Cpu-fläkten stannar när datorn laddat windows

Permalänk
Avstängd

Cpu-fläkten stannar när datorn laddat windows

Hej. Som sagt cpu-fläkten stannar när datorn laddat windows (precis när den har startat). Bios varnar för att fläkten stannat och datorn låter som ett brandlarm. Vad kan det bero på att strömmen stängs av för fläkten? Ställde om "cpu-fan of in suspend mode" i bios till disabled, men det hjälpte inte. Dessutom hittar inte datorn allt ram-minne, det fattas några hundra mb när det sitter en fläkt i kontakten. Har ni några tips? Moderkortet är ett GA-6BXE

Visa signatur

/Fragge

Permalänk

Vet inte vad det gigabyte BIOS:et innehåller men kanske finns det även en dynamiskt temp-fläkt styrning. Detta kan då vara att när windows laddats och datorn idlar faller tempen under den temperatur som är satt i bios och fläkten stängs av. Övervakningsprogramen larmar ändå.

På mitt Expert kort kan man tydligen inte stänga av detta utan jag kan bara sänka den till 25 grader. Så min fläkt stannar oxå vid varje idle tillfälle.

Startar din fläkt vid arbete igen eller förblir den avstängd? Ligger tempsen OK när den är avstängd? Om svaret är ja på båda så avliva de larm du har och kör på. Eller kolla i BIOS efter ytterligare health inställningar.

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Avstängd

Okej. Tack ska du ha, ska undersöka saken

Visa signatur

/Fragge

Permalänk

det finns en temp instälning sätt den på det lägsta som det går så ska den funka..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||