Extremt krisläge, hjälp mig snälla! Dator krasch.

Permalänk

Extremt krisläge, hjälp mig snälla! Dator krasch.

Tjena.Jag vet att det är VÄLDIGT mycket text, men det är ett stort problem, varken jag eller kompisar klarar av att fixa, snälla hjälp!:( Jag kan börja med att säga att jag kör windows xp.
Jag har ett extremt krisläge på min dator ; otur som man har, så har man antagligen lyckats få ett virus på datorn. Den senaste veckan(kanske 2 veckorna) har jag sett att en system fil alltid dragit 10% av min cpu.
Igår när jag hade igång datorn, så märkte jag att den var extremt seg, reagerade knappt, hängde sig, med mera.
Jag tänkte "äh, det fixar väl sig om jag startar om" och jag rebootade. Då började det.
Datorn vägrade, när jag kom fram till XP loggan, när den blåa raden som visar att datorn laddar upp windows , så rörde sig inte någon blå rad, utan den stog still i kanske 3-4 sekunder, sen startades den om automatiskt.
Då kom det upp en meny, där det stog lite saker, sen fick man välja mellan "Vill du starta datorn i felsäkert läge?"
"Felsäkert läge med nätverk?" "Felsäkert läge med kommandotolk"
"Vill du starta datorn med senaste fungerande konfiguration?"
"starta windows normalt"
Jag prövade allt, men det som hände var att jag kom till xp loggan, utan att det fortsatte, och sen startades om(i felsäkra lägets fall , så är det ju ingen xp logga ioförsig, där är det ju bara ord, som visar vad som laddas upp)
Jag ringde upp och frågade flera stycken jag känner som kan en del om datorer, dem sa att jag skulle gå in i någon slags kommandotolk, och jag prövade en del kommandon, men det ville inte fungera, kan viruset ha blockerat? Iallafall, efter ett tag bestämde jag mig att formatera, trots dem timmars skolarbeten jag hade på datorn, men som sagt, jag formaterade, sen installerade jag Xp.
Allting fungerade som det skulle igårkväll, men när jag satte på datorn idag , så kom det upp en meny som visade att datorn håller på med chkdsk(checkdisk) och det kom upp en del problem, då började jag bli lite orolig. Datorn gick igång dem första gångerna, jag kunde logga in, etc etc, men senare blev det fler och fler problem, och ett program jag hade på datorn sa att jag hade 175 fel på datorn.
Efter ett par reboots, så gick den inte igång igen, så jag tänkte installera om xp igen, jag började formatera, sen när formateringen är klar står det "Datorn kommer stängas av automatiskt om 15 sekunder , efter det fortsätter installationen"
Ingen installation fortsatte, så jag gick in på skivan, för att installera, men den vill hela tiden formatera innan(jag väljer NTFS, inte snabb versionen,)
Efter formateringen blev det likadant igen, jag det stog att den skulle startas om och sen fortsätter installationen, vilket den inte gör, så jag måste formatera och formatera, men jag kan inte installera xp!:(

Permalänk
Medlem

Låter som om dina partioner eller hårddisken ä skadad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Jag har prövat att skapa om partitionerna.. Du säger att HDD:n kan vara skadad, på vilket sätt menar du då? Att den har kraschat eller att det är nåt virus som ligger och stör? kan viruset förhindra ominstallation?

Permalänk
Medlem

Det låter som att hårddisken inte mår så bra. Kanske har gått dygnet runt en längre tid som demo-ex? Det är mycket rörliga delar i en hårddisk och de kan ju gå sönder. Testa med en annan hårddisk om du kan och om det är problemet så kan du ju få en ny om du fortfarande har garanti på disken eller så får du köpa en ny.

Permalänk

OK, En sak jag glömde nämna i problemet, det är att ibland så låter datorn märkligt, då menar jag verkligel LÅTER, inte piper, utan mekaniskt läte, som om någon del i datorn håller på och krockar låter det. Men det har pågått ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas91
OK, En sak jag glömde nämna i problemet, det är att ibland så låter datorn märkligt, då menar jag verkligel LÅTER, inte piper, utan mekaniskt läte, som om någon del i datorn håller på och krockar låter det. Men det har pågått ett tag.

Ja, där ser man. Låter ju verkligen som du har fått problem med hårddisken.
Kolla att alla fläktar går också så det inte är värmeproblem du har.
Kan vara för varm processor eller så kan ju minnena bli varma och då kan det hända att datan som skrivs till disken inte mår bra.

Jag tror dock starkt på att det är en ny hårddisk som gäller i ditt fall.

Permalänk

Enligt termometern på CPU:N så är det helt normal temperatur, minnerna har jag ingen mätare på, så dem vet jag inte.
Jag tror också starkt på att det kan vara ett problem med HDDn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas91
Enligt termometern på CPU:N så är det helt normal temperatur, minnerna har jag ingen mätare på, så dem vet jag inte.
Jag tror också starkt på att det kan vara ett problem med HDDn.

Ja definitivt. Det är ju inget mjukvarufel iallafall.

Visa signatur

P4 Northwood 2,8GHz @ 3,4GHz | Abit A17 | 2x512Mb Corsair TWINX-3200XL @ 200 MHz 2-2-2-5 | Leadtek GeForce 6800LE 128Mb 12x1,5vp 370/900 | 40Gb