Hur länkar man direkt till en sida i en frame?

Permalänk

Hur länkar man direkt till en sida i en frame?

Hej jag undrar hur man länkar till en sida som ligger inuti en frame men samtidigt har kvar huvudsidan.
Om jag bara länkar direkt till sidan (ex hxxp://www.huvudsidan.com/sidan.htm) så får jag upp sidan ren utan de omkringliggande innehållet från huvudsidan.
Hoppas ni förstår vad jag menar annars får jag försöka skapa ett exempel.

Visa signatur

Aopen XC Cube, P4 3,2Ghz, 2048Mb 400Mhz PC3200 RAM, Seagate 80GB HD, NEC3520, Geforce 6600GT.

Permalänk
Medlem

<frame src="namnet.html"></frame>

Så kanske? Använder inte frames så är bara en gissning...

Annars står det väl hur du går på exempelvis www.webdesignskolan.com

Permalänk
Medlem

<a href="sidan.html" target="framenamn">länk</a>

Men du, undvik frames, det är so yesterday

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt och inte missminner mig: lägg ett javascript typ

if (top.location == document.location) top.location.href = 'frameset.html?main='+document.location;

på varje "insida", och ha sen ett script i stil med

if (location.search.length > 5) main.location.href=unescape(location.search.substring(6));

i framesetsidan, givet att ramen du vill stoppa in det i heter main.

Kan finnas nån liten felaktighet i koden, men det här är huvuddragen för hur man kan göra.

Frames är ofta rätt jobbiga, lös det gärna på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem

så som skorpionen sa ska det vara alltså

<a href="sidan.html" target="framenamn">länk</a>

och inget annat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite halvt off topic kanske.
Vad är det som är så kasst med frames?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Lite halvt off topic kanske.
Vad är det som är så kasst med frames?

Som du precis sett så är det ganska svårt att länka till en speciell avdelning på en sida som använder frames.

Permalänk

Vad kan man använda istället för frames då? Finns det ngt enklare och smartare sätt?

Visa signatur

Intel Pentium D830 3.0GHz | 2048MB Dual-Channel DDR2 | 160GB HD | nVidia GeForce 6800 256MB | Tagan 480w | "19 TFT |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga

Som du precis sett så är det ganska svårt att länka till en speciell avdelning på en sida som använder frames.

Svårt? Haha, bara att sätta target=""

Citat:

Ursprungligen inskrivet av barremannen
Vad kan man använda istället för frames då? Finns det ngt enklare och smartare sätt?

Det beror på vad du vill uppnå

Förr i tiden då folk satt på vanligt gammalt modem så var det ju en fördel med framsen för då slapp man ladda om hela sidan och därmed inte ladda hem nya data för att återigen rendera sidan.

Men i dessa tider så går det ju så fort så att det är onödigt med frames. Det enda som måste laddas om är bara massa text och text tar inte lång tid att ladda om det inte är jättemycket. Bilder och sånt cachas av webbläsaren så dem laddas inte hem på nytt.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Svårt? Haha, bara att sätta target=""

Det beror på vad du vill uppnå

Förr i tiden då folk satt på vanligt gammalt modem så var det ju en fördel med framsen för då slapp man ladda om hela sidan och därmed inte ladda hem nya data för att återigen rendera sidan.

Men i dessa tider så går det ju så fort så att det är onödigt med frames. Det enda som måste laddas om är bara massa text och text tar inte lång tid att ladda om det inte är jättemycket. Bilder och sånt cachas av webbläsaren så dem laddas inte hem på nytt.

Nu tror jag inte det var så Skogga menade utan att länka till en sida i en frame från exempelvis ett forum.

låt säga att en sida för enkelhets skull är uppbyggd av två frames, en frames med meny till vänster och en "content"-frame till höger.

hxxp://www.ensida.se

index.html // innehåller frame-strukturen
leftmenu.html // menyn
about.html // startsida i content-frame
portfolio.html // en annan sida som ska visas i content-frame
kontakt.html // en annan sida som ska visas i content-frame

Problemet är ju då att länka till exempelvis sidan portfolio.html, hxxp://www.ensida.se/portfolio.html ger ju resultatet att meny-framen inte finns med när man går till den länken.

Men det finns ju som synes workarounds för det här.
Kan ingen berätta vad som verkligen är så kasst med frames? Har aldrig sett någon ge något motiv till varför.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

B2, Precis.

Inom den egna sidan är det ju inga problem, men om man ska länka till någon annans sida så kan man inte specificera vad framesen ska visa.

Permalänk
Medlem

Aha, tänkte inte så långt.

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare