Projekt tystning av burk. Söker hjälp och tips :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Aerocool VM-102 borde väl funka. Någon som är vass på tyska kan säkert förstå om den passar eller inte. Det står om 6600-kortet där iaf.
http://www.tweakers4u.de/artikel/aerocool_vm-102,,08,2005,,76...

Vass på tyska är jag definitivt inte, och inte babelfish heller tydligen, men dom säger såhär

Citat:

Aero-cool indicates that the VM-102 on all diagram maps - we close here the GeForce 6600 GT AGP of models due to their unusual layout out - may feel domestic. Is realized this spreading compatibility with variable assembly arms, which its consequence according to the specific hole spacings of GeForce, Radeon and CO adapt to let.

Vilket jag tror innebär att den inte passar, så jag får väl nöja mig med VF-700:an tills nån tillverkare gör en passiv kylning med hålen på lite andra positioner vilket jag antar är den enda anledningen till att den inte passar?

Edit: Skickade ett mail till Aerocool nu och kollar med dom, det står "VM-102 is compatible with ALL VGA cards" nämligen och jag tvivlar av någon anledning

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

då måste du bara skaffa ett q-tec dual fan gold:)

Permalänk

Gtek var snälla och sa att jag fick pengarna tillbaks eller byta till en annan kylare.

Ifall jag hittar något dugligt på stan idag tar jag pengarna tillbaks annars byter jag helt sonika till en vf700-cu

Permalänk
Medlem

Sådär, fick svar från Aerocool också:

Citat:

Hi,

Thank you for your interest in VM-102. Since 6600GT AGP version is quite new product, I don't have 6600GT AGP card neither test it but VM-102 is compatible with 6600GT PCI version, I think the power comsumption for PCI and AGP version probally are the same. There are many users have installed VM-101 or VM-102 in 6600GT PCI version.

I have checked the 6600GT AGP layout, you can mount it at normal orientation (no need to rotate 45°), since the main chip is quite small, the heatpipe block should be able to cover the whole chip. Besides, you probally don't need to remove the stocked bridgechip cooler, the heatpipe may not interfer it. Anyway, this is my personal opinion, I need to get a card and try it first.

Let me know if you have any further question.

Best Regards,

William Shih

Så det låter ju faktiskt som att den skulle fungera

Edit: Synd bara att det inte verkar gå att köpa i Sverige, mailade GTek som är deras enda svenska leverantör och ska se om dom kan tänka sig att ta hem den, med motiveringen att den verkar vara den enda som skulle kunna passa 6600GT AGP :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jag bytte från orginalkylningen till en XP120+nexus.

Det jag märkte var att under idle, när speedfan kör fläktarna så sakta det går så var det ingen skillnad i ljudnivå, däremot när fläktarna körs på fullvarv var det ju helt klart skillnad. Eftersom jag mest surfar och skriver på min dator kommer fläktarna sällan upp i varv, och enligt mig var det inte värt dom 700kr som kylningen kostade i inköp. Vart jag ville komma är att beroende på vad du ska använda datorn till så kan orginalkylningen ändå funka för att få en tyst dator.

Angående chassi har jag ett Antec 3700BQE + ett annat nätagg än det som kommer orginal.

Det är ett helt ok chassi, men skulle jag köpa idag skulle jag försöka få tag på ett Antec P150. Tyvärr så är det två 92mm fläktar i fronten istället för en 120mm, men det finns säkert tyskta 92mm'ers + att man kan dra ner dom. P150 verkar lika bra som 3700BQE + att det finns gummiupphängning för hårddiskarna orginal, vilket är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

2st 92mm fläktar är bättre än 1st 120mm i fronten. Varför? Jo för de flesta hårddiskrack är ju inte 120*120mm direkt, de är ju ändå byggda på höjden! Sen låter inte 120mm fläktar mindre än 92mm. De låter mer. De flyttar däremot mer luft per varv än en mindre, men om man inte behöver mer luft, så är en stor fläkt onödig ändå.

Hårddiskar behöver inte mer kylning än en 80mm fläkt på lågvarv. 120mm är bara overkill egentligen.

Det är ingen "upphängning" á la stenhårda gummibussningar i P150 som det är i exv. 3000B/3700BQE/Acousticase etc. Det är en äkta upphängning i gummiband istället och denna är ljusår ifrån i effektivitet!

P150 är inte lika bra som 3700BQE, den är mycket bättre. På alla fronter.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Fick vf700 kylaren idag.. Fick AlCu.. Glömde skriva att jag ville ha CU när jag bytte.
Nåja det är iaf väldigt tyst och nu är det endast nätagget och hårddisken som låter Får se ifall det går att sova med datorn i rummet inatt. Beror nog på hur petig man är.

Permalänk
Medlem

... och jag monterade min Polar Freezer idag!

Återstår att se vilka temperaturer jag får jämför med Schoonern, datorn har inte kommit upp i idletemperatur än riktigt. Ska vänta några timmar och mäta igen, sen drar jag på lite press på det!

En liten varning dock. Polar Freezern var inte 100% kompatibel med mitt moderkort faktiskt. Ett av de nedre hörnen på själva kylaren tog faktiskt i insidan av ljudkontakten på mitt moderkort (ser ut som en liten metallbox som sitter bakom IO-plåten. Jag fick såga bort ca 4mm av ena hörnet på kylaren för att kortet skulle gå att få ned i datorn. Riktigt skumt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Nu börjar det bli dags att införskaffa nytt nätagg och kanske dämpmatta!

Några tips? Helst billigt

Permalänk
Medlem

Aktivt eller passivt kylt nätagg?

Passiva är ju helt tysta logiskt nog. Tystaste aktiva är, som sagt i många trådar, Seasonic S12 430W så vitt jag vet. Det kommer låta mindre än vad dina hårdiskar gör i idle (om du inte kör 2.5"-diskar.

Som ljudisolering behöver du något som är hyfsat tungt helst. Vara vanligt "fluff" eller skumgummi hjälper inte så mycket. Se till att fixa någon dämpmatta som har en tjock bas av gummi (bitumen) eller asfalt eller nåt. Tunga paneler vibrerar mindre än lätta (eller vid andra frekvenser snarare), därför kan dämpmatta hjälpa lite, och det är även därför tjocka stålchassin är att föredra framför tunna aluminiumchassin.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.