Trusted Computing mot anonymiteten

Permalänk
Melding Plague

Trusted Computing mot anonymiteten

<font style="font-size: 10pt"><b>Trusted Computing mot anonymiteten</b></font> <small class="small">torsdag 15 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Microsoft nyhetssida MSNBC har lägligt nog publicerat en artikel om deras egna Trusted Computing-initiativ under rubriken "The end of anonymity on the Internet?". Artikeln beskriver på ett romantiskt vis alla fördelar med datorer som inte kan vara anonyma på Internet. Detta kan lösas med att installera en Trusted Platform Module (TPM) i all hårdvara. Tydligen har 20 miljoner datorer redan TPM i hårdvaran och Microsoft hoppas att alla persondatorer kommer ha dessa innan årtiondets slut. Artikeln slutar med att nämna lite kritik mot tekniken, dock <a href="http://www.againsttcpa.com/tcpa-faq-en.html" target="_blank">ej all</a>.
<br />
<br /><i>To future historians, the anonymity we’ve experienced in the first decade of the commercial Internet may in retrospect seem aberrant. In the real world, after all, we carry multiple forms of fixed identification, ranging from our faces and fingerprints to drivers’ licenses and social security numbers.</i>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.msnbc.msn.com/id/10441443/" target="_blank">MSNBC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Bara jag som gått runt med en konstant huvudvärk idag? Ungefär som man blev inte bara slagen utan även sparkad i ansiktet.

Från att datorentusiaster var miljonärer som körde ferrari vid 18 så vi blivit en utsatt grupp som det ska spioneras på. Om vi väl gör något litet "brott" ska vi kastas i samma fängelse som terrorister och pedofiler. Och så ska våra datorer inte kunna göra det vi vill att de ska göra i framtiden. Våra datorer ska låsas in av Intel och Microsoft.

Borde inte detta gå under hets mot folkgrupp? Homosexulla är ju en folkgrupp, så borde datoranvändare vara det också.

Mörk dag indeed.

Edit: Vad vi behöver är ett politiskt parti som kan säga ifrån allt detta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Gick faktiskt i samma tankar när jag var på jobbet idag. Nått sorts parti som faktiskt är på befolkningens sida, inte ett som låtsas vara det tills dom blir omvalda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Precis, en del av hela grejen med internet är ju att man är anonym, det är inget man ska satsa på att ta bort!

"Detta kan lösas med att installera en Trusted Platform Module (TPM) i all hårdvara" Då lever jag hellre med "problemet"!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Proffsmoddare

Man blir fan mörkrädd när dessa vansinniga metoder radas upp en efter en. Vad är det för samhälle min nu 3åriga dotter kommer att växa upp i Kommer hon att få Lyssna på vilken musik hon vill och läsa vilka böcker hon vill. Framförallt kommer hon att få ha ett privatliv. Man blir fan deppad när man tänker på vad framtiden kan ha med sig.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Säger snart upp kontakten med allt o alla o flyttar ut i skogen.... det blir bara sjukare o sjukare

Permalänk

ID i all min hårdvara är värre än den nya datatrafikslag. Det problemet kan man ju åtminstone kryptera bort :@.
Hur skulle microsoft/intel lyckas få igenom det?
Subventionera all programutveckling?(så att utvecklingen stagnerar helt för dem som inte går över till deras storebror hårdvara)

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på sånt här. Har man ingen rätt till ett privatliv alls längre? Någon kan ju sitta och titta exakt vad jag skriver till min flickvän, veta vem hon är, vem jag är, var vi båda bor, registrera våra internetvanor osv. Det är hemskt! Läste nyss på IDG också om den nya lagen att EU ska logga all tele- och datatrafik. Läs artikel

Var är samhället påväg? Varför har det blivit såhär?
Jag förstår att dom vill kontrollera kända brottslingar eller personer som är misstänkta för grövre brott. Men oss vanliga datorentusiaster, varför? Jag förstår inte. Stoppa piratkopieringen, ok, den ursäkten kan jag tolerera. Men vad tjänar dem på att spionera på *alla*? Det är ju rätt enkelt att sätta dit grupperna som släpper de nya spelen, filmerna, musiken.. you name it.

Men en sak jag funderar på är hur de ska kunna spåra exakt vad du gör om du använder ett annat operativsystem än något från microsoft. Hur är det möjligt? Kan de komma åt datat i alla fall eller är det bara om man använder sig av ett OS från microsoft? Isåfall är det ju bara att köra open source på heltid annars. Men jag antar att dom kan se vad man gör i alla fall.

Svart dag.
Jag gråter inombords.

Permalänk
Medlem

haha snart kan man inte torka rumpan utan att FBI whatever sitter under dass locket med en kamera och toa pappret är riggad.. nu läste jag "INTE" hela inlägget för jag blev så irriterad på vägen,, men jag förstog det som att musik/film branchen har mycket med det hela att göra ochså ,för att stopa pirat kopiering och börja tjäna grova pengar igen.. och jag tror det e långt från den rätta lösningen .. det låter ungifär lika dumt som att man skulle låsa in alla människor i en bur med ID brickor för att stoppa inbrott?
hur roligt är det att använda en dator och inte ha friheten att kunna surfa/spela whatever jag vill la inte nån ska veta vad jag har för ärenden på min dator varesej jag porrsufar spelar cs chattar.. "hoppas nån startar ett nytt data företag som inte går med på dessa dumheter tror han kommer bli rik på erbjuda spyware fria datorer tror han får flest köpare

"en som inte känner för att skriva in person nummer telefon nummer credit nummer bank nummer mobil nummmer namn försäkrings nummer och ta finger tryck och skriva under för att äns kunna gå ut på nätet för det är la så dom vill framtidens datorer kommer se ut"

Visa signatur

|MSI GT70|i7-3610QM 2.3GHz - 3.3Ghz|Nvidia Geforce GTX 670M 3GB|8 GB RAM|
|HP DV9000|AMD Turion 1.9GHz|Nidia Geforce 8400M GS 128MB|2GB RAM|

Permalänk
Medlem

Sääääääärskrivning... aaaah...
I'm blind, I'm blind!

Permalänk
Medlem

Detta är fucked-up. Ursäkta uttrycket men det är det enda kraftfulla nog.

Permalänk

Tyvärr så har det hänt. Storföretagen behöver inte längre ta hänsyn till vad folk tycker och anser. Multinationella och med kapital som vida överstiger flertal länders totala BNP kan de ignorera både mänskliga rättigheter, lagar och det numera allt ovanliga bondförnuftet i jakten på profit till aktieägarna.
Ett av många exempel är hur många stora västerländska IT-företag (Cisco mfl) har såld hård och mjukvara för hjälpa Kinas regim överaka sin befolknings internetanvändande. Ett land där att ens försöka söka på ordet "demokrati" flaggar varningssystem och många hamnar i fängelse. Kom ihåg att dessa lagligen personer stämplas som kriminella. Alltså sådana som Microsofts TPM-mjukvara ska fånga.
Definitionen av brottslingar är alltså mycket flytande och vi kan räkna med att företagen involverade i liknande produkter kommer använda den mest "liberala" tolkningen för att sälja.

Jag kan inte annat än undra hur lång tid det tar innan det kommer lagras permanent (numera raderas alla information vid återlämnadet) av vilka som lånar vilka böcker på svenska bibliotek.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Bara jag som gått runt med en konstant huvudvärk idag? Ungefär som man blev inte bara slagen utan även sparkad i ansiktet.

Från att datorentusiaster var miljonärer som körde ferrari vid 18 så vi blivit en utsatt grupp som det ska spioneras på. Om vi väl gör något litet "brott" ska vi kastas i samma fängelse som terrorister och pedofiler. Och så ska våra datorer inte kunna göra det vi vill att de ska göra i framtiden. Våra datorer ska låsas in av Intel och Microsoft.

Borde inte detta gå under hets mot folkgrupp? Homosexulla är ju en folkgrupp, så borde datoranvändare vara det också.

Mörk dag indeed.

Edit: Vad vi behöver är ett politiskt parti som kan säga ifrån allt detta.

Ack att du är så envis att du bara ser det från en sida istället för båda. Ett brott är ett brott oavsett vart och hur det begås. Anser du att folk ska få begå brott bara för att dom kan göra det snabbt och enkelt?

Dina datorer låses verkligen inte in då du själv väljer om du vill använda Windows Vista eller inte till ex. TMP skydd har och kommer alltid finnas i alla OS då det är en självklarhet idag att du verifierar att du faktist får installera och spela ett spel till ex. Det är på samma sätt som att SL har kontrollanter som kollar att alla har busskort. Det skulle gå att köra på utan det men jag tror inte ens hälften av alla som köper idag skulle köpa ifall dom inte riskerar att åka på böter.

Det jag vill säga är att vi människor är snåla och egoistiska. Vi behöver strikta linjer att följa för att det inte ska uppgå kaos runt omkring oss. Själv ser jag inte varför folk blir så galna över att det blev olagligt att ladda ner film och musik. Jag ser den lagen nästan som en självklarhet, Visst fan ska dom få ha betalt för all möda dom gjort.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

men hallå!

det handlar inte om en lag är till för att sätta dit fildelare och att artisterna skall få mer pengar i fickan.

det handlar om att någon skall veta precis hur du rör dig och beter dig i ditt privatliv.
någon skall hålla kolla på alla du ringer till, alla du mailar till osv osv osv.

fattar du inte, ungefär som att komma hem till morsan och lämna över en lapp där det står vilka du har träffat, pratat, messat, ringt till under dagen, och detta skall du göra varenda dag, och varje lapp skall hon spara i 2 år.....liksom FATTA!

det är ju för fan nästan lika absurt som Stasi.

Permalänk
Medlem

Det här är stasi:s våta dröm... de hade aldrig resurser att punktmarkera hela befolkningen bara vissa utvalda invdivider..

Men seriöst det här är bara början, hur lång tid tror ni det tar innan det sitter övervakningskameror med "automagisk" ansiktsigenkänning i varje hörn ? Som lätt kan registrera och samanställa olika individers rörelsemönster och raportera in.

De tekniska resurser som krävs är inte långt borta och jag anser att det närmast är att betrakta som ett naturligt steg efter något som detta.

Sen kan man göra rätt fina (automatiserade) personanalyser om du får tillgång till en individs samlade internet/mobil/mail/forum osv.. korrespondans....

Otäcka 1984 vibbar är bara förnamnet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ack att du är så envis att du bara ser det från en sida istället för båda. Ett brott är ett brott oavsett vart och hur det begås. Anser du att folk ska få begå brott bara för att dom kan göra det snabbt och enkelt?

Dina datorer låses verkligen inte in då du själv väljer om du vill använda Windows Vista eller inte till ex. TMP skydd har och kommer alltid finnas i alla OS då det är en självklarhet idag att du verifierar att du faktist får installera och spela ett spel till ex. Det är på samma sätt som att SL har kontrollanter som kollar att alla har busskort. Det skulle gå att köra på utan det men jag tror inte ens hälften av alla som köper idag skulle köpa ifall dom inte riskerar att åka på böter.

Det jag vill säga är att vi människor är snåla och egoistiska. Vi behöver strikta linjer att följa för att det inte ska uppgå kaos runt omkring oss. Själv ser jag inte varför folk blir så galna över att det blev olagligt att ladda ner film och musik. Jag ser den lagen nästan som en självklarhet, Visst fan ska dom få ha betalt för all möda dom gjort.

Du kan inte välja alls själv vilket OS du vill sitta på. Jag älskar att spela - därför MÅSTE
jag sitta på Windows. Finns inga andra alternativ förutom *nix med Cedega/Wine/WineX.

Släpp alla spel till Linux, med ett helt vanligt installations-program så du slipper sitta och pilla
runder i terminalen. Det är just det som gör Windows till marknadsledande på OS-fronten.
Spelen.

Release the games and I'm gone!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ack att du är så envis att du bara ser det från en sida istället för båda. Ett brott är ett brott oavsett vart och hur det begås. Anser du att folk ska få begå brott bara för att dom kan göra det snabbt och enkelt?

Dina datorer låses verkligen inte in då du själv väljer om du vill använda Windows Vista eller inte till ex. TMP skydd har och kommer alltid finnas i alla OS då det är en självklarhet idag att du verifierar att du faktist får installera och spela ett spel till ex. Det är på samma sätt som att SL har kontrollanter som kollar att alla har busskort. Det skulle gå att köra på utan det men jag tror inte ens hälften av alla som köper idag skulle köpa ifall dom inte riskerar att åka på böter.

Det jag vill säga är att vi människor är snåla och egoistiska. Vi behöver strikta linjer att följa för att det inte ska uppgå kaos runt omkring oss. Själv ser jag inte varför folk blir så galna över att det blev olagligt att ladda ner film och musik. Jag ser den lagen nästan som en självklarhet, Visst fan ska dom få ha betalt för all möda dom gjort.

Du har många argument tråkigt nog relaterar de inte till varandra. Vad gäller första delen så har jag änsålänge ett val om jag vill installera windows vista eller inte, dock har ett företag som har 90% av marknaden mer eller mindre möjlighet att tvinga mig att använda deras senaste version. Jämför t.ex. med office, jag kan visserligen klara mig och ordbehandla fullt adekvat i Office 95. Dock, kan jag inte tillgodogöra mig dokument skrivna i office xp som nästan alla företag använder. Vad gäller kopieringskydd är det överhuvudtaget inte relevant. När jag har köpt mitt spel så har jag rätt att personligen använda det som jag vill, det är det jag har betalat för. VIll jag använda cdskivan som ett snygg muggunderlägg så ska jag få göra det, vill jag ändra i det m.h.a. softice så får jag göra det, vill jag och här är den springande punkten köra det utan att riskera att orginalcdskivan går sönder så ska jag få göra det. Jämför gärna detta med SLs biljetter. SL kräver inte att du köper ett nytt månadskort varje gång ditt kort blir avmagnetiserat, du visar upp ditt kvitto och hämtar ut ett nytt kort, möjligen mot en expeditionsavgift. Jämför detta med spelföretagen som helst vill att du ska köpa ett spel, köra det tills skivan går sönder och därefter köpa ett nytt ex.

Vad gäller nedladdning av film och musik. Vad har det med övervakning och "trusted computing" att göra? Jag förstår att det är mediaföretagens våta dröm att bara licensiera ut media, inte sälja, utan just licensiera, med medföljande restriktioner av mina rättigheter. Detta ligger dock inte i mitt intresse och framförallt är jag inte beredd att avsäga mig rätten till mitt privatliv för att mediaföretagen har våta drömmar om kontrollsamhället. Slutligen vill jag avsluta med att säga att mediaföretagen ska hålla väldigt låg profil om piratkopiering. I vilken annan branch kan du sälja rena plagiat utan att folk föraktar dig? Jfr. t.ex. det som spelas på komersiell radio och du kommer att upptäcka att allt låter ungefär likadant. Titta på bio och du kommer att upptäcka att det mesta är nyinspelningar, filmatiseringar och uppföljare. Efter detta upprepar jag min fråga, i vilken annan branch kan du framgångsrikt sälja rena plagiat? Piratkopiering är ett uttryck för att vi betalar det vi känner att produkterna är värda, ingenting.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

hur vet man om man har det där då?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Ytterligare ett babystep mot 1984.. det är taktiken de kör. Inte för stora förändringar för då kan folk reagera för våldsamt.

Se jag kan spå in i framtiden!!
Vad som kommer hända är följande:

Ytterligare babysteps, ett i taget - mot ett mer och mer kontrollerat samhälle.
Demokratins grundpelare ruckas på utanför allmänhetens insyn - DETTA ÄR DEN RIKTIGA TERRORISMEN...

Håll utkik i nyheterna så får du se att min spådom stämmer - tricket är bara att det serveras
i så små bitar i taget så att ingen riktigt märker dem - men tillslut så har alla babysteps tillsammans
blivit ett babyleap - och vi sitter då redan med demokratiska rättigheter strippade och total kontroll.

Inte minst tror jag att meningen med Eu har varit detta från första början, det är bara att man lindar in hela projektet i jordbruksstöd och gurkmätning - men summan av kardemumman kommer att bli att makten centraliseras a`la sovjet med tiden. Med hjälp av den av förvridna maktens älskade babysteps.... Du kan förändra en hel värld och ingen märker vad som har hänt förrens det är jävligt försent.

Då kommer vi fråga oss - var det så här vi ville ha det? Varför reagerade ingen??

Det finns människor som önskar kontrollera andra människor, och
med dagens teknik erbjuds fantastiska möjligheter till insyn i den enskilda medborgarens liv.

Terrorism = Hotet mot öppna och demokratiska samhällen
Maktens svar på Terrorismen = Inskränka de demokratiska rättigheterna för medborgarna..

Är det bara jag som ser ett problem här?
Är det bara jag som ser sanningen att människor var friare förr i tiden än vad de är nu?
Och att det inte är rabiata muslimer som är orsaken utan en maktelit vars största önskan är total möjlighet till kontroll över medborgarna?

Permalänk
Medlem

NorthPole here i come....

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare efterfrågat sakliga argument o fakta med källor mot detta. Det har varit lite tunnsått än så länge.

Tänkte ta upp det med konkurrensverket och amnesty bland annat.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Eftersom inte Psionicist gjort det än länkar jag till tråden som är ett resultat av den senaste tidens påhopp på oss datorintresserade.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53583...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du har många argument tråkigt nog relaterar de inte till varandra. Vad gäller första delen så har jag änsålänge ett val om jag vill installera windows vista eller inte, dock har ett företag som har 90% av marknaden mer eller mindre möjlighet att tvinga mig att använda deras senaste version. Jämför t.ex. med office, jag kan visserligen klara mig och ordbehandla fullt adekvat i Office 95. Dock, kan jag inte tillgodogöra mig dokument skrivna i office xp som nästan alla företag använder. Vad gäller kopieringskydd är det överhuvudtaget inte relevant. När jag har köpt mitt spel så har jag rätt att personligen använda det som jag vill, det är det jag har betalat för. VIll jag använda cdskivan som ett snygg muggunderlägg så ska jag få göra det, vill jag ändra i det m.h.a. softice så får jag göra det, vill jag och här är den springande punkten köra det utan att riskera att orginalcdskivan går sönder så ska jag få göra det. Jämför gärna detta med SLs biljetter. SL kräver inte att du köper ett nytt månadskort varje gång ditt kort blir avmagnetiserat, du visar upp ditt kvitto och hämtar ut ett nytt kort, möjligen mot en expeditionsavgift. Jämför detta med spelföretagen som helst vill att du ska köpa ett spel, köra det tills skivan går sönder och därefter köpa ett nytt ex.

tydligen så har du inte läst EULA när du installerar spelet om vad du får göra med det..

Är nästan som körkort.. Utan körkort får du inte köra bil..
utan att ha köpt spelet får du inte spela spelet ..
Du får inte köra fortare än hastighets begränsningen..
du får inte kopiera spelet..

Allt är så simpelt o logiskt , följ lagen så blir allt bra ..
rätt dig fint in i ledet så fläsk person vill...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xCr
(massa text)

Men dom kommer aldrig kunna lagra all data-trafik. Jag förstår inte hur de kunnat inbilla sig att det ska gå till. Dessutom finns det helt för många skydd och krypteringar idag. Vill man bedriva krimilalitet så får man väll göra det på en SSL IRC med privat Blowfish kryptering, sen är det löst. Så det oroar jag inte mig om, även om jag tycker det är totalt idiotiskt.

Däremot tror jag detta är framtiden:

Du kör ner till elgiganten/onoff. Köper en dator med Windows Vista, och där du i samband med garanti, får även skriva på ett kontrakt med Microsoft av något slag. Därefter kommer din licens att integreras i någon form av folk-bokförings-register. Så varje gång du surfa till windowsupdate så kommer du se.

Citat:

Välkommen Adam Westerberg, 850416-4955.
Du har betalt din Windows licens denna månaden

Detsamma kommer gälla för all nätshopping m.m av alla slag, man kommer inte behöva ange något, lyssnar man på något eller laddar hem något så kommer räkningen helt enkelt. vid minsta lilla misstanke om att inte något går rätt till (du försöker flytta/döpa om/modifiera en skyddad fil) kommer du & alla dina personliga uppgifter att rapporteras till någon myndighet som straffar dator-förbrytare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det jag vill säga är att vi människor är snåla och egoistiska. Vi behöver strikta linjer att följa för att det inte ska uppgå kaos runt omkring oss. Själv ser jag inte varför folk blir så galna över att det blev olagligt att ladda ner film och musik. Jag ser den lagen nästan som en självklarhet, Visst fan ska dom få ha betalt för all möda dom gjort.

Det håller jag med om. Men jag tycker ändå inte datorer ska bli som härndöda terminaler som styrs av en storebror som bestämmer vad man ska kunna göra. Och man ska defninitvt inte låsa folk till Windows/Vista hårdvarumässigt (som även är Microsofts plan med Vista)

Permalänk
Medlem

Imorrn ska jag fan ta och parkera min chevavan mitt i gatan på tvären utanför Rosenbad och demonstrera. Nån som är på?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det håller jag med om. Men jag tycker ändå inte datorer ska bli som härndöda terminaler som styrs av en storebror som bestämmer vad man ska kunna göra. Och man ska defninitvt inte låsa folk till Windows/Vista hårdvarumässigt (som även är Microsofts plan med Vista)

Nu vet jag väl inte om det riktigt är så men jag håller med dig att det är hemskt OM det skulle inträffa. MS har säkerligen fått massa stålar från Musik och Film industrin som säger "Gör såhär så vi kan utveckla mer avancerade licenser för att få lyssna på vår musik och se på vår film". Apple gör dock samma sak och implanterar samma tekniker. Tyvärr har vi människor svikit musik och film industrin när internet slog igenom och alla började fildela som galningar. Dom har numera inget annat val för att kunna överleva som dom gjort tidigare.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Nu vet jag väl inte om det riktigt är så men jag håller med dig att det är hemskt OM det skulle inträffa. MS har säkerligen fått massa stålar från Musik och Film industrin som säger "Gör såhär så vi kan utveckla mer avancerade licenser för att få lyssna på vår musik och se på vår film". Apple gör dock samma sak och implanterar samma tekniker. Tyvärr har vi människor svikit musik och film industrin när internet slog igenom och alla började fildela som galningar. Dom har numera inget annat val för att kunna överleva som dom gjort tidigare.

Men grejen är det dom borde förändra sig istället för att fortsätta som tidigare!!!

Sen har jag för mig att microsoft faktiskt inte kommer att genomföra alla begränsningar som film/musik branchen vill ha.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
tydligen så har du inte läst EULA när du installerar spelet om vad du får göra med det..

Är nästan som körkort.. Utan körkort får du inte köra bil..
utan att ha köpt spelet får du inte spela spelet ..
Du får inte köra fortare än hastighets begränsningen..
du får inte kopiera spelet..

Allt är så simpelt o logiskt , följ lagen så blir allt bra ..
rätt dig fint in i ledet så fläsk person vill...

EULA kan inte sätta sig över lagstiftning.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Tyvärr har vi människor svikit musik och film industrin när internet slog igenom och alla började fildela som galningar. Dom har numera inget annat val för att kunna överleva som dom gjort tidigare.

Jag har aldrig lovat musik/spel/film/upphovsrättsindustrin ett jävla skit...........aldrig nånsin.
Det är snarare dessa som svikit oss konsumenter genom att envist vägra använda internet som distrubutionskanal.

Kan du förklara varför dessa företag ska ha rätt att överleva i ett modernt samhälle om dom vägrar anpassa sig till "ny" teknik?
Otroligt skrämmande med människor som dig som anser att upphovsrättsindustrin ska styra över konsumenternas vilja.

Permalänk

Antar att man kommer behöva två datorer i framtiden (läs om ca 2 år...), en me trusted computing i hårdvara o mjukvara för att överhuvudtaget kunna utföra bankärenden, handla mm. Den andra datorn med alternativ mjukvara och nåt anonymiserande nätverk (typ tor) för att ha minsta möjlighet att vara någorlunda anonym på nätet.