2st Raptor diskar i RAID

Permalänk
Medlem

2st Raptor diskar i RAID

Jag ska sätta 2 raptor diskar i RAID, jag ser att dom flesta på swec som har 2st raptor diskar i RAID har dem i RAID0 men nu när jag läser på susning.nu så verkar det som att RAID1 is teh shit, kan ni förklara varför ni tar RAID0?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Vad är du ute efter med din raid?

Permalänk
Medlem

jag ska ha mitt operativsystem på dom och mina program

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Men är du ute efter ökad säkerhet?

Raid 1 gör att den ena disken speglar den andra dvs exakt samma data på båda diskarna.
Raid 0 gör att filerna delas upp i små delar och delarna skrivs varannan till ena disken och de andra till den andra disken för teoretiskt dubbel haltighet.

Om du inte är ute efter den säkerhet som du får med raid 1 så rekommenderas du köra diskarna separat och lägga swap-fil och lite annat skräp på den ena och själva operativet på den andra.

Permalänk

Ja, som sagt har RAID 1 ingen prestanda ökning men om du vill ha både säkerhet och prestanda ökning kan du köra RAID 10 eller 1+0 men då behöver du köpa 2 stycken Raptor diskar till och det kan ta hårt på plånboken om man säger så.

Jag kan verkligen rekommendera RAID 0 för prestanda men det är upp till dig vad som är mest värdefullt, prestanda eller säkerhet.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

okok, då måste jag missuppfattat det jag läste på susning, så med RAID1 ligger alltså samma data på bägge diskarna?

btw, kan du förklara vad RAID 1+0 är?

EDIT:
Läste lite mer och förstår nu vad RAID 1+0 är så det verkar som det får bli RAID0,
om någon har någon invändning så skriv annars tack för hjälpen

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Läs igenom sista biten i mitt inlägg igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Läs igenom sista biten i mitt inlägg igen.

aha, ok vad är en swap-fil?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Hej på er!

Lånar tråden lite om det går bra...:D

Jag ska köpa 2st Raptor till min server, och tycker Raid 1+0 låter bäst. För jag kör en databas på den. Men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. OS ska vara Linux, så om nån har en länk till en guide, eller orkar skriva ner en skulle jag bli överlycklig.

Tack på förhand!

/z€r0(0o|_

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

ska du köra Raid 1+0 så är det 4 diskar..

Permalänk
Medlem

iNi Windows använder hårdisken som "extra minne" detta är förenklat sett swap filen.

Permalänk
Medlem

Hur smart är det att köra utan swap fil?

Permalänk
Medlem

Varför köra RAID 0 på OS disken?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför köra RAID 0 på OS disken?

man vill ha hög hastighet man kanske spelar mm och har spelen på samma disk som os disken.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Vingen: 4st?? Man kan la köra RAID 1+0 på 2st.. Eller??

Läste detta:
RAID 1+0:
Två eller flera RAID 1-enheter (speglade diskar) sätts samman med RAID 0

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
man vill ha hög hastighet man kanske spelar mm och har spelen på samma disk som os disken.

Stora sammanhängande filöverföringar går snabbare med raid 0
Småfiler vinner man knappast något på, snarare förlorar eftersom söktiden går upp en del med raid 0.

Till operativsystem/program/spel så är raid 0 tämligen onödigt och ger knappast nån prestandaförbättring.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

'nuff said.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Stora sammanhängande filöverföringar går snabbare med raid 0
Småfiler vinner man knappast något på, snarare förlorar eftersom söktiden går upp en del med raid 0.

Till operativsystem/program/spel så är raid 0 tämligen onödigt och ger knappast nån prestandaförbättring.

Borde/ska det inte bli bättre iom om när man laddar banor tex så ser man att hårddisken laddar en hel del.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

jag skulle hellre haft en disk för OS/swap och den andra för programmen ...

effektivare och det kommer gå snabbare

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Borde/ska det inte bli bättre iom om när man laddar banor tex så ser man att hårddisken laddar en hel del.

Hur stor är en normal bana? 1mb? 10mb? 100mb?

Så fort det rör sig om småfiler/filsegment och mycket sökning så förlorar prestanda på raid0. Ska man däremot flytta/läsa in stora datafiler (ofragmenterade) så är raid0 snabbare. Skrivning går också snabbare förutsatt att det är stora sammanhängande datablock som det rör sig om.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

hmm, men vad är bäst då om man bara har 2st raptor diskar i datorn, vilket raid ska man ta?
för jag planerar på att bygga en filserver och i samma veva sätta in en raptor till i min dator och flytta lagrings disken som jag har nu till filservern.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Hedersmedlem

Single Raptor som systemdisk, single annan större och billigare disk som lagringsdisk imho. Eventuellt två lagringsdiskar och RAID0 på dem ifall man håller på med stora datamängder som t.ex. film i lossless-format. Dock tror jag 99% klarar sig bättre utan RAID0.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st Raptor 74GB, en för OS/spel/program och den andra som enbart swapdisk (lite slöseri kanske )

Permalänk

en raptor disk för OS/swap en för program är det mest effektiva, sedan har man en stor slö IDE 300-500G för storage.

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

Inget svar... =( Får väl fråga igen då!

Ska inhandla 2x Raptor 36.6 GB till min server, och hade tänkt köra dom i RAID. Och jag läste att RAID 1+0 var bra, om man kör databas, vilket jag gör på min server. OS är Slam64.....

Så nu har jag 2 frågor:
1. Vad tycker ni att jag ska köra??
2. Jag är inte så insatt i detta, så en länk till en guide eller liknande skulle vara skit snällt!

/z€r0(0o|_

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Inget svar... =( Får väl fråga igen då!

Ska inhandla 2x Raptor 36.6 GB till min server, och hade tänkt köra dom i RAID. Och jag läste att RAID 1+0 var bra, om man kör databas, vilket jag gör på min server. OS är Slam64.....

Så nu har jag 2 frågor:
1. Vad tycker ni att jag ska köra??
2. Jag är inte så insatt i detta, så en länk till en guide eller liknande skulle vara skit snällt!

/z€r0(0o|_

Är det mycket viktiga data skulle jag personligen kört Raid 1

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Och som vanligt kräver raid 0+1 minst 4 diskar.

Permalänk
Medlem

Som Hulka-Pulka säger så MÅSTE man ha MINST 4 diskar för att köra raid 0+1 eller som man också kallar det raid 10.

Raid10 är att man tar 2 st raid 1 arrayer och kör dom i raid 0.
Själv skulle jag köra på raid 5 istället för då förlorar man inte 50% av utrymmet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wikipedia.org
RAID 1+0
Detta är en RAID av RAID-enheter, något som inte var en del av de ursprungliga RAID-nivåerna. Två eller flera RAID 1-enheter (speglade diskar) sätts samman med RAID 0. Detta ger god prestanda och en god chans att överleva att flera diskar går sönder samtidigt, eftersom samtliga diskar i minst en av RAID1-enheterna måste gå sönder innan hela RAID 1+0-enheten fallerar. Denna lösning är vanlig på databasservrar och andra maskiner där prestanda och kraschsäkerhet är viktigare än priset.

RAID 0+1
Två eller flera RAID 0-enheter sätts samman med RAID 1. Prestanda som 1+0, men med sämre kraschsäkerhet vid större antal diskar eftersom det räcker med att en disk i varje RAID 0-enhet går sönder, därför mindre använd. För den vanligaste konfigurationen, 4 diskar sammansatta i par, är dock 1+0 och 0+1 likvärdiga.

Kalla mig trög, men jag fattar fortfarande inte varför ni skriver minst 4 diskar, när det står 2 eller flera..

Sen så står det ju att 1+0 är bra/vanligast till databasservrar...

Men ni är experterna och jag litar på er!

RoleX: Viktig data är dte ju...
Hulka-Pulka: Jag tänkte köra 1+0, inte 0+1
Blubben: Utrymmet är till för att användas!

/z€r0(0o|_

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Kalla mig trög, men jag fattar fortfarande inte varför ni skriver minst 4 diskar, när det står 2 eller flera..

"Två eller flera RAID 1-enheter". Hur många diskar är en RAID1-enhet? Minst två.

Två ggr två är fyra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |