Permalänk
Medlem

Q-Tec 650W Nätagg

Hejsan...jo det är så i min andra tråd: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53917...

så hittar jag ingen annan lösning än att köpa nytt nätaggregat.
Så jag undrar vad krävs? min nuvarande är en 520W Aspire nånting

så jag funderar på att köpa:
Q-tec 650W PSU ATX Guld 499:-

eller

Q-tec 650W PSU 24-Pin 599:-

kan inte länka för att de kommer från computercity.se o jag köper därifrån för att det är så nära

finns en på 400w men tveksamt om den klarar min dator.

P.S datorn är/var oklockad innan domedagen D.S

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag expert på allt vad heter nätaggregat men Q-tec ska väll vara bland de sämre? Såg att FSP Bluestorm fanns på den sidan och jag TROR att den ska vara OK, men som det står i så många andra trådar. Du ska inte stirra dig blind på antal W.

Visa signatur

Fujitsu Siemens Amilo Xi 1546 :: Core 2 Duo T5600 :: 1024mb :: X1800 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mArmelot
Nu är inte jag expert på allt vad heter nätaggregat men Q-tec ska väll vara bland de sämre? Såg att FSP Bluestorm fanns på den sidan och jag TROR att den ska vara OK, men som det står i så många andra trådar. Du ska inte stirra dig blind på antal W.

vad ska man titta på då?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Som mArmelot säger. Köp mycket hellre FSP Bluestorm.

Kan du inte ta dig till Inet eller Microstore istället? Där har du lite mer att välja bland.

Efter väldigt mycket letande lyckades jag urskilja att Q-Tec 650W lämnar 25A på 12-volt. Detta är antagligen ett toppvärde och det klarar säkert inte att lämna 25A konstant. 25A på 12V = 300W
Slutsatsen är att nätagget är sämre än ett bra 350W-nätagg.

(bilden jag såg det på http://download.qtec.info/downloads/qtecMM/14103.tif )

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

asså, varför överspecca nå så bedrövligt? iofs är inte Q-tec ett "riktigt" 650W kanske att den toppar det för att sedan brinna upp i samma veva,

din settup behöver max 400W om ens det.
Köp forton, FPS, Antec, OCZ och allt va dom heter!
Finns en nätags FAQ också.

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk

Om du redan har ett 520w Aspire och du köper ett Q-tec så har du bytt ner dig.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

om du enbart ska byta ut den för den låter för mycket så köp nya fläktar o byt ut de gamla istället

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk

Om du ska ha ett nätagg som är lika starkt och samtidigt tystare än ditt aspire så hittar du nog inte mycket i femhundrakronorsklassen. Snarare det dubbla. :/

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! jo det är så att min modemdator som jag sitter på nu är inget roligt alls o jag är ivrig på att få den riktiga till o fungera, men jag ska då inte införskaffa en q-tec utan nån av de som ni rekommenderade.

till spliti: det verkar som om min aspire är "sönder" så jag ska skaffa en ny

förresten kan ni ge nått tips på ett nätagg som är bra(länka - jag bor bredvid inet data också men det är stängt imorgon, 25/12 )

skulle va sjyst !

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av en massa olika märken och rekommenderar Tagan eller Antec. relativt tysta och mycket stabila spänningar ligger i grund för det påståendet.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Be Quiet!!!

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Avstängd

om du ska ha ett bra nätagg med 650w i effekt så kan du räkna med en kostnad över 1000kr om du ska ha kvalite.

behöver du vekligen så mycket till din dator?

har du clearat cmos för det fösta.

testa med enbart 1hdd 1 grafikkort moderkort+cpu och minne och se om det funkar då.

Permalänk
Medlem

till gabriel: har testat med ett g-kort, cpu, hdd o minne ja
samt clearat cmos

hejsan innan jag går o köper så undrar jag om det här är bra:

http://www.inet.se/index_main.asp?p=6308252

för min dator ofc.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
till gabriel: har testat med ett g-kort, cpu, hdd o minne ja
samt clearat cmos

hejsan innan jag går o köper så undrar jag om det här är bra:

http://www.inet.se/index_main.asp?p=6308252

för min dator ofc.

Läste ett test och nätaggregatet är visst på 460W istället för 500W som det står på förpackningen. Inte för att det spelar någon roll.

Det har hög effektivitet, över 78% från 65W till 400W, och 77% vid 460W.

Den enda nackdelen är att nätaggregatet inte är speciellt tyst av sig. Prioriterar du ljudnivån högt ska du förmodligen se efter ett annat nätaggregat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Lägg ned lite mer på ett bättre nätagg. Jag rekomenderar Seasonic S12 500W. Det är tyst, svalt och effektivt.

Du skulle klara dig med ett 430W, eller säkert ända ned till 330W, men de versionerna av S12 saknar PCI-E-kontakter vad jag vet, och du kanske inte vill köpa konverterare från molexar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Är du annars säke rpå att du har kopplat in allt rätt? För ett Aspire 520w bör räcka åtminstone en bit.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

Läste ett test och nätaggregatet är visst på 460W istället för 500W som det står på förpackningen. Inte för att det spelar någon roll.

Det har hög effektivitet, över 78% från 65W till 400W, och 77% vid 460W.

Den enda nackdelen är att nätaggregatet inte är speciellt tyst av sig. Prioriterar du ljudnivån högt ska du förmodligen se efter ett annat nätaggregat.

hmm tack, ljudnivån för tillfället är faktiskt hög, så om du har ett tips är det välkommet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Är du annars säke rpå att du har kopplat in allt rätt? För ett Aspire 520w bör räcka åtminstone en bit.

Alltså min dator har fungerat som den ska i några månader, men det är den senaste veckan som den börjar bli underlig...
undrar bara en sak:
När man kopplar in nätagget till moderkortet så finns det en stor kontakt, men den tar inte hela kontakten, utan lämnar kvar 2 rader eller 4 "platser" kvar...ska de också vara ifyllda?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

har du kopplat in 20 pin där det ska vara 24 pin kan det medföra ostabilitet om jag inte har fel. finns adapter som gör 20->24 pin

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPLiTi
har du kopplat in 20 pin där det ska vara 24 pin kan det medföra ostabilitet om jag inte har fel. finns adapter som gör 20->24 pin

men var ligger isf 20-pin kontakten ?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
men var ligger isf 20-pin kontakten ?

Det är den stora kontakten du kopplat in där det ska kopplas in en ännu större kontakt.
Du sätter adaptern mellan kontakten och uttaget.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ett av de mest prisvärda i dagsläåget är nog: Antec PowerSupply (PSU) TRUE-BLUE-LED 480PEC Watt ATX12V SILENT. För 515:-.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤