Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR

U=R*I

Strömmen I beror på hur stor resistansen är i kroppen. Det är inte 2A i vägguttaget. Det är inte 10A i vägguttaget. Det är ingenting förrän du har en sluten krets. Hur många ampere bestäms av spänningen U och resistansen R.

du är alltid jordad så länge du står på marken?

U+jord=sluten krets

10A är det på en _FAS_

Permalänk
Medlem

Du är inta alltid jordad om du står på marken... Det beror på vad det är för mark och vad du har på fötterna... ^__^ Ett golv inomhus är tex inte ledande, så det blir inte en sluten krets...

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk

höljet är där av två viktiga anleningar.
1. Att skydda mot oförsiktiga pillare
2. Skydda resten av datorn mot elekriska och magnetiska fält generarade av nätagget.

Så lämna höljet på!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
du är alltid jordad så länge du står på marken?

U+jord=sluten krets

10A är det på en _FAS_

Vet du ens vad en fas är??

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Vet du ens vad en fas är??

en fas är som en backbone på ett nätverk, stommen, finns 3 faser i en normalstor villa

Permalänk
Medlem

Så du kör med andra ord med sådana här kablar hemma:

?

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk

LOL! klart som fan du kan få stöt av 230V! Har hänt mig flera ggr... fan inte kul. Du MÅSTE ha höljet på nätagget, bla för att det ska jordas korrekt osv...

Visa signatur

jak hatar hestar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Så du kör med andra ord med sådana här kablar hemma:

http://www.elfa.se/images/highres/h3047.jpg

?

AHHH din korv... man har alltid 3 faser hemma.... även om man inte kör med sånna där kablar, för att alla kontakter är inte på samma fas för då hade det blivit så sjukt hög ampere på den fasen, så därför leder man tre faser till vart hus och sedan efter delar huset själv upp faserna på ett lämpligt sätt i huset, om du tittar tex bakom spisen så kommer du att se att den har en fler fas kontakt för att den tar mkt ström!

Permalänk
Medlem

Jahaaaa men gud, jag missförstod totalt!

Men i allafall.. det jag ursprungligen pratade om var att man inte kan säga att "det finns 10A i vägguttaget" men att man kan säga att max strömuttag är 10A.. Men skitsamma........

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

kan som blöjelektriker (ett halvår kvar på utbildningen) avslöja att det gör jäääävligt ont med 230V~. inte genom ett finger...men när du får det från hand till hand o därför passerar hjärtat....det känns när man sitter fast...HÖLJE!!! ta en plexibit eller vad som

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

försök föra ett eget skydd då... om de bara e luftflödet du oroar dej för... kör me någe nät eller nåt xD

Permalänk
Medlem

Skulle klippa en häck en dag förra sommaren och då råka jag stoppa in tummen i en glipa i skarvsladden så jag kom åt strömmen. Det gjorde inge ont, kändes som nått pulserade genom kroppen vilket var lite obehagligt, efter att jag kastat iväg skarvsladden så sprang jag runt lite och efter ett tag lugnade jag ner mej En annan gång när jag var liten så stoppade jag ner fingret i en "lamphylsa"(vad det nu kallas för) och fick en redig stöt, fick ett svart hack i fingret hehe... gjorde ont som fan. Nån som vet varför det är så olika?

T.ex om man tar tag i en sånt där elstängsel som man har runt hästar och andra djur så sticker det till i början men om man håller kvar så blir det mer pulserande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Jahaaaa men gud, jag missförstod totalt!

Men i allafall.. det jag ursprungligen pratade om var att man inte kan säga att "det finns 10A i vägguttaget" men att man kan säga att max strömuttag är 10A.. Men skitsamma........

om du nu syftar på mig så skrev jag faktiskt att ett vägguttag oftast ligger på en 10A säkring vilket är helt korrekt

Permalänk
Medlem

Att stötar känns olika från olika gånger beror mest på hur man är jordad.

Fick vid ett arbete med en maskin en ganska obehalig upplevelse, hade armbågen på en kartongskiva för att slippa ha den mot kall durkplåt, tvinnade kablar till ett värmeelement och tyckte det stack till lite, lyckades dra armen åt sidan och jordade ner från tumme/pekfinger och ut precis vid armbågen där "nervpunkten" sitter (där det gör så "#%¤ ont att slå sig) rakt i durkplåten som var på skyddsjord.
Det gjorde rätt ont, armen va helt trött o hängig i en halvtimme efter..

(alltså, det var fel så det var spännings satt på elementen när värmen vad av pga att maskinen bröt nolla istället för fas - förbannad gammal taiwanskit !)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
om du nu syftar på mig så skrev jag faktiskt att ett vägguttag oftast ligger på en 10A säkring vilket är helt korrekt

Jaha, nej det var inte dig jag syftade på, och du har helt rätt i det du säger.

Men fasen, nu börjar detta kännas en gnutta löjligt och en aning off-topic så jag lägger ner.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna vara helt säker, då jag inte vill ha en stöt direkt,
nätagg i trähölje är alltså inte farligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tog isär ett nätagg en gång, kabeln hade varit urdragen i några timmar och när jag satte tummen på en kylfläns så fick jag mig en rejäl kyss (hade resten av fingrarna på undersidan av plåthöljet).
Kan säga att jag tappade känseln i hela armen ett tag.

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

stod på cementgolv med skate dojor på fötterna och gick förbi en strömbrytare på väggen som något ljushuvud dragit loss och som sladdarna hängde lös från. jag lyckades självklart ta i båda sladdarna samtidigt och fick en rejäl stöt.

onT : gör ett hölje. ditt betyg är viktigare än din luftgenomströmning.
finns en massa magnetiska fält och skit i nätagg som kan förstöra.
(och nej jag har inga vetenskapliga belägg för detta!)

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD