Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Well duh, det är ju just det som är problemet, fler och fler "normala" aktiviteter och åsikter blir olagliga för att de inte stämmer med vad som är konsensus/PK. (länk)
Vad gör du när det blivit olagligt att kryptera utan att lämna in dina nycklar till polisen?

Det är något som jag känner väldigt starkt för vad gäller krypteringsnyckeln. Den skulle jag aldrig lämna ut om det så skulle göra mig kriminell.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Vi kan iaf glädjas åt att en revolution kommer att gå ganska lätt i Sverige eftersom det inte finns några poliser...

Jag tror att 1 miljon poliser på stan är en bättre invenstering än 1 miljard hårddiskar.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Det är något som jag känner väldigt starkt för vad gäller krypteringsnyckeln. Den skulle jag aldrig lämna ut om det så skulle göra mig kriminell.

Man måste fråga sig om det är de egna handlingarna eller lagstiftningen som är kriminell. För min del är svaret självklart.
Om jag har något att dölja? -Jodå, hela mitt privatliv som ingen utomstående har med att göra.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Detta måste på något sätt stoppas. Sprid budskapet, innan EU blir exakt som USA. Sätt upp en hemsida med namnunderskrifter, gör något! Visa att vi har demokrati. Tillbaks till tentapluggandet. Men seriöst kan inte någon fixa en hemsida, det finns ju tom en färdig portal för namnunderskrifter (kommer dock inte ihåg namnet).

http://www.stoppa-storebror.se/

Permalänk

Detta förslag kommer troligen att gå igenom. Man kan ju som vissa sagt tidigare bara beklaga att det inte skrivits om detta tidigare. Skulle tro att gemene man inte har en aning om vad förslaget kommer att innebära. Sen kan man ju undra vad vår mycket populäre(jo han e faktiskt det) justitsieminister har bakom pannbenet när man driver en sån här fråga så hårt som han gjort. Men han kanske känner att hundarna flåsar honom i nacken och har en konstig pervers önskan att hinna klubba igenom en lag så att alla kommer ihåg honom.

Permalänk

Jag tänker då rakt inte rösta på vårt sk. arbetarparti nå mer iaf.

Det är inte undra på att folk tappar tron på demokratin i allmänhet och politiker i synnerhet.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo, det har man. Bara för att man inte åker dit betyder ju itne det att jag vill ha någon som sitter och kontrollerar vem jag pratar med, vilka sidor jag besöker och annat. Vill jag vara inne på sidor om dvärgar som färgar åsnor gröna medans de onanerar (om jag nu hade velat det) så skall ingen sitta och kontrollera det, det är ett intrång i mitt privatliv.

Joo, det har vi märkt. Det enda de vet är hur man tar hand om sin egen plats vid makten. Att den folket får lida bryr de sig ju uppenbarligen inte om. För det var ju ingen som skulle sätta dit medelsvenssons med hjälp av de nya fldelningslagarna heller lovades det ju dyrt och heligt av dem, men istället är det _bara_ medelsvenssons och smådelare som åkt dit.

Visst, och sen kan vi tänja på det bara liiiiite gran, så kommer vi åt alla andra farliga människor med, som de där som inte har förkläde på sig när de lagar mat och dricker mjölk direkt ur kartongen... de kan ju sprida baciller, de måste vi givetvis fängsla. För att inte tala om alla som kanske säger nått illa om göran persson, de kanske vill starta revolt, de måste vi haffa... och alla som läser tidningar/böcker som innehåller någonting som kan tolkas som skadligt för styret...

Slutligen.
Snälla säg att du inte är så här naiv utan bara är sakrastisk och skämtar.
Såna där attityder är vad som möjliggör att staten styr våra liv och bestämmer saker de inte har med att göra. Det är folkets sak att kontrollera staten. Det är vi som är kontrollorganet för vårt styre. Att då ha attityden att "ja, vi följer dem tveklöst för de vet säkert bäst" funkar inte.

bra skrivet!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Om man redan blir klassad som en terrorist, så får man väl bli en då. Har redan helskägg, så det är bara det lätta kvar.

Nä, men seriöst. Det går ju utför, helt klart. Frågan är hur mycket samhället klarar att ta innan folk verkligen blir förbannade.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Hur mycket hade de tänkt lagra??
Jag menar, det är en väldans massa människor som ständigt laddar ner filer av olika slag, hur ska de få plats med allt? Även om dom kanske sparar all information i kort tid så krävs det nog en hel del lagringsutrymme, nån som har koll på hur det ligger till?

Tänk såhär istället; För att lagra all information kommer det gå åt MASSOR med lagringsmedia. Vilka betalar för lagringsmediet då? Staten. Vart får staten sina pengar från? Skattebetalarna. Dvs, oss. Och vi vill inte ens ha skiten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Helt åt h*****e detta!

Possitivt dock att lan-partyn skulle bli sjukt populärt igen, jag menar när hela den svängen började så gick man på dom för att byta mjukvara/film/whatever med andra, dvs. när internet var ungt. Piratkopieringen kommer finnas kvar även om lagen går igenom, vilket jag betvivlar, dock får man filmerna/spelen/whatever senare än idag, genom andra kanaler! Back to the future...

Min tanke.

Permalänk

Ingen annan som insett att den här lagen är helt verkningslös mot terrorister?
Tänk på hur många hundratusentals trådlösa routrar som privatpersoner
har bara i sverige. De flesta är helt öppna efterssom folk inte vet hur
man spärrar dem. En terrorist har verkligen inga svårigheter att hitta
ett trådlöst nätverk tillhörande någon ovetande svensk småbarnsmamma.

Det går inte att förbjuda trådlösa routrar.
Det går inte heller att skapa en verknigsfull lag om att alla routrar måste
vara lösenordsskyddade/krypterade.
Alltså betyder det att terrorister kan fortsätta precis som förr, att kommunicera
på internet via stulen bandbredd från ovetande medorgare.
De enda som man kommer åt med denna lag är fildelare.

Hur korkade tror lagstiftarna att terrorister är?
Och hur korkade tror de att vi surfare är ?
själklart har vi genomskådat deras pajasfasoner.

//Digitalemu

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Hur korkade tror lagstiftarna att terrorister är?

Just det!
Det verkar som våra folkvalda har missat att en terrorist är inte lika med en idiot.

Man kan väl tycka sättet att uttrycka sig på är väldigt extremt och konstigt, genom att spränga sig själv och andra i luften o.s.v.
Men att de skulle vara så dumma som de verkar tro och så lätt-stoppade genom att övervaka data på detta sättet, det är befängt.

Jag tycker detta är buggning på högsta nivå...

Har vi verkligen så mycket skattepengar i Sverige som måste brännas på en jävla massa hårdvara och personal för att övervaka invånarna?

Nord-Korea är inte längre ett hot för mig, det är ett alternativ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Ingen annan som insett att den här lagen är helt verkningslös mot terrorister?
Tänk på hur många hundratusentals trådlösa routrar som privatpersoner
har bara i sverige. De flesta är helt öppna efterssom folk inte vet hur
man spärrar dem. En terrorist har verkligen inga svårigheter att hitta
ett trådlöst nätverk tillhörande någon ovetande svensk småbarnsmamma.

Det går inte att förbjuda trådlösa routrar.
Det går inte heller att skapa en verknigsfull lag om att alla routrar måste
vara lösenordsskyddade/krypterade.
Alltså betyder det att terrorister kan fortsätta precis som förr, att kommunicera
på internet via stulen bandbredd från ovetande medorgare.
De enda som man kommer åt med denna lag är fildelare.

Hur korkade tror lagstiftarna att terrorister är?
Och hur korkade tror de att vi surfare är ?
själklart har vi genomskådat deras pajasfasoner.

//Digitalemu

Precis. Det är här är ju bara ett drömläge för musik och film industrin att kunna få tillgång till ett register så att man kan stämma fildelare. Vilket de säkerligen kommer att få.
Det bästa vore ju om fildelningen upphörde. Då skulle särskilt musikindustrin få reda på den bittra sanningen de länge blundar för. Deras siffror kommer gå ner. Försäljningen kommer sjunka. Varför? Jo, ett företag som vägrar att anpassa sig efter konsumenten kommer inte att gå långt. Musikindustrin måste göra det lättare och framförallt till ett hyffsat pris underlätta för den som vill köpa musik. Vem köper ett album för 190 kr där två låtar är bra och hur många gånger går just dessa två låtar att få tag i genom att ladda ned i hyffsad kvalitet? Och gör man det så kostar låten 10 kr vilket jag anser är ett skämt då de slipper materialkostnad för framställning av skivan etc, samt att du har bara en kvalitet att välja på. Jag skulle vilja ha möjligheten i alla fall att ladda ned filen till orginal-kvalite. Hittills har jag inte sett en enda som erbjuder detta alternativ. När det inte finns så många alternativ annat än piratkopiering så kommer den att bestå hur ärlig människan än är. I filmindustrins hörna är det nästan bara Sonys utspel om att vilja skydda allt som går.
Så att detta register är till för att förhindra terrorister är bara snick snack. Det är bara ett verk av musik och film industrin.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

En intressant sak som ngn på idg.se påpekade är att man en gång om året gratis kan begära ut ett registerutdrag från alla personregister man är med i. Eftersom IP är en personuppgift borde det här registret mkt väl platsa. Intressant om "alla" begärde ut sina surfvanor..

http://dsv.su.se/jpalme/society/datalagen-analys-9807.html
och
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM (§26)

Permalänk
Medlem

Politikerförakt. De som röstar JA till detta tycker jag inte har intelligens eller rättigheter att representera andra än sig själv. Eller så har de inte skött sitt jobb på ett korrekt sätt.

Jag skiter fullständigt i vad de gör med skatter och sådana småsaker i jämförelse. Sossar eller moderater spelar inte nån dj*vla roll. Det krävs något realistiskt för att få detta landet på fötter. När de börjar leka med privatlivet på detta sättet så har de gått för långt. De har inget där att göra.

F*n ge 100 miljoner till polisen istället. Eller var det miljarder? Aja skit samma.

En eloge till dem som faktiskt svarat på mail.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Olagligt att kryptera? Undrar hur det blir med allt trådlöst, måste man helt plöstligt köra okrypterat där? Låter lite knepigt.
Blir till o börja köra W.A.S.T.E ev. då

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Olagligt att kryptera? Undrar hur det blir med allt trådlöst, måste man helt plöstligt köra okrypterat där? Låter lite knepigt.
Blir till o börja köra W.A.S.T.E ev. då

där har vi en rätt rolig aspekt...
Om man inte får ha krypterade wlan så öppnar man nog upp fler möjligheter för dessa ihopfantiserade terrorister att kommunicera, eftersom de då kan skylle på andra genom att använda deras nät...
Det är ju verkligen tydligt att våra oh så smarta (läs: totalt IQ-befriade imbiciller) politiker verkligen tänkt igenom det här...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Glömsk

Hittade ett bra citat på slashdot:

Citat:

The terrorists have won again, not because they killed 50 people with some bus bombings, or 2,000 people with a few planes, but because their random acts of murder make our leaders think that they can make the world a better place by taking away freedoms. Our governments have taken away far more freedoms from us than the terrorists ever have. Good job, terrorists: mission accomplished.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Någon som sa att omröstningen skjutits upp tills imorgon, kan någon bekräfta? Och kan man läsa lagförslaget någonstans?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

zapher: tänkte oxo på det, det kanske var därför som Carlshamre sa att omröstningen var 14:e dec?

hursomhelst har jag fått 2 nya mailsvar från eu-parlamentarikerna, båda var emot direktivet. Hmm... man kan ju fråga sig varför inte ja-sägarna hör av sig???

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Glömsk

Debatten är idag och själva omröstningen är tydligen imorgon. .

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
En intressant sak som ngn på idg.se påpekade är att man en gång om året gratis kan begära ut ett registerutdrag från alla personregister man är med i. Eftersom IP är en personuppgift borde det här registret mkt väl platsa. Intressant om "alla" begärde ut sina surfvanor..

http://dsv.su.se/jpalme/society/datalagen-analys-9807.html
och
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM (§26)

Jo, men den aktionen slår ju fel.
Det är inte ISP:erna som ska straffas, de har ju motsatt sig detta.

Jag är inte speciellt förhoppningsfull för morgondagen, men det berömda bägaren blir ju lite fullare och så småningom kommer droppen som gör att den rinner över...

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

den droppen är inte långt borta nu!
Om detta går igenom vad då nästa steg? Att öppna all post som vi skickar?
Boken 1984 kanske borde ges ut i en ny upplaga alá 2006 ?

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som att sossarna bara vill förstöra så mycket de bara kan innan de åker ut med huvudet före..

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Eson, du kan ju ta din politiska "propaganda" och diskutera någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Eson, du kan ju ta din politiska "propaganda" och diskutera någon annanstans.

Så du är för detta förslag? Eftersom du inte gillar åsiktsfrihet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Så du är för detta förslag? Eftersom du inte gillar åsiktsfrihet.

Det är ju faktiskt inte bara sossar som är för detta förslaget... För det brukar de vara Folkpartister och moderater som propagerar för sånt här skit i största allmänhet

Permalänk

Någon som vet hur det gick?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_deckard
Någon som vet hur det gick?

Var det inte bara debatt idag....? Har för mig själv omröstningen är imorgon...

Permalänk
Medlem

Debatt idag, omröstning i morgon förmiddag klockan 11.30.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.