte. Problem med menyer, textning....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
1) Ett idiotsäkert grafiskt sätt att installera och avinstallera program och att dessa installationspaket för program ska fungera på på alla de stora linuxdistarna. Inte som idag där det är ett för debian, ett för suse, ett för.......... De som vill ha ett anpassat kan ju kompilera programmet i de fall det är opensource.
Jag vet att det går, t.ex. mathematica installeras på i princip valfritt linux utan att kompileras (bara det fina grafiska installation/avinstallationen som saknas).

2) Ett enkelt grafiskt gränssnitt till hdparm så att man får en funktion som t.ex. nero drivespeed.

3) PowerDVD, gratis mediaspelare i all ära men direkt jättebra är de inte. Problem med menyer, textning....

1) klik, http://klik.atekon.de/

2) Skulle inte vara så svårt att mecka ihop, hdparm är ett ganska enkelt program att leka med.

3) Xine funkar i allt för mig, har inte hittat något som inte funkar där i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sid/Sarge/Etch/Unstable/Stable/Testing m.m..

Ja, Fedora inblandat... Men det jag menar är att det är ingen slump att den mesta kommersiella mjukvaran slutar på .RPM

Men de innehåller ju bara olika versioner av programmen, ser inte varför det skulle vara ett prob.
Sid är väl r3.0 sarge är r3.1, etch vet jag inte vad det är.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Men de innehåller ju bara olika versioner av programmen, ser inte varför det skulle vara ett prob.
Sid är väl r3.0 sarge är r3.1, etch vet jag inte vad det är.

Sid kommer aldrig att få ett versionsnummer, detta då han aldrig kommer släppas. Etch har inte heller något versionnummer men kommer att få det när det/han släpps, behöver inte bli 3.2 dock. Sarge har versionsnumret 3.1.

EDIT: Paketen för stable, testing och unstable är helt olika (i mer eller indre grad) och paket för unstable ska inte stoppas in i stable, detta då bygger på helt olika versioner av alla libbar (gcc, c++, kde, qt etc).
RPM är så vitt jag vet beroende på fil, medan deb/dpkg är beroende på paket.

Permalänk
Medlem

Verkar som om rätt många skulle vilja ha en standard och en dist och sen lite små varianter på det, men att alla har samma grundsystem.
Personligen tycker jag det är en av det stora styrkorna med GNU/Linux, passar inte det ja då provar man det andra tills man hittar nått som passar en själv.
Varför ska alla distar vara likadana/ha samma paketsystem? Finns ju ingen anledning.. Men om man kräver det så finns det ju ett OS som kör MSI och är jätte standard.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Sid kommer aldrig att få ett versionsnummer, detta då han aldrig kommer släppas. Etch har inte heller något versionnummer men kommer att få det när det/han släpps, behöver inte bli 3.2 dock. Sarge har versionsnumret 3.1.

EDIT: Paketen för stable, testing och unstable är helt olika (i mer eller indre grad) och paket för unstable ska inte stoppas in i stable, detta då bygger på helt olika versioner av alla libbar (gcc, c++, kde, qt etc).
RPM är så vitt jag vet beroende på fil, medan deb/dpkg är beroende på paket.

Det går visst att blanda, jag kör en blandning av unstable och stable på min server och det går så bra så. Kör apache 2.0.54 som inte är så värst unstable trots att det ligger i det arkivet.
Låt gå för att jag har kompilerat det själv men jag har kört 2.0.52an hämtat från .deb.

Gick så bra så, det var lite pill med libs men när det väl var ordnat var det bara att tuta och köra.

Jag förstår heller inte vitsen med att ha en dist med lite variationer på. Jag trivs med deb och skulle inte byta till red hat eftersom det är så windowslikt (väljer till paket man valt bort i install osv.).

Många vill bevisligen ha det och skulle man försöka gå nån medelväg mellan rh och deb skulle ingen bli nöjd.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Det går visst att blanda, jag kör en blandning av unstable och stable på min server och det går så bra så. Kör apache 2.0.54 som inte är så värst unstable trots att det ligger i det arkivet.
Låt gå för att jag har kompilerat det själv men jag har kört 2.0.52an hämtat från .deb.

Gick så bra så, det var lite pill med libs men när det väl var ordnat var det bara att tuta och köra.

Jag förstår heller inte vitsen med att ha en dist med lite variationer på. Jag trivs med deb och skulle inte byta till red hat eftersom det är så windowslikt (väljer till paket man valt bort i install osv.).

Många vill bevisligen ha det och skulle man försöka gå nån medelväg mellan rh och deb skulle ingen bli nöjd.

Klart det _går_ att blanda, det enda jag skrev var att man inte _ska_ göra det, jag blandar program själv t ex. Men det är inget man ska rekommendera huller om buller (som görs i otaliga trådar här på Swec t ex) då mycket strul kan uppstå som inte riktigt alla kan reda ut.

Permalänk
Medlem

Bättre fonthantering och utökat stöd för diverse hårdvara. Resten får gärna stanna i Windows.

Permalänk
Medlem

Photoshop, som sagts innan. Blir inte alls vän med Gimp.
Är väl egentligen det ända jag saknar riktigt mycket.
Kanske nåt spel ibland, men överlever utan.

Ni som saknar en bra mp3spelare, testa amaroK. Tar visserligen lite minne, men tycker den är helt underbar annars.

Bra pakethanterare? Tycker gentoos portage är allt vad man kan önska. Kanske inte perfekt för Agda 72 dock.

Hmm, blev mest rörigt detta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Finns i ubuntu kallas synaptic.

Och i Debian! Finns även Aptitude om man vill gå halva vägen och använda ett menysystem fast i terminalläge.

apt-get och liknande system lämnar inte mycket övrigt att önska vad gäller smidighet att installera program, så på det planet ligger Linux före enligt mig. Det är fantastiskt att bara kunna skriva t ex "apt-get install valknut" så laddas programmet hem och installeras och alla beroenden sköts automatiskt.

Däremot har jag förbannat Red Hat några gånger förr i tiden när man börjar fastna i rpm-helvetet med brutna beroenden vart man än tittar. Kanske har förbättras på senare tid.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

som sagt tidigare så finns amaroK, vilket är en värdig ersättare till foobar2000 som i sin tur är mycket trevligare än winamp i de situationer där man har fler låtar än vad som ryms på en skärmhöjd.

ATI drivrutiner vilket iofs redan har nämnt.

Synaptic, ett underbart program.(iofs är apt-get lika mysigt)

själv saknade jag(saknar lite fortfarande) en motsvarighet till SpeedFan. nu menar jag inte nått som nästan är som speedfan och kräver massor configpill utan nått jag kan instllera, starta och den ska hitta mina fläktar och tempsens utan massa pill.

jag saknar nått likande miranda(har inte letat så värst mycket)
saknar även hibernation.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz

jag saknar nått likande miranda(har inte letat så värst mycket)

Kopete eller gaim tycker jag nog är fullvärdiga ersättare till miranda

Permalänk
Medlem

Ordentligt stöd för färghantering.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz

saknar även hibernation.

hibernation finns, iaf i ubuntu, men det funkar bara inte så bra med ATIs drivrutiner, allt hänger sig och man blir tvungen att starta om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Sid kommer aldrig att få ett versionsnummer, detta då han aldrig kommer släppas. Etch har inte heller något versionnummer men kommer att få det när det/han släpps, behöver inte bli 3.2 dock. Sarge har versionsnumret 3.1.

EDIT: Paketen för stable, testing och unstable är helt olika (i mer eller indre grad) och paket för unstable ska inte stoppas in i stable, detta då bygger på helt olika versioner av alla libbar (gcc, c++, kde, qt etc).
RPM är så vitt jag vet beroende på fil, medan deb/dpkg är beroende på paket.

...och sid är bara ett kodnamn för unstable, etch ett kodnamn för det som är testing, och sarge ett kodnamn för det som är stable. Det finns alltså alla versioner som släppts genom tiderna (precis som inom alla andra projekt...), en experimentversion, och en blivande stabil version. Hur det kan betecknas som fruktansvärt många förstår jag inte...

Att påstå att två utvecklingsversioner av ett system gör att företagen ogillar distron i fråga är bara dumt. Anledningen till att många företag bygger rpm-paket är att RedHat är ett företag som säljer sin linux-distro till företag, och Debian är en grupp entusiaster som gör ett bra mycket bättre system, men då de inte tar betalt för den vill inte företag ha den. Så företagen som kör RedHat portar till RedHat, eftersom "alla" har RedHat, ungefär som att "alla" som vill använda ATis grafikkort har windows.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk

Ordentligt stöd för att läsa och skriva till NTFS

Visa signatur

Byt till svorak http://aoeu.info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Verkar som om rätt många skulle vilja ha en standard och en dist och sen lite små varianter på det, men att alla har samma grundsystem.
Personligen tycker jag det är en av det stora styrkorna med GNU/Linux, passar inte det ja då provar man det andra tills man hittar nått som passar en själv.
Varför ska alla distar vara likadana/ha samma paketsystem? Finns ju ingen anledning.. Men om man kräver det så finns det ju ett OS som kör MSI och är jätte standard.

Jag får snarare känslan av att folk vill ha windows, men i en ny förpackning.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag får snarare känslan av att folk vill ha windows, men i en ny förpackning.

Tyvärr inte helt ovanligt. Jag har dock en polare som köpte en laptop nyss och han skulle köra linux på den, dock blev det besvärligt eftersom det var ati-chipset på den.

Det fanns inget stöd för hans grafikkort i ATis X-servrar och ljudet fungerade inte, han kom inte så långt som till att testa wlanet men det lär inte fungerat heller.

Ganska synd och att få tag på drivers lär inte bli lätt då ATi inte verkar prioritera *nix.

Det blir nog osx på min laptop tror jag, käns som ett säkrare kort plus att man kan ju alltid byta
till *nix om man skulle bli sugen.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Jag har nog kommit på en ny grej som jag vill ha och det är ett enkelt sätt att installera program på.

OK, så jag har laddat ner ett program med filändelsen .deb. Ska funka i Ubuntu - men det går inte bara att dubbelklicka på filen, utan jag måste gå in i ett terminalfönster och skriva ett kommando (pkgm eller nåt, exakta kommandot får jag förstås leta upp på Internet). Installeraren klagar över att det saknas något paket som behövs, ja men fixa det då! Det borde stå "paketet xlib-bla behövs, vill du installera det?" Och helst ska allt det där gå via dialogrutor så att man slipper terminalen helt och hållet.

Om man vill alltså. Den som känner att han/hon vill ha kontroll över varje steg får förstås göra det via kommandoraden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?