Permalänk
Medlem

PSP är det värt de??

tjena jag funderar på att skaffa alternativt önska mig en PSP i julklapp. men då kommer frågan är PSP värt pengarna? är det en sådan ball pryl att man kna skaffa en sådan ;).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Ja speciellt om du har 1.5 då kan du köra all möjlig homebrew och spel.

Permalänk
Medlem

1.5 är det mjukvaran i den lr hårdvaru version?? är inte så insatt i detta.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Kommer du att ha råd att punga ut ut med 500kr för spel typ var tredje månad så är det värt det. Annars är det ganska meningslöst att köpa PSP bara för att köra super nintendo spel på den.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut du ska köpa en, speciellt med 1.5 :P. Problemet är att jag måste skaffa mig ett nytt Memory stick. Någon som har några bra ställen med billiga 1gigs, billigate jag har hittat är 703sek.

Permalänk
Medlem

1.5 Är firmwire versionen. Det går att downgrada från 2.0 för att kunna spela homebrew spel och/eller emulatorer.
SNES är skojj;)

Backtotopic:
Jag tycker dock inte det är värt pengarna.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Om det är en bärbar spel-konsoll du är ute efter tycker jag absolut Nintendo DS är ett bättre val. vem vill inte spela Mario Kart och andra spel online mot andra spelare världen över helt gratis??

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

PSP har ju WiFi, dvs. funkar det klockrent(om än inte så snabbt) att surfa.

Sen är ju kombinationen ett 2 gb memorystick och en hårddiskmp3-spelare med usb host-funktion rätt ultimat, då är det bara att ladda över det man behöver för stunden.

PSP:n är ju sjukt glassig och grafiken är riktigt imponerande men det blir ju rätt dyrt i slutändan. Sen så finns det ju inte särskilt många(bra) spel än så länge, men det är väl en tidsfråga.

Jag skulle köpa en om jag inte behövde bry mig om vad det kostar, men tyvärr funkar inte det just nu..:)

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk

jag funderade lite på en eftersom den kan spela upp avi-filer men sony har låst skiten så att man inte kan spela upp filer i så hög upplösning som skärmen är gjord för, vill man kunna göra det måste man köpa dyra umd-diskar.. orka..

Permalänk
Medlem

spelen börjar ju komma nu, såg GTA på spelbutiken idag.. det kliar verkligen i fingrarna nu. men frågan återstår: är det värt de?

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte fråga oss om det är värt det för det är ju en högst individuell ställning. Det är väl som med alla "dyrare" saker man köper. Om man behöver och vill ha det tillräckligt mycket ÄR det värt det.

Permalänk
Medlem

Re: PSP är det värt de??

Från en PSP-ägare: Nej.

Motivering (och självklart min personliga åsikt):

Spel - Få (om man jämför med DS), dyra, portade spel med medelmåttig kvalité (mot vad de kunde vara). Knappt några spel släppta som är byggda från grunden för just PSPs plattform. "Lång" uppstart på de flesta spel.

Film - UMD = dyrt. Ej full upplösning med egen komprimering.

Musik - Ej stöd för annat än mp3 (wma med senaste mjukvaran). Dessutom är Memory Stick dyrt och på tok för lite plats. Dessutom kan man inte lyssna på musiken i spel eller ens när man kollar på bilder. Dessutom är jag personligen inte nöjd med ljudkvaliten. Min JoS är till och med bättre(!)

Bilder - Tja, jpg och gif...

Det finns mycket plus med den också, ska sägas, men sammantaget tror jag du blir mer nöjd med en DS och en mp3-spelare (vilket borde kosta samma som en PSP).

Permalänk
Medlem

1870:- (som jag betalade för mitt PSP) tycker jag inte är speciellt mycket för en så pass kapabel apparat. Men det är klart. En hel del skulle ju kunna varit anorlunda med den för att få den ännu bättre.
Bara spelet Lumines gör att det kändes som ett bra köp.

Nu har jag ju haft turen att ha råd med både ett PSP och ett DS och jag fick precis Mario Kart DS i brevlådan. Där hade vi KLAR spelglädje. Även bomberman är underbart. Och barnen diggar nintendogs.

Men jag saknar en helt öppen plattform som inte dikterar vad jag får ladda ner och spela så därför beställa jag PRECIS ett GP2X som kompliment till PSPn (som är nergraderad för homebrew, men det är får krångligt och jobbigt att mecka med den).

Söker du efter en spelmaskin och känner att det kommer svida i plånboken rekomenderar jag dig att leta upp spelvideos,låna polares spel samt läsa recensioner och sen chansa.