Varför köpa en dator att spela på??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munksockan
Playstation 3 kommer att äga en dator, med sin processor och grafikkort kommer de ha de bästa spelen plus inte kosta alla slika mycket som en dyr dator. Sedan sägs det att man komemr att kunna durfa på internet som är bra och lira mot andra via internet. och sen e det bara att köpa tangetbord och mus till Ps3 sen och lira på.

PS3 kommer att äga så stenårt ;D

Hur kan du säga så när det är typ ett halv år kvar tills ps3 släpps, vem vet vad det finns för grafikkort och processorer till datorn när ps3 väl är ute. Förhoppningsvis finns det komponenter som äger sönder ps3 totalt. Sen tycker jag att det låter lite konstigt att PS3 kommer ha de bästa spelen bara för att den har host "bäst" hårdvara, har väl inget med det att göra.

Datorn har och kommer alltid äga stenhårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
Men sedan om man vill spela realistiska bilspel så är det datorn som gäller
Eller det kanske finns till konsol exempelt GT Legends, GTR, GPL? ^^

Det där är nått jag aldrig riktigt förstått...
Man spelar ju spel (iallafall gör jag det) för att kunna ha kul och göra sånt där som man itne kan i verkligheten... Så jag fattar inte poängen med "realistiska" spel... Kanske flygsim då eftersom de flesta av oss inte har någon möjlighet att flyga plan i verkligheten.

skulle faktiskt vara trevligt att höra en anledning till att man i den verkliga värdlen vill simulera den verklighet man redan är i... känns lite bakvänt för min del...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
Men sedan om man vill spela realistiska bilspel så är det datorn som gäller
Eller det kanske finns till konsol exempelt GT Legends, GTR, GPL? ^^

Gt 3 platsar lätt in som det och detta är på konsol, men i överlag så är det till pc som de flesta simulatorer finns. Kan la vara okej att spela spel som Burnout Revenge ibland men jag tilltalas mer av bil simulatorer och det verkar som dessa spel mer och mer börja komma till konsol.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belga
Det där är nått jag aldrig riktigt förstått...
Man spelar ju spel (iallafall gör jag det) för att kunna ha kul och göra sånt där som man itne kan i verkligheten... Så jag fattar inte poängen med "realistiska" spel... Kanske flygsim då eftersom de flesta av oss inte har någon möjlighet att flyga plan i verkligheten.

skulle faktiskt vara trevligt att höra en anledning till att man i den verkliga värdlen vill simulera den verklighet man redan är i... känns lite bakvänt för min del...

Anledningen till att man simulerar nåt på en dator är oftast att detta är nåt som kan vara livsfarligt i verkligheten. För att ta ett exempell så kan jag nämna rally sporten. Här rör det sig om höga hastigheter med mycket små marginaler. Skulle man köra rally i verkligheten på samma sätt som nybörjare så skulle man nog lätt köra av vägen eller ännu värre. En simulator ger en möjligheten att "testa" detta på ett säkert sätt. Det finns dom som lärt sig flyga ett flygplan via en simulator på dator. Vad tror du man använder inom försvaret för de som aldrig styrt ett flygplan tidigare och varför tror du spelet Americas Army skapades?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd

alla genrer går att köra på PC, online/multiplayer uppfattas lättare på PC än på konsoller + på Pcn använder man internetet till en massa annat, o samtidigt så är det lätt tillgängligt till spel = simpelt.

PCn funkar till massa annat också + PCspel är oftast mkt mer detaljerade än konsollversionerna av samma spel exempelvis + du kkan bestämma i options om du vill ha lägre eller högsta inställningar det gör óckså att jag tyckre iaf att spelen blir mer värda till PC än konsoll och du behöver inget minneskort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det där är nått jag aldrig riktigt förstått...
Man spelar ju spel (iallafall gör jag det) för att kunna ha kul och göra sånt där som man itne kan i verkligheten... Så jag fattar inte poängen med "realistiska" spel... Kanske flygsim då eftersom de flesta av oss inte har någon möjlighet att flyga plan i verkligheten.

skulle faktiskt vara trevligt att höra en anledning till att man i den verkliga värdlen vill simulera den verklighet man redan är i... känns lite bakvänt för min del...

Du har rätt men sedan så hur många har möjlighet att köra en riktig F1?, Ferrari?, Porche? m,m i verkligheten?
Och alla har inte möjlighet att tävla med riktigt bilar heller.
Om alla skulle ha råd och möjlighet att tävla med riktiga sportbilar då skulle ju realistiska bilspel vara helt onödiga förutom till dom som inte vill riskera att skadas i en krash
För såklart är saker o ting roligare i verkligheten än i något spel.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Inaktiv

OBS: alla dessa åsikter är mina egna och skall inte ses som påhopp och liknande.

jag har köpt min sista dyra superdator. anledningar:

1. Trött på att konfiguera spel i timmar bara för att få det att funka någorlunda bra, gillar inte att ta bort "high shadows" bara för att programmerarna inte har någon som helst känsla.

2. Att vara aktuell med PC-spel är MÅNGA gånger dyrare än på konsoll

3. sitter på en widescreen skärm och måste leka med fov, custom aspects osv osv

4. Konsolspelen är på god väg att komma ikapp PC när det gäller onlinestöd

5. ALLA har (nästan) samma spelupplevelse på konsoll, dvs blir en mindre splittrad comunity.

6. Det kommer många FLER bra spel till konsol än PC

7. När spelmakare lyckas få min 6 år gammla PS2 att spela upp Shadow Of The Colossus med en 300 mhz processor och 4 mb VRAM så skäms jag över min superdator.

En av anledningarna som många hänger fast vid sin PC är att man kan göra "så mycket annat". Men då har ni inte förstått argumentationen då det går att göra allt det goda (minus spela senaste spelen) utan att behöva köpa nya prylar för 10 000 kr varje år.

Jag vill inte stoppa någon från att spela PC-spel, jag kommer fortsätta göra det oxå, men FÖR MIN DEL så är PC-hysterin över och iom det så kan jag lägga massa pengar på annat och ändå spela skitroliga spel

för infons skull sitter jag på en burk med följande specs:

AMD64 3800+
1024 DDR
X850XTPE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

hört talas om Bsod?

Japp, har aldrig fått på min burk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

drivrutinstrul?

Aldrig hänt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

virus

Aldrig fått. (nästan och då var det ofarligt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

stressen att alltid fjanta runt med nya bra prylar

?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

För att inte tala om installations-strul...

Händer nästan aldrig. (om du nu inte syftar på att man överhuvudtaget måste installera något, för då kontrar jag med att det är segare på konsoll)

Känns som någon spelat för mycket konsoll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
OBS: alla dessa åsikter är mina egna och skall inte ses som påhopp och liknande.

jag har köpt min sista dyra superdator. anledningar:

1. Trött på att konfiguera spel i timmar bara för att få det att funka någorlunda bra, gillar inte att ta bort "high shadows" bara för att programmerarna inte har någon som helst känsla.

2. Att vara aktuell med PC-spel är MÅNGA gånger dyrare än på konsoll

3. sitter på en widescreen skärm och måste leka med fov, custom aspects osv osv

4. Konsolspelen är på god väg att komma ikapp PC när det gäller onlinestöd

5. ALLA har (nästan) samma spelupplevelse på konsoll, dvs blir en mindre splittrad comunity.

6. Det kommer många FLER bra spel till konsol än PC

7. När spelmakare lyckas få min 6 år gammla PS2 att spela upp Shadow Of The Colossus med en 300 mhz processor och 4 mb VRAM så skäms jag över min superdator.

En av anledningarna som många hänger fast vid sin PC är att man kan göra "så mycket annat". Men då har ni inte förstått argumentationen då det går att göra allt det goda (minus spela senaste spelen) utan att behöva köpa nya prylar för 10 000 kr varje år.

Jag vill inte stoppa någon från att spela PC-spel, jag kommer fortsätta göra det oxå, men FÖR MIN DEL så är PC-hysterin över och iom det så kan jag lägga massa pengar på annat och ändå spela skitroliga spel

för infons skull sitter jag på en burk med följande specs:

AMD64 3800+
1024 DDR
X850XTPE

1.Man behöver inte konfigurer spel i timmar.
2. Hur resonerar du då? Att köpa en komponent för nån tusing kan göra underverk. Det som talar för en dator är att du kan spela de nya spelen även med din gamla burk. För att spela de nya konsol spelen däremot måste du köpa en ny konsol. Om du däremot måste ha det absolut snabbaste så förstår jag ditt resonemang lite mer. Det kostar att ligga på topp.
4.Har väldigt svårt att se att detta kommer hända
5.På en konsol kan man inte göra ett skvatt åt att det hackar när det händer mycket på skärmen detta som man kan på en pc.
6.Med tanke på att detta är din åsikt så gissar jag att strategispel, flysims och fps:er inte tillhör dina favoriter. Själv så anser jag att merparten av de spel jag vill ha kommer till pc. Sen finns det väl några spel som kommer till 360 som man skull vilja ha men än så länge inget som man inte sett förut.
7.Man kan inte riktigt jämföra en dator med en konsol, dels pågrund av operativsystemet som kräver en del av datorn och dels för att en konsol är "uppbyggd" på ett annat sätt.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
1.Man behöver inte konfigurer spel i timmar.
2. Hur resonerar du då? Att köpa en komponent för nån tusing kan göra underverk. Det som talar för en dator är att du kan spela de nya spelen även med din gamla burk. För att spela de nya konsol spelen däremot måste du köpa en ny konsol. Om du däremot måste ha det absolut snabbaste så förstår jag ditt resonemang lite mer. Det kostar att ligga på topp.
4.Har väldigt svårt att se att detta kommer hända
5.På en konsol kan man inte göra ett skvatt åt att det hackar när det händer mycket på skärmen detta som man kan på en pc.
6.Med tanke på att detta är din åsikt så gissar jag att strategispel, flysims och fps:er inte tillhör dina favoriter. Själv så anser jag att merparten av de spel jag vill ha kommer till pc. Sen finns det väl några spel som kommer till 360 som man skull vilja ha men än så länge inget som man inte sett förut.
7.Man kan inte riktigt jämföra en dator med en konsol, dels pågrund av operativsystemet som kräver en del av datorn och dels för att en konsol är "uppbyggd" på ett annat sätt.

vill inte säga att du har fel för du har bra argument om man antar vissa saker men t.ex. så är DE FLESTA konsolspelen skapade efter hårdvaran så det är inte ofta som konsolspel "hackar när det händer mycket på skärmen". Jag kan ärligt säga att jag inte spelade project gotham racing 2 på min xbox därför att spelet renderades i 30 fps... spelar hellre GT4 där 60 fps gäller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
vill inte säga att du har fel för du har bra argument om man antar vissa saker men t.ex. så är DE FLESTA konsolspelen skapade efter hårdvaran så det är inte ofta som konsolspel "hackar när det händer mycket på skärmen". Jag kan ärligt säga att jag inte spelade project gotham racing 2 på min xbox därför att spelet renderades i 30 fps... spelar hellre GT4 där 60 fps gäller

Håller med om att många spel oftast inte hackar. Spel som Ratchet and Clank flyter på bra tills det blir många fiender som ska renderas. Jag har inte själv spelat Killzone men av det jag läst har jag förstått att det är ett mycket snyggt spel som tyvär inte Ps2 klarar av att köra i 60 fps utan problem. För mig så kvittar det om grafiken är det snyggast man nånsin sett om jag inte kan göra ett dyft åt det. Det är både en föredel och en nackdel med att man inte kan byta komponenter i en konsol. Fördelen är att spelet flyter lika bra (eller dåligt) hos alla andra med samma konsol, nackdelen är även dess fördel tyvär. Enda möjlighteten att spela Killzone med en bra fps är väl i så fall att köra det på en Ps3:).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna med en console?

Man kan sitta i tv soffan istället för vid datorn - de är den största fördelen med en console.

Detta passar bra till vissa typer av spel. Sport/bilspel, vissa typer av RPG typ FF, Fighting spel(!) Äventyrsspel typ zelda.

Jag tycker att i de flesta fallen saknar console spelkännsla, de är alltid så fyrkanitga och stela.
Att en kontroll aldrig kommer matcha mus/tb är en annan sak som man kan nämna.
Sedan tycker jag också att grafiken på consoler aldrig kommer upp i en higend dators kapasitet.

Däremot FF och Fightinspel typ Tekken osv, här äger console PC bigtime.

I alla andra genrer äger PC console, inte mycket att snacka om imo.

FPS, Strategi, MMORPG, RPG ( typ Baldursgate/Fallout ) här har en console inte en chans.

Sedan använder jag datorn dagligen till att skriva arbeten, Surfa osv. Någont som datorn passar utmärkt till. Även om consolerna försöker komma in på samma användningsområde så tror jag inte de kommer lyckas slå ut datorn.

Det som är något negativt med datorn är dock att den är dyrare. Men datorn kan man lätt byta ut kompoenter och på så vis häng med i utvecklingen.

PC är för vuxna
Console för de yngre

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Vad är fördelarna med en console?

Man kan sitta i tv soffan istället för vid datorn - de är den största fördelen med en console.

Detta passar bra till vissa typer av spel. Sport/bilspel, vissa typer av RPG typ FF, Fighting spel(!) Äventyrsspel typ zelda.

Jag tycker att i de flesta fallen saknar console spelkännsla, de är alltid så fyrkanitga och stela.
Att en kontroll aldrig kommer matcha mus/tb är en annan sak som man kan nämna.
Sedan tycker jag också att grafiken på consoler aldrig kommer upp i en higend dators kapasitet.

Däremot FF och Fightinspel typ Tekken osv, här äger console PC bigtime.

I alla andra genrer äger PC console, inte mycket att snacka om imo.

FPS, Strategi, MMORPG, RPG ( typ Baldursgate/Fallout ) här har en console inte en chans.

Sedan använder jag datorn dagligen till att skriva arbeten, Surfa osv. Någont som datorn passar utmärkt till. Även om consolerna försöker komma in på samma användningsområde så tror jag inte de kommer lyckas slå ut datorn.

Det som är något negativt med datorn är dock att den är dyrare. Men datorn kan man lätt byta ut kompoenter och på så vis häng med i utvecklingen.

PC är för vuxna
Console för de yngre

när en så kallad "komponent" kostar lika mycket som en konsol som kommer erbjuda en massa speltimmar de närkommande 5-6 åren så är det inte en bra argumentation

att surfa o sånt ska man använda en dator till, men en sån kostar inte mer än ska vi säga 4000 kr vartannat år?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Vad är fördelarna med en console?

Man kan sitta i tv soffan istället för vid datorn - de är den största fördelen med en console.

Detta passar bra till vissa typer av spel. Sport/bilspel, vissa typer av RPG typ FF, Fighting spel(!) Äventyrsspel typ zelda.

Jag tycker att i de flesta fallen saknar console spelkännsla, de är alltid så fyrkanitga och stela.
Att en kontroll aldrig kommer matcha mus/tb är en annan sak som man kan nämna.
Sedan tycker jag också att grafiken på consoler aldrig kommer upp i en higend dators kapasitet.

Däremot FF och Fightinspel typ Tekken osv, här äger console PC bigtime.

I alla andra genrer äger PC console, inte mycket att snacka om imo.

FPS, Strategi, MMORPG, RPG ( typ Baldursgate/Fallout ) här har en console inte en chans.

Sedan använder jag datorn dagligen till att skriva arbeten, Surfa osv. Någont som datorn passar utmärkt till. Även om consolerna försöker komma in på samma användningsområde så tror jag inte de kommer lyckas slå ut datorn.

Det som är något negativt med datorn är dock att den är dyrare. Men datorn kan man lätt byta ut kompoenter och på så vis häng med i utvecklingen.

PC är för vuxna
Console för de yngre

Från Ign"The Xbox 360 version is comparable to a high-end PC system running the game, and in some little cases -- like a lit landscape or a full-blown fighting sequence -- the Xbox 360 version looks superior"

från Gamespy"From the moment you begin the game, there's no doubt that Call of Duty 2 was designed to showcase the Xbox 360's power. The visuals are simply stunning, from the highly detailed textures to the smooth animations of the characters around you, and everything runs at a near-constant 60 frames per second. "

Även om jag är mer åt pc hållet än åt konsol hållet så tycker jag det är fel att säga "grafiken på consoler aldrig kommer upp i en higend dators kapasitet."

Xbox 360 ska prestanda mässigt vara i klass med en topp modern dator. Detta kan nog stämma i dagsläget men det kommer nog inte dröja länge innan en pc åter igen är snabbare än konsoler.

Sen att åldern skulle ha med vilken typ man gillar tycker jag inte stämmer riktigt. Playstation 2, xbox och även Camecube spel kan vara nog så blodiga. Och jag tror knappast att barn är målgruppen för dessa spel. Min första dator köpte jag när jag var 10:e år och det var en C64 gissa hur gammal jag är:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
32

Inte riktigt men nästan:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Moderator
Testpilot

99% av allt PC-strul är användarfel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
99% av allt PC-strul är användarfel.

mm, man hör folk klaga på att datorer inte gör nån annan nytta förutom att krångla, men till stor del är det inte datorns fel utan användarens.

Permalänk
Medlem

Ja säger som en del andra; fps på konsoll ,,, AHhahhaha

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Från Ign"The Xbox 360 version is comparable to a high-end PC system running the game, and in some little cases -- like a lit landscape or a full-blown fighting sequence -- the Xbox 360 version looks superior"

från Gamespy"From the moment you begin the game, there's no doubt that Call of Duty 2 was designed to showcase the Xbox 360's power. The visuals are simply stunning, from the highly detailed textures to the smooth animations of the characters around you, and everything runs at a near-constant 60 frames per second. "

Även om jag är mer åt pc hållet än åt konsol hållet så tycker jag det är fel att säga "grafiken på consoler aldrig kommer upp i en higend dators kapasitet."

Xbox 360 ska prestanda mässigt vara i klass med en topp modern dator. Detta kan nog stämma i dagsläget men det kommer nog inte dröja länge innan en pc åter igen är snabbare än konsoler.

Sen att åldern skulle ha med vilken typ man gillar tycker jag inte stämmer riktigt. Playstation 2, xbox och även Camecube spel kan vara nog så blodiga. Och jag tror knappast att barn är målgruppen för dessa spel. Min första dator köpte jag när jag var 10:e år och det var en C64 gissa hur gammal jag är:)

Xbox360 e som en highend idag, men den kommer inte vara det inom en snar framtid, mer som xbox e jämfört min dator tex................helt löjligt, man måste inse att konsoller ligger långt efter datorn, den kommer aldrig att hinna ikapp, så fort en konsoll börjar med mediastation o sånt skit så blir den en PC.............jag tycker inte att det är värt att skaffa en konsoll iaf, o om d finns ett spel som finns i konsollversioner o PC så ser alltid PC versionen skarpare ut, tex san andreas, går ju inte ens att jämföra..........inte konstigt om det skulle kosta mer också för pc

Permalänk
Medlem

Ojojoj, det här är ett väldigt subjektivt ämne
Personligen så föredrar jag att spela på datorn medans jag samtidigt också kan förstå de som föredrar att lira på konsol.
Har själv både dator & konsol men konsolen har faktiskt blivit mer eller mindre övergiven den senare tiden.
Fördelen med datorn från min synpunkt är att man får allt samlat på en plats. Internet, icq/msn, arbete, bild/filmredigering, film, musik, spel osv.

Det är också så att jag trivs när varje "pryl" kan utföra såmycket som möjligt så man får allt samlat på ett & samma ställe.
Jag skulle som exempelvis aldrig komma på tanken att köpa en separat mobil, klocka, mp3spelare, bärbar konsol, pda & kamera. utan väljer en mobil
(eller pda beroende på hur man nu ser det) som klarar av att utföra alla de funktionerna.
Jag tycker också det är jäkligt kul med att kunna finjustera inställningar i spel, både i grafik & andra grejjer (kommer att tänka på alla underbara timmar jag lagt ner på att grejsa runt i gta3configer )

Fördelen med att ha en konsol är att det är ganska så enkelt, bara slänga i en skiva & spela. Mycket billigare än en dator, samt att soffan faktiskt är mer bekväm än kontorsstolen (åtminstonde min ).

Orsaken till att jag inte lirat såmycket konsol på senaste tiden är nog för att det helt enkelt är mer bekvämt att klicka på en ikon istället för att slå på tv:n & konsolen. Tv:n är också jäkligt liten med monoljud vilket försämrar spelkänslan avsevärt (till skillnad mot min 19" skärm & surroundljud).
Har heller ingen soffa inne i mitt rum så jag får endera ligga & bryta nacken i sängen eller sitta upp utan något ryggstöd vilket gör att jag aldrig riktigt kan slappna av & bara njuta av spelet.

Så i slutändan så är det nog helt enkelt tycke & smak som styr samt hur ens "layout" därhemma ser ut.

Hoppsan, vart rätt mycket text. Aja, får hoppas att nån fann det läsvärt iaf

Permalänk
Medlem

En sak med konsollspelen är ju att de inte lämpar sig för seriösare internetspel, då de inte alls är konfigurerbara på samma sätt som till exempel Quake 3. Du kan väl på sin höjd ställa in ljudvolym och vilka knappar som skall användas. Men alla gillar inte samma inställningar, och konfigureringsmöjligheterna i PC-spel är mycket mycket större. Sen är det väldigt skoj att hålla på och pilla och tweaka sin config.
Sen en sak som andra tagit upp är moddningsmöjligheterna, det går väl inte att ladda ner nya tuffa moddar till Halo 2 till Xbox ? Eller byta ut några skins eller ljud, osv.

Nu vet jag inte hur t ex Xbox Live fungerar, men jag antar att det inte alls är lika funktionellt att spela online med kompisar med som en PC. Man kan inte alt-tabba ut till IRC för att leta matcher när man redan är inne på en server, eller surfa på thottbot medans man lirar WoW. Då krävs det ändå en laptop jämte för att uppnå samma effektivitet som en PC.

Emulatormöjligheterna är också små, på en PC kan du spela NES, SNES, Master System osv, emulationen på en konsoll skulle antagligen sträcka sig max till tillverkarens egna tidigare produkter. Och ja, jag spelar en hel del konsollspel på min PC(och jag påstår inte alls att spelen är dåliga, bara att PC är bättre att spela på!).

Sen när det kommer till hårdvara så är det givetvis rätt personligt om man gillar att hålla på och fixa med det, byta kylning och modda sitt chassi mm. Men är det inte så att garantin bryts när man öppnar en Xbox? Det är iaf vad jag har hört, rätta mig gärna.
Jo i vllket fall, så är det en stor del av nöjet med en PC de många valmöjligheterna man har med allting. Konsoll är mer "här har du" medans PC är "hur vill du göra med det vi ger dig?"

Spelen behöver inte nödvändigtvis vara sämre på konsoll, det är bara att det är omständigare att spela på. Om man har en gamepad och tv-put till sin PC upplever man precis samma känsla.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Det finns ett antal emulatorer till Ps2, Xbox och Gamecube

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Men Sony släpper väl knappast emulatorer som kan emulera Nintendos spel? Och hur får man tag på spelen?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
En sak med konsollspelen är ju att de inte lämpar sig för seriösare internetspel, då de inte alls är konfigurerbara på samma sätt som till exempel Quake 3. Du kan väl på sin höjd ställa in ljudvolym och vilka knappar som skall användas. Men alla gillar inte samma inställningar, och konfigureringsmöjligheterna i PC-spel är mycket mycket större. Sen är det väldigt skoj att hålla på och pilla och tweaka sin config.

Frågan är om det blir för mycket av det goda. Folk kan ändra så mycket och har så olika hårdvarukonfigurationer att de kanske inte har samma förutsättningar när de spelar mot varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Nu vet jag inte hur t ex Xbox Live fungerar, men jag antar att det inte alls är lika funktionellt att spela online med kompisar med som en PC.

Jag tycker nog snarare att (en del) konsolspel är bättre, åtminstone på gränssnittssidan. Att lira med kompisar är hur enkelt som helst på Xbox Live: ta upp honom i friendslisten, se vad han lirar, klicka Join Game och så flyger du in i samma spel om det finns på plats. På PC är det ett jäkla trassel att lira ihop med kompisar i t ex BF2, det ska utbytas IP-adresser och hammra dedikerade servrar för att få spela, slutar oftast i att jag ger upp skiten.

Jag tycker det är dags att spelutvecklarna slutar vara så jäkla slappa och dumpar GameSpys halvt fungerande serverbrowsers från 90-talet då de verkar oförmögna att utvecklas, och lägger lite krut på att strömlinjeforma matchmakingen. Jag ser inte varför det skulle inte gå att göra nåt liknande Halo 2: forma en grupp med de personer som vill spela tillsammans, välj en önskad speltyp och låt er paras ihop med andra spelare av liknande skicklighet och önskemål. Det är väl mindre viktigt var jag spelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Men Sony släpper väl knappast emulatorer som kan emulera Nintendos spel? Och hur får man tag på spelen?

Sony har inget med detta att göra (förutom att de såg till att Bleem inte gick att köpa, finns idag bättre Psx emu:er till Pc men Bleem var den första har jag för mig) utan det är personer som besitter en hel del kunskaper inom både pc och konsolen de ska emulera.

I fallet att emulera en Ps2 på en pc så krävs det att man har orginal spelet för att det ska gå att "testa". Jag har kört Sonic på Ps2 (megadrive emu till ps2) funkade perfa:)

Jag vet inte men jag tror att spelen till Megadrive är okej att ladda ner utan att man begår ett "brott".

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I-8
Xbox360 e som en highend idag, men den kommer inte vara det inom en snar framtid, mer som xbox e jämfört min dator tex................helt löjligt, man måste inse att konsoller ligger långt efter datorn, den kommer aldrig att hinna ikapp, så fort en konsoll börjar med mediastation o sånt skit så blir den en PC.............jag tycker inte att det är värt att skaffa en konsoll iaf, o om d finns ett spel som finns i konsollversioner o PC så ser alltid PC versionen skarpare ut, tex san andreas, går ju inte ens att jämföra..........inte konstigt om det skulle kosta mer också för pc

du har helt rätt i att senaste PCn och de senaste PC spelen i de flesta fall är snyggare än motsvarande konsolspel, men om du ska spela den senaste spelen på PC med den senaste pcn behöver du punga ut, ska vi säga 15 000 kr? medans du kommer undan med 4000 kr för xbox core med pgr3. Jag har hittils oxå varit inne i pc-spelande men har kommit underfund med att det inte är värt i LÄNGDEN för konsolspelen kanske inte e lika snygga, roliga osv (även om jag inte håller med)
men för den extremt låga priset man måste punga ut för att spela konsolspel så är det självklart vad man väljer. Gör det inte ont att sitta på en AMD 4800+ X2 och veta att du endast utnytjar runt 30-40% av dess kraft för att rendera spel (kombinerat med dina andra komponenter) för att de som gör spelen inte behöver engagera sig, för du kommer ju isf köpa AMD 5800+ X3 OM du vill lira FEAR 2 i någorlunda bra upplösning utan hack.

Jag tycker vi lägger ner diskutionen, för det handlar igentligen BARA om vad man anser sig prioritera med sina pengar. Jag tjänar bra men tänker ändå inte vara inne på PC-spel längre i någon större utsträckning. När ni köpt nya delar för er dator så kan ni plötsligt spela typ 4-5 spel som är aktuella, de nästkommande 4-5 spelen kräver en bättre dator.... för mig är det solklart vad JAG förlorar/vinner på att inte spela PC-spel så mycket längre. Hoppas bara fler ser det som jag gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
du har helt rätt i att senaste PCn och de senaste PC spelen i de flesta fall är snyggare än motsvarande konsolspel, men om du ska spela den senaste spelen på PC med den senaste pcn behöver du punga ut, ska vi säga 15 000 kr? medans du kommer undan med 4000 kr för xbox core med pgr3. Jag har hittils oxå varit inne i pc-spelande men har kommit underfund med att det inte är värt i LÄNGDEN för konsolspelen kanske inte e lika snygga, roliga osv (även om jag inte håller med)
men för den extremt låga priset man måste punga ut för att spela konsolspel så är det självklart vad man väljer. Gör det inte ont att sitta på en AMD 4800+ X2 och veta att du endast utnytjar runt 30-40% av dess kraft för att rendera spel (kombinerat med dina andra komponenter) för att de som gör spelen inte behöver engagera sig, för du kommer ju isf köpa AMD 5800+ X3 OM du vill lira FEAR 2 i någorlunda bra upplösning utan hack.

Jag tycker vi lägger ner diskutionen, för det handlar igentligen BARA om vad man anser sig prioritera med sina pengar. Jag tjänar bra men tänker ändå inte vara inne på PC-spel längre i någon större utsträckning. När ni köpt nya delar för er dator så kan ni plötsligt spela typ 4-5 spel som är aktuella, de nästkommande 4-5 spelen kräver en bättre dator.... för mig är det solklart vad JAG förlorar/vinner på att inte spela PC-spel så mycket längre. Hoppas bara fler ser det som jag gör.

Jag har ägt en dator i merparten av mitt liv. Först så köpte brorsan en Vic20 därefter fick jag en c64 av farsan nästa dator blev en begagnad atari 520 st för att övergå i en Amiga 500 (den kostade 5000 kr då jag köpte den). Men kostnaden för en pc slog rekordet. Min första Pc gick på 10.000 kr (486:a) min andra pc var en Compaq med inbyggd skärm (mitt sämsta köp).
Efter Compaq köpet så tröttnade jag på att köpa märkes datorer. Mitt dyraste inköp till en dator har varit min 21" Crt (kostade 4500 kr). Mitt dyraste inköp av ett grafik kort var Radeon 9800 pro (kostnad lite över 3000). Kostnaden från början för dessa komponenter var mycket högre. En 21" monitor låg länge på över 20 000 kr. Så slutsatsen av detta är att priserna på dator komponenter har gått ner avsevärt. Det är dyrast att köpa en dator från "scratch" men när man väl har "grunden" så behöver det inte kosta skjortan så att säga.

Fram till 360 så kunde konsolerna kappast mäte sig med en dator för samma summa. Den nya Xboxen däremot har tydligen en prestanda som är i klass med (om inte över) dagens topp datorer. Anledningen till att konsolerna är så billiga (med tanke på vad som sitter i dom) är att Microsoft tänker ta igen sin förlust på allting som finns till boxen (George Lucas gjorde likadant med Star Wars rättigheterna och kunde därför göra sin drömfilm).

När du väl köpt (eller byggt) din pc så behöver du inte köpa till nåt som du inte vill ha eller tycker är för dyrt. Jag anser att hdd´n till 360 knappast är värd 1000 kr (jo jag vet att det rör sig om en 2.5 hdd) och 20 Gig är för lite. Jag diskutera detta länge så jag tror att jag nöjer mig med detta.

Oftast däremot så blir spelen bättre på en pc om det portas bra.
Spel som Kotor, Splinter Cell, Prince of Persia flyter på och ser bättre ut på en Pc.

Observera att detta inte inkluderar 360!

Jag anser att spelen ska avgöra om en konsol är värd ett köp elller ej eftersom det är det som är huvudsyftet med den från början.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

PC är enbart bättre på FPS för att den har TGB och mus. När PS3 lappar över den anledningen så kommer jag aldrig att köpa spel till PC igen. Den får återgå till att bli en kontorsdator. Livstiden på en konsoll är över den dubbla mot en speldator. Priset under hälften. Inget strul.(drivrutiner, installeringar uppgraderingar, optimeringar, felsökningar, supportsamtal, ominstallationer och patchar.) Grafiken är likvärdig hela livstiden eftersom optimeringarna bara blir bättre med tiden. Kan man göra MGS3 och GT4 på 4MBvram och 293Mhz så kan ni ju tänka er vad PS3 kommer leverera om 5år. Idag hjälper det inte mycket att PC är 10 gånger starkare än PS2, så varför skulle det göra det då?

Optimering is the shit, konsoller is the future for gaming...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Vadå hjälper inte mycket? Menar du att PS2 spelens grafik nästan är i klass med de nuvarande PC-spelen (t ex FEAR)?

Permalänk
Medlem

Jag menar vad jag säger:
Idag hjälper det inte mycket att PC är 10 gånger starkare än PS2, så varför skulle det göra det då?
dvs när PC är 10 gånger starkare än PS3 så kommer optimeringen jämna ut skillnaden så pass mycket att den grafiska skillnaden inte kommer att spela nån större roll. Ungefär som idag. Dom som köper Black till PS2 nästa år kommer säkert att ha minst lika roligt som de som kör FEAR idag...

Jag köpte PS2 nyss för 995:- med GT4. Även om jag köpte en PC som är långt bättre och enormt dyrare, så skulle jag iallafall inte hitta ett lika kul bilspel. Det är bara ett exempel. När grafiken som PS3 och även 360 levererar om några år, så kommer inte det att spela nån roll om nått är dubbelt så snyggt, för det kommer vara tillräckligt snyggt ändå. Så det blir inte motiverat att ge så mycket extra för det lilla man får. Därför kommer PC aldrig bli tillräckligt motiverat att ruinera sig på.
Så:
Idag hjälper det inte mycket att PC är 10 gånger starkare än PS2, så varför skulle det göra det då?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter