Permalänk

CPU fan på 6000RPM!?!

När jag lirar spel, särskilt krävande spel, så går min cpu fläkt upp i varv extremt mycket. Problemet är att den sedan inte varvar ner igen efter att jag har slutat spela. Om jag däremot öppnar chassit och fönstret ett tag, så sjunker fläkten från 6000 till 3000 rpm.

I normala fall, alltså när jag sitter i windows ligger speeden på ca 4000.

Min fråga är, Är detta normalt eller har jag ett fel på mina fläktar eller dylikt? Notera att min konfig står i min signatur. Kan även tillägga att jag bara kör med standard fläkten i "Sonata II".. dvs en 120mm fläkt.

Extremt tacksam för ett svar.

graf:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/speedfan.JPG

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk

Den går väl upp för att processorn blir för varm.
Kör du med original fläkten på processorn eller?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Jag vet ingen fläkt som kan snurra i 8000rpm :S Möjligtvis Delta men jag tror inte han kör med någon Delta så det där kan inte stämma spec om du kör med boxed...

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Medlem

troligtvis inte din CPU-fläkt utan din NB fläkt, vet ingen fläkt som är tillräckligt stor för att kyla en CPU som snurrar 4000rpm.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

hade en fläkt som snurra i 7000rpm konstant, blev tokig på eländet. byt fläkten

Visa signatur

ASUS A7v880 AthlonXP-Barton 2360/206Mhz 2GB TWINMOS 3200, Powercolor 9800XT

Permalänk

jag kör med standard cpu fläkten. Kan det inte vara fläkten i nätagget som cepar då?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem

du har för dålig chassikylning för dina komponenter, fyll alla tomma fläktplatser så blir det bättre... köp bra fläktar som snurrar lite och en fläktkontroller...

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem

Nope... Måste vara tempstyrt. Endera är det NB fläkten eller så cpu fläkten som varvar upp pga värmen.
Helt normalt.
Vill du att det skall låta mindre så får du nog köpa lite andra grejor.
Bättre Cpu fläkt eller passiv NB kylare.
Kolla i bios på fläktarna. En del bios tillåter dig att minska på farten/tempstyrningen och sänka farten/höja tempen.
Edit : såg inte ditt Gkort...... kolla du lite där oxå.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Re: CPU fan på 6000RPM!?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnbaNjo
När jag lirar spel, särskilt krävande spel, så går min cpu fläkt upp i varv extremt mycket. Problemet är att den sedan inte varvar ner igen efter att jag har slutat spela. Om jag däremot öppnar chassit och fönstret ett tag, så sjunker fläkten från 6000 till 3000 rpm.

I normala fall, alltså när jag sitter i windows ligger speeden på ca 4000.

Min fråga är, Är detta normalt eller har jag ett fel på mina fläktar eller dylikt? Notera att min konfig står i min signatur. Kan även tillägga att jag bara kör med standard fläkten i "Sonata II".. dvs en 120mm fläkt.

Extremt tacksam för ett svar.

graf:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/speedfan.JPG

boxed fläkt lr hur... släng skiten lr så sätter du en chassi fläkt precis vid cpu fläkten så den blåser ut den varma luften...

Permalänk
Avstängd

min gamle cpu' fläkt snurrade i 3000Rpm och det var en 80mm men den tjöt lite oxå=P

Permalänk

Om någon här har ett "Sonata II" chassi så vet ni ju att det följer med ett rör som går från baksidan till cpun, för att leda ut värmen. I detta röret kan man även montera en 80mm fläkt. Tror någon att detta skulle kunna lösa mina problem?

En fråga till: om jag byter CPUkylning, vilken kylare ska jag ha?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/5-cool_24.ht...
Skulle nog kört på Ninjan, fast jag är nöjd med min Typhoon oxå http://www.webhallen.com/prod.php?id=19571å. testa denna oxå.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/5-cool_24.ht...
Skulle nog kört på Ninjan, fast jag är nöjd med min Typhoon oxå http://www.webhallen.com/prod.php?id=19571å. testa denna oxå.

Tack för ditt svar, men vad tror du om 80mm fläkten?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem

fläkttunneln ska flytta kalluft till processorn, inte tvärt om köp en fläkt (kolla nexus) till fronten, och om du inte har en vettig processorkylare finns det många bättre alternativ än stock-kylaren. om du bara är ute efter tystnad finns till exempel thermaltake golden orb 2 på webhallen.com för 220 kr eller nåt. om du vill överklocka kan du kolla senaste recensionen här på swec.

till fläktplatsen i fläkttunneln får du kolla om det kommer passa med en vanlig 80mm-fläkt. 25mm kan vara för tjockt. zalman har en 80mm som är 15 mm tjock. den kan passa bättre. men det ska tydligen inte ge så mycket, och tunneln verkar vara ganska rasslig.

gör som du vill

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

ok, tack för ditt svar. Men det visade sig att nät aggs fläkten har lagt av. Jäla antec asså.

God Jul!

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem

Min AMD 64 3000+ orginal fläkt kör 5200RPM just nu.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.